Ik ben op zoek naar een goede receiver. Mag best wat duurder zijn. Goede kwaliteit voor een scherpe prijs. Nu ben ik al een tijdje op zoek en ik ben wel geintresseerd in de Harman Kardon serie voor het strakke uiterlijk. Nu vergelijk je de verschillende receivers van H/K onderling en met ander merken, zoals: Denon/Marantz/enz. Nu bekijk je wat ze onderling aan opties hebben en dan lopen ze een gelijke pas. Alleen de prijs van de H/K is per Watt twee keer zo duur dan de ander gegadigden. Betekend dit dat de andere zoveel mee power hebben en betaal je alleen voor het mooie blauwe lampje of hebben ze qualitatief ook echt wat te bieden?
Vermogen heeft _helemaal_ _niets_ te maken met kwaliteit.
Herhaal bovenstaand zinnetje 1000x en je snapt waarom je je daar niet druk om hoeft te maken
Herhaal bovenstaand zinnetje 1000x en je snapt waarom je je daar niet druk om hoeft te maken
Ticking away, the moments that make up a dull day
Meer vermogen wil niet zeggen, meer range? Dus meer performance? En heo geld dit voor speakers dan? Meer vermogen betekend alleen maar dat ze harder kunnen?
[ Voor 41% gewijzigd door Falcon2107 op 26-10-2006 19:27 ]
Ik zou eerst eens gaan luisteren. Vermogen zegt helemaal niets, tenzij je van plan bent om zo luid mogelijk te gaan spelen, en dan zegt het nog steeds bijna helemaal niets.
Een stabiele voeding in de versterker is minstens net zo belangrijk, met name voor de geluidkwaliteit (daar zou de H/K best wel eens in kunnen uitblinken tov de andere vergeleken merken).
Voor het mooie blauwe ledje zal je ook wel betalen, niets wordt gratis weggegeven.
Je zou voor de gein eens kunnen kijken naar de verhouding RMS vermogen bij 8 ohm en bij 4 ohm.
Een ideale versterker levert in de regel bij 4 ohm 2x zoveel vermogen.
Helaas zegt een 'ideale versterker' niets over wat jij mooi vind klinken, dus hoe mooi iets klinkt (of hoe mooi het er uitziet) zijn doorslaggeven imo
Een stabiele voeding in de versterker is minstens net zo belangrijk, met name voor de geluidkwaliteit (daar zou de H/K best wel eens in kunnen uitblinken tov de andere vergeleken merken).
Voor het mooie blauwe ledje zal je ook wel betalen, niets wordt gratis weggegeven.
Je zou voor de gein eens kunnen kijken naar de verhouding RMS vermogen bij 8 ohm en bij 4 ohm.
Een ideale versterker levert in de regel bij 4 ohm 2x zoveel vermogen.
Helaas zegt een 'ideale versterker' niets over wat jij mooi vind klinken, dus hoe mooi iets klinkt (of hoe mooi het er uitziet) zijn doorslaggeven imo
[ Voor 26% gewijzigd door mr_petit op 26-10-2006 19:31 ]
"man is not truly one, but truly two,"
Speakers hebben geen vermogen, alleen een maximale belastbaarheid (dus hoeveel vermogen ze kunnen hebben voordat ze stuk gaan)Falcon2107 schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 19:26:
Meer vermogen wil niet zeggen, meer range? Dus meer performance? En heo geld dit voor speakers dan? Meer vermogen betekend alleen maar dat ze harder kunnen?
Meer vermogen in'n versterker betekent alleen dat'ie harder kan spelen inderdaad
Maar geloof me, elke receiver gaat je van je stoel kunnen blazen... Ik speel hier nu zelf met een 2x30W stereoversterker, en die durf ik niet meer dan 'half open' te zetten
Vermogen zegt inderdaad helemaal niets over kwaliteit.
Daarnaast heb je 10x zoveel vermogen nodig om het geluid dubbel zo hard laten lijken. Dus of je nog 90 of 110 W hebt, maakt geen bal uit. Bovendien zijn de meeste specs slechts op stereo of zelfs mono gebruik gespect. Zodra je er meer aan hangt, zakken de vermogens dramatisch in.
Daarnaast heb je 10x zoveel vermogen nodig om het geluid dubbel zo hard laten lijken. Dus of je nog 90 of 110 W hebt, maakt geen bal uit. Bovendien zijn de meeste specs slechts op stereo of zelfs mono gebruik gespect. Zodra je er meer aan hangt, zakken de vermogens dramatisch in.
Kun je nagaan wat er gebeurt als ik mijn 400W open draaiWormaap schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 19:28: Ik speel hier nu zelf met een 2x30W stereoversterker, en die durf ik niet meer dan 'half open' te zetten
[ Voor 29% gewijzigd door voodooless op 26-10-2006 19:37 ]
Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
Dus speaker-wise kan je uit een serie, bijvoorbeeld JBL Northridge net zo goed de e30 van 125w, de e60 van 175w of de e90 van 200w of zit daar buitenom de 'maximale belastbaarheid"ook een qualiteitsaspect in.Wormaap schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 19:28:
[...]
Speakers hebben geen vermogen, alleen een maximale belastbaarheid (dus hoeveel vermogen ze kunnen hebben voordat ze stuk gaan)
Meer vermogen in'n versterker betekent alleen dat'ie harder kan spelen inderdaad
Maar geloof me, elke receiver gaat je van je stoel kunnen blazen... Ik speel hier nu zelf met een 2x30W stereoversterker, en die durf ik niet meer dan 'half open' te zetten
Dus een Denon AVR 2807 met 140w of een H/k AVR 630 met 70w maakt voor het gehoor geen verschil?deepspace schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 19:29:
Vermogen zegt inderdaad helemaal niets over kwaliteit.
[ Voor 27% gewijzigd door Falcon2107 op 26-10-2006 19:34 ]
Zoek eens plaatjes op van die speakers 
De e30 is'n boekenplankmodel. De e60 en e90 zijn zuilen, waarbij de e90 een extra (zo te zien) woofer heeft.
De hogere modellen zullen dus inderdaad anders klinken dan de lagere, waarschijnlijk meer laag hebben.
Hoe ze precies klinken t.o.v. elkaar ga je echter alleen achterkomen door te luisteren
Edit: Die 2 amps zullen inderdaad op het gehoor (qua volume) weinig verschil hebben.
Qua klank zullen ze natuurlijk wel wat verschillen
De e30 is'n boekenplankmodel. De e60 en e90 zijn zuilen, waarbij de e90 een extra (zo te zien) woofer heeft.
De hogere modellen zullen dus inderdaad anders klinken dan de lagere, waarschijnlijk meer laag hebben.
Hoe ze precies klinken t.o.v. elkaar ga je echter alleen achterkomen door te luisteren
Edit: Die 2 amps zullen inderdaad op het gehoor (qua volume) weinig verschil hebben.
Qua klank zullen ze natuurlijk wel wat verschillen
[ Voor 17% gewijzigd door Wormaap op 26-10-2006 19:35 ]
Kun je het dan niet hebben over een prijs/kwaliteit verhouding? is H/K echt zo goed al ik hoor of betaal je gwoon veel?
Wat betreft luidheid maakt het slechts 3dB verschil. Dat is net niks, je amp een klein stukje meer opedraaien, meer niet.Falcon2107 schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 19:31:Dus een Denon AVR 2807 met 140w of een H/k AVR 630 met 70w maakt voor het gehoor geen verschil?
Aan belastbaarheid kun je ook geen kwaliteitsacpect knopen natuurlijk.
Waar dan wel aan? Bij dergelijke producten eigenlijk nergens aan, want specs zijn zo waardeloos als het maar zijn kan (kwa kompleetheid/correctheid/normen). Je zult het dus moeten doen met de info van anderen, en vooral zelf uitvinden wat je het beste vindt.
[ Voor 33% gewijzigd door voodooless op 26-10-2006 19:41 ]
Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
HK, Denon, Marantz, Onkyo, Yamaha enz... Het is allemaal kwalitatief vergelijkbaar.
Gewoon luisteren welke jij het mooist vindt klinken (en eventuele andere functies checken
)
Gewoon luisteren welke jij het mooist vindt klinken (en eventuele andere functies checken
Een verschil van 3dB is 2x zo luid, dus 3dB verschil ga je op een fatsoenlijk geluidsniveau wel degelijk merken.. (zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Decibel#Geluid)deepspace schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 19:39:
[...]
Wat betreft luidheid maakt het slechts 3dB verschil. Dat is net niks, je amp een klein stukje meer opedraaien, meer niet.
Aan belastbaarheid kun je ook geen kwaliteitsacpect knopen natuurlijk.
Waar dan wel aan? Bij dergelijke producten eigenlijk nergens aan, want specs zijn zo waardeloos als het maar zijn kan (kwa kompleetheid/correctheid/normen). Je zult het dus moeten doen met de info van anderen, en vooral zelf uitvinden wat je het beste vindt.
[edit]
Verder moet je voor een geluidssysteem gewoon luisteren, luisteren en luisteren, dat is de enige manier om te weten te komen wat voor jou het beste is.
[ Voor 9% gewijzigd door FoxMan op 26-10-2006 19:45 ]
LinuxFox, because penguins aren't even furry
Bijna goed.FoxMan schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 19:44:
[...]
Een verschil van 3dB is 2x zo luid, dus 3dB verschil ga je op een fatsoenlijk geluidsniveau wel degelijk merken.. (zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Decibel#Geluid)
Een verschil van 3dB is 2 keer zoveel geluidsdruk.
Helaas hebben onze oren een verschil van 10dB nodig om het te interpreteren als 2 keer zo luid, dus gaat dat niet op.
Lees eens de FAQ van dit forum door, dit is wel de allerbasicste fout in de audiowereld (en marketing maakt er graag gebruik van).
Als je serieus geinteresseerd bent in dit soort audio, loop dan eerst eens een serieuze winkel binnen en laat je informeren en luister eens.
Als je serieus geinteresseerd bent in dit soort audio, loop dan eerst eens een serieuze winkel binnen en laat je informeren en luister eens.
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.
![]()