Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Welke autoantenne goed voor middengolf?

Pagina: 1
Acties:
  • 456 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• karel1541
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-05 16:28
Hallo, Ik heb een pioneer autoradio met 3 banden FM LW MG. Op de auto zit een afschroefbaar rubber sprietje van de fabriek af gemonteerd. De ontvangst van de MG is erg slecht terwijl de ontvangst vd fm erg goed is. Als ik een stuk draad achter in de autoradio doe ,speelt hij als een nieuwe op mg. Ik heb ook de antenne door gemeten van de aansluitplug in de auto tot de dak aansluiting (waar ik het sprietje afdraai) is 500k ohm. Draai ik het sprietje er weer op dan wordt de ontvangst ietsjes beter. Ik wil er een nieuwe antenne op zetten, maar weet niet welk type wel goed is ! Graag ervaringen.... Gerard

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Een antenne werkt het beste voor een bepaald bereik.
Zo heb je een langere antenne nodig voor lagere frequenties. Jouw antenne is waarschijnlijk afgestemd op de FM frequenties, waardoor je inlevert op de MW frequenties.

Een (fysiek) langere antenne zou je kunnen proberen. Of een antenne die electronisch gecorrigeerd is, waardoor hij korter kan zijn dan hij fysiek zou moeten zijn (als je begrijpt wat ik bedoel).

Het corrigeren van een antenne kan worden gedaan door een spoel in serie met de antenne te zetten. Hierdoor voeg je een zelfinductie toe aan de antenne waardoor de antenne als het ware als een langere antenne gaat werken.

Maw, kijk naar een antenne en let op de specs (kijk of er wordt genoemd dat hij voor FM LW en MG kan worden gebruikt).
Of probeer de antenne te tweaken, wind een spoel met wat draad en zet die tussen je antenne en de plus van de coax kabel (gnd wel goed verbinding maken) Experimenteer met het aantal wikkelingen. (weet niet of dit gaat werken, maar je kunt het proberen)

• [TazZ]
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-06 15:06
Wat voor auto hebben we het hier over?

Veel auto's van het VAG concern (Volkswagen, Audi, Skoda) hebben namelijk een actieve antenne. Daarbij zit tussen de antenne en radio een antenneversterker gebouwd.

Deze versterkers zijn meestal puur op de normale FM band (ultra-korte golf) afgestemd, waardoor andere banden niet doorgestuurd worden.

Als je FM-ontvangst wel goed is, kun je ervanuit gaan dat dit ook bij jou het geval is, aangezien je met een normaal stuk draad wel ontvangst op de middengolf hebt.

If it ain't broke, fix it till it is...

• caipirinha
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

caipirinha

The boy from brazil

Sterker nog, meestal zijn het combi antennes voor radio en gsm en hebben ze een passief filter dat alleen FM en GSM doorlaat. Antenne loshalen en filter eruit slopen (tenzij je echt wilt bellen in de auto). Er zijn overigs maar een paar autoradio´s met echt goede middengolf ontvangst. Ik zou een oud model blaupunkt nemen.

No self-respecting engineer should have to close a game to run a circuit simulation.