[dell inspiron 8200] videokaart probleem

Pagina: 1
Acties:

• gertjan1985
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-08-2023
Sindskort heb ik een probleem met een laptop. Het gaat om de Dell Inspiron 8200.
Onder het werken in windows komen plots strepen en blokken over het scherm heen. Hierna volgt een blauw scherm en start de laptop opnieuw op.

Waarschijnlijk is het een probleem van de videokaart. Helemaal zeker weet ik dat niet. Een nieuwe videokaart in laten bouwen kan best een kostbare zaak worden. Daarnaast zou het ook nog een probleem van het moederbord kunnen wezen.

Heeft iemand hier ervaringen mee misschien? Of iemand nog een videokaart liggen voor de 8000- serie van Dell? Er zit op dit moment een NVidea Geforce 4- 440 go in.

[ Voor 4% gewijzigd door gertjan1985 op 26-10-2006 15:04 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:23

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Heb je zelf al wat meer dingen geprobeerd?
Wat doet de laptop bijvoorbeeld op een losse CRT/TFT monitor?
Heb je al gepoogt Windows desnoods te herinstalleren of gekeken of een Linux LiveCD zich ook zo gedraagt?

Het is de bedoeling dat je zelf een aantal dingen gaat proberen voordat je een topic opent. Zie daarvoor de Huisregels.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

hoe lang heb je hem trouwens al? onlangs is de videokaart van mn acer gechrashed en toen heb ik uiteindelijk onder coulance kunnen vervangen omdat ik buiten de garantie zat.

• gertjan1985
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-08-2023
cybersteef schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 17:35:
Heb je zelf al wat meer dingen geprobeerd?
Wat doet de laptop bijvoorbeeld op een losse CRT/TFT monitor?
Heb je al gepoogt Windows desnoods te herinstalleren of gekeken of een Linux LiveCD zich ook zo gedraagt?

Het is de bedoeling dat je zelf een aantal dingen gaat proberen voordat je een topic opent. Zie daarvoor de Huisregels.
Oh sorry dat ik dat niet heb beschreven...
Ik heb een tft scherm eraan gehangen, maar geeft hetzelfde probleem.
Ook heb ik knoppix- cd erin getieft, daar geeft ie geen blauw scherm :P maar komt ie wel met allemaal vage blokken en strepen. Het ligt dus niet aan de installatie!

• rabor
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-06 11:49
Heb je dat soort problemen ook in veilige modus? Zo ja, is het idd hoogstwaarschijnlijk de videokaart, maar heb je geen problemen in veilige modus, dan zou je de BIOS nog even kunnen resetten en de videodriver opnieuw installeren.

Helpt dat niet dan zou ik tóch Dell even bellen en ff kort met hun troubleshooten. Het zou nl zonde zijn om een losse videokaart te kopen en er dan achter te komen dat het toch je moederbord was. Ook kun je dan meteen even checken wat bij hun een losse kaart kost. Het zelf vervangen is vrij eenvoudig; er staat op http://support.dell.com een uitgebreide handleiding waarmee je stap-voor-stap - veilig - je hele I8200 kunt ontleden (kun je bv ook meteen wat AS5 op je cpu smeren en hem even goed stofvrij maken..).
Kost de kaart bij Dell meer dan 150 euro, of kun je hem niet los kopen, dan kun je het beste even zoeken via ebay (.de/.co.uk/.com), daar staan er altijd wel een paar te koop.

Persoonlijk zou ik dan in plaats van de GF4 440 GO (NV17) de Radeon 9000 Mobility (M9) nemen.. die is sneller & beter, maar helaas ook ietsie duurder. (NV17: 30-50 euro, M9: 60-140 euro)

Verder zou je bv nog kunnen Googlen op de partnummers van de kaarten; de 64MB-NV17 heeft als partnummers: 5J149 & K0053, en de 64MB-M9 is 4U284.

http://www.google.nl/sear...6-34,GGLJ:nl&q=dell+5J149

succes

Kepi_nl