Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Airco bouwen ?!

Pagina: 1
Acties:
  • 59 views sinds 30-01-2008

• Econosto
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-02 12:57
ja ja een airco

goed ik ben zowiezo 1 ding nodig genaamd een "Thermal Electric Chip" ook wel TEC genoemd, weet iemand waar ik zoiets kan kopen?
specificatie is ongeveer 50 watt max

alvast bedankt

groeten aron

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Waar is het voor ? Want een peltier is makkelijker denk ik.

Stroom erop, warme kant koelen en de koude kant gebruiken om iets te koelen (processor ofzo).

• bokko!
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-02 10:38
Duidelijke startpost hoor... :|

• Econosto
voor in een pc :P, ja het is een bigtower dus de ruimte heb ik er wel voor, en als ik die chip voor zie van 2 koper koelribben en 2 ventilatoren, 1 om de warme lucht af te zuigen en de ander om de koude lucht in de kast te brengen, dan is dat genoeg

• bokko!
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-02 10:38
Een beetje dit idee? klikklik!!

Maar dat is geen airco.
Een airco zorgt voor gekoelde en gedroogde lucht en werkt met gas. :P

• Econosto
bijna nee eerder zoiets :P

http://www.sytrin.com/

en ik denk dat moet ik zelf ook prima kunnen :)

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10 14:18
ThinkPadd schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 14:22:
Waar is het voor ? Want een peltier is makkelijker denk ik.

Stroom erop, warme kant koelen en de koude kant gebruiken om iets te koelen (processor ofzo).
Peltier = TEC ;)

Anyway, de TS kan dus gewoon een TEC nemen met aan 2 kanten een koellichaam met fan. De warme kant monteer je aan de buitenkant van de te koelen ruimte, en de koude kant aan de binnenkant. Zo werken die 12V koelboxen/bierkratkoelers ook.

En 50W is niet veel trouwens, het zal niet veel geweldigs doen met je computer. Owja, en een lagere temperatuur in je kast, heeft 0,00000% invloed op de systeemprestaties.

edit:
De meeste TEC's werken op 12V, bij een beetje vermogen (50-100W) moet je dus al een flinke stroomvoorziening regelen voor je TEC, en die moet je dan natuurlijk weer ergens buiten je kast plaatsen, anders wordt je kast alleen maar warmer, de TEC kan niet opboksen tegen de warmte die je voeding toevoegd.

[ Voor 18% gewijzigd door LeonM op 26-10-2006 17:22 ]

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
LeonM schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 17:19:
En 50W is niet veel trouwens, het zal niet veel geweldigs doen met je computer. Owja, en een lagere temperatuur in je kast, heeft 0,00000% invloed op de systeemprestaties.
Mwah, emuleer maar eens een hoge temperatuur door je koeler eraf te halen. Moet jij eens kijken of je cpu nog steeds even snel draait :+.

• peeter123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-11 13:01
En trouwens, minder hitte = hogere overclock. Dus wel degelijk hogere prestaties :+

28x 430Wp ZW | Ecoforest EcoGeo 1-9 kW | Zehnder Q450 ERV

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
1) Lees de FAQ nog eens na, groeten hoeft niet, en hoort niet op dit forum.
2) We verwachten enige inzet van de gebruikers van dit topic (niet dat we enkel elite willen hoor), maar je startpost is toch wel erg magertjes.
3) Antwoord op je vraag: zo'n TEC (beter bekend als peltier-element) koop je in de winkel.
4) Velen zijn voor je op het geniale id gekomen, en werden er snel op gewezen dat je geniale id niet werkt. Binnenin de kast wordt heel wat meer dan 50W aan warmte geproduceert, dus je krijgt het niet gekoelt, het enige wat je doet is energie verspillen en je kamer opwarmen, kast kouder dan kamertemperatuur = niet te doen (al aan condensatie gedacht?).
Zie de FAQ van de desbetreffende onderdelen voor wel werkende methoden om je kast koeler te krijgen.

Vanwege puntje 1 en 2 gooi ik dit topic dicht, verzorg voortaan je topic start wat beter, en laat dat groeten achterwege.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.