[RSS] Webwereld stopt reclame in RSS-feed?

Pagina: 1
Acties:
  • 525 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• dmace
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-07-2022
Hmm, kwam net binnen in de RSS-feed van Webwereld...
Begint het reclame-gezeik nou ook al in RSS? Dan zal het een snelle dood sterven ben ik bang....

<item>

<title>Advertentie: Klaar voor het echte werk in de ICT?</title>
<description>Snel aan de slag bij de grootste ICT-dienstverlener in Nederland? Stuur ons vandaag je emailadres voor een orienterend gesprek met onze recruiters of kijk op onze website.</description>
<pubDate>Thu, 26 Oct 2006 11:04:00 +0100</pubDate>
<author>ISC sales@webwereld.nl</author>
<category>advertentie</category>
<link>http://ad.nl.doubleclick.net/clk;53745895;14549124;t?http://www.getronicspinkroccade.nl/careers</link>

<guid>http://ad.nl.doubleclick.net/clk;53745895;14549124;t?http://www.getronicspinkroccade.nl/careers</guid>
</item>

:(

>Select * FROM users WHERE clue > 0

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:22

Dennahz

Life feels like hell should.

Wat is je bedoeling met dit topic?

Twitter

• dmace
Dennahz schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 14:06:
Wat denk je? (en kom nou niet met "ik weet het niet".)

Verwijderd

Dennahz schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 14:06:
Aangeven dat reclame in RSS not-done is. Althans dat denk ik zo.

Ik heb het al een paar keer vaker gezien, reclame in RSS. Ik ben van mening dat ze dit soort acties NIET moeten doen, reclame maak je op de website, niet via RSS.

Als bedrijven het graag doen, dan zullen de adblock plugins ook snel voor RSS beschikbaar zijn, zodat dit centraal gefilterd kan worden, en dan heeft het totaal geen zin gehad voor de bedrijven (ze maken er alleen maar verlies door, ivm slechtere naam mbt reclame policy).

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 14:29:
[...]
en dan heeft het totaal geen zin gehad voor de bedrijven (ze maken er alleen maar verlies door, ivm slechtere naam mbt reclame policy).
Heb je dit onderzocht of ergens op gebaseerd?

Ik zie overigens het bezwaar niet, zolang maar duidelijk is dat het gaat op een advertentie. Zoals bij de Emerce RSS nu het geval is.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 14:36:
[...]

Heb je dit onderzocht of ergens op gebaseerd?

Ik zie overigens het bezwaar niet, zolang maar duidelijk is dat het gaat op een advertentie. Zoals bij de Emerce RSS nu het geval is.
RSS is bedoeld voor nieuws, niet voor reclame, dit werkt enorm vervuilend icm automatische RSS systemen.

Onderzoeken, nee, nergens voor nodig. Gezien er nou de beschikking is over de AdBlock plugin binnen Firefox, verwacht ik dat een soortgelijke plugin ook zal komen voor veel RSS programma's/scripts.

/me ziet "reclame in RSS" als "SPAM in een mailbox".

Waarom reclame maken binnen RSS, wil een bedrijf nog meer geld verdienen? Druk dan ook op ieder velletje WC papier een stuk reclame af, om zo nog meer geld te verdienen. Zodra je op de link klikt, dan kom je op een website terecht, als je hier reclame krijgt te zien, dan moeten beheerders van een website dat zelf weten.

Stel ik zet de tnet RSS feed op mijn website. En een bezoeker ziet de reclame in de RSS van tnet, krijg ik dan dat geld? De bezoeker heeft het immers op MIJN website gezien, en niet op tnet.

Bedrijven maken op voldoende plaatsen winst, maar om reclame injecties te doen op andere websites, zonder dat de beheerder (bv mijn website) toestemming heeft gegeven, vind ik NOT-DONE.

Verwijderd

Wie ben jij om te bepalen waarvoor iets voor bedoeld is?

Het internet in de eerste vorm was ook niet bedoeld voor online gamen (noem maar wat), gelukkig zijn er echter ook mensen die minder binnen strakke hokjes denken :)

En (professionele) content moet natuurlijk betaald worden. Voor niets gaat de zon op, en journalisten (wederom maar een voorbeeld) moeten ook betaald worden. Tenzij het natuurlijk gaat om de RSS van de hobby website van Jantje of Pietje, maar persoonlijk interesseren mij dergelijke sites niet zoveel :P

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2006 20:25 . Reden: Vergeten woorden :( ]

Verwijderd

Gelukkig is er (wel) een oplossing (Google feeds): jack.sankey.googlepages.com/arxivRSSsearch_current.xml

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2016 16:14 ]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik zag het ook, maar ik zag dat in Thunderbird het spamfilter ook gebruikt kan worden in rss feeds. Kijken of ik het hem geleerd krijg wat spam is in die feeds (je kunt ook gewone filters/regels aanmaken maar daarmee kreeg ik geen berichten in de rss feed verplaatst naar de junkfolder, jammer want ze gebruiken voor reclame een e-mailadres waar sales in voorkomt dus het is vrij gemakkelijk te filteren als het wel zou werken).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• dmace
Marzman schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 21:48:
Ik zag het ook, maar ik zag dat in Thunderbird het spamfilter ook gebruikt kan worden in rss feeds. Kijken of ik het hem geleerd krijg wat spam is in die feeds (je kunt ook gewone filters/regels aanmaken maar daarmee kreeg ik geen berichten in de rss feed verplaatst naar de junkfolder, jammer want ze gebruiken voor reclame een e-mailadres waar sales in voorkomt dus het is vrij gemakkelijk te filteren als het wel zou werken).
Meld het even als je het aan de praat krijgt. :)

Daarnaast werkt reclame via dergelijke mediums averechts. Mensen knappen af, en droppen je RSS-feeds, met als gevolg dat je website ook niet meer bezocht wordt.

[ Voor 12% gewijzigd door dmace op 27-10-2006 12:44 ]

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:45

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ben wel benieuwd in welke feed dat je dit tegenkomt? Ik gebruik http://www.webwereld.nl/rss/articles/7/4/8/ en daarin zie ik niks over een advertentie. Verder ken ik het al een tijdje, Bright en Marketingfacts Emerce bijvoorbeeld hebben het ook. Ik gebruik de live bookmarkt functie van Firefox voor mijn RSS feeds en ik negeer de eerste entry in de feed meestal. :)

Verwijderd

Op www.webwereld.nl/rss/articles/7 stond er een & op Tom's \ Hardware - Networking zelfs een per 3 artikelen.

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-02 10:28
Afbeeldingslocatie: http://lowfi.nl/temp/rssspam.jpg

:@ Ik begin het ook steeds vaker te zien...

• dmace
Ook tweakers schijnt het nu te doen... :(

http://feeds.feedburner.c...2/clk;54912205;14632312;t

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-01 10:17

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Inderdaad. Ik keek net even bij de T.net feed in FeedReader en ik zag "ADV: reclamegezeik" staan. Verschrikkelijk irritant...

Dag, dag T.net feed :w

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:55
Ik snap niet waar jullie je druk om maken: een feed gebruik je juist om het nieuws weer te geven zonder de site te bezoeken. Het is toch logisch dat daar reclame tussen zit ?

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• dmace
StevenK schreef op maandag 13 november 2006 @ 10:26:
Ik snap niet waar jullie je druk om maken: een feed gebruik je juist om het nieuws weer te geven zonder de site te bezoeken. Het is toch logisch dat daar reclame tussen zit ?
Nee, dat is het niet.
Je wil nieuws, en geen reclame. Als ik reclame wil zien meld ik me wel aan voor een reclame-feed.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

dmace schreef op maandag 13 november 2006 @ 10:33:
[...]

Nee, dat is het niet.
Je wil nieuws, en geen reclame. Als ik reclame wil zien meld ik me wel aan voor een reclame-feed.
En dat zeg je ook wanneer je bijvoorbeeld de T.net frontpage bekijkt?

Je wilt nieuws zien, gratis, en dat kost de aanbieder dus geld. Dus moeten er reclames weergegeven worden. Wanneer jouw feed op honderden sites weergegeven wordt, terwijl er niet doorgeklikt wordt naar je mainsite, zodat de ads niet weergegeven worden, wat denk je wat dat aan bandbreedte kost?

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:55
dmace schreef op maandag 13 november 2006 @ 10:33:
[...]

Nee, dat is het niet.
Ja, ik wil ook graag websites zonder reclame. Maar het schijnt dat zo'n site niet te financieren is zonder reclame...

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:52

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

En waarom zou een RSS feed wel te financieren zijn zonder reclame?

Verder naar boven zie ik ook een vergelijking tussen e-mail spam. Die vergelijking slaat nergens op. Een rss feed is iets dat je zelf actief ophaalt. Voldoet een feed niet aan je eisen dan haal je hem niet meer op. Het is meer een Pull mechanisme. Mail is push. Je kunt niet aangeven dat je bepaalde type mails niet meer wilt ontvangen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:13
Ik heb al feeds met reclame sinds ik RSS twee jaar terug leerde kennen. Nie echt nieuw, overigens wel irritant, maarja, als ik daardoor niet hoef te betalen, dan mag het ;)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Rhannie

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

CodeCaster schreef op maandag 13 november 2006 @ 10:36:
[...]

En dat zeg je ook wanneer je bijvoorbeeld de T.net frontpage bekijkt?

Je wilt nieuws zien, gratis, en dat kost de aanbieder dus geld. Dus moeten er reclames weergegeven worden. Wanneer jouw feed op honderden sites weergegeven wordt, terwijl er niet doorgeklikt wordt naar je mainsite, zodat de ads niet weergegeven worden, wat denk je wat dat aan bandbreedte kost?
Als men niet op de links in je RSS feed klikt (en dus blijkbaar niet eens naar die feed kijkt), dan klikken ze toch ook niet op de reclame die erin staat? Wat voor zin heeft het dan om er reclame in te zetten? Je irriteert er dan alleen maar de mensen mee die wel naar die feed kijken.

En je kan niet alleen een feed gebruiken om het nieuws te lezen. Bij de meeste feeds krijg je namelijk alleen de eerste paar regels van het nieuwsbericht te zien. Als je het dan alsnog wilt lezen, zal je toch door moeten klikken naar de site waarop het nieuwsbericht staat.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:52

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Reclame wordt niet alleen per klik betaald.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Rhannie

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Vandaar. Het is dan ook alweer 5 jaar geleden dat ik voor het laatst zelf iets met internetreclame heb gedaan...

• dmace
StevenK schreef op maandag 13 november 2006 @ 10:36:
[...]
Ja, ik wil ook graag websites zonder reclame. Maar het schijnt dat zo'n site niet te financieren is zonder reclame...
Reclame in banners van websites vind ik prima, maar dan wel als ik er omheen kan lezen.
Bij RSS-feeds heb je die keuze niet, want het is gewoon een ongelezen thread, die dan ook nog eens vaak op een rare manier wordt weergegeven.
Ook worden de regeltjes van de reclamecodecommissie (die stellen dat het duidelijk moet zijn dat het om reclame gaat) hier niet toegepast. Een RSS-feed waarvan in de header duidelijk is dat het om reclame gaat, zou van mij nog wel door de beugel kunnen.

Het is dus van belang dat ook de verspreider zich dat bewust is (en dat blijkt hier maar weer niet het geval).

Het is is dus niet eens alleen een ergernis voor de ontvanger, maar ook van belang voor de verstuurder (of aanmelder).

En bandbreedte? De bandbreedte bij RSS is juist minimaal (want daar is het voor ontworpen), dus kan dat nooit als issue gebruikt worden om de kosten te slechten.
Daar gaan al IT-ers op tweakers echt niet intrappen. O-)

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Als je T.net Clear hebt, heb je dan ook geen reclame in je RSS feed?

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:58

crisp

Devver

Pixelated

Snakiej schreef op maandag 13 november 2006 @ 11:59:
Als je T.net Clear hebt, heb je dan ook geen reclame in je RSS feed?
Dan heb je geen reclame vermits je niet de feedburner link gebruikt maar gebruik maakt van de /direct switch zoals uitgelegd in deze .plan: plan: April 2006 changelog

Intentionally left blank

• Haywire
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-12-2025

Haywire

Ik ben in deze thread uitgekomen omdat ik het ook net tegen kwam in mijn Google Reader. Ik vind dit persoonlijk ook not done.

Reclame op een site, geen enkel probleem. En als je puur vanuit de gebruiker redeneert, dan is RSS een service: je hoeft niet meer naar de site toe om te kijken of er iets nieuws is, je krijgt het zo op je virtuele deurmat. Beetje reclame moet dan kunnen? Vind ik niet.

Voor sites is RSS namelijk minstens net zo belangrijk. Ik zou denken dat dit voor de meeste hier geen nieuws zou moeten zijn, maar kennelijk wordt het toch over het hoofd gezien: als je RSS slim gebruikt kun je het namelijk gebruiken om mensen naar je site terug te lokken. En dat is vrij simpel: je zet geen complete artikelen in je feed, maar alleen een teaser (en maak je maar geen zorgen, Tweakers heeft dat "truukje" ook onder de knie). Als mensen een verhaal interessant vinden, dan klikken ze door naar je site, waar je wat mij betreft, zoals ik al zei, best reclame mag laten zien (mits het niet zo'n irritante flash-popup is die over de content zelf heen staat en je bovendien alsnog naar de reclamesite meeneemt als je op kruisje klikt dat niet bedoeld is om de popup te sluiten, maar alleen om je te verleiden op dat verrekte ding te klikken).

Toen ik enige tijd geleden nog geen RSS gebruikte kwam ik misschien 1 keer in de maand op Tweakers omdat ik dacht, kom, laat ik eens kijken of er nog wat boeiends op staat; nu kom ik er bijna dagelijks doordat ik een nieuwsbericht dat ik in Google Reader vind verder wil lezen.

Het argument dat iemand door RSS niet meer op de site komt is dus een non-argument. RSS helpt juist om het bezoekersaantal te verhogen, mits je het slim inzet. Ik vind dat je in ruil daarvoor best de verleiding kunt weerstaan om daar ook nog weer reclame in te verwerken. Ik sluit me inderdaad aan bij degene die dit gewoon gelijkschakelt met email-spam. Als dit vaker gebeurt spijt het me wel, maar dan haal ik de RSS van Tweakers weer uit mijn reader, dan kom ik zelf wel weer zo nu en dan op de site kijken. Eén keer in de maand ofzo.

Dus: jammer, erg jammer.

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:59

EMP

Krulloos!

Ik vind het acceptabel als reclame en content met elkaar in evenwicht zijn.

Als ik een stuk nieuws op T.net lees over iets dat ik interressant vind dan vind ik het ook geen probleem om de bijbehorende reclames te zien.

Echter de 'content' van RSS is een inhoudsopgave van (nieuws)items. Die specifieke informatie geeft mij bijna niets, en is eigenlijk al reclame opzich, omdat ik naar de site toe ga om het stuk te lezen. Reclame te zien krijgen in de *inhoudsopgave* van een nieuwssite vind ik persoonlijk niet echt in evenwicht met de gebodene content. Als ik aangeef de ikea-gids te willen ontvangen, wil ik daar ook niet de bartsmit-folder, lenen.nl overzichten en postcodeloterij-reclame bij hebben.

Ik kan niet bepalen of reclame in RSS feeds done of not done is, maar ik bepaal wel dat ik het achtelijk vind, en elke feed waarin ik reclame zie gaat van mijn aangepaste google startpagina af. Zo is ook webwereld vertrokken (ik zal een paar dagen geleden ook die advertentie... :r)

Ik had als reactie op die advertentie al een report naar Google getikt om hen er op te attenderen dat webwereld van HUN site gebruik maakt (webwereld staat op de standaard aangepaste startpagina van Google voordat je inlogt) om reclame te maken, waarschijnlijk waar google niets aan verdient... Ik heb het echter niet verstuurd omdat ik mij realiseer dat ik mij persoonlijk heel erg aan kan ergeren, maar dat het niet illegaal of wat dan ook is....

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• dmace
Empie schreef op maandag 13 november 2006 @ 14:24:
Ik had als reactie op die advertentie al een report naar Google getikt om hen er op te attenderen dat webwereld van HUN site gebruik maakt (webwereld staat op de standaard aangepaste startpagina van Google voordat je inlogt) om reclame te maken, waarschijnlijk waar google niets aan verdient... Ik heb het echter niet verstuurd omdat ik mij realiseer dat ik mij persoonlijk heel erg aan kan ergeren, maar dat het niet illegaal of wat dan ook is....
Kun je best versturen, hoor. Ook Google is geinteresseerd in hun klanten, en als maar genoeg mensen klagen, wordt dat vanzelf gelinkt aan de verliescijfers, en verdwijnt het resoluut.

Het gaat hier niet om illegaliteit, maar om het principe, en wat wij als consumenten daarvan vinden.

• Haywire
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-12-2025

Haywire

Ik heb hierover een topic geopend in Frontpage Feedback, daar is het naar mijn idee beter op zijn plaats dan weggestopt in een topic over reclame in een feed van een andere site. Reclame in frontpage RSS feed
Pagina: 1