Zelfbouw Ampmeter... Maar hoe?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.220 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guvner
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-04-2022
Hallo allen,

Ik ben druk bezig een 380V 63A >:) verdeelkast te bouwen. Deze moet gaan opsplitsen naar 2x 32A. Dat is nog niet zo spannend. Hiernaast moet een 2e kast komen, waar 1 van de 32A aansluitingen in gaat.
Op deze 32A aansluiting komt een dimmerkast voor theaterverlichting en wat overige niet dimbare belichting (denk hierbij aan scanners, laser en ook een rookmachine). Nu is het probleem dat ik al 2x net even iets te veel had aangesloten op 1 fase, waardoor de automaat er uit klapte.

Ik ben aan het zoeken geweest naar een ampere meter welke ik op iedere fase kan zetten van de 32A aansluiting. Om het geheel wat duidelijker te maken (bij een show is het meestal donker), wil ik het digitaal gaan doen met van die rode cijfer displays die ook in je wekker radio zitten.

Heeft iemand enig idee waar ik een bouwtekening/ontwerp hiervoor kan vinden.
Op google en in de search was helaas niets hierover te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJD
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-03 16:56

BJD

Voor het meten van de stroom is een Hall sensor de simpelste oplossing denk ik.
Voor het omzetten van de output van de hall sensor naar een display kan je het beste een DPM gebruiken. Je kan eventueel ook een shunt weerstand gebruiken, maar dan moet je de kabel onderbreken, en stook je ook onnodig vermogen weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:31
Is een kant en klare ampere meter geen oplossing?
of een betere verdeling over de 3 fasen?

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Het is geen oplossing, maar als je nu van tevoren bedenkt bij het patchen dat niet al je scanners op een fase moeten zitten en je paar parren op een andere, moet het toch goed gaan?

offtopic:
Want wil je tijdens een show je verdeel- en dimmerkasten in de gaten houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guvner
@ Mithras86 :

Je hebt wel gelijk, maar het is ook leuk voor de heb....
En ik kan van te voren gewoon simpelweg testen door alles aan te zetten, zonder te moeten gaan nadenken (er is al genoeg stress bij de opbouw van de show) over wat een lamp nu precies trekt en hoeveel ik er op die fase heb en hoeveel op de ander. Lijkt me gewoon een stuk makkelijker (en ja ook leuker) om het te kunnen aflezen van een display in mijn kast.

[ Voor 6% gewijzigd door Guvner op 26-10-2006 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 14:26

Stoney3K

Flatsehats!

Als het om wisselstroom gaat hoef je geen Hall-sensor te gebruiken maar kun je een spoeltje gebruiken om de stroomsterkte af te takken. Normaal zou je voor zoiets een stroomtang gebruiken, voor AC is dat hetzelfde principe. En ik denk dat het omzetten van een inductiespanning/stroom naar een spanning voor een meter (voltmeter) via een shuntweerstand wel lukt, het voordeel is dat je geen (galvanische) koppeling hebt met je 3-fasen net, want daar wil je niet aan klussen. Een trafo'tje kan het ook, maar daar moet je ook weer de draad voor onderbreken. Ik weet niet zeker hoeveel windingen je precies nodig gaat hebben om een bepaald spannngsniveau te halen (waarschijnlijk is 5V voor 32A het makkelijkste) maar dat valt vast met een partij formules te berekenen ;)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guvner
Maar dan weet ik nog steeds niet hoe ik dat moet gaan maken.
Weet je of er een ontwerp van zoiets ergens staat of waar ik dat kan vinden.

Als het met een trafo te doen is, ook prima, maar dan nog weet ik niet hoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Zoals Stoney3k al zegt; in princiepe wind je een koperdraad om je fasedraad en je meet de spanning die eruit komt... Maar het is al weer een tijd geleden hoe een amperetang werkt. Je zal vast wel wat op google kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corl
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-07 10:46
Euh even simpel je wilt dus van iedere fase de stroom weten en die digitaal weergeven (of mis ik iets).

Stroom van een fase moet je gewoon met een stroom trafo meten (fase draad door de trafo laten lopen (zoals ampere tang)). Deze stroom trafo's zetten de gemeten stroom om naar een 0/4-20ma signaal, dit ma signal kan je met een digitale meter (paneel meter) zichtbaar maken (en ja meestal zijn dit roode led segment displays)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

corl schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 14:33:
Euh even simpel je wilt dus van iedere fase de stroom weten en die digitaal weergeven (of mis ik iets).

Stroom van een fase moet je gewoon met een stroom trafo meten (fase draad door de trafo laten lopen (zoals ampere tang)). Deze stroom trafo's zetten de gemeten stroom om naar een 0/4-20ma signaal, dit ma signal kan je met een digitale meter (paneel meter) zichtbaar maken (en ja meestal zijn dit roode led segment displays)
Anders zijn die makkelijk zelf te bouwen met een shuntweerstandje van ongeveer 470 ohms tot 1K, dan krijg je bij 20mA ongeveer 10 volt eruit. (Spanning = stroom x weerstand). En een spanning van 0 tot 10V weergeven op een display moet niet zo'n probleem zijn. Maar een digitaal paneelmetertje (te koop bij o.a. Farnell en Conrad) geeft een iets mooier resultaat omdat je dan een uitlezing van 0-32 ampère hebt, al kun je dat met de Volts natuurlijk ook doen door de weerstandswaarde iets aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-07 21:42

Emiel1984

Made in NL

Wat dacht je hiervan ?

Afbeeldingslocatie: http://image01.conrad.com/m/8000_8999/8400/8420/8420/842052_BB_01_FB.EPS.jpg
Clickable

Of deze

Afbeeldingslocatie: http://images.google.nl/images?q=tbn:VXRZRFIX0PKN1M:http://i16.ebayimg.com/03/i/07/a5/c2/e9_1_b.JPG
Clickable

Ze zijn maar iets duurder dan een zelfbouw- Amperemeter (welke niet aan jouw eisen voldoet).
ZIELNK

[ Voor 17% gewijzigd door Emiel1984 op 26-10-2006 16:03 ]

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-04 16:51
Emiel1984 schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 15:59:
Wat dacht je hiervan ?

[afbeelding]
Clickable

Of deze

[afbeelding]
Clickable

Ze zijn maar iets duurder dan een zelfbouw- Amperemeter (welke niet aan jouw eisen voldoet).
ZIELNK
- Die eerste is veeeel te langzaam, en bovendien gemaakt voor gelijkstroom
- De tweede heb ik geen ervaring mee, linkje?
- Circuitsonline schema is leuk voor een DC voeding van maximaal 1.5A, maar meer ook niet.

Wat de TS nodig heeft is een amperetang, die kan je kopen, of huren bij de betere doe het zelf zaak.

Het ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.elimex.be/catalogue/11.120.jpg

En die klem je dus om de kabel heen, zonder deze te onderbreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

En hoe bouw je die in een kast? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
tie-wraps :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
De HMC1051 (pagina 6) is heel leuk hiervoor :)
Stroom meten dmv het magnetisch veld en erg compact :*)
Typically, an optimally oriented measurement conductor can be placed about one centimeter away from the bridge and have
reasonable capability of measuring from tens of milliamperes to beyond 20 amperes of alternating or direct currents.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Jan_

Discussie is daar >>>

www.elecdev.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corl
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-07 10:46
32Amp 380Volt AC kan je het beste met een stroomtrafo meten zoals dit ding:

http://www.hlk.nl/product/HOLEC/images/HF3B.jpg

Het zet een grote stroom om naar een kleine stroom (bv 0-40Amp naar 0-1Amp) deze kleine stroom kan je vervolgens meten met div. meters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Vind ik zo'n klein ICtje toch wel een mooiere oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-07 21:42

Emiel1984

Made in NL

- Die eerste is veeeel te langzaam, en bovendien gemaakt voor gelijkstroom

Er zal vast ook wel een AC versie van verkrijgbaar zijn.

- De tweede heb ik geen ervaring mee, linkje?
Linkje is onder plaatje...

- Circuitsonline schema is leuk voor een DC voeding van maximaal 1.5A, maar meer ook niet.
Dat staat er ook direct bij

Wat de TS nodig heeft is een amperetang, die kan je kopen, of huren bij de betere doe het zelf zaak.
Hij wil continu het aantal ampere's kunnen zien op elke fase.

En die klem je dus om de kabel heen, zonder deze te onderbreken
Dat betekent dus ook meteen heel prijzig.. :+

PS : Bedoel eigenlijk gewoon te zeggen dat ze helemaal niet moelijk te vinden zijn en laat daarom maar gewoon wat verschillende types zien ...

[ Voor 8% gewijzigd door Emiel1984 op 26-10-2006 19:13 ]

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-07 22:46

SA007

Moderator Tweaking
ik zou zeggen, wind om een stukje van 10cm 1 meter spoeldraad, dan heb in principe een 1 op 10 verhouding.
Dan hang je een amperemeter aan dat draadje en ga je 'm eiken, hang er een last aan van een bekend vermogen (precies) en meet hoeveel dat is, doe dat 10x ofzo en maak er een grafiekje van.
Dan kan je 2 dingen doen:
Een digitale ampere meter zoeken waarbij je de eiking kan aanpassen.
Of de spoel veranderen tot dit overeen komt met een meting op de amperemeter (alleen een stuk minder).
Dus dat 1 ampere door de draad ook 1 aangeeft op de meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

SA007 schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 20:08:
ik zou zeggen, wind om een stukje van 10cm 1 meter spoeldraad, dan heb in principe een 1 op 10 verhouding.
Dan hang je een amperemeter aan dat draadje en ga je 'm eiken, hang er een last aan van een bekend vermogen (precies) en meet hoeveel dat is, doe dat 10x ofzo en maak er een grafiekje van.
Dan kan je 2 dingen doen:
Een digitale ampere meter zoeken waarbij je de eiking kan aanpassen.
Of de spoel veranderen tot dit overeen komt met een meting op de amperemeter (alleen een stuk minder).
Dus dat 1 ampere door de draad ook 1 aangeeft op de meter.
En als dat nog niet werkt kun je altijd nog werken met een weerstand of potmeter over je meettrafo heen, en dan kun je hem redelijk goed afregelen met een voltmeter met bv. een instelling van 1A = 1V.

Even wat rekenwerk als voorbeeldje:

Een set windingen om de draad heen gedraagt zich als een trafo, met bv. een verhouding van 10 op 1 heb je dus een spanning (open klem!) die 10 keer zo groot is en een stroom die maximaal 10 keer zo klein is. Hou hierbij even rekening met de veiligheid, openklem staat hier maar liefst met 10 windingen een spanning van 3,8 kV op met een maximale stroom van 3,2A. Iets waar je liever niet je handjes aan brandt. Hoe meer windingen hoe kleiner je stroom maximaal kan worden, bij 1000 windingen kom je al uit op 32 mA. Als je die trafo nou zou belasten met een weerstand van 1000 Ohm (zo werken normale stroommeters ook, al hebben die veel kleinere shuntweerstanden), dan krijg je over die weerstand een uitlezing van 1V als er 1A door je lijn heen loopt. Een digitaal voltmetertje maakt het geheel af met een uitezing van 1V of 0,1V.

Wat je ook nog kan doen is een uitlezing van 0-100% (belasting) door middel van het veranderen van de weerstandswaarde. Als je 32A = 100% wil rekenen, dan is je meetstroom 32 mA, en moet je spanning op dat punt 100V (of 100 mV, wat makkelijker is) zijn. Onze weerstandswaarde wordt dan 100 / 32e-3 = 3125 Ohm. Als je 3k3 pakt zit je iets eerder aan de 100% maar dan weet je in ieder geval zeker dat je de fase niet gelijk eruit klapt als je de 100 haalt, en je hem dus in principe tot die 100 kan belasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Of je koopt een stel analoge meters (www.farnell.com) en bouw daar een ledverlichting in.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-07 21:59
Er is geen enkele analoge (paneel)meter die direct 63A zal meten, die werken allemaal met eens troomtrafo.

En met een paar windingen draad om je kabel heen ga je het NIET redden :P

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-07 22:46

SA007

Moderator Tweaking
Heb het ff getest met een scheidingstrafo uit een adapter met de kern eruit gesloopt, maar zelfs met 1000 watt belasting meet ik 0 over de trafo heen helaash.

Maar stel je plaatst een 0.001 ohm weerstand in serie, dan krijg je de wet van ohm (ik weet dat hij niet klopt voor wisselspanning, maar toch)
I = U / R, waarbij:
I = de stroom door de draad
U = de spanning over de weerstand (voltmeter overheen plaatsen)
R = de weerstand ofwel 0.1 ohm.

Oftewel, de spanning die je over die weerstand meet is 1/1000 van de stroom die er loopt.
0.002V betekent dus 2A door die draad heen.

Kan iemand dit ff aanvullen/aanpassen voor wisselspanning, volgens mij klopt het in dit geval ook voor AC, maar zeker weet ik dat niet.

PS, voor dat weerstandje moet je dan een 1watt nemen, want bij je volle 32A verbrand die weerstand dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Die rekensom gaat ook voor wisselspanning op.
Maar je zult wel de effectieve waarde moeten gaan berekenen.

Het genoemde project is echter niet voor amateurs.
Waarom dan wel meten als een amateur?
Leuk misschien, maar niet altijd veilig.
En in een theater kan het ook voorkomen dat een niet professional aan de spullen komt.

Een stroomtrafo zou ook geen probleem mogen zijn. En die is wel veilig.
Een tijdje terug heb ik ook getest en het werkt prima.
Ik heb een ferrietring genomen en daar 50 wikkelingen 0,5mm koperdraad op gelegd.
Daarna een fase met drie wikkelingen erdoor, gewoon de installatiedraad.
Een Wisselstroom ampéremeter geeft dan prima een waarde aan.
In mijn geval een 0,5 A meter waarmee ik dan 10 A kan meten.
Ik moet alleen de schaal nog in orde zien te krijgen.

Het beste is toch om gewoon wat meetspul te kopen.

Guus Assmann

Pagina: 1