Ik wil een nieuwe server gaan kopen voor thuis en twijfel nu voor welk platform ik zal gaan. Ik heb de nodige reviews gelezen en de nodige topics doorgebladerd maar intussen is er weer het nodige veranderd. Daarnaast is het mogelijk dat ik te eenzijdige reviews heb gelezen en dat andere reviews die ik heb gemist iets anders beweren. Vandaar mijn vraag.
De keuze is tussen:
AMD Athlon X2 3800+ 65W
Gigabyte GA-M51GM-S2G moederbord (met nForce 6100/430)
initieel 2 GB Ram => DDR2 G.Skill F2-6400CL5D-2GBNQ 2048 MB Kit, DDR2-800, CL5-5-5-15 (2x 1024 MB)
of
Intel Core2 Duo E6300
Gigabyte GA-965G-DS4 (nog niet in de pricewatch gezien helaas)
initieel 2 GB Ram, waarbij ik hier PC4200 zou nemen als dat goedkoper uitpakt dan bovenstaand geheugen.
De rest van het systeem zouden een Samsung 400 GB harddisk (HD401LJ) worden en een Antec P150 kast. Daarnaast wordt er nog een 120 GB PATA schijf over gezet van mijn oude systeem.
De server gaat voor de volgende dingen ingezet worden:
Qua hardware zijn de voorwaarden voor mij:
- Het moet snel genoeg zijn, maar hoeft geen superperformer te worden
- Hij moet stil zijn
- Hij moet niet teveel stroom gebruiken
De laatste twee gaan in mijn ogen samen, omdat een systeem wat weinig stroom gebruikt ook makkelijker stil te koelen is.
Op basis van deze review: http://www.tomshardware.c.../green_machine/page4.html
leid ik af dat ik voor het bovenstaande het beste bij AMD kan zijn. Dit enigszins tot mijn verbazing aangezien er zoveel te lezen was over de vermeende zuinigheid van de Core 2 Duo. Blijkbaar valt de absolute zuinigheid van een Core 2 Duo platform tegen of zijn er vergelijkbare reviews die tot een heel andere conclusie komen?
Qua kosten scheelt het natuurlijk ook. Het Intel platform zou zo'n 100 euro duurder uitvallen dan de AMD variant.
Wat is jullie advies. Zie ik iets over het hoofd of is het AMD platform het beste voor mij?
De keuze is tussen:
AMD Athlon X2 3800+ 65W
Gigabyte GA-M51GM-S2G moederbord (met nForce 6100/430)
initieel 2 GB Ram => DDR2 G.Skill F2-6400CL5D-2GBNQ 2048 MB Kit, DDR2-800, CL5-5-5-15 (2x 1024 MB)
of
Intel Core2 Duo E6300
Gigabyte GA-965G-DS4 (nog niet in de pricewatch gezien helaas)
initieel 2 GB Ram, waarbij ik hier PC4200 zou nemen als dat goedkoper uitpakt dan bovenstaand geheugen.
De rest van het systeem zouden een Samsung 400 GB harddisk (HD401LJ) worden en een Antec P150 kast. Daarnaast wordt er nog een 120 GB PATA schijf over gezet van mijn oude systeem.
De server gaat voor de volgende dingen ingezet worden:
- Fileserver (voor een Gigabit netwerk)
- Domain Controller
- Printserver
- scan- en eMule client
- Web- en mailserver (via Lotus Domino)
- testserver voor WebSphere Portal
Qua hardware zijn de voorwaarden voor mij:
- Het moet snel genoeg zijn, maar hoeft geen superperformer te worden
- Hij moet stil zijn
- Hij moet niet teveel stroom gebruiken
De laatste twee gaan in mijn ogen samen, omdat een systeem wat weinig stroom gebruikt ook makkelijker stil te koelen is.
Op basis van deze review: http://www.tomshardware.c.../green_machine/page4.html
leid ik af dat ik voor het bovenstaande het beste bij AMD kan zijn. Dit enigszins tot mijn verbazing aangezien er zoveel te lezen was over de vermeende zuinigheid van de Core 2 Duo. Blijkbaar valt de absolute zuinigheid van een Core 2 Duo platform tegen of zijn er vergelijkbare reviews die tot een heel andere conclusie komen?
Qua kosten scheelt het natuurlijk ook. Het Intel platform zou zo'n 100 euro duurder uitvallen dan de AMD variant.
Wat is jullie advies. Zie ik iets over het hoofd of is het AMD platform het beste voor mij?