Toon posts:

suse noob : )

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
kom, de titel is toch al eerlijk : )

Kben van plan suse 10.1 te installeren op de gemeenschappelijke pc, en heb nu een paar vraagjes;
  • 1. Als ik boot, staat suse bovenaan in het bootscherm, windows onderaan, en heb ik zo'n 15? seconden om m'n keuze te maken. Nu vraag ik me af, kan ik instellen dat hij automatisch opstart naar Windows, en als ik naar suse wil, ik bvb -zoals bootcamp op mac- op shift ofzo kan drukken om mn keuze te maken? Of, indien dit niet gaat, kan ik ze omkeren, zodat mn pa gewoon de pc kan aanschakelen, en dan dat ie 15 seconden wacht, en dat windows opstart?
  • 2. Wat is het verschil tussen de 'open' versie en de 50Euro 8gig versie? Ik vermoed dat in de 8gig versie ook bvb mp3 codec inzit, waar je in de 'open' versie uren mag naar zoeken. Of zit ik helemaal fout?
Dankjewel voor je reactie, ik beloof dat ik regelmatig reacties en vragen - ze zullen zeker nog volgen : )- zal posten.

BTW, wat een heerlijk forum hebben jullie!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-02 16:50

BHQ

1) Da's aan te passen in je Grub config file (bij Lilo vast ook). Gewoon het getalletje aanpassen van welke keuze ie moet booten. Wachttijd kan je ook aanpassen ;)

2) Er zit wrs. een boekwerk bij en wat minder open source spul zoals bijv. MP3 codecs ja. Die kan je zelf ook installeren, meestal is dat gewoon nonfree sources 'unlocken' en de goede packages installeren..

Verwijderd

Topicstarter
Yapser schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 01:33:
1) Da's aan te passen in je Grub config file (bij Lilo vast ook). Gewoon het getalletje aanpassen van welke keuze ie moet booten. Wachttijd kan je ook aanpassen ;)
En waar staat die file ergens?
Sorry, ik ken eigelijk niets van linux, maar ik zou graag er wat meer van kennen, lijkt me enorme fijn je eigen pc perfect te kunnen beheersen, ipv windows ofzoiets dat te laten doen...
*jaja, ik weet het, suse is ook geen ECHTE linux, maar ik moet toch ergens beginnen : )*

oohja, bedankt voor je snelle reactie!!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2006 01:38 . Reden: iets vergeten ]

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-01 12:55

Bergen

Spellingscontroleur

Onder Ubuntu staat ie in /boot/grub/menu.lst

In SuSe ook vast daar ergens.

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Verwijderd schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 01:38:
[...]

En waar staat die file ergens?
Sorry, ik ken eigelijk niets van linux, maar ik zou graag er wat meer van kennen, lijkt me enorme fijn je eigen pc perfect te kunnen beheersen, ipv windows ofzoiets dat te laten doen...
*jaja, ik weet het, suse is ook geen ECHTE linux, maar ik moet toch ergens beginnen : )*

oohja, bedankt voor je snelle reactie!!
Zoals staat op
http://www.linuxforums.org/forum/suse-linux-help/71478-how-do-i-change-oss-boot-order.html
Hi !!

you can change default OS by changing value of default in menu.lst file.

open file /boot/grub/menu.lst

right now default 0

count title lines. "title Windows XP" is fourth or fifth title line.
change value of default according to windows title line number - 1.
if windows title is 4th line then deafult 3.

save and reboot.
Of nog makkelijker, door gebruik te maken van YAST :
I find Yast easiest to change the boot order as I'm fairly inexperienced with the command line. Open Yast, select 'System' and then 'Boot Loader Configuration'. From there you can select which OS is 'default' (to load if unselected).

0.0

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

wss doet mp3 het ook wel in de gratis versie.
java en flash echter niet gok ik zo.

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• ErikCornelissen
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-02 07:45
Het verschil zit het em in dat bij de gratis versie en dijk opensource software meegeleverd wordt. Bij de betaalde versie zitten niet opensource programma's bij. Voor zover ik het weet...

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 01:38:
Dat is onzin. :)
Suse is net zo Linux als, zeg, Slackware of Debian. Als je echt je wilt verdiepen in je OS is het misschien niet de slimste keus (voor mij werkt in het diepe springen altijd, dan MOET je wel) maar als je een goed OS wilt is Suse prima hoor.

Saved by the buoyancy of citrus

• freyk
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-02 18:54
Natuurlijk help ik een mede-suser graag :)
Verwijderd schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 01:31:indien dit niet gaat, kan ik ze omkeren, zodat mn pa gewoon de pc kan aanschakelen, en dan dat ie 15 seconden wacht, en dat windows opstart?
Zoals de andere mensen al posten, kan je dit regelen in yast.
Om precies te zijn: yast -> system -> bootloader
Verwijderd schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 01:31:
Wat is het verschil tussen de 'open' versie en de 50Euro 8gig versie? Ik vermoed dat in de 8gig versie ook bvb mp3 codec inzit, waar je in de 'open' versie uren mag naar zoeken. Of zit ik helemaal fout?
Omdat ik helemaal gek was van suse 10.0 heb ik het maar ff aangeschaft.
Kreeg 5 installatiecd's, 1 dvd en een instructieboekje met 288 bladzijdes!
Zoals de rest ook al posten, bevat opensuse geen closed source.
Om ze toch te kunnen bemachtigen voeg je de installatiebronnen van guru en packman toe aan je andere installatiebronnen.
Als je gebruik maakt van 10.1 raad ik je streng aan om ook de addon-cd binnen te halen en de online addon-installatiebron toe te voegen.

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-02 16:28

zomertje

Barisax knorretje

Allereerst: welkom op GoT :)

Je eerste vraag is nogal een vraag die gemakkelijk te vinden zou zijn met Google. Dit soort topics zijn dus nogal voor de hand liggend en leveren vaak een slotje op. Omdat je tweede vraag nog wel wat gespreksstof kan opleveren laten we deze echter nog even open. Dan kan men de ervaringen met de betaalde Suse versie hier posten :)

(ik heb in een ver verleden ook een Suse pakketje gekocht en was toen best tevreden over de inhoud en documentatie :) )

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Verwijderd

Topicstarter
je hebt gelijk, hoe ik de bootvolgorde kon veranderen kon ik vinden op
http://en.opensuse.org/In...g_the_bootloader_sequence

sorry

• freyk
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-02 18:54
Om het via de grafische manier te doen -> Handleiding

Verwijderd

Topicstarter
mss beter toch maar ophouden, ben nu al 2uur aant zoeken hoe ik die verdomde 'net boot' aan de praat krijg, maar nergens wat informatie over op de support pagina's

dus, mensen, bedankt voor jullie antwoorden, en wie weet kom ik op een mooie dag op de oplossing hoe ik dat spul moet installeren!

EDIT: dan toch maar die 5 cd versie downloaden... de kracht van linux!....

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2006 16:00 . Reden: ik ben een plooier ]

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-02 16:28

zomertje

Barisax knorretje

Voor dingen die je na 2 uur zoeken nog niet hebt kunnen oplossen is juist dit forum bedoeld :)

Ofwel, leg duidelijk uit waar het fout gaat en geef indien beschikbaar ook de foutmelding.

[ Voor 33% gewijzigd door zomertje op 26-10-2006 16:04 ]

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Verwijderd

Topicstarter
ok zomertje,
ik heb die net boot iso gedownload, en dan moet je alles installeren via internet. Je steekt die cd in je diskdrive, en dan boot je daarop. Eenmaal opgestart moet je de ftp of http, ... gegevens invullen, en dan download hij de instal files.
Alleen, ik vind die gegevens nergens!! Echt jammer! Kzal nogmaal eens die hele site afzoeken....
Of weet jij soms die ftp gegevens?

EDIT: gegevens gevonden, deze eens testen
http://en.opensuse.org/In...SE_Linux_Over_the_Network
Domain Name = mirrors.kernel.org
Host IP = 204.152.191.39
Directory = /opensuse/distribution/SL-10.1/inst-source/

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2006 16:55 . Reden: iets gevonden, eens testen ]

Verwijderd

Topicstarter
ooh, nog eventjes, ik heb hier 2 cd's liggen van ubuntu. Welk vinden jullie beter, ubuntu of suse?

• Raynman
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-01 12:39
Verwijderd schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 16:35:
ooh, nog eventjes, ik heb hier 2 cd's liggen van ubuntu. Welk vinden jullie beter, ubuntu of suse?
offtopic:
Er bestaat een edit-knop.

Voor die vraag kun je in Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 6 kijken.

Verwijderd

Topicstarter
olé ola!!
oplossing gevonden voor dat net boot probleem!
http://queens.db.toronto..../linux/suse-10.1-install/

Verwijderd

Ik ben 2 maand geleden ook begonnen met suse.
Heb ubuntu ook geprobeerd, maar dat vond/vind ik maar niks.

K zou eens naar deze howto kijken:
http://www.thejemreport.com/mambo/content/view/254

VMware werkt ook mooi, kan je XP vitrueel draaien:
http://linux.wordpress.co...rkstation-55-on-suse-101/

Als een van beryl/compiz gehoord, moet je dit eens zien:
http://www.youtube.com/watch?v=lawkc3jH3ws

Werkt echt super :*)
Succes ermee!

Verwijderd

Topicstarter
mijn conclusies over suse 10.1

NEGATIEF
*1 Het gaat toch wat traagskes! Firefox opstarten duurt toch een 4 seconden, net als andere 'lichte' programma's
*2 Het vinden en installeren van mp3 codecs, ATI drivers gaat traag, en het installeren is niet simpel voor een 'suse noob' zoals ik. Heb dan wine gedownload, probeer ik eens COD te spelen, mist ie drivers. Installeer ik die verdomde ati driver, klopt er opnieuw iets niet. Zoek ik het net af, installeer ik meerdere extra 'stuff' -weet naam niet van zo'n progskes', klopt iets anders niet
*3 Na een dag gebruik vraag ik me eigelijk af waarom ik eigelijk linux erop heb gezet. Je moet altijd eventjes zoeken naar instellingen, en veel draait er toch niet op

POSITIEF
*1 internet gaat snel!!! downloaden gaat opeens tegen 1600kbps! onder windows max 1200...
*2 leuk dat je alles zelf kan instellen, wat dan ookweer problemen veroorzaakt
*3 is wel eens leuk, zo wat terug met terminal werken enzo

CONCLUSIE:
Linux, je zult het nooit installeren voor je gemak! Linux=zoeken!
Gelukkig bestaan er forums zoals deze.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Verwijderd schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 00:30:
mijn conclusies over suse 10.1

NEGATIEF
*1 Het gaat toch wat traagskes! Firefox opstarten duurt toch een 4 seconden, net als andere 'lichte' programma's
*2 Het vinden en installeren van mp3 codecs, ATI drivers gaat traag, en het installeren is niet simpel voor een 'suse noob' zoals ik. Heb dan wine gedownload, probeer ik eens COD te spelen, mist ie drivers. Installeer ik die verdomde ati driver, klopt er opnieuw iets niet. Zoek ik het net af, installeer ik meerdere extra 'stuff' -weet naam niet van zo'n progskes', klopt iets anders niet
*3 Na een dag gebruik vraag ik me eigelijk af waarom ik eigelijk linux erop heb gezet. Je moet altijd eventjes zoeken naar instellingen, en veel draait er toch niet op

POSITIEF
*1 internet gaat snel!!! downloaden gaat opeens tegen 1600kbps! onder windows max 1200...
*2 leuk dat je alles zelf kan instellen, wat dan ookweer problemen veroorzaakt
*3 is wel eens leuk, zo wat terug met terminal werken enzo

CONCLUSIE:
Linux, je zult het nooit installeren voor je gemak! Linux=zoeken!
Gelukkig bestaan er forums zoals deze.
draai je gnome?
zo ja: beetje traag.
zo nee : hij moet gtk laden schat.
sinds wanneer is ff een licht prog btw?
Na een dag gebruik vraag ik me eigelijk af waarom ik eigelijk linux erop heb gezet. Je moet altijd eventjes zoeken naar instellingen, en veel draait er toch niet op
hoeveel tijd heb je nodig gehad om aan windows te wennen? ;)

Verwijderd

Topicstarter
maar ook menutjes laten opengaan duur even, menutjes gemaakt met KDE

Mn eerste PC was een windows : ) 3.11 : )
Daarna een mac gehad, dan terug windows... Kvind windows en OSX eigelijk simpeler dan suse, dat van zichzelf zegt een gebruiksvriendelijke linux te zijn

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2006 01:36 . Reden: windows? ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

mwa
suse is imo gewoon bagger :+
maar dat terzijde.
hier heb ik op een p2 geen last van trage menuutjes. weliswaar geen suse maar wel kde3.5.
wat doe je precies?

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-11-2025
Onthoudt dat SuSE (en een hoop andere Distro's) nogal wat zwaarder en nieuwer zijn dan Win XP. De vergelijking gaat nogal mank. Je kunt het beter met Vista vergelijken, dat schijnt ook aardig zwaar voor je PC te zijn. Ik heb ook aan SuSE moeten wennen (of eigenlijk Linux), maar je moet je zelf er een beetje doorheen zetten. Zodra je er eenmaal aan gewend bent, werkt het echt heerlijk. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nogsteeds voornamelijk XP draai, al zou ik dit graag om willen draaien. Helaas kan dit niet omdat de spellen die ik speel niet onder Wine draaien.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

je kunt ook gewoon een lichte distro nemen?
die net zo 'kaal' is als XP.

neem gentoo zonder veel frutsels; erg snel.
daar draait kde3.5 op een p2 prima ;)

• BiG_G
  • Laatst online: 20-01-2024

BiG_G

Master of Gods

Hallo Keg,

Ik draai sinds 6 Suse... Ik zit nu ook op Suse 10.1

Ik heb eigenlijk maar 1 opmerking: Je kent windows en MACos vrij goed. En nu als absolute 'beginner' ga je aan Linux wagen.
Ik zeg eigenlijk tegen iedereen die die stap waagt: Vergeet Windows!
Het werkt niet hetzelfde, en voor alles is een oplossing. Er zijn meer pagina's beschreven aan howto's op internet dan voor windows. Google heeft zijn eigen zoekmachine speciaal voor Linux: www.google.nl/linux Voor FF kan je ook Konquerer of enig ander browser gebruiken, daarbij, als je KDE als desktop draait, dan heb je de zwaarste te pakken. Gnome is al lichter, maar er zijn nog lichtere en snellere desktops... Ik zou eerst even een tijdje klieren met het linux gedoe alvorens het predikaat NEGATIEF op iets te plakken... ;)

Overigens, als je in yast bij instalatiebronnen die van GURU en PACKMAN erbij plakt, dan heb je alle opties die je maar kan bedenken om te instaleren voor dvdschrink en mp3tjes en zelfs wmv files.

Suc6

You can either agree with me or be wrong!

Verwijderd

Topicstarter
BiG_G schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 01:47:
Overigens, als je in yast bij instalatiebronnen die van GURU en PACKMAN erbij plakt, dan heb je alle opties die je maar kan bedenken om te instaleren voor dvdschrink en mp3tjes en zelfs wmv files.

Suc6
hallo BiG G
nu je het toch even over die pacman hebt, ik probeer al 2 dagen pacman toe te voegen in yast, maar steeds wil hij niet.
De url ftp://ftp.skynet.be/pub/packman/suse/10.1 -die ik van dit en andere forums heb gehaald- wilt ie niet aanvaarden omdat er geen suitable service types instaan. Ik wil dit invoegen in de autoupdate. Kan jij of iemand anders eve zeggen wat ik misdoe?

opgelost, al weet ik niet hoe ik het gedaan heb : )

ander probleempje nu, ik heb een externe hd, en als die aanstaat als ik de pc aanzet, herkent die hem niet. Ook heb ik ingesteld dat alle schijficoontjes op de desktop moesten verschijnen. Maar dat doet suse niet. Enkel als ik de lacie externe af-en aanzet, komen ze allemaal tevoorschijn.
Iemand idee hoe dit komt?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2006 20:50 ]

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-11-2025
Dit werkt helaas niet altijd automatisch. Probeer eens te zoeken naar het commando "mount", of typ "man mount" in de CLI. "Man" werkt voor elk programma onder linux (enkele uitzonderingen daargelaten).

• Bergen
  • Laatst online: 27-01 12:55

Bergen

Spellingscontroleur

Kijk ook even naar automount, misschien heeft die er iets mee te maken. Onder Ubuntu heb ik er iig geen last van, die laat alles altijd keurig zien.

Verwijderd

Topicstarter
na de install, hoe gebeurt de uninstall? Als ik de partitie van suse delete, ga ik dan geen problemen hebben met de boot?

• Drgn
  • Niet online
Jawel, grub/lilo staat dan nog in je mbr: klik

Leave the gun, get the canoli

• Trekkerkearl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-08-2025

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

De versie voor 50,- eurie is exact het zelfde als de versie die je download, echter zit hier een setjes met cd's en eendvd bij, waaronder ook de suse cd met non-opensource software, ook zit er een handleiding bij waar je niets aan hebt....

ik zou hem downloaden als ik jou was, die cd is het zelfde, ook zou ik nog even wachten met downloaden 9 dec komt namelijk 10.2 uit als hij geen vertraging oploopt, die werkt in de beta fase al beter als 10.1

voor alle niet opensource of niet meegeleverde pakketen kun je deze source invoegen op suse 10.1 als je toch besluit deze te installeren.

http://packman.iu-bremen.de/

die werkt snel en heeft heel veel ondersteuning via de extra software.

Ik heb d’r nich veur keuzn Tukker te wean, ik heb gewoon onmeunig mazzel had!

Verwijderd

Topicstarter
Trekkerkearl schreef op woensdag 08 november 2006 @ 16:10:
...
ik zou hem downloaden als ik jou was, die cd is het zelfde, ook zou ik nog even wachten met downloaden 9 dec komt namelijk 10.2 uit als hij geen vertraging oploopt, die werkt in de beta fase al beter als 10.1
...
Hoezo, kan mn dan niet zoals bij osx en xp het ingebouwd update programmatje gebruiken van suse? Lijkt me wat idioot! Of had jij het over de cd?

Bedankt voor de link btw
Pagina: 1