Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• kibber
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-09 16:54
Hallo,

Momenteel volg ik als18 jarige student een MBO opleiding.
Om precies te zijn volg ik de opleiding Medewerker Systeembeheer niv 3.
Ik weet zeker dat ik verder wil in de ICT wereld, al is deze opleiding veel te simpel voor mij.
Vanaf Januari/Februari ga ik stage lopen en daarna sta ik voor een keuze, doorgaan met MBO niveau 4?
Of meteen door naar een HBO opleiding?
Ik denk dat ik eerst MBO niveau 4 netwerkbeheer ga volgen en daarna naar het HBO.

Ik heb al een beetje rond gekeken naar HBO opleidingen, maar de opleidingen spreken mij niet aan.
Of de nadruk word voornamelijk gelegt op programmeren, of op management.
Programmeren spreekt mij niet echt aan, ik heb de feeling en de interesse niet echt.

Management vind ik wel leuk, maar ik wil niet alleen aan de zijlijn staan en zeggen dat het zus of zo moet zonder de technische know how of zonder zelf de handjes uit de mouwen te steken.
Mijn interesse ligt vooral bij het onderhouden en bouwen van netwerken, ik snap best dat je dan een beetje moet leren programmeren, maar ik zou het niet de hele dag willen doen.
Je zou zeggen dat de opleiding ICT Beheer dan een goede keuze is, maar voor mijn gevoel is dat meer een saai verlengstuk van mijn huidige opleiding waar je niet veel leert.
Misschien weet iemand wat voor vakken je daar krijgt?

Nog even kort: ik ben dus op zoek naar een HBO opleiding waarbij ik technische know-how op kan doen,maar het liefst met zo min mogelijk programmeren maar ik weet dat je daar niet onderuit komt.
Het liefst wil ik de kant van netwerkbeheer op of een combinatie vinden tussen netwerkbeheer en management.
Is er iemand die nog goede tips heeft?

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-11 20:57
Bij de Hogeschool Zuyd in Heerlen hebben ze een opleiding Netwerk Infrastructuur Design. Hier kun je o.a. je CCNA/P en MCSE halen. De opleiding duurt 4 jaar, maar wanneer je MBO Niveau 4 hebt kun je vrijstellingen krijgen.

We are shaping the future

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Netwerken en programmeren horen wel samen. In netwerken wordt er veel gescript, bv je krijgt een excelbestand met informatie over 100 nieuwe gebruikers dat je aan de ActiveDirectory moet toevoegen. Je kan de menu's gebruik om elke user toe te voegen of je tokkelt paar regeltjes, laat het scriptje draaien en na een koffietje is het gedaan.

Ik ga geen uitgebreide opleidingsinfo geven (België en Nederland hebben andere onderwijssystemen en Belgische info zou off-topic zijn). Je hebt verschillende basissen om te vertrekken. In Geel vertrekken ze vanuit een Graduaat elektriciteit (dus veel elektriciteit), daarna pas netwerken toevoegen. In Kortrijk vertrekken ze vanuit een Graduaat MCT (all-round-IT-opleiding), daarna pas netwerken toevoegen, deze traject heeft goede docenten/lesinhoud om netwerkbeheerders op te leiden.

[ Voor 27% gewijzigd door rapture op 26-10-2006 01:07 ]

• kibber
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-09 16:54
Alex) schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 01:00:
Bij de Hogeschool Zuyd in Heerlen hebben ze een opleiding Netwerk Infrastructuur Design. Hier kun je o.a. je CCNA/P en MCSE halen. De opleiding duurt 4 jaar, maar wanneer je MBO Niveau 4 hebt kun je vrijstellingen krijgen.
Daar heb ik meer over gehoord inderdaad!
Maargoed, de reistijd tussen Heerlen en Enschede is ruim 4 uur (enkele reis) en op kamers is misschien geen optie financieel gezien.
Weet je toevallig of die opleiding ook ergens anders gegeven word?
Ik vind het namelijk wel een interessante opleiding.

Dat programmeren en netwerken bij elkaar horen was mij inderdaad ook duidelijk.
Ik wil het ook best leren, maar ik zou het niet de hele dag willen doen.
Als ik een keuze zou maken voor bijvoorbeeld de opleiding Informatica, dan ben je gewoon een heel groot deel van de opleiding bezig met programmeren, en daar heb ik geen trek in.
Het nadeel van de ICT opleidingen op HBO niveau is dat je eigenlijk maar twee kanten op kan:
1. management, maar technische vakken lijk je nauwelijks te krijgen.
2. programmeren.
Een tussenweg lijkt niet te bestaan, en management is leuk, maar weten wat je adviseert is dan wel een pré vind ik.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

kibber schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 02:02:
Daar heb ik meer over gehoord inderdaad!
Maargoed, de reistijd tussen Heerlen en Enschede is ruim 4 uur (enkele reis) en op kamers is misschien geen optie financieel gezien.
Weet je toevallig of die opleiding ook ergens anders gegeven word?
Ik vind het namelijk wel een interessante opleiding.

Dat programmeren en netwerken bij elkaar horen was mij inderdaad ook duidelijk.
Ik wil het ook best leren, maar ik zou het niet de hele dag willen doen.
Als ik een keuze zou maken voor bijvoorbeeld de opleiding Informatica, dan ben je gewoon een heel groot deel van de opleiding bezig met programmeren, en daar heb ik geen trek in.
Het nadeel van de ICT opleidingen op HBO niveau is dat je eigenlijk maar twee kanten op kan:
1. management, maar technische vakken lijk je nauwelijks te krijgen.
2. programmeren.
Een tussenweg lijkt niet te bestaan, en management is leuk, maar weten wat je adviseert is dan wel een pré vind ik.
Zoals iemand in het verleden gedaan heeft, kan je overlopen naar België. Dus naar Graduaat MCT (Kortrijk). De lesinhoud van Graduaat MCT (Antwerpen) is meer op multimedia gericht en Graduaat MCT (Kortrijk) is meer all-round-computer gericht. Het is hier (in Kortrijk) een combinatie tussen Multimedia, Webtechnologie, Technologie en Programmeren. De studentenhuizen en andere kosten liggen in Kortrijk beduidend lager.

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-11 20:57
Vanuit de HS Zuyd kan er ook woonruimte voor je worden gezocht, ook in België en Duitsland. Vanaf Heerlen CS ben je in een paar minuten fietsen op de HS, ligt niet zo ver weg.

We are shaping the future

• Erik
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-07 08:41

Erik

hehehe

kibber schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 00:57:

Je zou zeggen dat de opleiding ICT Beheer dan een goede keuze is, maar voor mijn gevoel is dat meer een saai verlengstuk van mijn huidige opleiding waar je niet veel leert.
Misschien weet iemand wat voor vakken je daar krijgt?
Ik doe de opleiding.

vakken:

eerste jaar:
IHWS T4 Installatie Hardware en Software 5 - - -
ITIL T4 ITIL Beheersprocessen en Applicatie beheer 4 - - -
OBO T4 Orientatie Beroep en Opleiding 4 - - -
SYO T4 Systeemontwikkeling 4 - - -
DN T4 Datacom en Netwerken (CCNA) - 4 - -
OBC T4 Onderhoud en Beheer van Computersystemen - 4 - -
OBP T4 Project Orientatie - 5 - -
BOM T4 Beheeromgeving - - 5 -
BOS T4 Operatingsystemen en Scripting - - 4 -
DTB T4 Databases - - 3 -
PRG1 T4 Programmeren 1 - - 3 -
ANO T4 Analyse en Ontwerp - - - 3
BAD T4 Applicatie dataverwerking en statistiek - - - 4
BPR T4 Project dataverwerking en beheer - - - 5
PRG2 T4 Programmeren 2

tweede jaar:
CNA2 T4 Datacom en Netwerken 2 4 - - -
CNA3 T4 Datacom en Netwerken 3 4 - - -
NTB T4 Netwerk Beheer 3 - - -
WDS T4 Webdesign 4 - - -
WSB T4 Windows Server Beheer 2 - - -
CNA4 T4 Datacom en Netwerken 4 - 4 - -
NTPB T4 Netwerkproject Beheer - 6 - -
WTGB T4 Webtechnologie Beheer - 3 - -
BHMK T4 Beheermethoden en Kwaliteitsmodellen - - 3 -
IPB1 T5 Integrerend Project Beheerorganisatie 1 - - 3 -
OKOV T4 Organisatiekunde en Verandering - - 3 -
PRM T4 Projectmanagement - - 3 -
SCIV T4 Schriftelijke Communicatie en Informatievaardigheden - - 3 -
ABP T4 Analyse van Beheerprocessen (ITIL) - - - 3
IPB2 T5 Integrerend Project Beheerorganisatie 2 - - - 3
IPB3 T5 Integrerend Project Beheerorganisatie 3 - - - 3
PRV T4 Projectvaardigheden - - - 3
VIBT T4 Veldonderzoek Infrastructuren en Beheertools

derde jaar:
Stage, keuzethema's
Na een MBO opleiding krijg je vrijstelling voor stage.

vierde jaar
keuzevak
afstuderen

Het eerste halfjaar heb je een vrijstelling voor na MBO
Dit is vooral een oriënterend gebeuren. Werking van pc's enzo.

De opleiding duurt vier jaar, maar na een MBO opleiding maar 3.

[ Voor 4% gewijzigd door Erik op 26-10-2006 16:57 ]

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-11 08:55

drooger

Falen is ook een kunst.

Erik schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 16:55:
[...]
Niet toevallig gekopieerd van ict.hen? :P

Ik doe ook de opleiding ICT-Beheer en zit in't eerste jaar (kom van havo af). Als je niet veel inzicht hebt met programmeren, dan zou je misschien beter deze opleiding willen mijden. Het programmeren dat je krijgt is niet zoveel als bij I of TI, maar nog wel van een behoorlijk pittig niveau (van horen zeggen).

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:54
Ik zit hier preceis met hetzelfde probleem als de TS, het is in NL het 1 of het ander.....

• Erik
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-07 08:41

Erik

hehehe

drooger schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 21:21:
[...]

Niet toevallig gekopieerd van ict.hen? :P

Ik doe ook de opleiding ICT-Beheer en zit in't eerste jaar (kom van havo af). Als je niet veel inzicht hebt met programmeren, dan zou je misschien beter deze opleiding willen mijden. Het programmeren dat je krijgt is niet zoveel als bij I of TI, maar nog wel van een behoorlijk pittig niveau (van horen zeggen).
zeker niet :X

Het programmeerwerk dat ik heb gekregen tot nu toe (ik zit in het derde jaar) is echt peanuts, en iedereen heeft het gehaald zonder problemen.

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:54
Ligt er natuurlijk aan hoe goed de docenten les geven ;)

[ Voor 3% gewijzigd door M@rijn op 27-10-2006 18:17 ]

Pagina: 1