[BBG november] 3D Workstation

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:06
Deze maand weer eens een workstation gericht op de 3d-professional. Een korte toelichting op de keuze van de componenten:

1. CPU + Geheugen: goede prijs/prestatie verhouding, de meerwaarde van snellere componenten weegt niet op tegen de prijs
2. Moederbord: Nog een beetje aan het twijfelen of ik hier voor zal gaan. Deze plank wordt specifiek op de workstationmarkt gemikt; maar features zoals PCI-X zijn voor dit systeem eigenlijk niet nodig, aan de andere kant is het besparen van een paar tientjes op het moederbord niet direct een echte prioriteit
3. Videokaart: het belangrijkste onderdeel van de configuratie. De ATI FireGL V7300 512MB DDR3 biedt gemiddeld gezien goede prestaties voor een redelijke prijs. Het hangt natuurlijk af van de toepassing welke videokaart echt de beste keus is. In sommige applicaties zijn nVidia kaarten sneller, soms is 1GB geheugen erg wenselijk etc. Maar ik denk dat de hier gekozen kaart voldoende prestaties zal bieden in de meeste applicaties zonder dat er een kapitaal neergelegd hoeft te worden.
4. Monitor: Groot is goed!

Suggesties of commentaar? Laat het horen!

ProductPrijs
ProcessorIntel Core 2 Duo E6600€ 297,96
MoederbordAsus P5WDG2-WS Professional€ 258,69
CPU-koelingArctic Cooling Freezer 7 Pro€ 16,90
Geheugen1GB x2 PC5300 DDR2 CL5 (Kingston)€ 224,02
VideokaartATI FireGL V7300 512MB DDR3€ 1.221,-
GeluidskaartOnboard ADI 1988B codec
Netwerkcontroller2 x Marvell 88E8052 + 88E8001PCI-E Dual Gb LAN controller
Serial ATA RAID-controllerIntel ICH7R en Marvell 88SE614x
Harde schijven2 x Hitachi Deskstar T7K250 250GB€ 142,64
Dvd-branderBenQ DW1655 16x (Dual-layer, LightScribe)€ 36,15
BehuizingAntec TX1050B SOHO Tower€ 109,88
MonitorenDell Ultrasharp 2407WFP€ 799,-
LuidsprekersLogitech Z-2300€ 117,86
ToetsenbordMicrosoft Natural Ergonomic Keyboard 4000€ 40,47
MuisLogitech G5 Laser Mouse€ 49,-
Totaalprijs bij opstellen BBG€ 3.313,57

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Villean
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 15:31
Ik raad je aan om meer geheugen te nemen zelf ga ik namelijk regelmatig over de 2,5 GB grens heen met 3DS max dus als je professioneel bezig wilt zijn raad ik je 4 GB aan. Qua videokaart vind ik het zelf zonde om een FireGL/Quadro te nemen zelf heb ik een XFX 7950GX2 en ik kan je zeggen dat de pressaties beter zijn dan bij mij op school waar ze quadro kaarten hebben :)

AMD 7950X | 128GB DDR5 | GTX3080Ti | Canon R5 | RF 15-35mm F2.8 | 35mm F1.4L II | RF 50mm F1.2L | RF 70-200mm F2.8 IS | EF 400mm F2.8 IS II | Phrozen 8K Mini & 8K Mighty

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:29

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Waarom is dat moederbord dan zo professioneel? Waardoor onderscheid het zich, het is namelijk bijna even duur als de processor...
En waarom geen raptor bootschijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nXXt
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-09 22:56

nXXt

Carpe omnia

De harde schijven zouden wellicht beter Seagate Barracuda 7200.10 kunnen worden. Kosten ruwweg hetzelfde, 16MB cache en zo ongeveer de snelste 7200rpm schijven. Verder biedt Seagate maar liefst vijf jaar garantie.

Als het geheugen naar 4GB gaat, kan er misschien iets bezuinigd worden door PC4200 te kiezen. Dit geheugen werkt prima met de C2D (loopt synchroon met de FSB). 4GB lijkt me meer waard dan een hogere memrating.

Ook zou er geld bespaard kunnen worden door de FireGL te vervangen door een high-end Radeon of GeForce kaart. Deze kaarten zouden zelfs in SLI/CF kunnen voor dezelfde of lagere prijs dan de FireGL. Ik begrijp dat de FireGL en Quadro kaarten voordelen hebben, maar ik betwijfel of het de meerprijs waard is. Hierbij moet ik opmerken dat ik geen die-hard 3D'er ben.

@Mr_Gadget:
Ik denk dat Raptor-schijven een beperkt nut hebben voor workstations. Het booten gaat sneller en sommige Windows-onderdelen starten wellicht sneller, maar het is de meerprijs mijns inziens niet waard.

[ Voor 12% gewijzigd door nXXt op 25-10-2006 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -krekel-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-09 12:16
ik snap idd ook niet helemaal waarom er nou uitgerekend voor die hitachi 250 GB schijven gekozen wordt. Seagate 400 GB 7200.10 doet rond de 150 euro en is een stuk sneller dan die hitatchi schijven. En bij beeld en geluidsbewerking zit je sowieso met een chronisch gebrek aan opslagruimte, dus grotere HDD's kunnen geen kwaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-09 14:01
Misschien een dual-screen opstelling? En ik denk ook dat je beter Seagate's kunt nemen. En die kast is volgens mij niet je-van-het. Misschien een beetje een mooiere kast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:48

Geckoo

Good news, everyone!

hello_moto schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 23:37:
Misschien een dual-screen opstelling? En ik denk ook dat je beter Seagate's kunt nemen. En die kast is volgens mij niet je-van-het. Misschien een beetje een mooiere kast?
dual screen is zeker iets wat niet vergeten moet worden.
anderzijds, een 24 inch breedbeeld moet ook ruimte genoeg bieden voor alle tools etc.
maar mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar dual screen...

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -krekel-
Geckoo schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 23:46:
[...]

dual screen is zeker iets wat niet vergeten moet worden.
anderzijds, een 24 inch breedbeeld moet ook ruimte genoeg bieden voor alle tools etc.
maar mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar dual screen...
Ik zou inderdaad eerder 2x Dell 2007WPF doen dan 1x 2407WPF... Meestal draai je dual screen om het dual screen, en dat je daar ook iets meer bureaubladruimte bij hebt is mooi meegenomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2007WFP Dual Screen?
Dan zou ik i.v.m. het formaat eerder kiezen voor 2x Samsung 204B of 2x Dell 2007FP

Allebei 1600x1200. Anders wordt het beeld (2x 20.1" breedbeeld) wel erg panorama-achtig he:
3360x1050 is een beetje overdreven. (3:1 :+ )

[off]
lol, 3200x1200 lijkt me ook uber veel ruimte maarja
[/off]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Op een 3d workstation kom je eigenlijk altijd wel CPU te kort. Een snellere CPU heeft practisch altijd nut, terwijl een Profi Videokaart of meer Geheugen dat niet altijd heeft.
Ik zou de prioriteit meer naar de CPU leggen, dus iig een 6700 maar misschien zelfs een x6800
Dit merk je niet alleen met renderen, maar ook met veel bewerkingen in bijvoorbeeld 3dsmax zelf.

Geheugen is heel erg gebruiksafhankelijk. Gebruik je het niet, dan zit je daar mooi met je 4gb. Terwijl je een snelle cpu wel altijd gebruikt. Je kunt ook "profi" bezig zijn met 1gb...

Zelf heb ik mijn 6600 op 3200mhz lopen (in m'n 3d bak), omdat het wel erg makkelijk is tegenwoordig, en dat merk je heel erg in 3dsmax. Ik heb het idee dat sinds de core 2 duo overclocken een hele nieuwe dimensie in gegaan is. (qua gemak en betrouwbaarheid) Maar ik neem aan dat overclocken geen optie is voor een 3d workstation ;)

En die FireGL is leuk maar ik zou er zelf de een hele snelle game-kaart in zetten, dan kom je ook een heel eind. Dan stop je dat geld in de CPU.

En een asus p5b of p5b deluxe voldoet ook prima volgens mij.

[ Voor 10% gewijzigd door maratropa op 26-10-2006 11:36 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cpu E6700 zou inderdaad kunnen, X6800 is weer een beetje té denk ik zo. Mobo heb ik niet veel verstand van.

In elk geval wil ik 1 ding zeggen.
In de CSL komen aan de lopende band systemen van €1500, €2000 en soms €2500 langs. Bij geen enkel (misschien op 1 of 2 uitzonderingen na) topic wordt gekozen voor een Antec SmartPower 2.0 voeding. Dit, omdat er gewoon voedingen op de markt zijn die veel beter presteren qua betrouwbaarheid en niet enorm veel duurder zijn.

Dit systeem gaat straks dus 3000 euro kosten. Nu kun je altijd wel aan best-buy best quality/price blijven vasthouden, maar een degelijkere voeding vind ik hier echt een must. Ik denk wel dat er meer het met me eens zijn, misschien niet uit ervaring maar je hoort er gewoon veel over. Als alternatieven stel ik voor een Seasonic M12 of S12, een Antec NeoHE, een Enermax Liberty of een Tagan (Zalman zou ook nog kunnen). Als kast kun je dan bijv. een CM Stacker 810 nemen, zeeën van ruimte...

Kost iets meer, maar het wordt wel duidelijk dat die FireGL zijn geld niet waard is, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Nou ik denk dat die FireGL soms wel z'n geld waard is, maar dat is best afhankelijk van wat je doet. Net zoals de hoeveelheid geheugen.

Ik ben van een dual opteron 248 ( = 2 * 2,2ghz) naar een core 2 duo 6600 (op 3200mhz) gegaan. Verder dezelfde videokaart (gf 6800gto) en hoeveelheid geheugen (2gb) gehouden. Het het verschil in 3dsmax is, nouja, dramatisch. :)

Ik zou er ook een Seasonic/Tagan in stoppen. De M12 is goed, stil en ook niet onbelangrijk, efficient.

[ Voor 32% gewijzigd door maratropa op 26-10-2006 13:15 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:06
ProductPrijs
ProcessorIntel Core 2 Duo E6600€ 297,84
MoederbordAsus P5W DH Deluxe€ 198,-
CPU-koelingArctic Cooling Freezer 7 Pro€ 16,90
Geheugen1GB x2 PC5300 DDR2 CL5 (Kingston)€ 220,40
VideokaartATI FireGL V7300 512MB DDR3€ 1.221,-
GeluidskaartOnboard Realtek ALC882M codec
Netwerkcontroller2 x 2 x Onboard Marvell 88E8053 gigabit
Serial ATA RAID-controllerIntel ICH7R, Jmicron JMB363 en Silicon Image 4723
Harde schijven2 x Seagate Barracuda 7200.10, 250GB€ 141,06
Dvd-branderBenQ DW1655 16x (Dual-layer, LightScribe)€ 36,31
BehuizingAntec LifeStyle Sonata II€ 109,88
MonitorenDell Ultrasharp 2407WFP€ 799,-
LuidsprekersLogitech Z-2300€ 117,74
ToetsenbordMicrosoft Natural Ergonomic Keyboard 4000€ 40,47
MuisLogitech G5 Laser Mouse€ 49,-
Totaalprijs bij opstellen BBG€ 3.247,60

De huidige config, de veranderingen:

1. Mobo is vervangen door een goedkoper exemplaar
2. HD's zijn vervangen door de Seagate 7200.10-serie

Een snellere processor heb ik niet in het systeem gezet omdat de prijs/prestatie verhouding van de snellere Core 2 Duo-modellen beroerd is in vergelijking met de E6600. De E6700 is bijv al E 500 ipv E 300 terwijl ie maar 10% sneller is.

Geheugen heb ik ook op 2GB gelaten, dat is voldoende voor de meeste 3d-workstation toepassingen dunkt mij. Indien de gebruiker dermate grote datasets wil bewerken dat 2GB niet genoeg is dan kan ie zelf ook wel bedenken dat er wat geheugen bij moet.

Bij de videokaart worden in de tekst nog wat alternatieven genoemd (waar onder een high-end gamevideokaart), maar eigenlijk is het erg lastig om hier te zeggen: deze kaart moet het zijn, en niks anders. De prestaties hangen namelijk sterk van de applicaties en de workloads waardoor het onmogelijk is om een perfect advies te geven. De hier gekozen FireGL-kaart kan in ieder geval met de meeste applicaties goed overweg en is met een prijskaartje van 1,2K relatief goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En hier weer die brander, hou op.

Quote uit BBG Upgrade:
Wat heeft iedereen hier toch met die brander?! |:( dat ding zuigt en zou geen eens mogen worden verkocht. Hij leest superlangzaam en dat lightscribe heb je ook geen flikker aan. Ooit het resultaat wel is gezien? tevens brandt hij ook slecht, gaat vet langzaam stom ding! :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -krekel-
voor 10 euro extra heb je een 400 Gb schijf van seagate...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:29
-krekel- schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 22:17:
voor 10 euro extra heb je een 400 Gb schijf van seagate...
2x 250GB is nog altijd meer dan 400GB (De prijs in de lijst is voor beide kaarten samen) ;)

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maqina
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-12-2024

Maqina

Power your Creativity

Mijn naam is Olaf van Tol en ik werk bij Maqina, een bedrijf dat zich specifiek richt op high-end werkstations voor 3D, CAD en DTP professionals. Wij testen regelmatig onze eigen werkstations om per applicatie de beste configuratie te kunnen adviseren. Aan de hand van deze benchmarks en onze praktijkervaring geef ik graag wat feedback op het BBG Workstation.

Voor professionele werkstations zijn de NVIDIA Quadro FX en de ATI FireGL videokaarten zeker te verkiezen boven de game varianten van deze merken. Deze professionele OpenGL kaarten bieden namelijk niet alleen een prestatievoordeel in professionele applicaties maar beschikken ook over drivers die uitgebreid zijn getest, geoptimaliseerd en door de applicatie-fabrikant zijn gecertificeerd. Dit betekent dat je naast snelheid ook een grotere nauwkeurigheid en stabiliteit mag verwachten. Deze twee aspecten zijn in een productieomgeving waarbij het werkstation een betrouwbaar gereedschap moet zijn, minstens zo belangrijk als pure snelheid.

In de bovenstaande configuratie zou ik echter voor de goedkopere ATI FireGL V7200 videokaart kiezen. De V7200, V7300 en V7350 zijn namelijk vrijwel identieke videokaarten met dezelfde grafische chip die slechts verschillen in de hoeveelheid videogeheugen. De ATI FireGL V7200 is uitgerust met 256MB geheugen. Aangezien zelfs de grootste modellen in de laatste SPECapc for 3DS Max 8 benchmark (SPEC.org) slechts 50MB videogeheugen gebruiken inclusief textures is een videokaart met 256MB voldoende. Bijna elke 3D visualisatie professional zal hier prima mee uit de voeten kunnen.

Daarnaast valt mij op dat er geen aandacht is besteed aan het besturingssysteem. Juist in werkstations voor 3D software zoals Maya en 3D Studio Max is het noodzakelijk over voldoende geheugen te beschikken. Daarom is een besturingssysteem dat niet alleen meer dan 4GB RAM kan toewijzen maar ook meer dan 2GB per proces beschikbaar kan stellen zeer interessant. Zeker nu beide populaire pakketten ook een 64-bit versie kennen, adviseer ik Windows XP Professional x64 Edition te installeren. Als het geld dat wordt bespaard met de goedkopere videokaart, dan wordt geïnvesteerd in meer werkgeheugen, is het werkstation beter in balans voor de professionele 3D artiest.

Olaf

PS: Als de systeemschijf crasht ben je waarschijnlijk ook geïnstalleerde en/of geactiveerde licenties van je professionele applicaties kwijt. Een veilige RAID-1 of RAID-5 opstelling i.p.v. een kwetsbare RAID-0 kan hier een hoop ellende besparen.

Maqina Computersystems

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-09 15:30
Ik heb eens wat benchmarks van professionele 3D kaarten bekeken en toen viel me op dat de Quadro FX1500 toch wel een héél goed aanbod is; € 390 voor deze midrange kaart die in veel gevallen geen eens zover achter een Quadro FX4500 van 2 mille aan loopt(!) Wanneer de modelsize niet bijzonder groot is, kun je met deze kaart eigenlijk altijd goed uit de voeten. Voordeel is dat je een stuk meer budget overhoudt en dat kun je gebruiken voor het ding wat er inderdaad altijd toe doet met 3D werk en renderen; cpu kracht.

Processor Intel Xeon 5140 2.33GHz Boxed, twee stuks € 934,-
Moederbord Supermicro X7DAL-E € 422,-
Geheugen 1GB x2 PC5300 DDR2 CL5 FB-DIMM (Kingston) € 321,-
Videokaart HP Quadro FX1500 € 390,40
Geluidskaart AC97 onboard
Netwerkcontroller Intel Dual-Port 82563EB gigabit
Serial ATA RAID-controller Intel ESB2, 6 SATA ports, RAID 0, 1, 5 10 support

Harde schijven 2 x Seagate Barracuda 7200.10, 250GB € 141,06
Dvd-brander BenQ DW1655 16x (Dual-layer, LightScribe) € 36,31
Behuizing Antec LifeStyle Sonata II € 109,88
Monitoren Dell Ultrasharp 2407WFP € 799,-
Luidsprekers Logitech Z-2300 € 117,74
Toetsenbord Microsoft Natural Ergonomic Keyboard 4000 € 40,47
Muis Logitech G5 Laser Mouse € 49,-
Totaalprijs bij opstellen BBG € 3.360,86

Alleen het cursieve gedeelte is aangepast, de rest heb ik gemakshalve gewoon overgenomen.

Ik weet zeker dat je met vier 2.33GHz cores vééél sneller een render gedaan hebt dan met twee 2.4GHz cores. En quadcore in combinatie met de FX1500 het modellen meestentijds ook vlotter gaat dan met de V7300 en 'slechts' twee cores.

Check hier voor review van diverse Quadro's vs. FireGL's waar de FX1500 uitkomt tegen o.a. de V7200 en V7350. Hier de prijs v.d. FX1500 (staat nml. niet in pricewatch). In totaal kom je dus wel iets duurder uit, maar voor dat kleine meerbedrag heb je bijna tweemaal zoveel rekenkracht en een serieus moederbord (ATX formaat, past in de behuizing) waar je nog flink wat geheugen bij kunt prikken mocht dat nog eens nodig blijken te zijn; het is tenslotte ook een workstation en geen veredelde pc.

Ik weet zo even niet wat voor PSU er in die Sonata zit, maar 430-~500W zou ik toch minimaal aanbevelen.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 16:03
Die videokaart is nogal sterk aan de prijs in verhouding met de rest van het systeem. Ik zou zelf voor de ATI FireGL V7200 256MB DDR3 gaan en dan 4GB geheugen erin prikken, dat lijkt me wat meer in evenwicht. (Maar dat zeg ik wel een beetje vanuit mijn Autocad achtergrond.)

Mocht een dual-screen setup nog worden overwogen: ik heb liever een groot scherm dan twee kleinere, heb je ook betere uitbreidingsmogelijkheid mee.

@Maqina: de raid-vorm word niet voorgeschreven, maar je opmerking over die licenties is wel de moeite van het vermelden waard, als dat zo is: Want het lijkt mij nogal sterk dat je nieuwe software moet kopen als je hdd crasht? (Maar ik heb daar geen ervaringen mee.)

Edit: dat idee van Abbadon is ook wel vrij hip, want proc-power heb je echt nooit teveel.
Edit2: Er is btw met goed fatsoen nog wat te bezuinigen op de boxjes :D

[ Voor 10% gewijzigd door Jesse op 31-10-2006 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Idd, 117 Euro voor speakertjes :X Dat geld kan je beter aan zaken besteden die er toe doen.

En ik zie nu dat er een Smartpower 2.0 450W in de Sonata zit, die voldoet niet want mist 8-pinnige stekker. Neem b.v. een Seasonic S12-500, zijn echt topvoedingen zonder domme toeters&bellen maar wel de juiste aansluitingen (de nieuwe versies hebben meshed kabels als enige toeters&bellen). Weet je ook waar het geld heen kan van die speakers ( 117 Euro 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Het verschilt eigenlijk een beetje door wat je er op doet. Render je er ook veel op dan is een quad misschien handig. Werk je er daarintegen veel op, dan zou het slimmer zijn om toch een dualcore te gebruiken met een hogere core snelheid. Het is toch een 3D WORKstation, geen renderbak.

Je zou ook met maar 1 3ghz xeon kunnen beginnen. Dan issie wel lekker upgradebaar.

[ Voor 24% gewijzigd door maratropa op 31-10-2006 15:56 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Mjah, gezien het bedrag en doelgroep zullen de meesten het waarschijnlijk bij één doos laten en dan een doos die goed is in beide.

Anyway, was ook een alternatief i.p.v. altijd weer diezelfde enkele dual core cpu, wordt de BBG zo saai van :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Nja.. Maar toch vind ik dual socket op dit moment niet echt aantrekkelijk. Het gaat zo hard met de cores per socket...

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maqina
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-12-2024

Maqina

Power your Creativity

@Jesse: Klopt! Je bent jouw licenties natuurlijk nooit echt kwijt. Alleen, de herinstallatie en reactivering van jouw licenties kan in sommige gevallen veel voeten in de aarde hebben en veel tijd kosten. Bijvoorbeeld wanneer jouw licenties niet meer eenvoudig via internet geactiveerd kunnen worden maar via e-mail of telefonisch weer moeten worden vrijgegeven. Voor veel Autodesk applicaties geldt dan een termijn van 24 tot 48u. In dat geval kost het activeren dus veel extra tijd, die jij op dat moment waarschijnlijk niet hebt. Een onverhoopte HD crash gebeurt natuurlijk altijd wanneer je net tegen een belangrijke deadline aanloopt.

Olaf

Maqina Computersystems

Pagina: 1