Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Floppy drive motor

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond samen,

In de huishoudelijke rommelbak vond ik vanmiddag een motor die volgens mij van een floppy drive is. Het ding heeft, naar mijn weten, drie draden om hem aan te sturen. Er gaat geen data overheen.

Weet iemand er misschien wat meer vanaf? Met name van de ijzerdraadjes, welke draad wat is.

Hieronder staan de foto's. Klik erop voor een vergroting.

Afbeeldingslocatie: http://www.jelledewit.com/ext/img/013-0015-0001-FDM-RS.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.jelledewit.com/ext/img/013-0015-0002-FDM-RS.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.jelledewit.com/ext/img/013-0015-0003-FDM-RS.jpg

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Voor zover ik weet, moet men als motor in een floppydrive hoofdzakelijk aan een eis voldoen: een exact toerental, anders kan de kop de bitjes niet goed uitlezen. Hoe kunnen ze dat bekomen?
-een synchrone motor, dus een motor met een vast toerental, dat ie draait zolang hij niet overbelast wordt of aan het starten is.
-een asynchrone motor, in combinatie met een toerenteller, en een regeling die de motor zo bijregelt dat een exact toerental wordt bekomen

Wat jij hebt, is als ik me niet vergis een 3fasige synchrone motor, de rotor (het draaiende gedeelte, dat hier niet op de foto staat) zal waarschijnlijk uit 3 permanente magneten bestaan, de stator (dat op de foto, dat niet draait) bevat zoals je kan zien een heel aantal spoeltjes, telkens per 3. Door een 3fasige wisselspanning op de aansluitingsdraden te zetten, zullen elk van die setjes van 3 spoelen naast elkaar volgende cyclus doorlopen:
-eerste spoeltje begint rotor aan te trekken - 2e begint aan te trekken - 3e begint aan te trekken terwijl het eerste begint af te stoten (dus de volgende pool van de rotor begint aan te trekken) - enzoverder.
Zo creëren ze een draaiend magnetisch veld, waarin de rotor volledig meegetrokken wordt (omdat ie permanente magneten bevat).

Om nu de vraag te beantwoorden: hoe stuur je dit beestje op een simpele manier aan. Het antwoord is erg kort, niet. Om deze motor goed aan te sturen moet je iets moeilijker elektronica gebruiken. Je moet 3 wisselspanningen maken, die 120° in fase verschoven zijn, dat is imho niet te doen om zelf in elkaar te flansen zonder deftige elektronicakennis, dus kan je beter een aansturing kopen, ik weet dat ze 3fasige frequentieregelaars gebruiken in de modelbouwwereld (motor van een vliegtuigje), het zal wel niet goedkoop zijn.
Als je geen eisen stelt, maar em gewoon wil doen draaien, zou je kunnen opeenvolgend de draadjes op een voedingsspanning kunnen zetten (wat mee experimenteren, 5V moet voldoende zijn denk ik), terwijl de andere 2 aan massa hangen. Een schuifregistertje, oscillator en een buffer moet dan voldoende zijn.

Maar wat waarschijnlijk voor jou het beste antwoord is: koop gewoon een motor die je wel gemakkelijk kan aansturen. Welke dat is, hangt volledig af van wat je ermee wil doen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Goed, alles is gezegd denk ik. (klein applausje voor naftebakje voor zijn toch wel redelijk volledige uiteenzetting) op dit na:

De magneetjes zijn volgens wel te zien, die 3 stukjes metaal in de rotor denk ik. Maar dat is een kleinigheidje. Meer belangrijk is het volgende. Die motor is heel klein/plat/licht/... de kracht van het dingetje is dus gelijkaardig en dus verwaarloosbaar. Volgens mij heeft dat ding zelfs moeite om een cd/dvd te laten rond draaien. En daarmee dus onbruikbaar in een andere toepassing.

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Een cd/dvd draait zonder enige wrijving rond, er is nergens contact mee behalve met de lucht.

Een floppy draait rond in zijn hoesje, wat van binnen bekleed is met een zacht vezelmateriaal.

Wat denk je dat de meeste weerstand geeft op de aandrijfmotor? Heb je wel eens geprobeerd een floppy rond te draaien in zijn hoesje?

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Een CD/DVD zal alleen werken als vliegwiel: zodra hij z'n kinetische energie eenmaal heeft blijft ie wel draaien :P

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Vergis je niet, met een motor uit een DVD speler kun je een modelvliegtuigje laten vliegen.
Het moet dan overigens wel anders gewikkeld worden.

Deze motor is ook niet per-sé erg zwak.
Ja, de aansturing is lastig zelf te maken.
Maar wederom in de modelbouw, kun je een regelaar kopen die het keurig doet.
Aansturing van die regelaar kan dan weer met een klein schakelingetje dat een puls afgeeft, met een tijdsduur van 1,2mS tot 1,8mS. (Servotester)

Of je deze motor kunt gebruiken, is afhankelijk van de toepassing die je hebt bedacht.

Guus Assmann

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:36
Ook in de modelbouw zijn de brushless motoren (naar verhouding) klein en licht voor het geleverde vermogen.
De vraag is wel of je het de 20 euro die een kleine regelaar (http://www.rctechnics.nl/...ath=23_31&products_id=908) kost, waard vind om met deze motor te expirimenteren.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties. En vooral bedankt naftebakje voor je mooie en goede uitleg. _/-\o_

Als ik van de week of volgende week meer tijd heb zal ik eens kijken of ik het werkend kan krijgen en hoeveel kracht hij heeft.

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:18

Harrie

NederVlaming

Het is niet noodzakelijk om de motor aan te sturen met sinusvormige signalen. Er wordt ook zeer vaak gebruik gemaakt van squarewave (trapezoidal) commutation, dus blokvormige signalen. Dit maakt de electronica voor het aansturen een heel stuk eenvoudiger. In essentie is het dan alleen nog een stel transistors op het juiste moment open en dicht schakelen. Het bepalen van de schakelpunten is het lastigste. Hiervoor werd meestal gebruik gemaakt van hall-sensors, welke waarschijnlijk ook in je floppy motor zitten.

Hier kan je er wat over lezen:
http://www.aerotech.com/pressbox/newslet.html

Zoals naftebakje al zei, is het een synchroon motor. Een permanent magnet brushless DC motor in dit geval. (PM BLDC). De motor heeft 3 fases in ster ( Y ) geschakelt, dus dat zijn je drie draden.
Kan je misschien de afmetingen van de motor eens posten? Ik ben ook zeer geintresseerd in hoeveel kracht deze motor kan ontwikkelen, maar ik verwacht niet bijzonder veel.

[ Voor 23% gewijzigd door Harrie op 26-10-2006 12:45 ]

Verwijderd

Elektuur heeft hier ooit een artikel over gehad hoe je ze kunt aansturen:

http://www.elektuur.nl/De...7&art=61129&PN=On

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
kluyze schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 23:04:
...De magneetjes zijn volgens wel te zien, die 3 stukjes metaal in de rotor denk ik...
Dat dacht ik eerst ook, maar er is geen spleet te zien naar de stator toe, en in het midden is geen lager te zien, enkel een as waarop volgens mij dan de rotor komt? Tis een twijfelgevalletje.
Harrie schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 12:30:
Het is niet noodzakelijk om de motor aan te sturen met sinusvormige signalen. Er wordt ook zeer vaak gebruik gemaakt van squarewave (trapezoidal) commutation, dus blokvormige signalen. Dit maakt de electronica voor het aansturen een heel stuk eenvoudiger. In essentie is het dan alleen nog een stel transistors op het juiste moment open en dicht schakelen. Het bepalen van de schakelpunten is het lastigste. Hiervoor werd meestal gebruik gemaakt van hall-sensors, welke waarschijnlijk ook in je floppy motor zitten.
...
Idd, bij sinusvormig moet je je van het opstarten niets aantrekken, blokvormige signalen kunnen wat meer miserie geven bij het op gang geraken omdat je geen mooi draaiveld krijgt. Maar misschien werkt het wel, als je gewoon een vaste frequentie neemt (denk aan een oscillator, een tellertje, en dan met de uitgangen van dat tellertje de transistoren aansturen), dus zonder die hall-sensoren, die enkel voor het opstarten zouden dienen...

De moeilijkheid lijkt me vooral te zitten in hoeverre TS zelf op een efficiënte manier kan experimenteren en testen, want ik denk niet dat er veel zitten te springen om over internet te gaan schema's gaan geven en debuggen en foutzoeken enzo. Vandaar dat ik een ferme lap tekst heb gepost (die blijkbaar geen ferme blunders bevat, anders hadden jullie me wel uitgelachen :+ ), uit TS' reactie denk ik wel af te lezen dat we binnenkort wat leuks kunnen verwachten, ik ben benieuwd ;)

@sayang: je link werkt niet :?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:18

Harrie

NederVlaming

De magneten "zitten in" de grijze ring aan de buitenkant van de rotor. Dit is een ring van magnetisch materiaal (wss ferriet), want in verschillende richtingen gemagnetiseerd is om zo afwisselend een noord en een zuidpool op de buitenkant van de ring te krijgen.

Verwijderd

Juiste link :)

Bouwontwerpen - November 1999
Recycling van harddisk-motoren , doe meer met oude onderdelen

http://www.elektuur.nl/De...r=1999&month=11&art=61129

• Econosto
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-02 12:57

Econosto

LOL

ik borduur even voort op deze post met nadruk op de link van:
Verwijderd schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 10:34:
Juiste link :)

Bouwontwerpen - November 1999
Recycling van harddisk-motoren , doe meer met oude onderdelen

http://www.elektuur.nl/De...r=1999&month=11&art=61129
nou had ik een vraag.

ik heb meedere oude hdd's liggen en vroeg me af, of je die motortjes ook kan gebruiken als ventilators?

ik ga er vanuit dat de motortjes 5400 rpm draaien aangezien dat er opstaat, maar dat kan je toch ook veranderen door middel van een regelaar?

(mijn electronica kennis is nog niet geweldig daarom spit ik dit forum ook af om meer te leren)

[ Voor 7% gewijzigd door Econosto op 27-10-2006 11:30 ]

Verwijderd

Brushless Motor Control Made Easy

http://www.microchip.com/...eId=1824&appnote=en012037

• Econosto

Econosto

LOL

wow specs :o okay dat kost wat tijd om te lezen :P

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 23:56

Engineer

Software

.

[ Voor 99% gewijzigd door Engineer op 13-10-2018 10:31 ]

• Econosto

Econosto

LOL

ja ik snap het :) das big kaboem en een licht geeltrocuteerd persoontje denk ik zo krijg je wel mooi kapsel van, als je van stiekels houd :*)

goed ik zal eens even verder gaan kijken, ben van plan om er een soort persoonlijke koeler van te maken voor op lanparty's, zodat je in ieder geval je hoofd koel houdt in het heetst van de strijd :P
Pagina: 1