Voor zover ik weet, moet men als motor in een floppydrive hoofdzakelijk aan een eis voldoen: een exact toerental, anders kan de kop de bitjes niet goed uitlezen. Hoe kunnen ze dat bekomen?
-een synchrone motor, dus een motor met een vast toerental, dat ie draait zolang hij niet overbelast wordt of aan het starten is.
-een asynchrone motor, in combinatie met een toerenteller, en een regeling die de motor zo bijregelt dat een exact toerental wordt bekomen
Wat jij hebt, is als ik me niet vergis een 3fasige synchrone motor, de rotor (het draaiende gedeelte, dat hier niet op de foto staat) zal waarschijnlijk uit 3 permanente magneten bestaan, de stator (dat op de foto, dat niet draait) bevat zoals je kan zien een heel aantal spoeltjes, telkens per 3. Door een 3fasige wisselspanning op de aansluitingsdraden te zetten, zullen elk van die setjes van 3 spoelen naast elkaar volgende cyclus doorlopen:
-eerste spoeltje begint rotor aan te trekken - 2e begint aan te trekken - 3e begint aan te trekken terwijl het eerste begint af te stoten (dus de volgende pool van de rotor begint aan te trekken) - enzoverder.
Zo creëren ze een draaiend magnetisch veld, waarin de rotor volledig meegetrokken wordt (omdat ie permanente magneten bevat).
Om nu de vraag te beantwoorden: hoe stuur je dit beestje op een simpele manier aan. Het antwoord is erg kort, niet. Om deze motor goed aan te sturen moet je iets moeilijker elektronica gebruiken. Je moet 3 wisselspanningen maken, die 120° in fase verschoven zijn, dat is imho niet te doen om zelf in elkaar te flansen zonder deftige elektronicakennis, dus kan je beter een aansturing kopen, ik weet dat ze 3fasige frequentieregelaars gebruiken in de modelbouwwereld (motor van een vliegtuigje), het zal wel niet goedkoop zijn.
Als je geen eisen stelt, maar em gewoon wil doen draaien, zou je kunnen opeenvolgend de draadjes op een voedingsspanning kunnen zetten (wat mee experimenteren, 5V moet voldoende zijn denk ik), terwijl de andere 2 aan massa hangen. Een schuifregistertje, oscillator en een buffer moet dan voldoende zijn.
Maar wat waarschijnlijk voor jou het beste antwoord is: koop gewoon een motor die je wel gemakkelijk kan aansturen. Welke dat is, hangt volledig af van wat je ermee wil doen.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.