Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Perikelen rond aanvraag vrije dagen voor einde dienstverband

Pagina: 1
Acties:

• TallManNL
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-11 21:08
In verband met onze op hande zijnde emigratie zijn ik en mijn vriendin nu aan het werken naar het afsluiten van ons werk in Nederland.
Hierbij dreigt er bij mijn vriendin op werk een conflict. Vandaar ook dit topic omdat ik weet dat er hier mensen met meer verstand van zaken rondlopen.

Bij de verkoop van ons huis eind September wisten we per wanneer we eruit moeten en dus per wanneer we ons werk moesten opzeggen. Dit heeft ze kort daarop op werk verteld. Hierbij liet ze ook weten dat ze graag haar vrije dagen wil gebruiken om eerder te stoppen. Dit was geen probleem aldus haar teamleider, chef en PZ figuur. Helaas is dit slechts mondeling toegezegd blijkt nu.
Op 9 Oktober heeft ze via email haar vrije dagen in November aangevraagd. Hierop heeft ze niets gehoord. Na herhaaldelijk navragen hierover kreeg ze op 18-10 in een nogal erg bot gesprek te horen dat haar vrij geweigerd werd omdat ze mogelijk haar opvolger moet inwerken. (Mijn vriendin is buitenlandse, en native speakers vind je niet altijd op een korte termijn). Verder kreeg ze ook pas in dit gesprek te horen dat ze haar ontslagbrief moesten hebben voordat ze een vervanger konden gaan zoeken. Fijn dat dat beleid niet meteen gecommuniceerd is. Mijn vriendin was nogal overstuur door de hele 'verhoormethode' die er is toegepast op haar (3 tegen 1, en ze staat al niet zo sterk in haar schoenen).
De werkgever is van plan de dagen uit te betalen en zal wel een paar dagen in begin November plannen waarin wij onze verhuizing kunnen doen.

De volgende dag heeft ze haar ontslagbrief ingeleverd.

Nu ben ik uiteraard rond gaan zoeken naar wat voor rechten en plichten we nu precies hebben.
Hierbij kom ik tegen:
Artikel 638 (BW)

1. De werkgever is verplicht de werknemer ieder jaar in de gelegenheid te stellen de vakantie op te nemen waarop de werknemer op grond van artikel 634 ten minste aanspraak heeft.
2. Voorzover in de vaststelling van de vakantie niet is voorzien bij schriftelijke overeenkomst dan wel bij of krachtens collectieve arbeidsovereenkomst of regeling door of namens een daartoe bevoegd bestuursorgaan of de wet, stelt de werkgever de tijdstippen van aanvang en einde van de vakantie vast overeenkomstig de wensen van de werknemer tenzij gewichtige redenen zich daartegen verzetten. Indien de werkgever niet binnen twee weken nadat de werknemer zijn wensen schriftelijk heeft kenbaar gemaakt, schriftelijk aan de werknemer gewichtige redenen heeft aangevoerd, is de vakantie vastgesteld overeenkomstig de wensen van de werknemer.
3. In geval van gewichtige redenen wordt de vakantie op zodanige wijze vastgesteld dat de werknemer desverlangd, voorzover zijn aanspraak daartoe toereikend is, gedurende twee opeenvolgende weken of tweemaal een week geen arbeid behoeft te verrichten.
4. De werkgever stelt de vakantie zo tijdig vast dat de werknemer gelegenheid heeft tot het treffen van voorbereidingen voor de besteding van de vakantie.
5. De werkgever kan, indien daartoe gewichtige redenen zijn, na overleg met de werknemer, het vastgestelde tijdvak van de vakantie wijzigen. De schade die de werknemer lijdt ten gevolge van de wijziging van het tijdvak van de vakantie, wordt door de werkgever vergoed.
6. De werkgever is verplicht de werknemer de resterende aanspraak op vakantie in dagen of uren te verlenen, tenzij gewichtige redenen zich daartegen verzetten.
7. Indien een aanspraak op vakantie is verworven die het in artikel 634 bedoelde minimum te boven gaat, kan voorzover die aanspraak dat minimum te boven gaat, bij schriftelijke overeenkomst van de in lid 2 genoemde termijn worden afgeweken ten nadele van de werknemer.
Voor zover ik lid 2 begrijp dient de werkgever binnen 2 weken schriftelijk het verzoek te weigeren onder vermelding van een dringende reden. Als ik uitreken vanaf 9-10 (datum aanvrag via email) is die twee weken verstreken op 23-10. Er is echter geen schriftelijke weigering gegeven dus mag ik aannemen dat het verlof is gepland.
Verder hierbij in het verhaal is er geen specifieke kennis die mijn vriendin heeft die ze zou moeten overdragen, meerdere collega's hebben voldoende kennis om een nieuwe werknemer in te werken. Ik kan de aangedragen reden dat ze haar opvolger moet inwerken dan ook niet als dringende reden zien.

Verder kom ik tegen
Artikel 640 (BW)

1. De werknemer kan tijdens de duur van de arbeidsovereenkomst geen afstand doen van zijn aanspraak op vakantie tegen schadevergoeding.
2. Indien een aanspraak op vakantie is verworven die het in artikel 634 bedoelde minimum te boven gaat, kan voorzover die aanspraak dat minimum te boven gaat, bij schriftelijke overeenkomst van lid 1 worden afgeweken.
Hierin lees ik dat er als er in de het contract niets staat over het uitbetalen van de vakantiedagen dat niet mag. In het contract staat hier dus niets over.

Ook een interessant stuk
Bron
Heeft een medewerker meer aanspraak op vakantiedagen dan de wettelijke regeling als minimum stelt, dan speelt de vraag of deze extra vakantiedagen in geld uitgekeerd mogen worden. Dat mag alleen als dat uitdrukkelijk in een schriftelijke (arbeids)overeenkomst of CAO is geregeld (art 7:640-2 BW). Daarbij komt dat de medewerker met die afkoop van vakantierechten dient in te stemmen, aangezien hij recht heeft om die dagen op te nemen (art 7:638 BW).
Hierin lees ik dus dat mijn vriendin haar recht op de vakantiedagen zich niet alleen beperkt tot het wettelijk minimum van 20. Ook met uitbetaling zou ze volgens deze tekst niet hoeven in te stemmen.

Nu heb ik dus het gevoel dat ik met bovenstaande punten vrij sterk sta om richting werkgever te melden dat de vrije dagen als gepland beschouwd dienen te worden. Graag zie ik echter toch wel de mening van wat meer onderlegde personen voordat we dit richting werkgever communiceren.

geheelonthouder met geheugenverlies

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Uitbetaling vakantiedagen wegens einde dienstverband is een speciaal geval; daarvoor gelden de reguliere regels niet. Dat is niet erg; je eerste conclusie blijft overeind. Om het netjes te spelen zou ik het in een brief bevestigen. Dat wil zeggen: je stuurt de werkgever een brief waarin je vaststelt dat er geen schriftelijk bezwaar is geweest en wijst hem erop dat de vakantie daarmee vastgesteld is zoals aangevraagd.

Dat is een normale procedure in gevallen waarin een tegenpartij kan instemmen door formeel niet te reageren, maar waarbij in de praktijk de tegenpartij wel laat weten in te stemmen.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• TallManNL
Update.

Vandaag een bericht naar werkgever gedaan dat gezien er al 3 weken geen sluitend antwoord op de vrijaanvraag is gekomen we ervan uitgaan dat het vrij is gepland zoals aangevraagd.

Werkgever geeft aan dit te weigeren en 's middags is er door een andere medewerker van PZ een 'bemiddeling' gedaan. Hieruit is het volgende voorstel gekomen:
Medewerker krijgt de vrije dagen onder voorbehoud. Zodra er een nieuwe werknemer is gevonden moet de medewerker binnen 1 uur op kantoor aanwezig kunnen zijn. Hierna moet de nieuwe medewerker 5 dagen ingewerkt worden.

Dit houdt dus in dat mijn vriendin in haar eigen vakantiedagen standby moet staan (uiteraard zonder vergoeding). Door de periode van 1 uur is het dus ook niet mogelijk dat ze naar Denemarken (waar we heen vertrekken) gaat met de verhuiswagen en/of voor sollicitatie. Reactie daarop was een simpele 'dan verhuis je toch op 1/2/3 december. Ook werd nog gevraagd waarom er drie dagen voor de verhuizing nodig zijn.

Ziekmelden is geen optie maar de situatie vreet zo aan mijn vriendin dat dat toch nodig lijkt te worden (Slaapt niet meer, wordt beetje mentaal wrak). Dus als ze ziekmeldt is dat echt omdat ze helemaal gestresst raakt hiervan. Gewoon op 7 november stoppen zoals volgens de aanvraag zou horen werd door de werkgever gedreigd met niet uitbetalen van loon + 13de maand.

Net geprobeerd de rechtbijstand te bereiken, helaas te laat op de middag, morgenvroeg nog maar eens proberen.

Echt heerlijk zo'n werkgever die als hij zelf een fout maakt dat niet toe kan geven en ermee leven.

Iemand nog briljante ideeen ?

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Ik denk dat de rechtsbijstand je hierin moet ondersteunen.

Ik vind wel dat je netjes hebt gehandeld en overal RUIM voldoende mogelijkheden en tijd hebt geboden voor reactie en overleg.
Als je hieruit zelf je conclusies trekt echter, blijkt er spontaan tijd vrij voor een negatief antwoord.

zo ga je niet met werknemers om.

Maar wat als zij nu ziek wordt in die dagen dat ze terug moet? :o

;)

(ik bedoel alleen maar aan te geven dat het allemaal niet van haar mag afhangen... dat is risico van het bedrijf, NIET van je eega)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:04

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Ik hoop dat je alles gedocumenteerd hebt. Als je werkgever je wekenlang laat wachten op iets wat voor hem/haar blijkbaar zo ont-zet-tend belangrijk is, dan is het blijkbaar totaal niet belangrijk. Ik hoop dat je alle mails en brieven uitgedraaid hebt (of je vriendin dan), zodat je een gedocumenteerd verhaal richting de rechtbijstandfiguur kunt overleggen.

Misschien zijn er punten waar de werkgever in z'n recht staat, maar ik vind het persoonlijk buitengewoon schofterig om iemand die blijkbaar niet al te zeker overkomt met 3 man in een kantoor te intimideren.

Leuk puntje: Waren dit allemaal heren? Dan zou je desnoods iets kunnen noemen in de trant van sexuele intimidatie. Niet leuk natuurlijk en eigenlijk buitengewoon smerig, maar je kunt terloops eens een opmerking laten vallen op kantoor he?

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• TallManNL
We hebben vanuit hun richting bijna niets (ze communiceren niet/nauwelijks schriftelijk). Sowieso hebben we sinds de verlofaanvraag nog 2 emails gestuurd (naast mondelinge vragen erover) waarin we om antwoord vragen (9-10 aanvraag, 24-10 reminder, 30-10 melding dat we het als gepland zien)

Van de mondelinge dingen zijn uiteraard geen bewijs. Maar even de rechtbijstand afwachten morgen. Zoals de situatie nu is kan mijn vriendin nog amper daar op kantoor komen, ze durft deze andere personen niet eens meer aan te kijken.

Grootste probleem is eigenlijk nu dat mijn vriendin in DK wel kans maakt op een baan per 1-12, maar hierbij zou het behoorlijk helpen als ze in november een week kan komen om ingewerkt te worden. Dat gaat met hun voorstel dus nog steeds niet.

Nou acht ik de kans dat ze tijdig nog een vervanger vinden (voor eind november) niet eens zo groot, maar ook daar willen we uiteraard geen risico mee nemen.

edit: Zag deze net pas
paQ schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 18:01:

(ik bedoel alleen maar aan te geven dat het allemaal niet van haar mag afhangen... dat is risico van het bedrijf, NIET van je eega)
En het domme is nog dat er geen specifieke kennis bij mijn vriendin zit, er is geen enkele reden dat ZIJ die persoon zou moeten inwerken.

[ Voor 18% gewijzigd door TallManNL op 30-10-2006 18:17 ]

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

ja ik zou ze feestelijk bedanken :D

uiteraard is het het mees tlogische dat dingen zo verlopen (lees: het allergoedkoopste voor de werkgever)
maar een standby dienst in vakantie tijd onbetaald onvastgelegd met ridicule eisen...
dikke doei.

vakantie is vakantie....

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Redshark
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:29
Voor zover ik weet is vakantie gewoon vakantie en zonder geldige/dringende reden moet je de dagen gewoon op kunnen nemen. Je geeft zelf al aan dat die reden er niet is dus kan je vriendin 'officieel' gewoon dagen opnemen.

Speel het idd via rechtsbijstand want het klinkt alsof die 13e maand e.d. niet uitbetaald worden anders.

• TallManNL
Om maar met mijn vriendin rekening te houden (die raakte nogal erg gestresst van het gedoe, niet slapen e.d.) hebben we een compromis voorgesteld. De vrije dagen zijn toegekend en mocht het bedrijf nog tijdig een vervanger vinden zal is mijn vriendin die in de laatste week van November inleren, hierdoor kunnen wij de tijd waarin het het meest nodig was in ieder geval vrij beslissen over het gaan en staan. Niet helemaal ideaal maar door voet bij stuk te houden had dit nog langer geduurd en was het uiteindelijk waarschijnlijk toch negatiever uitgepakt.

Pagina: 1