Overclocken ???

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008

• ethan..1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 31-01 09:48
He hallo iedereen, ik wil me eigen gaan verdiepen in overclocken. Ik heb globaal alle topics door genomen wat betreft overclocken. Ik heb hier totaal geen ervaring mee maar wil dit toch voorzichtig gaan proberen.

Mijn vraag is wat voor programma's heb ik nodig om te clocken of kan dit alleen vanuit je bios.
Heb nu Core temp en Cpuz binnen om dit soort dingetjes te bekijken.

Ik weet dat grote stappen en snel thuis verkeerd is en dat de temperatuur erg belangrijk is.
Is er ook een manier om te overclocken in een soort save modus.

Als iemand zich geroepen voelt om mij te helpen met uitleggen over hoe of wat dan hoor ik het graag en alle verantwoordelijkheid neem ik uiteraard tot m'n zelf.

Ethan..1

SPECS :

Moederbord : asus P5W DH DE LUXE versie 0701
Processor Intel E6400 2.13 1066 mhz
G-kaart : XFX 7900 GT/GTO EXTREME
Geheugen : OZC DDR2 - 800 (PC2 - 6400) 2gb

• yni
  • Laatst online: 25-09-2025

yni

klinkt een beetje lullig maar.... lees de FAQ eens door?
Frequently Asked Questions T&C

[ Voor 34% gewijzigd door yni op 25-10-2006 20:56 ]

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
En weet je zeker dat je met deze hardware wilt overklokken ?
Ik zou beginnen met iets wat niet zoveel uitmaakt, als je iets verxd klok je strax iets kapot. Ik zou de gok niet nemen iig.

Verwijderd

als je in kleine stapje overclockt kan er niet super veel kapot gaan, zorg dat je temperatuur goed is, en dat je niet al te veel vcore erop zet (je kan hem wel iets verhogen, maar zal niet te veel doen).

verhoog de fsb gewoon met stapjes van 10 en daarna van 5/3, lees de faq staat ook veel info in.

• ethan..1
Verwijderd schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 13:17:
als je in kleine stapje overclockt kan er niet super veel kapot gaan, zorg dat je temperatuur goed is, en dat je niet al te veel vcore erop zet (je kan hem wel iets verhogen, maar zal niet te veel doen).

verhoog de fsb gewoon met stapjes van 10 en daarna van 5/3, lees de faq staat ook veel info in.
Maar met welk programma doe je dit dan of is het alleen vanuit je bios mogelijk

• ethan..1
ID-College schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 20:58:
Ik zou beginnen met iets wat niet zoveel uitmaakt, als je iets verxd klok je strax iets kapot. Ik zou de gok niet nemen iig.
He hallo iedereen, ik wil me eigen gaan verdiepen in overclocken. Ik heb globaal alle topics door genomen wat betreft overclocken. Ik heb hier totaal geen ervaring mee maar wil dit toch voorzichtig gaan proberen.

Ik zou het graag willen leren

Verwijderd

Zoals freebo ook al zei gewoon de fsb in stapjes van 10mhz omhoog doen. dit doe je in de Bios.
om in de Bios te komen moet je op delete drukken zodra je de computer aan hebt gezet.

nadat je de fsb weer een stukje verhoogt hebt ff prime95 draaien (het liefst twee keer tegelijk omdat dan beide cores van je processor belast worden)

Als ie dit een half uurtje vol houdt zonder fouten kan je hem weer een stapje hoger zetten. net zolang totdat je pc instabiel wordt en/of je pc fouten gaat geven in prime95.
Als die fouten gaat geven kan je de vCore (spanning op de processor) een stapje verhogen.
vervolgens test je weer met prime of die stabiel is, etc. etc.
Als je op deze manier een snelheid hebt gehaald waar je tevreden mee bent kan je kijken of die volledig stabiel is (prime een hele dag non-stop aan laten staan.. als die geen fouten geeft in die periode is die stabiel genoeg voor dagelijks gebruik)

Zolang je de temperatuur goed in de gaten houdt kan er eigenlijk niet zoveel mis gaan :)

BTW ik ben in een goede bui dus ik schrijf het ff voor je op, maar dit staat allemaal veel uitgebreider in de FAQ ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2006 15:21 ]

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Zet gewoon AI NOS aan (zit bijgeleverd op je mobo CD) ben je klaar :P

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-01 00:03
Dutch_Razor schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 17:36:
handige tool, behalve dat deze Vcore op auto zet... Bij mooi gooide die hem maar gelijk op 1.44 volt, terwijl mijn cpu makkelijk op 1.35 volt kan draaien. Door dit handmatig goed in te stellen scheelde dit stressed 10 (!!) graden. Ik raad dus niet echt aan om dit te gebruiken.

ontopic: ik denk dat je beter de FAQ kunt lezen, want ik krijg niet meteen de indruk dat je deze daadwerkelijk gelezen hebt, want dit is pure basic wat allemaal zeer uitgebreid in de FAQ staat. ;)

veel lees- (en overclock) plezier. ;)

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Oefen eerst eens op een P3 ofzo, niet meteen op je C2D, dat is sunt als ie kapot gaat.. ;)

• ethan..1
Dutch_Razor schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 17:36:
Volgens mij is het Ai booster die zit er wel bij......
Hier heb ik wat aan thx

• Pilske
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-01 08:55
Ik snap niet waarom 'n aantal mensen waarschuwen om niet de clocks meteen te hoog in te stellen, daar leer je het wel van..

Je schrikt je kapot als je computer opstart en luid begint te piepen en op je scherm Overclock failure komt te staan. En dan blijkt dat je CPU gewoon 'n overclock beveiliging heeft. Maar je moet idd eigenlijk overclocken met kleine stapjes en steeds op stabiliteit testen (I) !

Voor 'n dual core prime google je natuurlijk naar Orthos Beta by johnny lee oid .. heet iig Orthos en is Beta ;)

• ethan..1
leonpwner1 schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 17:41:
[...]

handige tool, behalve dat deze Vcore op auto zet... Bij mooi gooide die hem maar gelijk op 1.44 volt, terwijl mijn cpu makkelijk op 1.35 volt kan draaien. Door dit handmatig goed in te stellen scheelde dit stressed 10 (!!) graden. Ik raad dus niet echt aan om dit te gebruiken.

ontopic: ik denk dat je beter de FAQ kunt lezen, want ik krijg niet meteen de indruk dat je deze daadwerkelijk gelezen hebt, want dit is pure basic wat allemaal zeer uitgebreid in de FAQ staat. ;)

veel lees- (en overclock) plezier. ;)
Bij het programma Ai boost kan ik hem wel handmatig instellen Of gebeurd er achter de schermen dan nix
Enne ik had het wel gelezen en ik snap ook dat je de fsb omhoog moet schroeven, maar ik kan in m'n bios de aanpassing niet vinden ??? Dat bedoel eigelijk met hulp !!

Maar many thx voor je reactie

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
kapot gaan met overclocken ?
Mjha het kan wel jah, maar dan ben je wel erg wreed bezig.
Als je het gewoon instapjes doet kan er niks gebeuren. Het ergse is dat je systeem vastloopt/blauw scherm oid.

Dit betekend echter niet direct dat er iets kapot is.

gewoon je kop er bij houden en met beleid doen. Het is flink monniken werk dan, maar werkt goed en veilig..

Dus;
Klein beetje omhoog klokken, checken/benchmarken. Werkt alles nog ?
Ja - verder klokken
nee- terug klokken

etc...

One World Concepts

• Aapiethaaap
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-11-2025
Blij dat jullie deze info willen geven en noobletjes zo als ons een beetje willen helpen, de faq is namelijk meteen een (te) enorme vloed fan informatie wat natuurlijk ook wel goed is omdat er natuurlijk zoveel informatie over is, maarja, toch bedankt op andere plekken zouden we hard worden uitegelachen en bescholden.

BUH

• ethan..1
Ja vind ik ook, als je naar de hardware kijkt heb ik het voorlopig nog niet nodig, daarom kan ik ook rustig overclocken en leren over hoe en wat...en niet als ik straks met ouwe hardware grote stappen moet nemen om het bij te houden.

By the way weet iemand hoe je fsb iets kan verhogen op de asus p5b dh deluxe in de bios.......

• Maarten-NForce
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-03-2025

Maarten-NForce

Swipe een tweedehands boot!

Welke bios heb je?
Je kan het beste de 0507 bios downloaden en flashen,
die bios is goed geschikt voor over te klocken

[ Voor 74% gewijzigd door Maarten-NForce op 29-10-2006 10:24 ]

www.koopeendroom.nl

• ethan..1
Ik heb de laatse bios 1407 erop gezet........ met het tooltje van ai Booster heb ik nu op 2.71 ghz draaien

• Maarten-NForce
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-03-2025

Maarten-NForce

Swipe een tweedehands boot!

Zie je ergens in de bios in een tabje de naam "Advanced" staan?
Zo ja, ga daarin, en op de plaats waar er nou bij jou het regeltje FSB 338(2710/8=338) staat, kan je de fsb verhogen.

www.koopeendroom.nl

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Zolang je maar zuinig bent met de voltages (minder = beter), kan er niet zoveel misgaan. Wees ook niet te royaal met de kloksnelheden verhogen, houdt stapjes van ongeveer 20MHz FSB aan.

Verder:
- PCI-E op 101MHz zetten, bij 100 komt je FSB niet hoger dan 300 dacht ik.
- PCI op 33MHz locken!

Goud is geen geld

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

ID-College schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 20:58:
Ik wil hier toch nog even op reageren.
Ben je zelf al eens bezig geweest met overclocken? Zo nee, reageer hier dan ook niet.
Ikzelf ben al 5 jaar bezig met overclocken en heb nog nooit iets kapot gemaakt vanwege het overclocken. Zolang je niet de voltages lomp gaat verhogen kan er vrij weinig fout gaan. Een systeem kan instabiel worden of wil niet meer opstarten, maar dat er daadwerkelijk iets stukgaat? Nee, nooit meegemaakt.

🖥️ | 🚗

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

ethan..1, ik zag net al dat iemand je wees op de FAQ, je reageert op iedereen behalve op die persoon, terwijl hij toch echt een goed antwoord geeft in dit geval ;) Alles wat je wilt weten staat in deze FAQ...

Je moet de topics niet globaal maar goed doorlezen, dan kom je ook al een stuk verder :)

Succes!

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.