Harddisk onder capaciteit formateren ivm bad cluster

Pagina: 1
Acties:
  • 174 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• sventagon
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-02 22:27
Beste tweakers,

Ik vroeg mij af of het mogelijk was een harddisk van laten we zeggen 80 GB maar voor 60 GB te formateren om zo het gedeelte met de bad cluster te ontlopen/uit te schakelen?
Kan dit of hangt het er van af waar de bad cluster op de schijf staat?
Ik hoor het graag van de theoretici of natuurlijk de ervaringsdeskundigen :-)

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-02 22:46

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

afaik gebeurt dat sowieso wanneer je formateerd. De bad clusters worden als bad gemarkeerd en kunnen niet meer worden gebruikt. Zorg gewoon dat je volledig formateert waarbij de complete schijf wordt gecontroleerd, en niet een quickformat waarmee alleen de FAT (of equivalent) opnieuw geschreven wordt.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-02 02:13
sventagon schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 19:19:
Beste tweakers,

Ik vroeg mij af of het mogelijk was een harddisk van laten we zeggen 80 GB maar voor 60 GB te formateren om zo het gedeelte met de bad cluster te ontlopen/uit te schakelen?
Kan dit of hangt het er van af waar de bad cluster op de schijf staat?
Ik hoor het graag van de theoretici of natuurlijk de ervaringsdeskundigen :-)
Uhmm HDD bad clusters!!! EEK 8)7 :X

NIEUWE HDD KOPEN.. voorje het weet is je HDD helemaal naar zijn grootje en ben je al je data kwijt!!

A Soldiers manual and a pair of boots.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:10

DarkSide

theres no place like ::1

Een HD heeft meestal wat "extra" ruimte om een aantal Bad Clusters op te vangen.
Verder worden ze idd gemarkeerd zodat ze inprinciep niet meer gebruikt kunnen worden.
Maar veel goeds belooft het natuurlijk niet. Zal z.s.m toch een backup maken van de gegevens, voor zover je die niet had. En maar een nieuw hd'tje kopen. Gelukkig zijn ze niet meer zo duur.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• sventagon
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-02 22:27
Bedankt voor de uitleg. Gelukkig komt het bij mij nu niet voor. Maar ik las er over en vroeg mij af of het een manier was om een schijf nog enigzins te redden. Maar ik merk uit de reacties dat een HD met niet te repareren bad clusters zo snel mogelijk met pensioen moet worden gestuurd. Niet aan beginnen en nieuwe HD kopen dus.

Verwijderd

To_Tall schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 19:25:
[...]

Uhmm HDD bad clusters!!! EEK 8)7 :X

NIEUWE HDD KOPEN.. voorje het weet is je HDD helemaal naar zijn grootje en ben je al je data kwijt!!
Ik loop al een hele tijd rond met 6 slechte sectoren en dat zijn er niet meer geworden. Zolang mijn schijf niet gaat tikken en/of meer slechte sectoren krijgt is er nog niets aan de hand. Deze verhalen omtrent slechte sectoren zijn in mijn ogen schromelijk overdreven.

De meeste slechte sectoren komen niet door mechanische fouten. Ook brak geheugen of een te zwaar belaste voeding kan slechte sectoren geven hoe raar het ook klinkt. Mijn slechte sectoren zijn vermoeddelijk afkomstig door een geheugencrash van mijn systeem waarbij ik 2 reepjes ben verloren. (moet nog garantie claimen, niets verkeers mee gedaan :/ )

• wboevink
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-02 17:21
Fout geheugen of een geheugencrash kan imho geen bad sector opleveren.
Een slechte voeding eventyeel wel, asl die teveel spanning gaat leveren of hoge pieken heeft, maar in de meeste gevallen zal ie te weinig leveren wat ook geen bad sectord op gaat leveren.

Als je systeem nog garantie heeft heeft je HD dat dan niet?

Ik heb vroger dit soort 'trucjes' ook geprobeert maar vroeg of laat (en meetsal vroeg) gaat je disk echt stuk.

Niet doen is het advies, maar goed het is jouw data.

• autodidact
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-06-2024
ooit heb ik ook een harddisk met een dikke bad cluster gehad. ik wist na veel trial en error dattie ergens na 700 mb zat, en heb dus gewoon 1 gig gepartioneerd, en de rest gebruikt... snap je? gewoon nooit meer aangekomen, en zodra ik dat dan toch weer deed bleefdie weer looopen,,, werkte prima, koste maar 1 gig :) (repairen zat er niet in, bleef overal op bungelen)

http://specs.tweak.to/12504

• teek2
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22-11-2025
Ik heb dat ook een keer gehad en ben er toen door te proberen achter gekomen dat de fout zat bij de 5 Gb ofzo (een grotere partitie ging fout bij het formateren) toen heb ik een partitie van iets minder dan 5Gb gemaakt en eentje aan het eind van de schijf zodat er wat vrije ruimte zat waar precies de fout zat. Dit werkt na mijn weten nu na een jaar nog. Ik heb die mensen wel gezegd dat ik niet verantwoordelijk wil zijn voor de data want als er iets fout begint te gaan dan is het vaak een kwestie van weinig tijd voordat de hele boel crashed.

Je kan de smart waarden proberen uit te lezen met een programma als Everest Ultimate Edition (ff googlen, de probeer versie is gratis, windows only)

Verwijderd

wboevink schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 19:49:
Fout geheugen of een geheugencrash kan imho geen bad sector opleveren.
Een slechte voeding eventyeel wel, asl die teveel spanning gaat leveren of hoge pieken heeft, maar in de meeste gevallen zal ie te weinig leveren wat ook geen bad sectord op gaat leveren.

Als je systeem nog garantie heeft heeft je HD dat dan niet?

Ik heb vroger dit soort 'trucjes' ook geprobeert maar vroeg of laat (en meetsal vroeg) gaat je disk echt stuk.

Niet doen is het advies, maar goed het is jouw data.
Ik heb een uitstekend back-up schema naar externe media, dus als de harddisk op zijn gat gaat zal dat mij een worst wezen :) Gewoon garantie claimen.

Tsja, of ik Windows XP nu opnieuw erop moet zetten (nieuwe disk) over over een hele tijd.

Ik heb al vaker slechte sectoren gehad en mijn oude 20 GB Seagate barracuda heeft er 2 jaar mee rondgelopen en heeft het nooit begeven.

Kijk, zodra er nog één bijkomt gaat de schijf direct terug naar de winkel.

HDtune houdt een oogje in het zijl, dus ik hoef niets te doen dan me te vermaken ;)

Afbeeldingslocatie: http://img255.imageshack.us/img255/8194/hdtunehealthwdcwd800jb0iv0.png

Sinds ik het heb ontdekt heeft de disk al een flinke stresstest achter de rug. Ik zoek een programma om de échte getroffen sctoren te herscannen omdat iets hier niet klopt.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2006 21:04 ]

Pagina: 1