Toon posts:

5.1 boxen aansluiten op console, hoe?

Pagina: 1
Acties:
  • 236 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een setje "active" 5.1 speakers, de enige aansluitmogelijkheid van het setje zijn 3x een 3,2mm jack plug. De GameCube kabel bestaat echter uit een composite kabeltje en 2 cinch kabeltjes voor het geluid, Logitech had vroeger handige adapters maar deze zijn niet meer leverbaar :'(

Een simpel stereokabeltje werkt niet, omdat ik dan niet uit alle boxen geluid krijg.

Gamecube kabel:
Afbeeldingslocatie: http://www.yagoda.nl/yagoda-advertenties/images/Gamecube%20N64%20SNES%20AV-%20Kabel/1.jpg

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Gewoon een splittertje oid gebruiken om hetzelfde geluid zowel door de front als rear (en evt. center) te krijgen.

• willyfreak
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-02 21:07
Die kabel is niet wat jij bedoelt.

Want bij die GC kabel heb je 2x geluid (rood,wit) en geel is tv singaal.
Want messchien wel in de omloop is een kabel/converter die van 2 na drie stekkertjes maakt.

edit/
Palomar schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 18:25:
Gewoon een splittertje oid gebruiken om hetzelfde geluid zowel door de front als rear (en evt. center) te krijgen.
Dan krijg jij dus bij jouw center en bas of links of rechts geluid dus als er ingame iets links gebeurt dan hoor je het wel/niet in de center en andersom dus dan heb je eigenlijk het idee van surround nog niet dan moet er iets zijn op in het midde links en rechts te combineren.

/edit

[ Voor 56% gewijzigd door willyfreak op 25-10-2006 18:29 ]

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-01 23:08
Echt 5.1 krijg je het tuurlijk niet met zo'n kabeltje. Die is namelijk stereo. Om deze kabel aan te sluiten op je 5.1 set moet je van female cinch naar contrajack. Ik weet niet of zoiets te vinden is, anders moet je het zelf solderen. :)

Verwijderd

Topicstarter
-DG- schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 18:27:
Echt 5.1 krijg je het tuurlijk niet met zo'n kabeltje. Die is namelijk stereo. Om deze kabel aan te sluiten op je 5.1 set moet je van female cinch naar contrajack. Ik weet niet of zoiets te vinden is, anders moet je het zelf solderen. :)
http://images.speed-link....8201/medium/sl-8201_1.jpg
Jij bedoelt zo iets?
Maar daar zit slechts 1 jack ingang op...

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-02 01:57

Emiel1984

Made in NL

Ik heb net even zitten zoeken maar vond echt 0,0 . Als laatste keek ik op de website van sony's store en bij accesoires vond ik geen enkele converter voor de gamecube die eventueel jouw 5.1 geluid zou opleveren. Ik zou het vreemd vinden als je echt 5.1 zou kunnen krijgen en sony geen enkele converter daarvan zelf verkoopt.

Mocht je zeker weten dat er een adapter was dan zou ik het bedrijf dat die adapters maakte (logitech) even mailen om te vragen of ze niet wat voor je kunnen regelen.

[LTS][MTS][HTS]

Verwijderd

Topicstarter
Emiel1984 schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 19:14:
Ik heb net even zitten zoeken maar vond echt 0,0 . Als laatste keek ik op de website van sony's store en bij accesoires vond ik geen enkele converter voor de gamecube die eventueel jouw 5.1 geluid zou opleveren. Ik zou het vreemd vinden als je echt 5.1 zou kunnen krijgen en sony geen enkele converter daarvan zelf verkoopt.

Mocht je zeker weten dat er een adapter was dan zou ik het bedrijf dat die adapters maakte (logitech) even mailen om te vragen of ze niet wat voor je kunnen regelen.
Ik heb een klein foutje gemaakt zie ik, ik bedoel Dolby Pro-logic 2 geluid.
edit: Als k via dit blokje Afbeeldingslocatie: http://www.gceshop.nl/files/products/3-5male-to-2x-3-5-female_m.jpg van de 2 aansluitingen 1 maak en deze samen met het overgebleven kabeltje in een stereotoren prik, krijg ik dan wel geluid uit alle boxen?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2006 19:22 ]

• Emiel1984

Emiel1984

Made in NL

Verwijderd schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 19:15:
[...]

Ik heb een klein foutje gemaakt zie ik, ik bedoel Dolby Pro-logic 2 geluid.
Dat is nogal een groot verschil en eeen half uur zoekwerk verder :p . Maar heb wat gevonden.
Afbeeldingslocatie: http://www.dolby.fr/images/consumer/games/GameCube_French_rgb.jpg

Dus Dat dolby kan je denk ik een beetje vergeten. Je kan iig wel gewoon sterio krijgen en dat kan je idd bijvoorbeeld met je gezochte kabel oplossen.

EDIT:
Hier kan je eventueel nog een handleiding vinden waarin die Y kabel ook nog is vermeld wordt als oplossing. KLIK

[ Voor 16% gewijzigd door Emiel1984 op 25-10-2006 19:26 ]

[LTS][MTS][HTS]

Verwijderd

Topicstarter
Emiel1984 schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 19:21:
[...]

Dat is nogal een groot verschil en eeen half uur zoekwerk verder :p . Maar heb wat gevonden.
[afbeelding]

Dus Dat dolby kan je denk ik een beetje vergeten. Je kan iig wel gewoon sterio krijgen en dat kan je idd bijvoorbeeld met je gezochte kabel oplossen.

EDIT:
Hier kan je eventueel nog een handleiding vinden waarin die Y kabel ook nog is vermeld wordt als oplossing. KLIK
Ok bedankt, ik haal wel een aantal kabeltjes en vraag het nog even na bij een electrozaak, kan nooit duurder zijn als een paar euro iig.

• -DG-
Ja zulke bedoel ik, als je daar dan ook nog zo'n Afbeeldingslocatie: http://www.gceshop.nl/files/products/3-5male-to-2x-3-5-female_m.jpg blokje tussen gooit kun je er 4 speakers op aansluiten.
Echt 5.1 geluid krijg je toch niet omdat je gamecube stereo is. Je kunt wel door middel van dolby pro logic inderdaad nep 5.1 krijgen maar of dat beter is dan stereo vraag ik me af.

Verwijderd

Topicstarter
-DG- schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 19:39:
[...]

Ja zulke bedoel ik, als je daar dan ook nog zo'n [afbeelding] blokje tussen gooit kun je er 4 speakers op aansluiten.
Echt 5.1 geluid krijg je toch niet omdat je gamecube stereo is. Je kunt wel door middel van dolby pro logic inderdaad nep 5.1 krijgen maar of dat beter is dan stereo vraag ik me af.
Ok :)
Op het moment hangt er een oude stereotoren aan mijn cube dus prologic 2 is een verbetering. iig het beste wat de cube te bieden heeft.

2 van die blokjes dus en 1 zo een y-kabel, of 2x een jack>cinch -kabel en 1 blokje, (y kabel voor wit, y kabel voor rood)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2006 22:47 ]

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 00:38

the mod man

iets van beeldmaker

bij een logitech x 530 (net gekocht) krijg je er 1 gewoon bij... 2 aansluitingen rode en witte waar je de stekkertjes van de GC inplugd en aan de andere kant 3 waar je de boxen inplugd

I can't wait to shoot!

Verwijderd

Topicstarter
the mod man schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 22:48:
bij een logitech x 530 (net gekocht) krijg je er 1 gewoon bij... 2 aansluitingen rode en witte waar je de stekkertjes van de GC inplugd en aan de andere kant 3 waar je de boxen inplugd
Je krijgt ze inderdaad bij de logitech setjes maar ze zijn niet los te koop :'(

• Emiel1984

Emiel1984

Made in NL

Verwijderd schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 22:44:
[...]
Op het moment hangt er een oude stereotoren aan mijn cube dus prologic 2 is een verbetering. iig het beste wat de cube te bieden heeft.

2 van die blokjes dus en 1 zo een y-kabel, of 2x een jack>cinch -kabel en 1 blokje, (y kabel voor wit, y kabel voor rood)
Je krijgt geen prologic 2 op deze manier (mischien heb ik het verkeerd gelezen maar het lijkt alsof je denkt dat je met die splitters Dolby Prologic 2 kan krijgen :p).

Je moet maar even in een 'audiozaak' even vragen wat ze hebben. Ik zou persoonlijk zo min mogenlijk van die blokjes gebruiken.

(Deze bedoel ik dan dus) Afbeeldingslocatie: http://www.gceshop.nl/files/products/3-5male-to-2x-3-5-female_m.jpg

Ik heb ook is zo een splitter gebruikt maar mijn ervaring is dat die blokjes snel voor verstoring zorgen in het signaal. Bij mij kon het blokje niet normaal in het mobo blijven zitten wanneer ik er 2 kabeltjes op aansloot :p en ik heb dus na 2 dagen dat blokje er weer uitgehaalt (en een goede geluidskaart genomen voor de pc).

[ Voor 5% gewijzigd door Emiel1984 op 25-10-2006 23:51 ]

[LTS][MTS][HTS]

• -DG-
Nee op deze manier krijgt de TS inderdaad geen Dolby Prologic. Dan moet je een dolby decoder als een creative ddts-100 er tussen hangen, maar die kost weer 130 euro. ;)
Afbeeldingslocatie: http://img.ferra.ru/catalog/img/items/25463_00.jpg

[ Voor 62% gewijzigd door -DG- op 25-10-2006 23:47 ]

• Emiel1984

Emiel1984

Made in NL

-DG- schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 23:47:
Nee op deze manier krijgt de TS inderdaad geen Dolby Prologic. Dan moet je een dolby decoder als een creative ddts-100 er tussen hangen, maar die kost weer 130 euro. ;)
[afbeelding]
offtopic:
Die is MOOOIII *O* (qua design iig)

Ik denk dat het zonde is om voor de GameCube zoiets te halen. Ik denk dat je beter ergens van het zolder(marktplaats, etc) in dat geval dan een oud Dolby Prologic 2 ondersteunent apparaat kan pakken.

[ Voor 19% gewijzigd door Emiel1984 op 25-10-2006 23:50 ]

[LTS][MTS][HTS]

• -DG-
Emiel1984 schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 23:48:
[...]

offtopic:
Die is MOOOIII *O* (qua design iig)

Ik denk dat het zonde is om voor de GameCube zoiets te halen. Ik denk dat je beter ergens van het zolder(marktplaats, etc) in dat geval dan een oud Dolby Prologic 2 ondersteunent apparaat kan pakken.
Ik denk ook dat dat zonde is en dat je dan beter voor dat geld 2 goede speakers + versterker kunt kopen, maar ik gaf een voorbeeld van wat de mogelijkheid was. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door -DG- op 25-10-2006 23:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad een mooie decoder.. mocht ik ooit geld over hebben :p
iig is het enige doel wat ik op het moment heb:
geluid uit alle 5 de boxjes en subwoofer, krijg ik dat met die splitters/blokjes?

• Emiel1984

Emiel1984

Made in NL

Verwijderd schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 23:58:
Inderdaad een mooie decoder.. mocht ik ooit gled over hebben :p
geluid uit alle 5 de boxjes en subwoofer, krijg ik dat met die splitters/blokjes?
Ja dat kan je voor elkaar krijgen. Ik zou echter adviseren de 'center' speaker niet aan te sluiten. Je verliest dan namelijk veel van je stereo-kwaleit omdat het link en rechts geluid idee dan helemaal wegvalt.

[LTS][MTS][HTS]

• -DG-
Verwijderd schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 23:58:
Inderdaad een mooie decoder.. mocht ik ooit gled over hebben :p
Emiel1984 schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 00:19:
[...]

Ja dat kan je voor elkaar krijgen. Ik zou echter adviseren de 'center' speaker niet aan te sluiten. Je verliest dan namelijk veel van je stereo-kwaleit omdat het link en rechts geluid idee dan helemaal wegvalt.
Je moet inderdaad de center weg halen en de subwoofer alleen op links of rechts gooien.

Daarvoor moet je dit kopen:
Afbeeldingslocatie: http://www.gceshop.nl/files/products/3-5male-to-2x-3-5-female_m.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.gceshop.nl/files/products/3-5male-to-2x-3-5-female_m.jpgAfbeeldingslocatie: http://images.speed-link.de/prodpics/SL-8201/medium/sl-8201_1.jpg

1 van die blokjes sluit je dan aan op dat verloopkabeltje en een ander blokje in het eerste blokje.
Dan heb je dus 3 contrajacks over. Daar sluit je dan je links/recht-voor aan op 1, links/rechts-achter aan op 1 en de sub op de laatste.
Dan heb je wel de bas van alleen links of rechts dus, maar anders wordt het lastig omdat de rest anders ook mono wordt.

Dit is in iedergeval de goedkoopste oplossing die nog redelijk geluid geeft. :)

[ Voor 60% gewijzigd door -DG- op 26-10-2006 00:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
-DG- schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 00:19:
[...]

[...]

Je moet inderdaad de center weg halen en de subwoofer alleen op links of rechts gooien.

Daarvoor moet je dit kopen:
[afbeelding][afbeelding][afbeelding]

1 van die blokjes sluit je dan aan op dat verloopkabeltje en een ander blokje in het eerste blokje.
Dan heb je dus 3 contrajacks over. Daar sluit je dan je links/recht-voor aan op 1, links/rechts-achter aan op 1 en de sub op de laatste.
Dan heb je wel een sub van alleen links of rechts dus.

Dit is in iedergeval de goedkoopste oplossing die nog redelijk geluid geeft. :)
ok k zal morgen dan zo een kabeltje+blokjes halen :)

• -DG-
Je moet trouwens wel stereo blokjes hebben he!
Dus zo: Afbeeldingslocatie: http://www.rockingstone.nl/itcenter/itemimages/002135.jpg

Die vorige plaatjes waren namelijk mono zie ik nu. 8)7 (stereo zie je aan de 2 ringetjes ;) )
Het zijn van die blokjes waarmee je normaal gesproken 2 koptelefoons op 1 mp3 speler aan kunt sluiten.

[ Voor 3% gewijzigd door -DG- op 26-10-2006 00:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
-DG- schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 00:39:
Je moet trouwens wel stereo blokjes hebben he!
Dus zo: [afbeelding]

Die vorige plaatjes waren namelijk mono zie ik nu. 8)7 (stereo zie je aan de 2 ringetjes ;) )
Het zijn van die blokjes waarmee je normaal gesproken 2 koptelefoons op 1 mp3 speler aan kunt sluiten.
Ok, goed dat je het nog even zegt, zelf ben ik niet zo handig met dat soort spul ;)

Verwijderd

Topicstarter
Het is opgelost en aangesloten ik had de man van de winkel uitgelegd wat ik bedoelde en hij gaf me dit mee:

2x een blokje een cinch stekkertje en 2x contrajack aansluiting.
Voorste rechter speaker en achter rechtse speaker aansluiten op de rode draad
Voorste linker speaker en achterste linker speaker aansluiten op de witte draad
Een klein verloop stekkertje met 2x minijack en 1x contra jack in de blokjes zodat de subwoofer en center wel een stereosignaal krijgen en voila geluid uit alle boxen :)
Al met al kostte het 2,95 :P

• -DG-
Verwijderd schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 15:27:
Het is opgelost en aangesloten ik had de man van de winkel uitgelegd wat ik bedoelde en hij gaf me dit mee:

2x een blokje een cinch stekkertje en 2x contrajack aansluiting.
Voorste rechter speaker en achter rechtse speaker aansluiten op de rode draad
Voorste linker speaker en achterste linker speaker aansluiten op de witte draad
Een klein verloop stekkertje met 2x minijack en 1x contra jack in de blokjes zodat de subwoofer en center wel een stereosignaal krijgen en voila geluid uit alle boxen :)
Al met al kostte het 2,95 :P
En je blijft wel stereo geluid op de andere boxen houden als je die subwoofer zo aansluit? Want dat snap ik niet. Tenzij je subwoofer een stereo ingang heeft maar dat lijkt me niet.

• Emiel1984

Emiel1984

Made in NL

Ik was ook benieuwt en dacht ook dat dat niet kon maar ik heb zelf een creative 5.1 setje. Zodra ik de center speaker geen input meer geef(connector lostrek) blijf de subwoofer wel werken. Hij is wel minder 'luid'.

[LTS][MTS][HTS]

Verwijderd

Topicstarter
Emiel1984 schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 15:37:
Ik was ook benieuwt en dacht ook dat dat niet kon maar ik heb zelf een creative 5.1 setje. Zodra ik de center speaker geen input meer geef(connector lostrek) blijf de subwoofer wel werken. Hij is wel minder 'luid'.
de subwoofer is inderdaad erg zacht... ik ren is naar ganons castle om een beetje bass op te zoeken :P
Afbeeldingslocatie: http://img218.imageshack.us/img218/9250/kabelgedoe2kq4.jpg
Edit hoe kan ik het best de kabeltjes aansluiten
Rood wit spreekt voor zich maar kan ik beter de zwarte en de groene in en blokje stoppen of de oranje en zwart/groen?

Edit: Over dat subwoofer gebeuren zodra ik mijn groene kabeltje aansluit valt de subwoofer dood. :/

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2006 17:43 ]

• peeter123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-02 22:04
Heb gevonden wat jij wilt. Check deze link, dit is precies wat jij zoekt:

http://www.logitech.com/i...CRID=2177,CONTENTID=10036

28x 430Wp ZW | Ecoforest EcoGeo 1-9 kW | Zehnder Q450 ERV

Verwijderd

Topicstarter
peeter123 schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 18:11:
Heb gevonden wat jij wilt. Check deze link, dit is precies wat jij zoekt:

http://www.logitech.com/i...CRID=2177,CONTENTID=10036
Lees de eerste post:
Logitech had vroeger handige adapters maar deze zijn niet meer leverbaar :'(
Weet iemand hier de oorzaak van:
zodra ik mijn groene kabeltje aansluit valt de subwoofer dood.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2006 18:42 ]

• Emiel1984

Emiel1984

Made in NL

Verwijderd schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 18:42:
[...]
Als je de website bekijkt zie je een knopje "BUY" staan :+
De Sub valt waarschijnlijk dood omdat stroom de weg van de minste weerstand kiest. Gezien de speakers een mindere weerstand bezitten dan een Sub lijkt me dit duidelijk.

[ Voor 27% gewijzigd door Emiel1984 op 26-10-2006 19:18 ]

[LTS][MTS][HTS]

• -DG-
Dat ding wat Logitech heeft is inderdaad eigenlijk de beste oplossing die je zoekt.

[ Voor 27% gewijzigd door -DG- op 26-10-2006 19:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Buy now, maar dat is Amerika de Nederlandse logitech website heeft ze niet leverbaar...

in ieder geval werkt de subwoofer nu, heb even alle draden uit de knoop gehaald en alles nog een keer goed aangesloten :)

Dit topic kan op slot, en iedereen nog bedankt voor de hulp 8)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2006 19:27 ]

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
kan je bij nintendo niet voor andere gc kabels kijken de xbox heeft er 5 verschillende ofzo dus gc zullen ook wel meer kabels zijn

• Emiel1984

Emiel1984

Made in NL

Verwijderd schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 19:27:
Buy now, maar dat is Amerika de Nederlandse logitech website heeft ze niet leverbaar...

in ieder geval werkt de subwoofer nu, heb even alle draden uit de knoop gehaald en alles nog een keer goed aangesloten :)

Dit topic kan op slot, en iedereen nog bedankt voor de hulp 8)
Je zou hem eventueel nog kunnen laten verzenden mocht je toch liever die 'adapter' willen.

Oei Oei.. altijd oppassen hoor met fijne electronica ;)

Daar is dit forum voor :+

[LTS][MTS][HTS]

• peeter123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-02 22:04
Verwijderd schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 18:42:
[...]

Lees de eerste post:

[...]

Hmm vaag, dacht dat ik het op de nederlandse website van logitech zag staan. Maarja lezen is ook een kunst.

28x 430Wp ZW | Ecoforest EcoGeo 1-9 kW | Zehnder Q450 ERV

Pagina: 1