iPod 4G zelf harddisk vervangen

Pagina: 1
Acties:
  • 2.104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekeeghan
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-08-2024
Mijn iPod doet het niet meer en ik hoor de HD rare geluiden maken. Ik heb geen garantie meer en wil zelf de HD vervangen. Op het net heb ik gevonden dat er een Toshiba 1.8" inzit. De MK2004GAL, en de nieuwe versie is de MK2006GAL. Ik kan er een los kopen en dan moet het denk ik weer werken. Alleen dan werkt ie enkel nog via USB omdat het geen dualbranded schijf is. Ik sta op het punt die schijf te bestellen en vraag me af of iets ver het hoofd heb gezien. En is er een manier om zeker te weten dat het echt de HD is die stuk is?

A mind once stretched by a new idea never regains its original dimensions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeBas
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-04 17:47

GeBas

--

als de hd stuk is geeft de iPod meestal de melding: www.apple.com/support/ipod

Hoor je hem ook tikken?

| Apple iMac 27" 2012 | Apple McBook Pro 13" 2010 | qnap ts-112 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekeeghan
Hoor em opspinnen en dan afnokken de hele tijd. Kan niet formateren en krijg unhappy Afbeeldingslocatie: http://a248.e.akamai.net/7/248/51/617711156533020/www.info.apple.com/images/kbase/93936/93936_4.gificoon.

[ Voor 37% gewijzigd door koekeeghan op 26-10-2006 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blimmel
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

blimmel

Matched: TeamBVD

Mijn iPod is (waarschijnlijk) ook aan een nieuwe HD toe. Geen enkele van de geboden oplossingen werkt.
Ik krijg dat andere fijne plaatje: Afbeeldingslocatie: http://images.apple.com/support/ipod/images/folder_icon.gif

Waar heb je die HD gevonden en wat kost hij daar?

Join TeamBVD!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MYST
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-04-2024
koekeeghan schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 18:14:
...
Alleen dan werkt ie enkel nog via USB omdat het geen dualbranded schijf is.
...
Mij lijkt het dat usb/firewire puur interface geregeld is en niet rechtstreeks op de hdd? Zou mij vrij raar lijken moest fw niet werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blimmel
  • Niet online

blimmel

kunnen we niet Toshiba om die 2 jaar garantie vragen? :)

Join TeamBVD!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xevox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-07-2022
Ik had ook last van dat mijn hdd raar ging doen...ik kreeg dan hetzelfde mapje als Blimmel... de heletijd opspinnen en weer stoppen en weer opnieuw enz enz...ik stond op het punt een nieuwe hdd te kopen alleen toen liet ik hem in de wasmachine zitten |:( :D Nu maar een 5G gekocht :P

BramBoterham

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:33
blimmel schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 17:28:
kunnen we niet Toshiba om die 2 jaar garantie vragen? :)
Is een OEM schijf dus nope, alleen garantie via Apple.
Je kan de schijf vervangen maar je moet voor jouw iPod de partitieindeling weten en zelf handmatig in de terminal aanmaken.
Heb zelf een x een schijf vervangen in een iPod maar dat gaat dus niet werken, dan wordt ie niet herkend door je computer en ook iPod Restore doet het niet.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekeeghan
Ik heb op ipodhacks.com gelezen dat een tik op de kast ook kan helpen. Aangezien niks verder werkte heb ik deze high-tech oplossing geprobeerd. En je raadt het nooit! Het werkte! Ik kon ineens mijn iPod herstellen en nu ben ik nieuwe muziek in aan het laden. Kan bijna niet geloven dat dit een goede (blijvende) oplossing is maar voorlopig werkt het.

Ik zag ook dat het mogelijk is mijn 20GB schijf te vervangen door een 30GB versie. De Toshiba MK3006GAL. Mocht dit maar kortstondig werken dan ga ik dat doen denk'k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKD
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-10 11:07

RKD

koekeeghan schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 15:49:
Ik heb op ipodhacks.com gelezen dat een tik op de kast ook kan helpen. Aangezien niks verder werkte heb ik deze high-tech oplossing geprobeerd. En je raadt het nooit! Het werkte! Ik kon ineens mijn iPod herstellen en nu ben ik nieuwe muziek in aan het laden. Kan bijna niet geloven dat dit een goede (blijvende) oplossing is maar voorlopig werkt het.

Ik zag ook dat het mogelijk is mijn 20GB schijf te vervangen door een 30GB versie. De Toshiba MK3006GAL. Mocht dit maar kortstondig werken dan ga ik dat doen denk'k.
Ik heb precies hetzelfde probleem gehad met mijn 4G, bij mij was de truuk om hem uit elkaar te halen, hd even los te halen en er weer opnieuw in te doen en hij deed het dan weer goed.

Hier kwam ik alleen achter nadat ik een 5G had gekocht :P

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blimmel
  • Niet online

blimmel

RKD schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 15:54:
Ik heb precies hetzelfde probleem gehad met mijn 4G, bij mij was de truuk om hem uit elkaar te halen, hd even los te halen en er weer opnieuw in te doen en hij deed het dan weer goed.

Hier kwam ik alleen achter nadat ik een 5G had gekocht :P
De opvoedkundige tik heeft bij mij in het begin ook gewertk, maar nu helaas niet meer. Te veel tikken misschien? :)
Ik zal hem ook eens open maken en de hd los halen.

edit: hmmm... maakt niets uit.

edit: Heeft iemand enig idee of je je harddisk zou kunnen redden als je hem met een adapter aan een IDE poort hangt?

Ik heb voor 6 dollar (incl verz) een adapter in Hong Kong besteld. Misschien dat ik hem daar mee aan de praat krijg. En anders wordt het een andere hd.

Afbeeldingslocatie: http://pics2.spoonfeeder.com/AieFTPFiles/AIEUser/Q3GRA8BWALAZ/Y2XDPMVQ24FC.jpg

[ Voor 34% gewijzigd door blimmel op 31-10-2006 14:49 ]

Join TeamBVD!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekeeghan
Ik verwacht dat het hangen van de HD aan een IDE-poort niet uitmaakt. Het probleem zal waarschijnlijk hardwarematig zijn en niet te verhelpen zijn door softwarematig iets aan te passen als je de HD aan je PC hangt. Maar wie weet, ik verwachtte ook niets van de 'tikjes-methode'.

De tikjes-methode werkte, zoals ik al vreesde, maar kort. Nu heb ik de iPod gedemonteerd en weer gemonteerd en ook nu lijkt het weer te werken. Ik vermoed dat het van korte duur zal zijn, maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kijken effe op www.ipodreparatie.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekeeghan
Waarom? Ik ken de site wel. Kheb ze gemaild en duurde eeuwen voordat ik antwoord kreeg. Vervolgens vroeg ik tarieven en wat ze precies doen en dan hoor ik niks meer. Die beunhazen laat ik niets voor mij doen. Nu ik zelf de iPod geopend heb weet ik ook hoe eenvoudig dat ding elkaar steekt. Je kan alles vervangen. Kinderspel. Als ik iets vervang doe ik het zelf wel.

Wat ik me wel nog afvraag is of die 30GB 1.8" Toshiba schijf, de MK3006GAL, ook in mijn 4G 20GB behuizing past? En of ook die moet werken?

[ Voor 3% gewijzigd door koekeeghan op 31-10-2006 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Laatst online: 05-10 22:12

_Christiaan_

Master of SOG

Als je je iPod HDD op IDE aansluit van je pc, kan je dit programmaatje draaien:
http://www.hitachigst.com/hdd/support/download.htm

Hiermee kan je een test doen ofzo en slechte sectoren repareren.
bron: http://www.command-tab.com/2006/01/28/even-more-adapting/

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekeeghan
De MK3006GAL is kennelijk alweer vervangen door de MK3008GAL.Gaat die ook in mijn 4G 20Gb behuizing? Kan ik er een nog 'grotere' in doen? Is er een officiele compatibilteitslijst van Apple ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekeeghan
Nou ik heb gebeld met Apple en het moet werken. Kheb net de 30GB MK3008GAL besteld bij Alternate. Tzal mij benieuwen. Als het niet werkt kan ie gewoon terug, dan kost het me alleen de verzendkosten retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Laatst online: 05-10 22:12

_Christiaan_

Master of SOG

Succes, en laat ons het resultaat nog ff weten :)

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
koekeeghan schreef op donderdag 09 november 2006 @ 21:19:
Nou ik heb gebeld met Apple en het moet werken. Kheb net de 30GB MK3008GAL besteld bij Alternate. Tzal mij benieuwen. Als het niet werkt kan ie gewoon terug, dan kost het me alleen de verzendkosten retour.
Heb je mijn post nog een stukkie terug gelezen ;)

Geef even je serienummer dan kijk ik ff of ik een image voor je kan maken die je zo terug kan zetten anders krijg je gewoon een ! teken en wordt je HD herkent als een 1TB schijf 8)7

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blimmel
  • Niet online

blimmel

Ik heb hem aan de ide poort gehangen en getest met Drive Fitness Test.
Hij geeft 0x00 als code, wat inhoudt dat hij gezond is.

Nu moet ik 'm weer opnieuw inrichten.
Ballebek schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 11:42:
Geef even je serienummer dan kijk ik ff of ik een image voor je kan maken die je zo terug kan zetten .
Kun je ook een image van de 40gig uitvoering maken?

[ Voor 41% gewijzigd door blimmel op 10-11-2006 12:45 ]

Join TeamBVD!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik hou dit topic maar even in de gaten.
Mijn 40gb ipod geeft ook het "sad-ipod" icoontje. een nieuwe hdd voor 75 euro is geen gekke optie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekeeghan
Nee, geen gekke optie maar het een en ander klopt niet. Mijn originele schijf is alleen groter en heeft een andere connector. Ik ben niet zo bekend hiermee maar het lijkt erop dat ik een ATA-6 connector had en die nieuwe MK3008GAL heeft een veel kleinere connector, volgens mij een ander type ATA connector. Listig probleem is dat je in het .PDF bestand op toshiba site alleen de specs van de MK3006GAL vindt. Ik ben er onterecht vanuit gegaan dat die dezelfde connector zou hebben.

Erg vreemd want ik las ergens dat iemand de MK2004 vervangen had voor de MK2006 en dat het werkte. Deze schijven hebben echter een andere interface, en wel respectievelijk ATA-5 en ATA-6. Dus dat kan nooit, zou ik zeggen (of is dit dezelfde connector en alleen een andere interface?). Tenzij er een andere IDE connector te krijgen is die dit mogelijk maakt. Die kan je ook eenvoudig vervangen n.l. Kan het zijn dat er een andere connector te krijgen is?

Kortom, de MK3008 is wezenlijk anders! Kleiner en een andere connector. Alternate gaat Toshiba bellen om te kijken of de MK3006GAL nog geleverd kan worden, dat hoor ik morgen. Hier kan ik niets mee. Grmbl. Beetje jammer dat het onzorgvuldig op de site staat. Maar goed, ik had beter moeten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blimmel
  • Niet online

blimmel

Ik heb een redelijke iPod restauratie handleiding gevonden.
http://forums.rockbox.org/index.php?topic=7184.0

Bij mij lukt het echter niet omdat de iPod niet in Disk Mode blijft.
Twee tellen nadat ik de stekker er in steek gaat hij rebooten.
Met de stekker erin naar Disk Mode is blijkbaar niet goed, want hij wordt dan niet gevonden.

Misschien moet ik maar op zoek naar een tijdelijke donor van een behuizing om de schijf opnieuw in te richten.

vrijwilligers in de buurt van Amersfoort? :)

Join TeamBVD!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Iemand had mij gemailed voor de diskimage voor een vervangende harde schijf, heb je mailtje echter (per ongeluk) in de junk laten terechtkomen die zich leeg heeft gegooid.
Kan je mij even opnieuw mailen? Niet dat ik die image al voor je heb maar goed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loser180
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-10 14:05
de 3008 gaat niet passen en werken in de 4g wel in de 5g. de "6 serie" is de laatste serie die werkt in de 4g's. heb hem zelf ook vervangen voor een 4006 en die werkt perfect

Jouw naam in onder mijn Post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekeeghan
Nee, inderdaad de '8 serie' heeft een andere connector. Ik las ergens dat de MK3006GAL met 44 en 50 pins connector te krijgen is. Maar als ik mijn MK2006GAL schijf (dat is de 20GB variant) bekijk zie ik 50 gaatjes, maar de connector heeft maar 44 pinnetjes. Kan ik hieruit opmaken dat er geen 44 pins variant is? Het is enkel de iPod connector die maar 44 pinnetjes heeft volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekeeghan
Nou net de MK3006GAL geïnstalleerd en alles werkt weer. Heerlijk! Besteld via eBay en ik heb een nette ingesealde, dual branded schijf met plakstrips voor het blauwe beschermschuim. Origineler wordt het niet!

Ik kots bij deze op Apple die weigert onderdelen te leveren én op de Apple store Amsterdam die hetzelfde doet maar hem wel in wil bouwen voor €185! Aangezien de schijf ongeveer €100 was (voor hun vast goedkoper) zijn dat vrij steile inbouw tarieven.

Beetje jammer van de service hier.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blimmel
  • Niet online

blimmel

Welke versie van de MK3006GAL heb je nu? Of is er toch maar één?
Hoe heb je het restoren gedaan? Werd de iPod direct herkent, of moest je nog formateren?

Join TeamBVD!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metallicelmo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-05-2021
Kijk hier eens naar -----> link

De MK3006GAL is er maar in 1 versie.. De MK3008GAL heeft de verkeerde connector! Die is te klein.. Weet iemand waar ik aan deze harddisks kan komen?? Ik zoek me rot maar niemand die ze heeft...

[ Voor 21% gewijzigd door metallicelmo op 29-11-2006 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koekeeghan schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 19:51:

Ik kots bij deze op Apple die weigert onderdelen te leveren én op de Apple store Amsterdam die hetzelfde doet maar hem wel in wil bouwen voor €185! Aangezien de schijf ongeveer €100 was (voor hun vast goedkoper) zijn dat vrij steile inbouw tarieven.

Beetje jammer van de service hier.....
Het is inderdaad een beschamende service van Apple :| Maar het kan ook ook zo zijn dat ze die prijzen ervan hoog houden zodat je een nieuwe aanschaft, waardoor ze daarmee ook veel meer aantallen verkopen en op die manier een beetje kunstmatig hun cijfers en omzet hoog houden.

Maar gelukkig zijn er meer merken op de markt, alleen hoogvliegers vallen hard op een gegeven moment ;)

Top dat je door je houding, zelf oplossing zoeken, nu beter weet en dat hij weer functioneert. Ben zelf een Creative gebruiker en mijn eerste Zen, een 30 gig, nu bijna 5 jaar oud, doet het nog gewoon en word nog steeds intensief gebruikt. En zelfs na al die jaren maken ze nog steeds firmware/software update's, om even over service te spreken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• christiaann1985
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Mijn ipod 4g 40 gb is ook kapot. HD tikt, loopt vast, enz enz.
Moeite waard om m te repareren? Kan nergens een geschikte hd vinden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartgabriels
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-03-2022
blimmel schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 16:46:
[...]

De opvoedkundige tik heeft bij mij in het begin ook gewertk, maar nu helaas niet meer. Te veel tikken misschien? :)
Ik zal hem ook eens open maken en de hd los halen.

edit: hmmm... maakt niets uit.

edit: Heeft iemand enig idee of je je harddisk zou kunnen redden als je hem met een adapter aan een IDE poort hangt?

Ik heb voor 6 dollar (incl verz) een adapter in Hong Kong besteld. Misschien dat ik hem daar mee aan de praat krijg. En anders wordt het een andere hd.

[afbeelding]
Heeft iemand deze al gebruikt? Ik heb hem vandaag aangekregen, maar vraag me af hoe ik hem moet aansluiten (ivm de stroomaansluiting). Als ik de convertor met de tekst (ATA TO 1.8HDD) naar boven leg, moet dan de tekst van de harde schijf aan de bovenkant zitten, of aan de onderkant ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blimmel
  • Niet online

blimmel

bartgabriels schreef op zaterdag 02 december 2006 @ 23:20:
[...]
Heeft iemand deze al gebruikt? Ik heb hem vandaag aangekregen, maar vraag me af hoe ik hem moet aansluiten (ivm de stroomaansluiting). Als ik de convertor met de tekst (ATA TO 1.8HDD) naar boven leg, moet dan de tekst van de harde schijf aan de bovenkant zitten, of aan de onderkant ?
Met de tekst naar boven zit het rondje van de aansluiting rechts en het streepje links.

Join TeamBVD!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekeeghan
Het werkt nu perfect. Nieuwe HD en klaar! Voor een fractie van de prijs van een nieuwe.

Pagina: 1