[FireFox 2.0] window.focus() default disabled

Pagina: 1
Acties:

• .Johnny
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-10 11:50
Matched: firefox, focus
Dit is niet echt een vraag, meer een mededeling aangezien ik er met wat searches nog niet echt wat over kan vinden:

Mozilla heeft in FireFox 2.0 standaard het gebruik van window.focus() gedisabled. Ik vind dit nogal irritant; voor een site waarbij een main window gebruik maakt van kleine popups om dingen te doen, zoals wizards om iets te wijzigen, te uploaden, het forum te raadplegen etc vanuit een main window kon je eerst altijd in de body onload plaatsen "window.focus()". Zodat, mocht de popup nog open staan, die popup altijd automatisch naar voren komt (als de popup er nog niet is gebeurt dit namelijk al, een nieuwe popup heeft altijd de focus).

Helaas kan dit dus niet meer. Misschien is dit een goeie plek om workaround te bespreken. Ik zit te denken om te gaan experimenteren of ik misschien vanuit het main window de focus kan verleggen naar de popup, maar dat zal ik even moeten uitproberen. Of de popup eerst sluiten vanuit mainwindow en dan alsnog een nieuwe openen. Ik weet dat window.close() in firefox 1.5 al problemen gaf, dus heb er een hard hoofd in.

In elk geval is er ook een workaround die je bij jezelf kunt doen mocht je er last van hebben:
\Documents and Settings[account name]\Application Data\Mozilla\Firefox\Profiles\fbmmx886.default\prefs.js
user_pref("dom.disable_window_flip", false);

• .Johnny
Matched: focus
Hier is een workaround die de window eerst sluit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
<script language="JavaScript" type="text/JavaScript">
<!--
var handle;
function openfocus(theURL,winName,features) { 
    //try closing so we don't get errors in the logs.
    try { handle.close(); } catch(e) {}
    handle=window.open(theURL,winName,features);
}
//-->
</script>

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-11 16:23

Clay

cookie erbij?

Geen matches
Ik heb 2.0 nog ff niet, maar kan je niet gewoon "dependent=1" in de features meegeven? dan blijft die blurred ook op de voorgrond hangen namelijk (iig tm 1.5). Andere optie is b.v. om popups gewoon op hun window.blur te sluiten.

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10 08:18
ik ben al een tijdje fan van een overlay over je scherm, en zo dus geen 'window' als popup, maar een divje.
zo heb je absolute ocntrolle over wat er gebeurd en hoe het er uit ziet. bijkomend voordeel zou dan zijn dat je dus de window.focus zelf kan regelen ;)

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• wboevink
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-11 00:06
Geen matches
Gebruik je toch lekker divs voor de popups

• .Johnny
Matched: firefox, focus
Wat betreft DIVs

Ten eerste is het een beetje off-topic. Het gaat hier over de werking van window.focus().

Ik vind het wel heel behulpzaam :) maar het is voor mij geen oplossing. Een popup en divjes hebben gewoon niet dezelfde eigenschappen. Wellicht dat je met een IFRAME nog een end in de richting komt, maar een DIV heeft gewoon teveel andere eigenschappen. Zo wordt bij een beetje complexe html in je popup (wat dacht je van phpbb als forum met een stel posts en plaatjes?) je hele pagina ontzettend traag als je het in een div gaat stouwen. Om nog maar te zwijgen over crashende browsers op iets oudere pc's. Nee, laat window event handling maar liever aan windows over, daar zijn ze voor gemaakt :) mits je wat met je focus kan natuurlijk.

Het blijkt inmiddels vooral een default setting bug van firefox2 te zijn. Ik zie er al wat bugtracks op bugzilla over verschijnen, dus wie weet. Volgens mij is de fout dat FF2 niet de juiste setting overneemt uit je oude FF profiel, en standaard deze instelling ook heeft gewijzigd.

Over BLUR:
sluiten op blur lijkt me ook weet niet handig. Ben je even een reply op het forum aan het typen in je popup; even iets opzoeken op een andere website; paf; weg post. :)
Met dependent=1 heb je overigens idd de hele focus niet nodig. Maar dat vind ik ook weer een beetje te betuttelend voor de eindgebruiker.

[ Voor 13% gewijzigd door .Johnny op 26-10-2006 00:17 ]

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-11 11:05

disjfa

be

En dan nog. Een reden om dit soort functionaliteiten eruit te slopen is voor tegen de bannerboeren en spam applicaties.

Als een normale klant/internet gebruiker een pagina opent opent hij deze over een pagina. Dan doet de gebruiker wat hij of zij moet doen en dan sluit de popup weer en komt hij uit op de pagina waar je vandaan kwam. Basisfunctionaliteit waar denk ik niet veel % klanten overheen komt.

De extra waarde van normaal internet gebruik vind ik dus zelf niet in een window.focus. Maargoed, ik zie ook 0,0 waarde aan popups. Dus ik zou een keer bekijken hoeveel mensen op welke manier je site gebruiken voor je je hierover druk maakt.

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• .Johnny
Met mijn workaround heb ik denk ik wel aangetoond dat een bannerboer zich niet zal laten weerhouden door de window.focus() te blokkeren.

Wat dacht je trouwens van mac users die geen taskbar hebben om "even" naar het window te switchen?

Paralel flows als ik hiervoor illustreer en waar dit focus switchen zeer gebruikelijk bij is zijn trouwens helemaal niet zo'n grote uitzondering.

Verwijderd

Geen matches
.Johnny schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 00:46:
Wat dacht je trouwens van mac users die geen taskbar hebben om "even" naar het window te switchen?
Zo te lezen heb je zojuist nog een voordeel van div's gevonden... ;)

• .Johnny
Geen matches
Ja allemaal heel leuk, maar ik begon dit topic niet om het gebruik van divs vs popups af te wegen. Best een interessante discussie, maar nu even off topic.

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-11 16:23

Clay

cookie erbij?

Als een TS hier wat post hebben we toch het volste recht zijn of haar hele aanpak in twijfel te trekken? :P immers kan ook daarin de oorzaak van een probleem liggen. Als de focus() niet meer werkt zal je gewoon je alternatieven moeten bekijken, de voorstellen om het met wat anders te doen dan popups zijn wat dat betreft dus wel degelijk on topic.

Voor een applicatie is dependent=1 verder een geniale setting; het doet precies wat het moet doen. Voor een site zou ik het echter weer niet aanraden, oa omdat die ook bij het tabben zichtbaar blijft in alle views, niet alleen de view waar die bij hoort.

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

• .Johnny
Ok, dan een extra veelgebruikt voorbeeld: phpmyadmin. Die opent ook je query als paralel flow in een popup, maar kan de focus daarop ook niet terugroepen.

• .Johnny
Geen matches
Een belangrijk gegeven in paralel flows is dat de ene pageload niet gelijk is aan de andere pageload. Dat betekent dus dat je met elke URL aanpassing op je pagina data kunt gaan staan synchroniseren. Dank je de koekoek. Dat is niet oplossen maar problemen creeeren.

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Een niet getest idee..

Onblur maak je een popup vanuit je popup die op zijn beurt in de window.opener (ofzo) de focus legt en zich daarna weer sluit.

Ik moet FF2.0 nog installeren ;)

• .Johnny
Dat zou alleen direct de focus ook weer teruggeven als je em kwijtraakt. Dat geeft nog niet een willekeurige trigger :(
Pagina: 1