[WIN2K3]Probleem met built-in Admin account

Pagina: 1
Acties:
  • 169 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 15:25

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
Ook een netwerkbeheerder zit wel eens met zijn handen in het haar....

het probleem is als volgt :

Ik sta op de server ingelogged als administrator. Ben overal bij aangemeld en alle services draaien zonder problemen.

Echter.....

Als ik bijvoorbeeld een event create dan krijg ik een access denied.
Ditzelfde geldt als ik bijvoorbeeld de logboeken in probeer te komen.

het probleem kwam bij mij naar voren toen ik de server ging updaten via de windows update site.
Deze gaf aan dat ik Userdate Persistance moest inschakelen...

Daar kreeg ik al de kriebels van, want dit was al zo ingeschakeld.....

Voordat ik de server opnieuw opstartte na de vorige windows updates werkte alles perfect.
Deze updates waren de volgende :

KB922582 Update for Windows Server 2003
KB920685 Security update for Windows Server 2003

beide zijn op 25-09-2006 geinstalleerd...echter de server was hierna nog niet gereboot wegens tijdgebrek en ruimtegebrek in het tijdschema.

Nu kan ik uiteraard deze updates de-installeren, maar wil toch eerst weten hoe dit mogelijk is en wat er precies fout gegaan is...

Heb alle policies door gelopen, het admin account zelf ook doorgelopen, maar alles blijkt dus goed op zijn plaats te staan met de juiste instellingen. Verder is er ook helemaal niets aan het systeem veranderd.

Wabbawabbawabbawabba

• mookie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-06-2025

mookie

Heerlijk Helder

Misschien zijn je eventlogs beschadigd.
Misschien heb je hier iets aan: http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;q172156

mookie

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
Jammer genoeg is dat het niet, anders was het een makkelijke oplossing geweest :'(

Ik ga zometeen nog eens even kijken, had er gisteravond geen zin meer in en de mensen hier kunnen nog steeds gewoon met hun werk verder...backup kon gewoon gemaakt worden, dus dat is het probleem niet...wil alleen mijn admin rechten terug :P

Wabbawabbawabbawabba

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
problem solved

bekend probleem bij NT servers schijnt...alleen niet zo goed uitgelegd op de microsoft site :P

Het probleem : Guest Account ;)

Door een update van de server heeft WU de guest account toegevoegd aan domain users, daarnaast Administrator account toegevoegd aan Guest Domain Users....

Dus eigenlijk is de oplossing heel simpel... Registry aanpassen (Guest Accounts disablen) en Guest Domain Users verwijderen uit Administrators via mmc, hetzelfde voor de Domain Users welke verwijderd moet worden uit het Guest account :)

Ik heb weer full controll

Wabbawabbawabbawabba

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-02 17:13

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Heb je het KB artikel ook van deze issue? Ik heb net even wat gezocht, maar kan hier niet iets over vinden.

Het klinkt me nl. een beetje vreemd in de oren dat een update van Windows groeplidmaatschappen zou gaan wijzigen. (no offence naar jou overigens).

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• seq_uence
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
Om nog even een open deur in te trappen, al aan een migratie naar 2003 gedacht ? Niet dat je dan dit specifieke probleem niet kan krijgen maar je hebt dan wel betere ondersteuning van MS....

edit:

Je hebt gelijk Asteroid9, door het noemen van NT was ik even misleid.... ;)

[ Voor 18% gewijzigd door seq_uence op 26-10-2006 22:33 ]

Donec eris felix, multos numerabis amicos

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:50

Asteroid9

General Failure

seq_uence schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 20:49:
Om nog even een open deur in te trappen, al aan een migratie naar 2003 gedacht ? Niet dat je dan dit specifieke probleem niet kan krijgen maar je hebt dan wel betere ondersteuning van MS....
Dit ging ook over een 2003 server, zoals in de startpost vermeld... ;)

De servervarianten van MS worden meestal met 'NT' aangeduid, ongeacht welke versie.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Question Mark schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 18:46:
Het klink me nl. een beetje vreemd in de oren dat een update van Windows groeplidmaatschappen zou gaan wijzigen.
Group memberships niet, wel registry permissies en heel soms file ACLs (killbits voor bepaalde ActiveX controls met name).

Maar dit lijkt me niet geheel fris nee, ik ben ook erg benieuwd welk kbid dat dan wel niet is..

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
BackSlash32 schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 22:54:
[...]

Group memberships niet, wel registry permissies en heel soms file ACLs (killbits voor bepaalde ActiveX controls met name).

Maar dit lijkt me niet geheel fris nee, ik ben ook erg benieuwd welk kbid dat dan wel niet is..
Heb het even opgezocht, het is een bekend probleem. De reden van mijn conclusie over de update van windows ging iig over de bovenste 2 criticals.
Er is geen KB verkrijgbaar van Microsoft concerning deze 2 updates in combinatie met de foutmelding.

De oplossing voor het probleem staat echter wel op de microsoft site, dit heeft te maken met het niet kunnen inloggen en lezen van de event logs.

Zal straks even de link opzoeken, die plaats ik dan in dit topic.

Editje om iets duidelijker te zijn :

Voor deze 2 updates gaf de server deze problemen niet, hierna wel, vandaar mijn conclusie. Waarschijnlijk was het zo dat hiervoor de server er geen probleem van maakte dan het Guest account lid was van de domain users, en na deze update wel.

[ Voor 14% gewijzigd door KatirZan op 27-10-2006 09:33 ]

Wabbawabbawabbawabba

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-02 17:13

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

KatirZan schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 09:32:
[...]
Waarschijnlijk was het zo dat hiervoor de server er geen probleem van maakte dan het Guest account lid was van de domain users, en na deze update wel.
Dat zou kunnen, maar dat is een hele andere conclusie dan dat geinstalleerde updates zomaar groupmembership wijzigen ;)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Regman_XP
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-02 20:06
Question Mark schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 18:46:
Heb je het KB artikel ook van deze issue? Ik heb net even wat gezocht, maar kan hier niet iets over vinden.
Ik ben ook wel benieuwd naar het KB artikel. Is dit het toevallig: http://support.microsoft.com/kb/842209?

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
dat is inderdaad 1 van de 2 oplossingen die Microsoft gaf voor dit probleem.

als reactie nog hierboven, ja, ik was ietswat voorbarig met mijn conclusie :)

Wabbawabbawabbawabba

Pagina: 1