[DSL] ...boot niet van CompactFlash op IDE

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TweakV
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-03-2025
Ik heb Damn Small Linux (DSL) op een compactflash kaartje geinstalleerd (frugal install), die op het moederbord is geplaatst met een cf2ide adapter. Het lukt alleen niet om te booten vanaf de CF op een HP Brio Ba400 pctje. Ik wil hem percé op die pc aan de praat krijgen, omdat de mobo+cpu fanless zijn en ook de 90W voeding is lekker stil.

Op een andere oude pc boot hij wel, zonder iets aan te passen. Lilo of grub maakt geen verschil.

De bios lijkt de cf kaart op de ide adapter niet te herkennen op auto-mode, bij het booten staat "primary master: none". Maar ook handmatig ingeven van de primary master werkt niet, dus een user type hdd, cyl = 978, head = 8, sector = 32, dan krijg ik de melding primary master drive fails. Match partition table-optie heeft ook niet gewerkt, zelfde melding.

Wanneer ik opstart van de dsl live cd, kan ik de cf2ide wel gebruiken en dus ook dsl installeren. Een boot-floppy zou ook kunnen werken, maar het enige floppy stroomkabeltje van de voeding is in gebruik door de cf2ide adapter.

Ik heb nog geen andere cf-kaart geprobeerd, maar wat kan ik nog meer proberen om vanaf de cf te kunnen booten met de hp brio pc?

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-01 23:13

DeMoN

Pastafari

Welke error krijg je bij het booten? Want wanneer boot hij niet meer verder...?
DSL (live) ziet de schijf gewoon dus moet de DSL HDD installatie hem ook kunnen zien.

Linux trekt zich vaak niet echt wat aan van het BIOS overigens.

[ Voor 18% gewijzigd door DeMoN op 25-10-2006 17:03 ]

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• TweakV
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-03-2025
DeMoN schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 17:02:
Welke error krijg je bij het booten? Want wanneer boot hij niet meer verder...?
DSL (live) ziet de schijf gewoon dus moet de DSL HDD installatie hem ook kunnen zien.

Linux trekt zich vaak niet echt wat aan van het BIOS overigens.
Het lilo of grub bootmenu verschijnt nog niet eens, het is de fase ervoor dus wanneer er naar bootable drives wordt gezocht. Uiteindelijk komt er de standaardmelding "disk boot failure, insert system disk and press enter".

Wanneer ik in de bios setup kijk, kan ik de cf2ide hd ook niet als boot optie kiezen, dus het is meer een vraagje mbt de bios denk ik. Er is een bios update beschikbaar, maar die heeft enkel een aanpassing tbv cpu compatibility volgens de release notes.

2 dingen die ik kan proberen om vanaf de cf te kunnen booten, meer weet ik niet:
- andere cf-kaart proberen
- bios updaten naar laatste versie

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Welk jammer zeg, vooral omdat linux hem wel kent.
Hardwarematig bij de allereerste stap in het bootproces gaat het dus al mis :(
Tsja, toch zou ik dan eerst alsnog probeer je BIOS naar een versie hoger te tillen en erop hopen dat de changelog voor de nieuwste BIOS dingen niet bevat die er stiekem wel inzitten..

Of iemand anders moet nog tips hebben, ik heb zelf te weinig ervaring met cf2ide controllers om er nog iets nuttigers over te zeggen vrees ik.

[ Voor 20% gewijzigd door DeMoN op 25-10-2006 18:46 ]

"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Linux werkt compleet om je bios heen.Ik had bijvoorbeeld een 2 gigabyte Seagate HDD ingebouwd in een Pentium 2 350 mhz (Deschutes). Deze werd perfect herkent door de linux-kernel, maar de bios herkende mijn schijf dus helemaal niet. Dit is geen NOS-probleem, maar meer een BIOS-probleem. Zolang je BIOS je schijf niet herkent ga je er nooit vanaf kunnen booten.

0.0

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Jungian schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 01:57:
Deze werd perfect herkent door de linux-kernel, maar de bios herkende mijn schijf dus helemaal niet.
Dus kon je er ook niet mee werken neem ik heel logisch aan?
Of je zou met een bootdisk moeten booten of zo.. misschien dat dat ook een idee voor de TS is?

Pagina: 1