Hoe krijg ik mijn tweede laptop op internet?

Pagina: 1
Acties:
  • 152 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DJ Hentai
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-01 15:12
Dag allemaal,

Ik ben al weken aan het prutsen en kom er nu echt niet meer uit. Kunnen jullie me helpen? Ik heb een draadloos netwerk met twee laptops en een linksys wrt54g router. Op 1 laptop heb ik een statisch ip adres ingesteld (DNS en gateway op router ip). Dit ivm port forwarding voor 1 applicatie. Ik kan met deze laptop probleemloos op internet. Met de andere laptop lukt dit niet ook al is de configuratie (uiteraard op het ip adres na) volledig hetzelfde. Ik kom wel op het Draadloze netwerk (beveiligd met WEP en met MAC) maar krijg de welbekende "page cannot be displayed" als ik IE opstart. Als ik deze laptop op dynamic ip zet (en de DHCP op de router aanzet) krijg ik geen ip adres toegewezen van de dhcp server en krijg ik dus een failure en niet eens connectie met het netwerk.

Verder info:
Ik kan vanuit de router beide laptops niet pingen. Vanuit de laptop die wel op internet komt kan ik wel de router pingen. De PC's kunnen elkaar onderling ook niet pingen. Ik heb op beide laptops Windows XP. Heb de windows firewall uit staan. Heb ook al geprobeerd de antivirus/firewalls op de laptops (symantec) en de firewall op de router uit te zetten maar dit maakt geen verschil.

Hoe krijg ik mijn tweede laptop op internet? En hoe kan ik dit netwerk configureren zodat ik ook bestanden kan delen tussen de laptops?

Ontzettend bedankt voor jullie reacties!

Verwijderd

wat meet info graag zoals ip nummer die je gebruikt.
en wat het ip nummer is van je router.
wat voor beveileging heb je aanstaan op je router.

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

je hebt DHCP op je router wel aanstaan?

edit: en wat gebeurt er als je het statische IP van laptop 1 neemt? (en laptop 1 dus ff uitzet anders heb je een IP conflict :+ )

[ Voor 63% gewijzigd door kamstra op 25-10-2006 16:56 ]

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:57

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Als je geen IP krijgt bij DHCP en bij een statisch IP verder niks met de verbinding kunt dan wijst dat toch wel heel erg op een foutief ingevoerde WEP key.

Dan lijk je namelijk gewoon verbinding te hebben, maar gaat de encyptie fout, waardoor er geen gegevens verzonden en ontvangen kunnen worden waardoor je dus geen IP krijgt, of, als je zelf een IP instelt je geen websites kan openen etc.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• DJ Hentai
Verwijderd schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 16:49:
wat meet info graag zoals ip nummer die je gebruikt.
en wat het ip nummer is van je router.
wat voor beveileging heb je aanstaan op je router.
voor PC1 (die wel op Internet komt) is het ip adres 192.168.1.105
als ik hem statisch in stel pak ik voor de andere PC het ip adres 192.168.1.106

Ip nummer router is 192.168.1.1 (ook zo ingesteld als DNS en Gateway op beide PC's)

Router beveiliging: Firewall aan (uit maakt geen verschil)
WEP 128 bits
Wireless MAC Filter (permit only..)

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Ik neem aan dat je je wireless MAC filter wel hebt aangepast zodat ook het MAC van de 2e laptop in het toegestane lijstje staat?
Test eerst eens met een kabeltje tussen laptop 2 en router of er dan wel verbinding ontstaat.
Als je dan wel kunt internetten, configuratieprobleem wireless. Zo niet, software issue op de laptop.

Zoals Orion84 verder al aangeeft, kan het gewoon een foutief ingevoerde WEP key zijn.
Een 128 bit WEP key is toch al gauw 20 hexadecimale karakters lang, al dan niet via een passphrase gegenereerd. Probeer het MAC filter en de WEP eens tijdelijk uit te schakelen en via een zo simpel mogelijke verbinding contact te leggen tussen router en laptop2.
Als dit, het liefst via DHCP werkt, stap voor stap verder gaan met beveiligen.
Trouwens, als je alles statisch instelt, kun je dan wel op het interne netwerk tussen laptop1 en laptop2 communiceren? Zo niet, nog een duidelijk teken dat er eigenlijk gewoon helemaal geen verbinding is, en er dus waarschijnlijk iets mis is in de WEP-key o.i.d.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:57

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Brede P schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 19:53:
Ik neem aan dat je je wireless MAC filter wel hebt aangepast zodat ook het MAC van de 2e laptop in het toegestane lijstje staat?
Test eerst eens met een kabeltje tussen laptop 2 en router of er dan wel verbinding ontstaat.
Als je dan wel kunt internetten, configuratieprobleem wireless. Zo niet, software issue op de laptop.

Zoals Orion84 verder al aangeeft, kan het gewoon een foutief ingevoerde WEP key zijn.
Een 128 bit WEP key is toch al gauw 20 hexadecimale karakters lang, al dan niet via een passphrase gegenereerd. Probeer het MAC filter en de WEP eens tijdelijk uit te schakelen en via een zo simpel mogelijke verbinding contact te leggen tussen router en laptop2.
Als dit, het liefst via DHCP werkt, stap voor stap verder gaan met beveiligen.
Trouwens, als je alles statisch instelt, kun je dan wel op het interne netwerk tussen laptop1 en laptop2 communiceren? Zo niet, nog een duidelijk teken dat er eigenlijk gewoon helemaal geen verbinding is, en er dus waarschijnlijk iets mis is in de WEP-key o.i.d.
Nah, als het mac filter de boosdoener is dan kan je geen verbinding krijgen met het netwerk. Als de WEP key fout is dan merk je daar echter verder helemaal niks van behalve dat je dus een nutteloze verbinding hebt.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• DJ Hentai
Orion84 schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 16:57:
Als je geen IP krijgt bij DHCP en bij een statisch IP verder niks met de verbinding kunt dan wijst dat toch wel heel erg op een foutief ingevoerde WEP key.

Dan lijk je namelijk gewoon verbinding te hebben, maar gaat de encyptie fout, waardoor er geen gegevens verzonden en ontvangen kunnen worden waardoor je dus geen IP krijgt, of, als je zelf een IP instelt je geen websites kan openen etc.
HOERA! Met dynamic ip heb ik ook de tweede op internet en kan ik de router pingen. Heb twee dingen veranderd: WEP key opnieuw ingevoerd en DHCP server als starting adres 192.168.106 ipv 192.168.100 ingesteld.

Bedankt allemaal! Vooral ORION84. Weten jullie ook hoe ik nu printers en bestanden kan delen tussen de twee PC's of is daar al een topic voor?

• Dionysos
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-04-2025

Dionysos

Nec scire fas est omnia

hwelp schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 20:07:
[...]

HOERA! Met dynamic ip heb ik ook de tweede op internet en kan ik de router pingen. Heb twee dingen veranderd: WEP key opnieuw ingevoerd en DHCP server als starting adres 192.168.106 ipv 192.168.100 ingesteld.

Bedankt allemaal! Vooral ORION84. Weten jullie ook hoe ik nu printers en bestanden kan delen tussen de twee PC's of is daar al een topic voor?
gebruik gewoon de wizard voor bestanden-delen in XP. Doodsimpel
Pagina: 1