[CUPS + Windows Printing] Hoe zet ik een Passthru server op

Pagina: 1
Acties:

• DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-02 17:31
Beste Tweakers,

Ik heb een leuk vraagstuk op mijn bordje gekregen en ik kom er (helaas :( ) niet uit.

Het volgende is het geval.

We hebben een klant die een aantal werkzaamheden uitvoert voor een opdrachtgever (die geen klant is van ons). Deze opdrachtgever en onze klant hebben een Sit-to-Site VPN over het internet met elkaar en hebben op die manier (delen van) hun netwerken gekoppeld. Nu wordt er vanuit een MainFrame systeem bij de opdrachtgever een print opdacht gegeven via een Windows Print Cluster bij de opdrachtgever. Van het Windows Print Cluster gaat de opdracht rechtstreeks naar een printer bij de klant. So far so good . . .

Het probleem is nu dat er wel eens een print opdracht verdwijnd. We kunnen nergens fouten vinden in de VPN of waar dan ook. Probleem is dat we de print opdrachten niet kunnen loggen op de printers . . . we willen er dus een Print Server tussen zetten. Nu wilden we dat gaan doen met een Linux Server (Debian en CUPS). De opdrachtgever had aangegeven dat men er kennis van had en het kon inrichten, dus zo gezegd zo gedaan. Vandaag dus de Linux Server geplaatst en de mannen van de opdrachtgever kwamen en wisten helemaal niets!! Geen kennis . . . zucht . . . Nu moet ik het dus gaan uitzoeken omdat ik meer kennis heb van Unix dan de mensen van de opdrachtgever.

Wat wil ik dus gaan doen:
Tussen de Windows Print Cluster en de printers wil ik dus de Linux Server zetten. De Windows Print Cluster moet dus gaan printen naar de Linux Server. Vervolgens moet de Linux Server de print opdrachten loggen en afdrukken op de printers.

Wat heb ik al gedaan:
Ik heb een Debian machine geïnstalleerd op een oude Celeron 733 met 512MB geheugen. Dit is Debian 3.1 (laatste Stable versie). Hierop heb ik CUPS geïnstalleerd en ik heb de printers geïnstalleerd. Dit werkt. Nu moet ik de printers op de Debian machine nog gaan 'delen' zodat de Windows Print Cluster erop kan printen.

Tussen het Print Cluster en de Debian machine zit een FireWall die we niet kunnen beheren (van de opdrachtgever dus).

Heeft iemand een idee hoe ik die Debian machine zover krijg dat hij dit kan?

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest

• BarthezZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

BarthezZ

anti voetbal en slechte djs!

Aangezien je het moet delen met een windows cluster zou ik aan Samba denken

Maar die firewall, daar zou je toch in principe geen last van hebben dankzij de VPN verbinding, of is het zo dat de print opdracht plain over het internet moet?

(btw, om te :'( :'( mannetjes zonder kennis die zeggen dat ze kennis hebben)

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-02 13:44
Is het niet goedkoper/simpeler om er even tijdelijk een laptopje tussen te hangen waar je met ethereal het printverkeer logged en tevens het print verkeer routered?

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Asteroid9

General Failure

BarthezZ schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 17:21:

[sarcasm]

Ach, daar hebben we hier op GoT ook bepaald geen gebrek aan! :P

[/sarcasm]

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

• DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-02 17:31
BarthezZ schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 17:21:
Aangezien je het moet delen met een windows cluster zou ik aan Samba denken

Maar die firewall, daar zou je toch in principe geen last van hebben dankzij de VPN verbinding, of is het zo dat de print opdracht plain over het internet moet?

SAMBA wilde ik juist niet gebruiken. Dit omdat de opdrachtgever ook al aangegeven had dat printen naar een Windows Server (dat was ons eerste voorstel) niet mogelijk zou zijn . . .

De print opdrachten gaan inderdaad gewoon door de VPN tunnel heen, alleen is aan de opdrachtgever zijde de FireWall waar de VPN vanuit opgezet wordt behoorlijk dicht getimmerd. Hierdoor zou het niet mogelijk zijn om een SAMBA verbinding op te zetten.

Een Ethereal laptop/PC er tussen zetten hebben we ook aan gedacht, alleen probleem is dat het probleem waardoor we dit moeten uitzoeken maar eens in de twee weken of zo voorkomt . . . je krijgt dan huge logfiles die je moet gaan doorspitten. Ik werk veel met Ethereal, maar om die een paar weken aan één stuk te laten draaien zie ik nog niet echt zitten . . .

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest