Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Scooter] Verzekeren / rijden in Belgie met rijbewijs B niet

Pagina: 1
Acties:
  • 658 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:22

Dennahz

Life feels like hell should.

Topicstarter
Hoi,

Ik heb vanaf morgen een scooter en wil er uiteraard zsm mee rijden. Ik heb mijn brommer rijbewijs (AM) onlangs in Nederland gehaald en mag dus nu officieel een scooter besturen.

Nu woon ik in Belgie (Nog niet officieel ingeschreven ivm wat geldzaken in NL) en moet ik dus die scooter verzekeren.. ik denk: "Geen probleem ! Kan wel op de naam van m'n vriendin" maar blijkbaar moet zij dus een brommer rijbewijs hebben (terwijl ze al een auto rijbewijs heeft :?).. dit is wat die vrouw van de verzekering zei.

Normaal kijkt een verzekering toch niet naar of je een rijbewijs hebt? Het is toch de scooter vie verzekerd is.. en je mag voor zover ik weet wel met een gewoon autorijbewijs op een scooter rijden. (En is dit helemaal niet nodig om te verzekeren normaal gezien toch, daar kijken ze niet naar).

Of is Belgie gewoon een vaag land.. iemand meer duidelijkheid? Anders staat de scooter straks nog weken onverzekerd in't hok :(

Thx

[ Voor 5% gewijzigd door Dennahz op 25-10-2006 14:39 ]

Twitter

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:53

Destruction

(ex-)Automonteur

Hier in NL iig is het met een a- of b rijbewijs toegestaan om op een brommer/scooter te rijden.

Mocht je hem toch onverzekerd laten, zou ik het kenteken schorsen.. anders kun je een boete krijgen.

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Nu weet ik niet hoe dat met scooters en in België zit, maar ook met dat op een andere naam verzekeren kun je problemen krijgen. Meeste verzekeraars gaan moeilijk doen zodra de regelmatige bestuurder niet diegene is die het voertuig verzekerd heeft. (Jongeren die via Pa/Ma goedkoper uitzijn etc.) Ze doen er zelfs buurtonderzoek voor ;)

• ETzPliskin
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-11 15:17

ETzPliskin

PS3 ID: Kretus

Mja, ik heb ooit eens mijn tijdelijk rijbewijs gehaald voor de brommer (enkel theorie gedaan), en toen heb ik een jaar met de brommer gereden. Natuurlijk nooit mijn praktijk gedaan, dus mijn rijbewijs werd ongeldig.

Nu rij ik ondertussen al een jaar met de auto, maar ik mag nog steeds niet met de brommer rijden!!

Op dat gebied is België wel vaag ja :/ Kan je hem niet in NL laten verzekeren anders?

• Dennahz

Dennahz

Topicstarter
Ik denk dat die verzekeraar dacht dat ik een 125cc scooter / motor had ofzo, want dat is wel een aantal jaar geleden veranderd. En ze had geinformeerd bij een kennis die een dochter van 16 had.. natuurlijk moet ZIJ een brommer rijbewijs hebben, maar m'n vriendin is 20 met een rijbewijs B |:(

M'n vriendin heeft in haar rijbewijs staan "A3 permanent geldig" o.i.d. dus ze mag gewoon op een klasse B scooter rijden... ze snapten er weinig meer van bij die verzekeringsmaatschappij :{

Het is een Belgische scooter, dus moet je hem eerst weer invoeren in Nederland (Iets met dat nummer wat geregistreerd moet worden o.i.d) en schouwen etc etc. Die vrouw van de verzekering gaf zelf al aan dat het op m'n vriendin haar naam kon als het rijbewijs e.d. in orde is dus wat dat betreft is het geen probleem. Ik zal er nooit asociaal mee gaan rijden, niet drinken e.d. dus opvallen doe ik niet.. we zitten in dezelfde "risico" groep dus wat dat betreft maakt het niet uit.

Je mag ook gewoon een vriend / vriendin erop laten rijden terwijl jij hem verzekerd hebt dus dat is echt geen probleem.

Ik laat nog wel even weten of het gaat lukken (Anders gaan we gewoon naar een verzekering die wel snapt dat je met rijbewijs B op een scooter klasse B mag rijden :X).

Thx iig :)

[ Voor 6% gewijzigd door Dennahz op 25-10-2006 20:29 ]

Twitter

• Yoshi|IA2
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-10-2018
* Yoshi is Belg

Zover ik weet moet de verzekeringsnemer geen rijbewijs hebben. Deze verzekert namelijk een voertuig, maar moet er niet mee rijden. Daar wordt wel meestal van uit gegaan, dus ook de premie en risoco wordt berekend op basis van de verzekeringsnemer. Maar als je dit expliciet laat vermelden in de polis, kan de bestuurder en verzekeringsnemer perfect verschillend zijn, en hoeft de verzekeringsnemer niet in het bezit te zijn van een rijbewijs. De premie wordt in dat geval ook berekend op basis van de bestuurder.
Een voorbeeld uit de praktijk: mijn meter heeft geen rijbewijs, maar heeft wel een auto, op haar naam ingeschreven en verzekerd met haar dochter als bestuurder in de polis.

Gaat dus perfect. Ik zou zeggen: zoek een degelijke makelaar die weet waarover hij (of zij) over spreekt.

Ps: even over de regelmatige bestuurder. Op juridisch vlak kan het dus perfect dat iemand met een brommer/auto rijd die verzekerd is door iemand anders. Dwz: als de politie je tegenhoud ben je in orde. Maar als je een ongeval krijgt kan het zijn dat de verzekering zich terugtrekt en niet wil uitbetalen aangezien de regelmatige bestuurders vermeld moeten worden in de polis, dit om het risoco te bepalen. Zelfs indien jij dezelfde risico groep zit als je vriendin, maar niet in de polis staat en een ongeval krijgt kan je de pineut zijn. Kijk dit zeker goed na in de voorwaarden van je polis.

[ Voor 26% gewijzigd door Yoshi|IA2 op 25-10-2006 21:36 ]

• Dennahz

Dennahz

Topicstarter
Ik wil best als regelmatige bestuurder ingeschreven worden uiteraard, maar ik weet niet of ik daarvoor ook officieel ingeschreven moet zijn in Belgie. Ik zal het wel eens vragen als ze op bezoek komt om alles te regelen.

Bedankt voor je reactie iig :)

Twitter

• ETzPliskin
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-11 15:17

ETzPliskin

PS3 ID: Kretus

Dennahz schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 20:27:

Ik laat nog wel even weten of het gaat lukken (Anders gaan we gewoon naar een verzekering die wel snapt dat je met rijbewijs B op een scooter klasse B mag rijden :X).

Thx iig :)
Ik heb dus rijbewijs B maar ik mag enkel met de auto rijden en dus niet met een scooter/brommer klasse B :X 8)7

• Dennahz

Dennahz

Topicstarter
-ETz-Memphis Z schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 22:57:
[...]

Ik heb dus rijbewijs B maar ik mag enkel met de auto rijden en dus niet met een scooter/brommer klasse B :X 8)7
Normaal gesproken wel hoor, heb het uit 3 verschillende hoeken bevestigd gekregen (Rijschool, site met wetten in Belgie en een forum uit Belgie).

In het rijbewijs van m'n vriendin staat ook A3 permanent dus. :)

Twitter

• Yoshi|IA2
Dennahz schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 07:54:
[...]

Normaal gesproken wel hoor, heb het uit 3 verschillende hoeken bevestigd gekregen (Rijschool, site met wetten in Belgie en een forum uit Belgie).

In het rijbewijs van m'n vriendin staat ook A3 permanent dus. :)
Op mijn rijbewijs staat het ook, en ik mag dus ook met een brommer B klasse rijden. Ik heb het zelfs gedaan voor 2j lang (omdat ik nog geen auto kon betalen).

• Dennahz

Dennahz

Topicstarter
Hij is inmiddels verzekerd ! Is dus gewoon toegestaan :) Thx voor de antwoorden mensen :)

Twitter

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 10:33
De regelgeving in België omtrent brommers/scooters is vele male strenger dan in Nederland. Één keer gepakt worden met een te hard lopende scooter kan al een geldboete rond de €1000 en inbeslag name betekenen.
Let daar dus ook op :)

[ Voor 8% gewijzigd door frickY op 27-10-2006 21:13 ]

• Jellabie
  • Laatst online: 15:15

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

frickY schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 21:11:
De regelgeving in België omtrent brommers/scooters is vele male strenger dan in Nederland. Één keer gepakt worden met een te hard lopende scooter kan al een geldboete rond de €1000 en inbeslag name betekenen.
Let daar dus ook op :)
Gepakt met een alu 65cc, ding reed +70, geen helm, was verzekerd voor een klasse A was dus een klasse B, had een geel plaatje er vanachter ophangen, geen rijbewijs. :)

Ik was toen op een auto gereden, die heb ik natuurlijk wel kunnen betalen, daar kwam de verzekering uiteraard niet intussen....

150€ geldboete, opvoeronderdelen werden in beslag genomen en ik kreeg mijn brommer terug.

Maar ik mag toch zeker wel met mijn brommer rijden [orgineel] met mijn autorijbewijs.
Vanachter op mijn rijbewijs staat toch letterlijk aangegeven dat ik ermee mag rijden :)

De Nederbelg !

• Dennahz

Dennahz

Topicstarter
Ik weet het dat ze in Belgie veeel strenger zijn met boetes e.d. Echt niet normaal, maar ik ben sowieso niet van plan hem op te voeren.

Wat wel het geval kan zijn is dat hij toch harder _kan_ rijden dan 45 km/u? (Heb er nog niet op gereden, moest hem rustig inrijden volgens de dealer eerste 500 km niet op z'n hardst max 40). Krijg je dan ook een boete? Ik heb er totaal geen verstand van, maar als hij standaard bijv 55/60 kan, levert dat problemen op?

Twitter

• Jellabie
  • Laatst online: 15:15

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Dat leverd u idd problemen op.

Jij mag een brommer kopen die standaard zo snel kan, maar het is aan u om hem af te stellen voor je er op de openbare baan mee komt.

De Nederbelg !

• Yoshi|IA2
Dennahz schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 00:08:
Ik weet het dat ze in Belgie veeel strenger zijn met boetes e.d. Echt niet normaal, maar ik ben sowieso niet van plan hem op te voeren.

Wat wel het geval kan zijn is dat hij toch harder _kan_ rijden dan 45 km/u? (Heb er nog niet op gereden, moest hem rustig inrijden volgens de dealer eerste 500 km niet op z'n hardst max 40). Krijg je dan ook een boete? Ik heb er totaal geen verstand van, maar als hij standaard bijv 55/60 kan, levert dat problemen op?
Normaal maken ze er geen problemen van als hij 50/55 gaat, dat is bij de meeste zo. Zodat als er een vette mossel op zit hij nog 45 gaat. 60 begint naar de hoge kant te gaan. Het is echter te hard en het hangt dan van het humeur van de agent af of je beboet word.
De kans dat je gepakt word is ook wel klein. Want voor de snelheid te testen moeten ze u 'op de rollen' zetten. Die zitten echter niet in elke combi, enkel als ze een actie gaan doen mbt snelheid van brommers.
Als je een accident krijgt met je brommer, en hij rijdt te hard (ook al is dat 5km/u te hard) moet je oppassen. Als de brommer nog rijd en de polite kan hem testen dan trekt de verzekering zich terug.
De boetes zijn enkele jaren geleden serieus verhoogd, ik weet niet wanneer Jellabie een accident heeft gehad, maar zover ik weet kunnen de boetes met een brommer die 10km/u te hard gaat gemakkelijk richting 1000euro gaan, plus brommer in beslag. Tegenwoordig krijg je hem wel terug en moet je hem na 2 weken komen laten zien op bureau met alle illegale stukken verwijderd en keurig op de juiste snelheid. Vroeger kreeg je hem als pakje terug.
Wat je kan doen om de juiste snelheid te weten (en niet diegene die de teller aangeeft) is gewoon naar het politiebureau rijden. Zeggen dat je vermoed dat de dealer de brommer niet degelijk heeft afgesteld en of zij de snelheid kunnen controleren. Zij zetten je dan op de rollen en dan weet je de excate snelheid.
2 kameraden van mij hebben zo hun weddenschap 'gesettled'. De ene ging 85 en de andere ging 90, maar ze konden geen fantsoenlijk race houden op de openbare weg. Dus zijn ze bij de politie gaan vragen om ze op de rollen te zetten. Zei de agent: 'jongens jongens, deze gaan wel veel te hard, nu moet je maar eens terug naar de dealer gaan'.
Pagina: 1