Ik heb op dit moment 1 website draaien op 1 webserver (dual Opteron 2Ghz met 2 Ghz geheugen).
De website draait onder IIS6, win2003 en maakt gebruik van SQLserver.
Probleem:
Op de drukkere tijden op de website is de cpu tussen de 80-100% belast. w3wp.exe en SQL server nemen beiden ongeveer evenveel cpu in gebruik (sql server ietsje meer en natuurlijk een tikje later als w3wp.exe).
Oplossingen:
Nou zou ik de 2Ghz cpus kunnen vervangen voor 3Ghz versies maar dit lijkt me niet een oplossing waarmee ik veel ruimte voor groei overlaat. Wel simpel om te verwezelijken
Andere oplossing is een tweede server lokaal achter de eerste plaatsen en daar SQl server op draaien. Vrij makkelijk verwezelijken; server installeren, database overpompen, link naar db in de code veranderen en het zou moeten werken. Iets kwetsbaarder dan 1 server omdat als 1 vande twee down gaat de website niet werkt
Een andere oplossing is een tweede machine bijplaatsen en daar ook win2003, iis6, sql server op draaien en de aanvragen tussen deze twee machines verdelen (loadbalancen
) en de database repliceren. Minder kwetsbaar als de vorige oplossing. Wel ingewikkelder; de vorige optie durf ik zelf wel aan zonder slapeloze nachten maar van deze oplossing kan ik niet zo goed inschatten hoe lastig ik het mezelf maak.
vragen:
Wat is de meest logische oplossing?
Wat levert de grootste prestatiewinst?
Is optie 3 ingewikkeld? (beetje subjectieve vraag natuurlijk)
Mis ik opties?
thanx voor jullie input!
De website draait onder IIS6, win2003 en maakt gebruik van SQLserver.
Probleem:
Op de drukkere tijden op de website is de cpu tussen de 80-100% belast. w3wp.exe en SQL server nemen beiden ongeveer evenveel cpu in gebruik (sql server ietsje meer en natuurlijk een tikje later als w3wp.exe).
Oplossingen:
Nou zou ik de 2Ghz cpus kunnen vervangen voor 3Ghz versies maar dit lijkt me niet een oplossing waarmee ik veel ruimte voor groei overlaat. Wel simpel om te verwezelijken
Andere oplossing is een tweede server lokaal achter de eerste plaatsen en daar SQl server op draaien. Vrij makkelijk verwezelijken; server installeren, database overpompen, link naar db in de code veranderen en het zou moeten werken. Iets kwetsbaarder dan 1 server omdat als 1 vande twee down gaat de website niet werkt
Een andere oplossing is een tweede machine bijplaatsen en daar ook win2003, iis6, sql server op draaien en de aanvragen tussen deze twee machines verdelen (loadbalancen
vragen:
Wat is de meest logische oplossing?
Wat levert de grootste prestatiewinst?
Is optie 3 ingewikkeld? (beetje subjectieve vraag natuurlijk)
Mis ik opties?
thanx voor jullie input!
altijd de laatste AMD-cpu op het laatste mobo met zoveel geheugen als erin past :-)