Onboard geluidskaart werkt pas na verwijderen en rebooten 2

Pagina: 1
Acties:

• Solo2004
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-02-2025
Ik ondervind sinds kort het volgende probleem: Mijn onboard geluidskaart (Realtek AC'97) werkt niet meer als ik gewoon opstart. Hij wordt herkend in apparaatbeheer, er wordt aangegeven dat het apparaat correct werkt en dat er geen problemen zijn, maar toch doet hij het niet (pc-speaker neemt het dan over). Als ik het apparaat vervolgens in apparaatbeheer verwijder en opnieuw opstart doet 'ie het weer wel. Enig idee hoe dit kan en hoe het verholpen kan worden? Nieuwe drivers van Realtek (versie 5.10.0.6170) heb ik al geprobeerd, dat mocht helaas niet baten.

Ik heb het vermoeden dat het probleem ontstaan is na het verwijderen van "copy control" software (CDsPlayer?, aanwezig op cd's van EMI), maar hier ben ik jammer genoeg niet zeker van. In de logs van systeembeheer kom ik onder andere deze foutmelding tegen: "Redbook kan het MIXER-apparaat niet openen."

Mijn specs: Pentium 4, 2,8Ghz, Win2k (sp4), 1GB ram, moederbord Micro-Star MS-6701, chipset SiS 648/655. Wat betreft de audiocodecs, daar staan er nogal wat, namelijk: imaadp32.acm, msadp32.acm, msg711.acm, tssoft32.acm, lhacm.acm, msg723.acm, indeo audio software, windows media audio, spiro lab telecom audio codec, fraunhofer iss mpeg layer 3 codec, microsoft pcm-conversieprogramma.

Ik ben zelf al enkele dagen bezig, maar ik kom er niet achter. Lotgenoten googlen, zoals dion_b voorstelde, heb ik uiteraard als eerste gedaan, ik kom ten slotte ook niet uit een ei, maar tot nog toe heb ik niets kunnen vinden dat mijn probleem kon verhelpen; het register uitspitten en trachten een oude versie terug te zetten, been there, done that, lukte niet. Kortom: ik kan alle hulp goed gebruiken.

Thnx!

(@ dion_b: Ik hoop dat ik zo genoeg informatie heb geboden, zo niet, let me know, dan voeg ik nog meer toe, OK?)

[ Voor 14% gewijzigd door Solo2004 op 07-11-2006 14:23 ]

• Solo2004
Ben er inmiddels achter dat die foutmelding m.b.t. redbook iets heel anders was (drie cd-rom stations gaf problemen, dus een die toch overbodig was gewoon losgekoppeld en probleem was weg), maar helaas blijft het probleem van de geluidskaart. :(

Nog steeds niemand die me een eindje op weg kan helpen? :?

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-03 13:41
ik zie dat je windows 2000 draait.... Heb je toevallig je geluid al getest onder windows XP?

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wat je zou kunnen doen is als volgt:

1. Betreffend apparaat via apparaatbeheer deleten
2. Rebooten naar veilige modus
3. Drivercleaner ( http://www.drivercleaner.net/ ) draaien en alle drivers betreffende dat apparaat deleten
4. Rebooten naar normale modus, apparaat laten vinden
5. Nieuwste drivers opnieuw installeren
6. Nog een keer rebooten

Misschien dat er iets blijft hangen als je de drivers normaal "uninstalled", vandaar deze oplossing. Eigenlijk moet dat wel het geval zijn, want zoals ik het lees gaat het als volgt:

1. Boot: Geluid doet het niet, apparaat verwijderen, reboot
2. Boot: Geluid doet het tot reboot
3. Boot: Geluid doet het niet - zie 1.

Schijnbaar gebeurt er automatisch iets softwarematigs tussen stap 2/3. Hopelijk door grondiger schoonmaken kan dat verholpen worden :)

[ Voor 30% gewijzigd door rodie83 op 31-10-2006 19:31 ]

• Solo2004
[
Schijnbaar gebeurt er automatisch iets softwarematigs tussen stap 2/3. Hopelijk door grondiger schoonmaken kan dat verholpen worden :)
Helaas :'(
Het leek zo logisch, maar jammer genoeg bleek het niet de oplossing voor het probleem. In eerste instantie werd de Realtek ook in de veilige modus automatisch geïnstalleerd, dus ik heb de tweede keer na rebooten in veilige modus de geluidskaart in apparaatbeheer nogmaals verwijderd alvorens Driver Cleaner zijn werk te laten doen, en na het rebooten doorliep ik toen netjes de hele "nieuwe hardware gevonden" procedure, maar na de herstart die daarop volgde kreeg ik toch weer dat *&%#$ pc-speakertje te horen |:(

Frustrerend hoor...

@ grannymark: Nope, heb geen xp-versie meer om even snel te kunnen installeren, en aangezien het een onboard geluids'kaart' betreft kan ik 'm niet even overzetten in een andere doos. Voorheen draaide deze machine wel op XP en dat ging zonder problemen, net als onder win2k... tot voor kort dus :(

[ Voor 13% gewijzigd door Solo2004 op 01-11-2006 14:41 ]

• egkunst
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-06-2025
Het klinkt misschien gek maar heb je al gekeken in het Configuratiescherm - Eigenschappen voor Geluiden en Multimedia - Afspelen van geluid
Of daar het voorkeurapparaat goed staat?

• Solo2004
egkunst schreef op woensdag 01 november 2006 @ 14:52:
Het klinkt misschien gek maar heb je al gekeken in het Configuratiescherm - Eigenschappen voor Geluiden en Multimedia - Afspelen van geluid
Of daar het voorkeurapparaat goed staat?
Nee, klinkt absoluut niet gek, maar dat is helaas niet de oorzaak. De Realtek AC'97 is het enige apparaat waar een voorkeur aan gegeven kan worden.

• FloydRaalte
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-03 22:40

FloydRaalte

Professioneel Pierewaaier

Ik had onlangs ook een geluidsprobleem. Nieuw moederboard gekocht (asus p5b met onboard geluid) en de geluidsdrivers van de asus installatie CD werkten niet. Gezeur over "niet geinstalleerde bus besturingsprogramma's". Wat bleek: ik moest eerst de windows service pack 2 installeren. Ik weet niet of je er wat aan hebt en of het met windows 2000 ook hetzelfde gaat maar het is misschien het proberen waard.

If you can't take the heat, don't tickle the dragon.

• Solo2004
FloydRaalte schreef op donderdag 02 november 2006 @ 09:42:
Ik weet niet of je er wat aan hebt en of het met windows 2000 ook hetzelfde gaat maar het is misschien het proberen waard.
Nee, mijn win2k is up to date met het laatste service pack (sp4). Dat is meteen weer een probleempje op zich. Ik wilde laatst het besturingssysteem opnieuw installeren (over de oude heen) in de hoop daarmee het probleem te verhelpen, maar dat ging niet omdat de huidige versie inmiddels nieuwer is dan de installatieversie (sp3) |:( Ik voel er nog eventjes vrij weinig voor om de hele rimbam opnieuw te moeten formatteren en installeren, dus ik zoek nog steeds naar oplossingen voor mijn probleem.

Ik ontdekte overigens zojuist nog iets merkwaardigs. Als ik in apparaatbeheer kies voor "Zoeken naar gewijzigde apparaten", dan vindt hij een onbekend "PCI Device". Ik heb echt geen flauw idee watvoor apparaat dat dan zou kunnen zijn, ik mis nix :? Windows dus ook niet, want er wordt geen bijpassende driver bij gevonden. Als ik vervolgens opnieuw opstart is het apparaat weer verdwenen. Ik neem aan dat dit samenhangt met mijn geluidsprobleem, maar hoe en waarom is me een raadsel...

• Kleintje81
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-03 15:18

Kleintje81

Blaat

1). Voor het onbekende PCI Device; download 'unknown devices', daarmee kun je vaak merk fabrikant van het apparaat en type achterhalen.

2). Als ik het zo lees, heb je al van alles geprobeerd. Overheen installeren zou ik niet aanraden, maar gewoon een schone installatie draaien.

BF2 stats Systemen

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-03 20:04
rodie83 schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 19:22:
Misschien dat er iets blijft hangen als je de drivers normaal "uninstalled", vandaar deze oplossing. Eigenlijk moet dat wel het geval zijn, want zoals ik het lees gaat het als volgt:

1. Boot: Geluid doet het niet, apparaat verwijderen, reboot
2. Boot: Geluid doet het tot reboot
3. Boot: Geluid doet het niet - zie 1.

Dit 'automatisch' is waarschijnlijk een filemove na reboot. De driver installed zichzelf, maar zet ook nog even een file klaar om na een reboot alles compleet te maken (of een ander sneaky programma doet dat). Dit doen veel installatie applicaties (met name de apps die vragen om een reboot na installatie).

Kijk eens in je register naar de key:
code:
1
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\PendingFileRenameOperations
Doe dit voordat je de driver installeerd (de key zou leeg moeten zijn en/of niet bestaand).
Doe dat ook na het installeren van de driver. De key zou nu wel iets moeten bevatten (tenminste als er dus een file klaargezet wordt door de driver).

Post de inhoud van de key hier. Met een beetje geluk kunnen we achterhalen wat er gebeurd tussen de reboots. Mischien is het genoeg om de key weg te gooien (pas op: soms bevat de key dingen die je NIET weg wilt gooien!). Maar er zal ergens een oorzaak zitten die je moet vinden (want grote kans dat je anders bij de reboot erna weer het euvel hebt).

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

• Solo2004
ShadowLord schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 11:13:
[...]
Post de inhoud van de key hier. Met een beetje geluk kunnen we achterhalen wat er gebeurd tussen de reboots. Mischien is het genoeg om de key weg te gooien (pas op: soms bevat de key dingen die je NIET weg wilt gooien!). Maar er zal ergens een oorzaak zitten die je moet vinden (want grote kans dat je anders bij de reboot erna weer het euvel hebt).
Komt ie:

Voor installatie driver, kaart wel aanwezig in apparaatbeheer, maar functioneert niet:
Sleutel niet aanwezig

Na herinstallatie maar voor reboot:
PendingFileRenameOperations (REG_MULTI_SZ)
code:
1
 \??\C\WINNT\SET2F.tmp !\??\C:\WINNT\SOUNDMAN.EXE \??\C:\WINNT\Temp\OLD2C.tmp

Na reboot, apparaat werkt naar behoren:
Sleutel niet aanwezig

Valt daar wat uit op te maken?

• Solo2004
Kleintje81 schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 10:29:
1). Voor het onbekende PCI Device; download 'unknown devices', daarmee kun je vaak merk fabrikant van het apparaat en type achterhalen.
Aha goeie tip. Ik heb 'm een bij wijze van experiment een Legacy audio driver toegewezen, wat vreemd genoeg werd geaccepteerd, en vervolgens kwam ik er achter op welke IRQ 't ding zit. Daarmee in systeembeheer gaan zoeken en toen bleek dat het gaat om het Firewire apparaat (IEEE 1394). Die had ik destijds zelf uitgeschakeld, dus het staat los van het audioverhaal 8)7
2). Als ik het zo lees, heb je al van alles geprobeerd. Overheen installeren zou ik niet aanraden, maar gewoon een schone installatie draaien.
Ja, misschien is dat het beste. Alleen zie ik er tegenop om alle meuk weer opnieuw te moeten installeren, configureren enzovoorts :r

• ShadowLord
Solo2004 schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 12:32:
[...]

Komt ie:

Voor installatie driver, kaart wel aanwezig in apparaatbeheer, maar functioneert niet:
Sleutel niet aanwezig

Na herinstallatie maar voor reboot:
PendingFileRenameOperations (REG_MULTI_SZ)
code:
1
 \??\C\WINNT\SET2F.tmp !\??\C:\WINNT\SOUNDMAN.EXE \??\C:\WINNT\Temp\OLD2C.tmp

Na reboot, apparaat werkt naar behoren:
Sleutel niet aanwezig

Valt daar wat uit op te maken?
Wat ik iig zie is dat 'soundman.exe' overschreven wordt. Dit is zover ik kan zien geen standaard Windows 2000 component. Ik denk dat het hier gaat om een 'eigen' audio controle panneel van je geluidskaart.

Ik denk dat deze niet goed werkt en/of niet goed is ingesteld en je volume op 0 zet. Dat zou iig verklaren waarom Windows denkt dat de kaart goed werkt en jij niet hoort.

Kijk eens in je task-manager of dit programma draait (in de process list). Indien dat het geval is, kill het met de task-manager. Doet je geluid het nu? En als je met de volume manager nu het volume van het geluid verandert, werkt het dan wel?

Als dit ook niet werkt, hernoem deze EXE eens (C:\WINNT\soundman.xex bijvoorbeeld). Doet je geluid het na een reboot dan wel?

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

• Solo2004
ShadowLord schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 16:28:
[...]
Kijk eens in je task-manager of dit programma draait (in de process list). Indien dat het geval is, kill het met de task-manager. Doet je geluid het nu? En als je met de volume manager nu het volume van het geluid verandert, werkt het dan wel?
Nee, helaas. Het killen van soundman.exe leidt niet tot enig verschil, de pc-speaker blijft actief ipv de soundcard. De volume manager kan in deze toestand ook niet geactiveerd worden, krijg de foutmelding: "Er zijn geen mixerapparaten beschikbaar". Dat zou dus de Realtek moeten zijn, maar die doet dus noppes :(
Als dit ook niet werkt, hernoem deze EXE eens (C:\WINNT\soundman.xex bijvoorbeeld). Doet je geluid het na een reboot dan wel?
Ga ik nu proberen, momento...

Verwijderd

Heb je in de bios gekeken of deze kaart wel juist staat ingesteld. Misschien staat hij wel uit. Dat hoeft niet te betekenen dat Windows hem dan ook helemaal niet ziet.

• Solo2004
Verwijderd schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 14:50:
Heb je in de bios gekeken of deze kaart wel juist staat ingesteld. Misschien staat hij wel uit. Dat hoeft niet te betekenen dat Windows hem dan ook helemaal niet ziet.
Maar dat verklaart toch niet waarom hij het wel doet na verwijdering uit apparaatbeheer en vervolgens herstarten? Dan zou het het helemaal niet moeten doen lijkt me.

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-03 20:08

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Ik move dit topic even naar WC,
misschien is het wel hardware, maar 90% van de reply's gaat over Windows-settings.

OH > WC

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

• Solo2004
[...]
Ga ik nu proberen, momento...
Kwam wat tussen, maar inmiddels heb ik ook dat geprobeerd, zonder succes helaas :'(

Het moet toch ergens in de registry goed in de knoop zitten lijkt me, ontstaan na het eerder genoemde akkefietje met copycontrolmeuk van EMI. Het schiet me te binnen dat er toen ook een probleem ontstond met Windows Media Player toen ik die cd wilde kopiëren, wat pas na een download van het een of ander werd verholpen, maar ik kan me &^%#@ niet meer herinneren wat dat nou precies was (het was nogal laat, of vroeg, hoe je het wil bekijken) |:(

Iemand nog briljante invallen? Anders vrees ik dat er inderdaad weinig anders op zit dan de hele boel opnieuw installeren...

• Solo2004
Mmmzzz... Misschien toch niet zo heel erg OK, want lijkt het erop dat deze verbanning naar WC leidt tot non-respons wat betreft mijn probleem. Jammer... :/

Ik heb inmiddels weer iets anders geprobeerd: onboard geluid in bios uitgeschakeld, drivers in safe mode verwijderd met driver cleaner, reboot, regedit gedraaid en nagenoeg alles wat nog met Realtek te maken had verwijderd, weer reboot en in bios geluid weer ingeschakeld. Had wederom niet het gewenste effect. De Realtek stond weer gewoon tussen het rijtje audioapparaten (had zich ongemerkt weer geïnstalleerd :? ), functioneerde ook weer naar behoren, maar na een volgende reboot (huidige situatie) was het geluid weer foetsie. :(

Echt niemand die iets kan bedenken dat dit kan veroorzaken, of liever: kan verhelpen?

[ Voor 7% gewijzigd door Solo2004 op 08-11-2006 20:48 ]

• Solo2004
Nou, dit schiet niet echt op zo hè. :/

Laat maar zitten, ik heb inmiddels een el cheapo pci-geluidskaartje gekocht van Sweex en het onboard geval in de bios uitgeschakeld, zodat ik ten minste weer normaal geluid heb zonder me groen en geel te hoeven ergeren.

Dank aan hen die reageerden, met name aan ShadowLord.
Wat mij betreft kan dit topic wel op slot. Cheers!! :+

• ShadowLord
Sorry dat ik je niet verder kan helpen. Ik kan verder geen oorzaak bedenken (behalve algemene Windows-moet-een-reïnstall-hebben vaagheid).

In ieder geval is het nu voor je opgelost, dus dat is ook weer mooi :)

Als je nog eens een oplossing tegen komt, laat het gewoon weten in dit topic. Dan kan de volgende Tweaker het via de search vinden. Of een topic openen en dan op dit topic & de search gewezen worden :+

Pagina: 1