Toon posts:

[linux] Nano editor zonder word wrap opslaan

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een makkelijke command line text editor en kwam terecht bij Nano.
Nu heeft Nano de functie word wrap wat makkelijk is als je aan het typen bent, maar als je ik het bestand opsla om het ergens anders te gebruik wil ik deze word wrap niet. Helaas breekt Nano de regel tijdens het schrijven af met een harde return, dus deze blijft altijd staan.
Ik weet wat nano -w word wrap uit zet, maar ik mis het dan wel tijdens het schrijven.

Mijn vraag is dus of het mogelijk is om tijdens het schrijven gebruik te maken van word wrap maar het zonder dat op te slaan.
(Eigenlijk wil ik dat nano word wrap gebruikt zoals notepad of word dat doen, dus wel visueel, maar niet actief in het bestand.)

• Joghert
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Nano is eigenlijk een mail-editor en daarom niet heel erg geschikt als editor voor config files.
Als je iets vergelijkbaars wilt, zou je kunnen kijken naar het pakket "midnight commander" dat is een norton commander kloon. Deze heeft ook een buildin editor/vieuwer die je kunt aanroepen met "mcedit" of "mcview", daarbij kun je zelfs kiezen of je visueel wilt wrappen of niet.

verder is het een goede gewoonte om je niet te veel te richten op 1 editor, maar je de interface van meer editors eigen te maken. bv. vi(m) of emacs endergelijke. zodat je bij een basic install nooit in de problemen zal komen.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Joghert schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 18:13:
Nano is eigenlijk een mail-editor en daarom niet heel erg geschikt als editor voor config files.
Maileditor :?

Uit de manpage haal ik toch echt dat het een pico clone is, en niet een pine clone? :)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Topicstarter
Het is niet mijn bedoeling om config files te bewerken, daarvoor gebruik ik inderdaad vi.
Wat ik graag wil is een editor voor lange teksten, lees: verhalen. Putty is makkelijk overal beschikbaar en daarmee kan ik dan verbinding maken met mijn server om daar aan mijn verhalen verder te werken. Dat leek mij makkelijk. Het werkt dan alleen (meestal) zonder X.
Vi is alleen niet prettig om mee te werken als je een verhaal aan het schrijven bent.
moto-moi schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 18:15:
Uit de manpage haal ik toch echt dat het een pico clone is, en niet een pine clone? :)
Pico is ontwikkeld om in Pine je e-mails te kunnen schrijven.

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

pine composer ;)

misschien kun je een wrapper om nano heen schrijven, die na het editen met sed de newlines eruit haalt?

It sounds like it could be either bad hardware or software

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-01 23:13

DeMoN

Pastafari

smokalot schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 18:46:
pine composer ;)

misschien kun je een wrapper om nano heen schrijven, die na het editen met sed de newlines eruit haalt?
Goed bedacht.. :)
Alleen denk ik dat je in de problemen komt met kopjes en alineas in je verhaal, dan pakt hij ook die newlines.

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:39

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 11:11:
Ik ben op zoek naar een makkelijke command line text editor en kwam terecht bij Nano.
Nu heeft Nano de functie word wrap wat makkelijk is als je aan het typen bent, maar als je ik het bestand opsla om het ergens anders te gebruik wil ik deze word wrap niet. Helaas breekt Nano de regel tijdens het schrijven af met een harde return, dus deze blijft altijd staan.
Ik weet wat nano -w word wrap uit zet, maar ik mis het dan wel tijdens het schrijven.

Mijn vraag is dus of het mogelijk is om tijdens het schrijven gebruik te maken van word wrap maar het zonder dat op te slaan.
(Eigenlijk wil ik dat nano word wrap gebruikt zoals notepad of word dat doen, dus wel visueel, maar niet actief in het bestand.)
offtopic:
Notepad heeft volgens mij juist diezelfde nare eigenschap als wat jij nu met Nano ervaart?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

DeMoN schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 18:49:
[...]

Goed bedacht.. :)
Alleen denk ik dat je in de problemen komt met kopjes en alineas in je verhaal, dan pakt hij ook die newlines.
ik weet niet hoe je t helemaal failsafe moet scripten, maar je zou alleen de newlines na zoveel tekens kunnen weghalen?

It sounds like it could be either bad hardware or software

• XiN-eViL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-01 08:52

XiN-eViL

kzie-nie-veel

smokalot schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 18:52:
[...]

ik weet niet hoe je t helemaal failsafe moet scripten, maar je zou alleen de newlines na zoveel tekens kunnen weghalen?
Of alleen enkele newlines weghalen, en bij kopjes etc gewoon 2 enters doen :) ?

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:36

BoAC

Memento mori

XiN-eViL schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 19:17:
[...]

Of alleen enkele newlines weghalen, en bij kopjes etc gewoon 2 enters doen :) ?
En daarna weer openen en weer saven...
Alinea's zijn dan dus niet mogelijk :)

[ Voor 7% gewijzigd door BoAC op 25-10-2006 19:51 ]

• XiN-eViL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-01 08:52

XiN-eViL

kzie-nie-veel

BoAC schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 19:50:
[...]

En daarna weer openen en weer saven...
Alinea's zijn dan dus niet mogelijk :)
Nee ik bedoel, je kunt met sed vast zorgen dat ie alleen enkele weghaalt, en dubbele gewoon laat staan (* XiN-eViL is niet zo goed in sed :P), en dan kan t wel :)

Verwijderd

Topicstarter
OK, ik heb Midnight Commander geïnstalleerd en mcedit geprobeerd. Leuke teksteditor, doet me denken aan WP51.
Maar hoe toggle ik nu word-wrap?? Op internet en in de menual kan ik niet vinden.

Verwijderd

Topicstarter
Gevonden. De wordwrap instellingen zijn te vinden bij de options (ESC, s). Helaas is het hier ook weer zo dat wordwrap de regels afbreekt met een harder return die dus in je tekst blijft zitten.
Ik wil alleen! een visuele word wrap. Is dat nu met geen enkel tekst based editor mogelijk??

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Doet vi(m) dat niet gewoon, of bedoel jij iets anders met word-wrap dan ik? :)

Verwijderd

Topicstarter
Ja, sorry, je hebt gelijk. Met vi(m) kun je dan alleen niet meer lekker door de tekst bewegen aangezien het nog wel steeds echte regels zijn. Als je verhalen schrijft wil je nog wel eens wat herschrijven en dus lekker makkelijk door de tekst bewegen.
(Helaas begin ik mezelf nu een zeur te vinden.)

Waarom is er niet iets als WordPerfect 5.1 voor Linux, lekker simpel en toch krachtig.
Pagina: 1