[Passieve koeling] pentium 200MMX

Pagina: 1
Acties:
  • 86 views sinds 30-01-2008

• cman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-02 17:54
Ik heb thuis een pentium 200MMX als router geinstalleerd staan. Nu staat die pc op mijn slaapkamer, en omdat die nogal veel herrie maakt, wou ik eens onderzoeken of het niet mogelijk zou zijn om die pc volledig passief te koelen. 'Men' heeft mij verteld dat dat enkel aan te raden is voor pentium 75 modellen en lager. Ik heb wat op google zitten zoeken, maar echt concrete dingen kon ik daar niet uithalen. Ik zou dus buiten mijn processor te koelen ook een passieve voeding willen gebruiken (is zo een voeding uberhaupt nog te krijgen voor een pentium I bordje?)

Mijn vraag is dus: zijn er mensen die hier al in geslaagd zijn, en wat ervaringen kunnen delen hierover (bijv. wat in de zomermaanden als het warm is) en indien niet, is het wel mogelijk?

BOE

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Gewoon een groot blok pakken, dan gaat het prima op zich. Heb hier een paar huge blokken liggen voor socket 7 en die hielden een 200MMXje prima koel.

Verder zijn er zowel AT als ATX bordjes voor so7, dus zoek eerst eens uit wat je hebt. Verder is het zo dat je een 100W AT voeding waarschijnlijk wel passief kan krijgen door de fan eruit te halen zonder dat het ding extreem heet wordt, maar dat is een kwestie van proberen en meten.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Kan best, mits een groot koelblok.
Een classic pentium spuugt afaik maar iets van 10 a 15 watt hitte uit, iets meer als een Via C3 (die passief te koelen is)
Je kan het voltage meestal ook nog wel een stapje omlaag draaien wat de hitte output ten goede komt.

Voedingen voor AT systemen kan je praktisch niet meer krijgen, en al helemaal niet passief.
Je zou wel kunnen kijken of je ergens een Asus P5A of P5A-B ) bord kan vinden. DIe lusten ATX voedingen en processors tot max 600Mhz oid (AMD K6-2/K6-3 enzo).
Kan je dan makkelijk een passieve ATX voeding aan knopen, of gewoon een hele stille.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:14

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Kheb hier thuis een AMD-K5 pasief gekoeld staan (worden vrij heet)....koelblok is zo`n 5/6 CM lang, vanaf de CPU.

Q-tec verkoopt btw nog voedingen van 200watt voor AT-systemen. Deze zijn erg stil en kunnen makkelijk 3 harde schijven en twee optische drives van sap voorzien. Misschien het nakijken waard?

Ik wete btw niet hoe druk die pc het heeft/gaat krijgen; als zo`n systeem VOLLEDIG passief gekoeld is, is er te weinig airflow om de CPU af te laten koelen. Hier zul je nu in de winter geen last van hebben denk ik.. :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• cman
mja die pc staat dag en nacht aan, met cpu load van continu 95% .....

BOE

Verwijderd

Zoek een groot blok, vervang die met de actieve koeling. Zoek naar een potmeter, en zet die tussen de fan van de PSU en eventueele casefan. Aangezien je je CPU passief gaat koelen, moet je wel denken aan actieve koeling in je Caseflow. Die warmte moet namelijk wel weg.

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

120mm fan * 2, 1 in, 1 out.

Dat zou toch moeten voldoen als je een goed koelblok hebt

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• babbaloerie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-09-2023

babbaloerie

¯¯¯¯¯¯¯

Misschien een leuke feitje: Socket A heatsinks (voor AMD Athlon en Athlon XP) zijn compatible met Socket 7 :)

Ik heb zelf hier een 233mmx met een Socket A heatsink erop zonder fan. Maar die wordt toch wel flink heet.

[ Voor 33% gewijzigd door babbaloerie op 25-10-2006 11:35 ]

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-12-2025
Onderklokken en ondervolten is de boodschap.
Klok de cpu terug naar 100MHz en zet de vcore zo laag mogelijk.
Verder hoef je niks te doen, enkel zien dat er een koelblok op zit.

Zorg dat je geen cpu cycles verpatst aan onnodige programma's / services die staan te draaiien.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

terugklokken is nergens voor nodig. er zijn destijds stapels machines verkocht met passieve koeling op een P233MMX.
Zonder ook maar iets aan te passen moet dat werken. Mijn pa's oude compaq heeft het ook 10 jaar volgehouden (eigenlijk langer, maar hij moest van mij een andere PC :P ding draaide zonder ventilatie aan de binnenkant (behalve voeding fan die aan de andere kant van de kast zat.)

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 27-01 11:18

Stoffel

Engineering the impossible

Ik heb al 4 jaar een passief gekoelde PII 400 op zolder staan als servertje, er zit een redelijk koelblokje op dat wel warm wordt, maar niet heel heet. En het ding doet het al die jaren al perfect. Er zit wel geen enkel paneel op die kast, dus het waait er wellicht soms wat langs :)

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-01 14:46
Ik zou een groot socket a blokje erop zetten en dan nog 1 x 120 MM intake erin zetten en de fan in de voeding als het kan ook vervangen door eentje die stiller of groter is. Beide fans laat je met behulp van een fancontroller (zalman fanmate2 bijv) of weerstanden veel langzamer draaien. Dan worden ze meestal dusdanig stil dat het totaal niet meer hinderlijk is of je ze zelfs nog nauwelijks hoort.

Er zijn wel passieve heatsinks te koop voor socket A. Bijvoorbeeld deze van Thermalright
(Pricewatch)
Deze van zalman is ook wel aardig.(Pricewatch) Het ligt er maar net aan wat je wilt uitgeven en hoeveel ruimte aanwezig is voor de koeler.
Het zal dan wel aardig duur worden als je ook nog de voeding gaat vervangen. Ik denk dus dat je beter je huidige voeding kunt houden en de fan daarvan vervangen door een stillere. Wil je echt stil dan neem je papst fans, helaas zijn deze fans behoorlijk duur.

[ Voor 17% gewijzigd door Ernie op 25-10-2006 18:44 . Reden: url toegevoegd ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

die dingen passen nooit op een Socket7 bordje joh Arno.
Veeeel te weinig ruimte rond het socket.
Een standaard Spire koelertje kan maybe nog net, of een AMD boxed koeler.

• cman
Ik heb meerdere mogelijkheden, ik kan idd de cpu gaan terugklokken, performance heb ik voor wat het gebruikt wordt meer dan genoeg (smoothwall router voor 3-4 pc's zou zelfs moeten lukken met een p75 als ik het forum van smoothwall.org mag geloven). De pc is ingebouwd in een bigtower, dus qua ruimte in de kast is het ook geen enkel probleem. Ik zal dus moeten kijken wat voor ruimte er op het moederbord is en naar gelang daarvan eventueel een socket A heatsink uitkiezen. Voor de voeding weet ik nog niet direct wat ik ga doen. Passieve voedingen zijn nogal duur (ook al heb ik niet veel power nodig voor dit ding) Dus misschien idd eens kijken voor andere fans...

Die mensen die hun processor passief koelen: geeft het geen problemen tijdens een hittegolf in de zomer??

BOE

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Houd het er maar op dat ik minstens 2 PC's ken die by default met passieve koeling werden geleverd en het nu na 10 jaar nogsteeds goed doen.
Ze gaan er alleen uit omdat ze te oud zijn...

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:20

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Ik heb nog steeds regelmatig een AMD K6-2 400 met alleen een socket a koelblok draaien. Weet alleen niet hoe warm die wordt, maar hij doet het prima :) Zorg wel voor een beetje airflow door je kast inderdaad, ik heb twee Papstjes van 80mm erin zitten, eentje intake, eentje outtake.

[ Voor 30% gewijzigd door Mad Marty op 25-10-2006 23:28 ]

Rail Away!

Verwijderd

Vergeet papst. :P Nexus maakt fans die minstens net zo stil zijn maar wel een stuk goedkoper.

Verder hoeft het toch niet volledig passief te zijn? Een gewoon een nexus fan op het koelblokje zetten en op 7 (of zelfs 5) volt laten draaien.. dat scheelt echt wel. En het is niet hoorbaar.

• cman
Ok ik heb er een koelblok opgezet van een arctic cooling, voor een athlonxp (wel wat moeten modden met de dremel :) ) Werkt perfect, koelblok wordt lichtjes warm, maar niet heet.. Nu moet ik de voeding nog aanpassen want die maakt nog een hels lawaai. De voeding heeft 1 fan onderaan in de kast, ik ga die nexus dingen eens bekijken, thanks for the tip triple_A

BOE

Verwijderd

Er zijn zeer veel pentium2 400mhz( 28 watt) die gewoon met een redelijk simpele heatsink gekoeld worden...

Dus niets underclocken, gewoon een simpele socket A heatsink en basta ;)

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-02 19:21

Nemesizz

Untouchable

Idd, gewoon een socket A of 370 koeler zoeken (niet alle passen, maar meeste wel).

En zonder koeler kunnen die ook nog best lang, dus met een beetje koeling moet het zat willen (zelfs standaart prut koelertjes nog wel). Ze werden bij mij zonder koeling nooit warmer dan 75ºC.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 23:00:
Er zijn zeer veel pentium2 400mhz( 28 watt) die gewoon met een redelijk simpele heatsink gekoeld worden...
Ik vond pas geleden een P3-500 met OEM passieve koeling (slot 1).
M'n kleine Shuttle met P3-733 heb ik een tijdje laten draaien met zo'n Zalman koeler (koperen waaier) zonder de fan, hierop urenlang gequaked tijdens de zomermaanden en geen enkel probleem ondervonden, de processor werd wel een beetje warm met net geen 70 graden celcius maar dat moet kunnen. :)

• cman
ok, qua koeling heb ik nu mijn pc enorm stil gekregen, passieve koelblok op processor en de fan van mijn voeding vervangen door een stiller exemplaar. Nu kom ik er nog achter dat er een enorm hard zoemend geluid komt van mijn hdd (ik denk dat dat nog een quantum fireball van 6 gig is). Dus nu ga ik op zoek naar een goedkope stille schijf. Ik las dat samsung schijven enorm stil zijn, maar de kleinste die daarvan te krijgen is, is 40 gig en dat kost me dan gauw al 45 euro. Ik ga eens op de tweede handsmarkt kijken denk ik :)

BOE

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 13:20

Gé Brander

MS SQL Server

http://www.nexustek.nl/sppseries.htm is een passive heatsink voor een P4! Dus dan zou je P200MMX zeker moeten kunnen...

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-01 04:06
c70070540 schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 11:13:
http://www.nexustek.nl/sppseries.htm is een passive heatsink voor een P4! Dus dan zou je P200MMX zeker moeten kunnen...
Volgens mij zijn dit blokken voor in 1u servers . Intern zijn dat bijna windtunnels dus alles behalve passief te noemen!
The Nexus SPV-4026 and SPH-4026 are passive Intel Pentium 4 Socket 478 solutions in two varieties: one with vertical fins (SPV-4026) and the other with horizontal fins (SPH-4029). Choose the specific fin design so it will perfectly fit into the airflow structure in your server.
_/-\o_

[ Voor 30% gewijzigd door Pakjebakmeel op 30-10-2006 13:35 ]

Verwijderd

Enigszins offtopic maar mijn vraag is waarschijnlijk te klein om er een heel nieuw topic voor te openen.

Momenteel draait mijn server op een passief gekoelde PIII-S 1266 (Tualatin). Deze cpu blijft behoorlijk koel. Het permanent op de processor gemonteerde koelblok zonder fan wordt bij full load namelijk niet heter dan handwarm. Om de processor nog wat zuiniger te maken heb ik het core voltage verlaagd van 1,45 naar 1,3 volt, met als bijkomend voordeel dat de temperatuur nog een paar graden zakt. Helaas kan ik de temperatuur niet uitlezen maar volgens een internetbron kan dat met deze processor makkelijk 6 graden schelen.

De volgende stap om de server nog zuiniger te maken, is het vervangen van de voeding met een beter (zuiniger, efficiënter) exemplaar. Daarvoor heb ik de FSP Zen (review) op het oog. Omdat deze voeding passief gekoeld wordt en omdat de huidige voeding voor alle airflow zorgt, vraag ik me af of ik een eventuele casefan achterwege kan laten. Voor de rest zitten er alleen een oude PCI videkaart, twee netwerkkaarten en een 80 GB harde schijf van Western Digital in de server. De cpu kan een wat hogere temperatuur volgens mij makkelijk aan maar hoe zit dat bijv met de harde schijf? Is volledig passief en zonder airflow het proberen waard of kan ik beter tegelijk met de nieuwe voeding een casefan kopen?

Verwijderd

Ik zou een case-fan blijven gebruiken, al is het op 5 of 7 volt (iig minimale luchtstroom). Je harde schijf krijgt vooral in de Zomer te kampen met hoge temperaturen, en die kunnen nou net niet warmer worden dan 50 tot 55 graden of je krijgt al problemen (en voor die me niet geloven dat is echt zo. Lifetime wordt stukken lager met zo'n temperatuur)

Wat is je OS trouwens? Je kan kijken voor een tooltje dat de HLT instructie uitvoert op de CPU op het moment dat deze niks doet, die is namelijk niet standaard aangezet op de CPU of Bios / wellicht ook niet het OS. CpuIdle is wel een handig tooltje daarvoor. Systemen zoals AMD 64Bits hebben dit hardwarematig al aan boord, no use voor dit tooltje dan ;)

8)7 moek natuurlijk wel even uitleggen waarom CpuIdle

CpuIdle "schakelt" de cpu als het ware uit zodra deze niks tot weinig doet. Er gaat niks ten koste van performance maar het scheelt wel in de temperatuur, en ook je stroom-verbruik van de CPU zelf. Lees de documentatie maar eens op de website.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2006 04:09 ]

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Dit is wel heel erg off-topic voor zo'n oude koe :)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.