Onboard geluidskaart werkt pas na verwijderen en rebooten

Pagina: 1
Acties:
  • 30 views sinds 30-01-2008

• Solo2004
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-02-2025
Beste tweakers,

Ik ondervind sinds kort het volgende probleem: Mijn onboard geluidskaart (Realtek AC'97) werkt niet meer als ik gewoon opstart. Hij wordt herkend in apparaatbeheer, er wordt aangegeven dat het apparaat correct werkt en dat er geen problemen zijn, maar toch doet hij het niet (pc-speaker neemt het dan over). Als ik het apparaat vervolgens in apparaatbeheer verwijder en opnieuw opstart doet 'ie het weer wel. Enig idee hoe dit kan en hoe het verholpen kan worden? Nieuwe drivers heb ik al gebrobeerd, dat mocht helaas niet baten :(

Aanvullende info: Ik heb het vermoeden (maar ben niet zeker) dat het probleem ontstaan is nadat ik van die irritante "copy control" software van mijn systeem heb verwijderd. In de logboeken van systeembeheer komen verder de volgende foutmeldingen voor:

Type gebeurtenis: Fout
Bron van gebeurtenis: redbook
Categorie van gebeurtenis: Geen
Gebeurtenis-ID: 2
Datum: 25-10-2006
Tijd: 9:21:53
Gebruiker: n.v.t.
Computer: SOLO2004
Beschrijving:
Redbook kan het MIXER-apparaat niet openen. Het kan zijn dat het apparaat niet bestaat, in gebruik is of dat er andere audioproblemen zijn. Redbook vereist niet alleen een WDM- audiostuurprogramma en kernel-streaming om ingeschakeld te zijn. Het audioapparaat kan onveilig zijn veranderd, is verwijderd of heeft andere problemen.

en:

Type gebeurtenis: Waarschuwing
Bron van gebeurtenis: Removable Storage Service
Categorie van gebeurtenis: Geen
Gebeurtenis-ID: 128
Datum: 25-10-2006
Tijd: 9:22:33
Gebruiker: n.v.t.
Computer: SOLO2004
Beschrijving:
Kan het apparaatnummer van een cd-rom-station niet bepalen. Kan dit apparaat niet configureren. Deze gebeurtenis is mogelijk meerdere malen in het logboek geregistreerd voor hetzelfde apparaat.

Mijn specs: Pentium 4, 2,8Ghz, Win2k (sp4), 1GB ram

Dank en groet,
Stefan

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mogelijk heb je hier last van een IRQ routing probleem - maar eerlijk gezegd kunnen we hier uiterst weinig mee aangezien je met geen woord rept over de relevante hardware (namelijk welk moederbord, welke chipset en exact welk AC'97 codec) en software (welke drivers en "irritante copy control" software).

Ook geef je uitgebreide informatie over de symptomen, maar niets over wat je zelf opgezocht hebt of zelf geprobeerd hebt. Als je vermoedt dat die DRM meuk de boel verneukt heeft, ga op zoek naar lotgenoten (je vindt ze meestal door te googlen op exact de naam van die DRM spul) en hun ervaringen. Het herinstalleren van relevante drivers en kijken naar nare TSRs in de Windows Registry horen ook tot de basic zaken die je dient te doen voor je hier een topic opent - en sowieso kun je met softwareproblemen beter in een softwaresubforum terecht :o

Oslik blyat! Oslik!

Dit topic is gesloten.