Toon posts:

Beeldscherm laptop problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gek probleem, hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Ik was NFS Most Wanted aan het spelen, en opeens veranderen alle kleuren en de hele structuur van het scherm. Nog nooit eerder gebeurd, terug gaan naar Windows hielp ook niet dus maar een rebootje. Hielp ook totaal niet en zelfs tijdens het booten streepen en blokken op het scherm. De structuur verandert niet als de pc gewoon aan staat of zo, maar het afhankelijk van het scherm (tijdens booten/bureaublad/gamen) verschilt het wel. De foto's geven misschien een kleine indruk. Overigens lijkt de cursor van de muis VOOR de structuur te staan, alsof deze er overheen gaat. Het is een Acer Travelmate 3200 met Win XP Pro en een ATI Radeon 9700. Systeem is verder stabiel. Virusscan gedaan, system restore maar beiden helpen niet.

Edit: Ik zie dat ik thumbs moet maken, maar dat is wat lastig voor mij, dus vandaar geen pics maar links.
http://members.chello.nl/e.meurkes/1.JPG
http://members.chello.nl/e.meurkes/2.JPG
http://members.chello.nl/e.meurkes/3.JPG
http://members.chello.nl/e.meurkes/4.JPG
http://members.chello.nl/e.meurkes/5.JPG
http://members.chello.nl/e.meurkes/6.JPG
http://members.chello.nl/e.meurkes/7.JPG

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2006 00:51 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Borked grafische chip? Dat je cursor wel werkt kan komen omdat 't een hardware cursor lijkt te betreffen, die werkt iets anders. D'r zit ook geen schaduw onder of wel?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• roan
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Wel artistiek... :>

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen idee wat je bedoelt, zou je het in lekentaal uit kunnen leggen?

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Video kaart kapot. Garantiebewijs zoeken, terug naar leverancier.

Lekentaal :)

edit : je zou nog kunnen kijken of het uitmaakt als je een extern scherm gebruikt.
Nee, dan video kaart idd, ja dan is het scherm vermoedelijk het probleem.

[ Voor 50% gewijzigd door aZuL2001 op 25-10-2006 01:01 . Reden: aanvulling ]

Abort, Retry, Quake ???

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:47
Verwijderd schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 00:55:
Ik heb geen idee wat je bedoelt, zou je het in lekentaal uit kunnen leggen?
Je videokaart zal wss te warm zijn geworden of een brakke chip.
Ik denk dat je garantie zal moeten claimen omdat het hier vrijwel zeker om defecte hardware gaat :)

Verwijderd

Topicstarter
En als ie meer dan een jaar oud is? Pech?

• aZuL2001
Waar staat dat je laptop een te verwachten levensduur heeft van één jaar ?

Ofwel, je garantie houdt niet op na het eerste jaar.
Wel zul je te maken krijgen met een verdeelsleutel van de kosten maar een laptop hoort toch wel een jaar of drie (voorzichtige schatting) mee te gaan.

Dus als lap 1,5 jaar oud is zijn de helft van de kosten voor Acer je leverancier, en de helft voor jou.
Wettelijk gezien.

Maar het zou kunnen dat je dat moet afdwingen, maar eerst maar eens kijken wat de leverancier zegt.

Abort, Retry, Quake ???

Verwijderd

huhhh, dit heb ik nog nooit gezien!!!!! mijn videokaart op me desktop was ook naar de tering, maar toen flikkerde ie midden in een spel gewoon naar het bureaublad... geen rare strepen ofzo in me beeld.

Verwijderd

Topicstarter
Heb vanochten printscreen gemaakt en die geopend op andere pc. Die gaf ook de strepen e.d. weer, dus beeldscherm is niet het probleem.

Contact gehad met Acer, die gingen er vanuit dat het de videokaart was, en in een erger geval moest mainboard vervangen worden. Verzend+onderzoekskosten zijn 40 euro. Kostenindicatie voor videokaart is 100-150 euri, als het het mainboard is 300-350. Zoals ik al aangaf is ie anderhalf jaar oud, dus wel uit de garantie. Bovendien heb ik em in Taiwan gekocht, dus in hoeverre ik me echt kan beroepen op garantie en te verwachten levensduur vraag ik me ook af.

Mocht het 100 euro kosten + 40 verzenden dan ben ik betrekkelijk goedkoop klaar. Maar dat zal wel weer niet het geval zijn. 300-400 euro lijkt me wat veel, maar aan de andere kant is het nog een prima laptop met een Centrino 1.6ghz, 768mb ddr, ATI Radeon 9700 64 MB en slechts 12.1"

Wat zeggen de kenners (jullie)? Hoe groot achten jullie de kans dat het hele mainboard vervangen moet worden en tot wat voor bedrag zouden jullie het laten repareren? Op wat accuslijtage na is het ding nog prima, maar goed...

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:18
Je moet gewoon even kijken hoe duur een vergelijkbare laptop op dit moment is. Als het veel scheelt zou ik de laptop laten repareren. En hoe lang ben je nog van plan om verder met deze laptop te gaan?

Ik denk dat het wel meevalt dat het moederbord moet vervangen worden. Of zit de videokaart vast aan het moederbord?

• aZuL2001
Da's wel relevante informatie.
Die had eerder verstrekt mogen worden.

;)

Abort, Retry, Quake ???

• needless to say
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-01 13:19
aZuL2001 schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 08:44:
[...]

Da's wel relevante informatie.
Die had eerder verstrekt mogen worden.

;)
Komen niet al de laptops uit Taiwan? :p

Als de videokaart onboard geheugen heeft en niet shared, dan vermoed ik dat het enkel de videokaart is die een probleem is.

[ Voor 20% gewijzigd door needless to say op 26-10-2006 08:58 ]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:43
Verwijderd schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 18:30:
Heb vanochten printscreen gemaakt en die geopend op andere pc. Die gaf ook de strepen e.d. weer, dus beeldscherm is niet het probleem.

Contact gehad met Acer, die gingen er vanuit dat het de videokaart was, en in een erger geval moest mainboard vervangen worden. Verzend+onderzoekskosten zijn 40 euro. Kostenindicatie voor videokaart is 100-150 euri, als het het mainboard is 300-350. Zoals ik al aangaf is ie anderhalf jaar oud, dus wel uit de garantie. Bovendien heb ik em in Taiwan gekocht, dus in hoeverre ik me echt kan beroepen op garantie en te verwachten levensduur vraag ik me ook af.

Mocht het 100 euro kosten + 40 verzenden dan ben ik betrekkelijk goedkoop klaar. Maar dat zal wel weer niet het geval zijn. 300-400 euro lijkt me wat veel, maar aan de andere kant is het nog een prima laptop met een Centrino 1.6ghz, 768mb ddr, ATI Radeon 9700 64 MB en slechts 12.1"

Wat zeggen de kenners (jullie)? Hoe groot achten jullie de kans dat het hele mainboard vervangen moet worden en tot wat voor bedrag zouden jullie het laten repareren? Op wat accuslijtage na is het ding nog prima, maar goed...
Waarschijnlijk zit dat er niet in. Die GFX zit met een zekerheid van 90% vast gesoldeerd op het mainboard. Ofwel, acer laat hem komen en onderzoeken en blijkt idd de videokaart te zijn. Helaas ishet geen soort van AGP slot waardoor er een heel nieuw moederboard in zal komen...

Verwijderd

Voor de goede orde:
De fabrikant moet volgens de EU-wet 2 jaar garantie aanbieden, ook al hebben ze het over maar 1 jaar fabrieksgarantie. Als je de laptop via een winkel hebt gekocht, dan is deze verplicht om dit af te handelen. Meestal verwijzen ze naar de fabrikant (tel.nr), maar als je wilt moeten zij het doen volgens de wet. Jij hebt het product namelijk bij hun gekocht en dan niet bij de fabrikant.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:43
Gaat niet op, de laptop is buiten de EU gekocht.

Verwijderd

Topicstarter
GremliN-Online schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 09:11:
[...]

Waarschijnlijk zit dat er niet in. Die GFX zit met een zekerheid van 90% vast gesoldeerd op het mainboard. Ofwel, acer laat hem komen en onderzoeken en blijkt idd de videokaart te zijn. Helaas ishet geen soort van AGP slot waardoor er een heel nieuw moederboard in zal komen...
Dus als ik je goed begrijp kan er geen nieuwe GFX op gesoldeerd worden maar moet ws. hele moederboard vervangen worden?

Overigens zag ik op een duitse site dat ie daar nog steeds 1100-1200 euro kost, terwijl ik em dus 17 mnd geleden voor iets onder de 1000 kocht, dus in dat opzicht zou een reparatie nog wel de moeite waard zijn...

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:18
Verwijderd schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 16:50:
[...]

Dus als ik je goed begrijp kan er geen nieuwe GFX op gesoldeerd worden maar moet ws. hele moederboard vervangen worden?

Overigens zag ik op een duitse site dat ie daar nog steeds 1100-1200 euro kost, terwijl ik em dus 17 mnd geleden voor iets onder de 1000 kocht, dus in dat opzicht zou een reparatie nog wel de moeite waard zijn...
Ik weet bijna wel zeker dat je een betere laptop kunt kopen voor 1200 euro.

Verwijderd

Topicstarter
hello_moto schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 18:26:
[...]

Ik weet bijna wel zeker dat je een betere laptop kunt kopen voor 1200 euro.
Snap ik, vroeg me alleen af of die 300-400 reparatiekosten de moeite waard zijn, en dat lijkt me wel.

• chicky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-06-2025
Verwijderd schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 09:32:
Voor de goede orde:
De fabrikant moet volgens de EU-wet 2 jaar garantie aanbieden, ook al hebben ze het over maar 1 jaar fabrieksgarantie. Als je de laptop via een winkel hebt gekocht, dan is deze verplicht om dit af te handelen. Meestal verwijzen ze naar de fabrikant (tel.nr), maar als je wilt moeten zij het doen volgens de wet. Jij hebt het product namelijk bij hun gekocht en dan niet bij de fabrikant.
Offtopic:

Volgens het algemeen burgerlijk wetboek is garantie niet per definitie tijd gebonden, maar is afhankelijk van een economische of technische levensduur.
Binnen die economische of technische levensduur dient een fabrikant AFBOUWEND een vergoeding te retourneren. Bij een jaar fabrieks garantie (als voorbeeld), zegt een fabrikant dat hij binnen dat jaar NIET afbouwend dat bedrag zal retourneren en ook niet zo zal zeuren.
Echter als de "garantie" periode van een jaar of twee jaar over is, wil dat niet zeggen dat de fabrikant dan helemaal niets meer hoeft te doen. Echter zal je meestal bij een rechter dit moeten afdwingen
(fabrikanten zijn niet zo meegaand). als je dan 100% gelijk krijgt, krijg je nog maar dat gedeelte vergoed wat overblijft van de economische/ teschnische levensduur.

In jouw geval ligt dit iets complexer omdat jouw contract partij zich in Taiwan bevindt en dus niet onder de Nederlandse wetgeving valt.
Pagina: 1