Backup Internet verbinding

Pagina: 1
Acties:

• Galileo_Galilei
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-08-2025
Ik heb een ADSL verbinding en ik kan gebruik maken van de internet verbinding van mijn buurman als mijn verbinding eruit zou liggen. Nu wil ik het zo instellen dat als mijn eigen verbinding eruit vliegt ik dan automatisch overga op de verbinding van de buurman. Ik heb nog een oude router liggen dus wat ik kan doen is twee routers in mijn netwerk opnemen waarbij mijn oude router op de WAN poort verbinding maakt met het netwerk van de buurman. Dan krijg ik weliswaar een dubbel geNATte verbinding, maar dat lijkt me niet zo'n probleem.

De vraag is hoe ik dat in windows instel, ik heb dan dus 2 gateways volgens mij waarbij mijn eigen verbinding mijn normale gateway is. Mocht er die verbinding echter uitvliegen dan wil ik dan de tweede gateway (mijn oude router) gepakt word. Ik kan een dubbele gateway invoeren dus dat an sich is niet zo'n probleem, maar hoe ziet windows dat de verbinding overgeschakeld moet worden? Er blijft immers continue een verbinding met gateway1 omdat die in mijn eigen netwerk staat en het slechts de WAN poort is die er uitvliegt.

Of is het zo dat als de ADSL de geest geeft windows dat automatisch ziet en de volgende (buurman) gateway gaat proberen?

Verwijderd

Hoi hoi,

Ik denk inderdaad dat doordat de link up blijft je pc niet naar de tweede gateway zal overschakelen. Je zou kunnen kijken ( als je router dat ondersteunt ) om op je eerste router een tweede default route aan te maken, en deze als next-hop adres de je oude router te geven. Zorg er wel voor dat deze route een hogere metric heeft dan je default route, anders ga je constant over de verbinding van je buurman.

schematisch:

PC --> Router ---> internet

PC --> Router --> Oude router --> buurman router --> internet

Die route zou er dan ongeveer zo uit zien:
Network 0.0.0.0
mask 0.0.0.0
Je moet wel ff checken of je router dat ondersteund ( de mijne wel sitecom wl-114 )

Groeten,

Tim

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:20

Croga

The Unreasonable Man

Volgens mij zijn voor dit soort toepassingen loadbalancers uitgevonden....

Ikzelf maak gebruik van zowel een kabel als een ADSL verbinding. Een loadbalancer zorgt er voor dat het verkeer de juiste richting in gaat. Die loadbalancer is ook zo in te stellen dat hij by default altijd 1 verbinding gebruikt en overschakelt op de andere wanneer de eerste down is. Lijkt mij precies wat je zoekt....

Verwijderd

Croga schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 08:17:

Ikzelf maak gebruik van zowel een kabel als een ADSL verbinding. Een loadbalancer zorgt er voor dat het verkeer de juiste richting in gaat. Die loadbalancer is ook zo in te stellen dat hij by default altijd 1 verbinding gebruikt en overschakelt op de andere wanneer de eerste down is. Lijkt mij precies wat je zoekt....
Ja, daar heb je inderdaad gelijk in. Maar het leek mij een beetje over-kill om voor één pc twee loadbalancers in te richten :) ( dat begrijp ik uit de post tenminste )
Maar anders kun je idd loadbalancers inrichten. Met linux kun je dat leuk in elkaar prutsen met keepalived :)

• Galileo_Galilei
Verwijderd schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 08:04:
Hoi hoi,

Ik denk inderdaad dat doordat de link up blijft je pc niet naar de tweede gateway zal overschakelen. Je zou kunnen kijken ( als je router dat ondersteunt ) om op je eerste router een tweede default route aan te maken, en deze als next-hop adres de je oude router te geven. Zorg er wel voor dat deze route een hogere metric heeft dan je default route, anders ga je constant over de verbinding van je buurman.

schematisch:

PC --> Router ---> internet

PC --> Router --> Oude router --> buurman router --> internet

Die route zou er dan ongeveer zo uit zien:
Network 0.0.0.0
mask 0.0.0.0
Je moet wel ff checken of je router dat ondersteund ( de mijne wel sitecom wl-114 )

Groeten,

Tim
Ik heb een netgear RP614 en daar kan ik "static routes" aanmaken. Ik moet dan de volgende dingen opgeven:

Route Name
Destination IP Address . . .
IP Subnet Mask . . .
Gateway IP Address . . .
Metric

Dat ziet er dus wel goed uit en als ik het goed begrijp moet ik dus bij destination IP & subnet mask allemaal 0.0.0.0 invoeren, bij het gateway IP adres de zelf ingestelde oude router. Wat moet ik alleen bij metric invoeren? Wat ik er van gelezen heb is dat dit de 'default threshold' betekend maar waar staat hij standaard op en wat moet hij voor de backup verbinding worden?
Croga schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 08:17:

Het is meer dat ik nu 2 routers heb, eentje voor de ADSL die het prima doet en een oude die ik hiervoor gebruikte en dat ik eens wilde kijken of het automatisch overschakelen lukte. Ik heb geen zin om daar allemaal spullen weer voor te gaan kopen.

Ik kan immers als mijn verbinding eruit vliegt ook handmatig de WAN poort om patchen naar de kabel van de buurman. Maarja, als ik die dingen eenmalig goed kan regelen dan liever dat natuurlijk, dus als ik alvast die kabels klaar en erin heb liggen dan zou dat gewoon mooier zijn ;)

Verwijderd

Ik weet niet precies wat jouw router als default metric aanhoudt, maar ik geloof dat een direct geconnect netwerk normaal gesproken een metric van 1 heeft.
Dus alles wat daar boven zit is prima. Ik gebruik zelf metric's van 10 in mijn routing table, maar ik heb dan ook geen twee routes naar hetzelfde netwerk.

Als je zeker wilt zijn dan zet je hem op 100, dan zit je sowieso goed.

• Galileo_Galilei
Ja ik zie het, een metric value van 1 is inderdaad een directe lijn.

Ik heb me nooit zo met die static routes bezig gehouden maar je kunt er wel leuke dingen mee volgens mij. Zo heb ik een eigen netwerk in de 192.168.1.* range maar een heleboel standaard apparaten zitten op de 192.168.0.* range. Die kan ik met een subnet mask van 255.255.255.0 niet bereiken en ik zie niet helemaal de noodzaak om een groter subnet mask in te stellen (kan daarnaast ook de consequenties niet helemaal overzien, de nadelen zeg maar).

Kan ik met behulp van een static route ook de 192.168.0.* range via de router laten lopen? Die apparaten zitten toch allemaal op dezelfde switch/geswitcht netwerk. Of moet ik dan toch echt gaan prutsen met de subnet mask?

Verwijderd

Galileo_Galilei schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 14:35:
Ja ik zie het, een metric value van 1 is inderdaad een directe lijn.

Ik heb me nooit zo met die static routes bezig gehouden maar je kunt er wel leuke dingen mee volgens mij. Zo heb ik een eigen netwerk in de 192.168.1.* range maar een heleboel standaard apparaten zitten op de 192.168.0.* range. Die kan ik met een subnet mask van 255.255.255.0 niet bereiken en ik zie niet helemaal de noodzaak om een groter subnet mask in te stellen (kan daarnaast ook de consequenties niet helemaal overzien, de nadelen zeg maar).

Kan ik met behulp van een static route ook de 192.168.0.* range via de router laten lopen? Die apparaten zitten toch allemaal op dezelfde switch/geswitcht netwerk. Of moet ik dan toch echt gaan prutsen met de subnet mask?
Hmm... Dit kan wel, maar alleen als je een interface als gateway kan invullen. Waarschijnlijk gaat je router er vanuit dat je een route naar een andere router opgeeft. Je kunt ( onder windows, linux en professionele apparatuur ) een interface opgeven waar het subnet zich bevindt. In mijn router kan ik alleen een gateway ( en dus een ip adres ) opgeven ( en dat is ook vrij logisch, aangezien mijn router maar één gerouteerde interface heeft ).

Je zou, om deze apparatuur te kunnen bereiken je eigen PC een extra ip adres kunnen geven in de 192.168.0.* range. Dat lijkt me eenvoudiger dan een route toevoegen op de router :)
Pagina: 1