Toon posts:

Studentenhuis internet

Pagina: 1
Acties:
  • 493 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Een vraag wij, een studentenhuis met 12 studenten, willen graag snel en betrouwbaar internet. Nou zijn wij opzoek naar een nieuwe provider. Heeft iemand een idee welke wij het beste kunnen bestellen. We hebben momenteel speedlinq i.s.m. met ISDN deze bijde hebben wij nu opgezegt i.v.m. prijs kwaliteit en aangezien wij toch niet bellen.

Orange leek ons wel goed maar hoorde van de mensen bij primafoon dat je beter XS4ALL kunt nemen omdat die hun snelheid garanderen.

Iemand een idee???

B.v.d. _/-\o_

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Niemand garandeert snelheden, zeker niet tegen redelijke prijzen.

Voor studentenhuizen moet je imo kijken naar SURFsnel ADSL.

http://www.surfsneladsl.nl/cms/surfsneladsl/control.cfm

[ Voor 21% gewijzigd door CyBeR op 24-10-2006 23:29 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Enig idee wat het totaal budget is per maand ?

• tijntjethf
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-02 06:45
en waar zit je.. natuurlijk is niet overal dezelfde verbinding beschikbaar.. :)

Verwijderd

Ik zou Tiscali nemen (goedkoop en de enige die daadwerkelijk de beloofde snelheid nakomt).

(o.a. de KPN providers halen altijd 10% minder dan beloofd).

Verwijderd

Je kan ook zo'n 20 Mbit Tiscali abbo nemen... Die hebben nu een vrij harde actie dacht ik.
*zoekt op*
Hmm, de actie is voor zakelijk... Nouja, ook zonder actie is Dit Goedkoper.
Houd er wel rekeing mee dat je 10E meer betaalt als je geen KPN lijn hebt.

Ik zeg slechts dit omdat ik goede ervaringen heb met tiscali en zelf ook aan zoiets denk in mijn huis. :)

Edit: Grizzlybeer was me net voor _/-\o_

@Hieronder: Tiscali zegt dat ze geen dataliemiet heeft... Ze hebben het soms wel over een FuP, amar daar heb ik nooit wat van gemerkt... (soms 57gig per maand, soms 'maar' 12)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2006 23:16 . Reden: aanvulling ]

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-02 10:24

Geckoo

Good news, everyone!

en wat wil je doen?
zitten er 12 tweakers in het huis die 24/7 downen of zitten er 11 dames van de pabo op die alleen maar msnen?

maar een goede provider met daarbij een stap hoger dan het normale pakket moet volgens mij voldoende zijn. en let op een data limiet. anders gaat het helehuis zeiken dat ze niet meer kunnen internetten (uit ervaring; had in 1maand 80 gig gedownt vond chello niet zo leuk en het huis vond mij niet meer zo leuk...)

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Verwijderd

Topicstarter
Zit in hartje groningen alle adsl verbindingen zijn beschikbaar naar mijn weten. Mij leek Orange family 20Mbit internet wel iets (zit 260 van telefooncentrale). Iemand ervaring met Orange?

We willen max. 5 euro per persoon betalen dus 12 x 5.

Verwijderd

Topicstarter
Geckoo schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 23:12:
en wat wil je doen?
zitten er 12 tweakers in het huis die 24/7 downen of zitten er 11 dames van de pabo op die alleen maar msnen?
De meesten msnen en surfen naar mijn weten en een enkele waaronder ik zelf download af en toe een filmpje.

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:47
Ik zit bij orange sinds een paar weken, voorheen had ik een 20 Mbit abonnement bij zonnet/versatel/tele2. Die orange is op zich prima, merk weinig verschil met tele2. Ik weet niet of het zo geschikt is voor zoveel mensen, ik merk zelf al dat als ik een beetje zit te downloaden (en uploaden) via bittorrent, mijn internet al wat trager begint te worden. Je moet wel goede afspraken maken over het downloaden, 2 mensen met emule/bittorrent kunnen makkelijk je hele lijn laten dichtslibben.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Om nog even op SURF te wijzen: 24mbit voor 49.95/mnd.

Daarbij kun je, itt orange, extra IP-adressen krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
CyBeR schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 23:32:
Om nog even op SURF te wijzen: 24mbit voor 49.95/mnd.

Daarbij kun je, itt orange, extra IP-adressen krijgen.
16384 - 24576 / 1280 Kbps

is dat dan 16 Mbit/s - 24 Mbit/s download
1,2 Mbit/s upload?

En nog een vraagje wat he je aan extra IP-adressen

Verwijderd

Dan hoef je in een router/modem geen poorten door te mappen (NAT) naar de werkstations. De PCs met een vast IP zijn dan volledig vanaf internet bereikbaar en dit is erg handig omdat je dan niet met 12 man in de config van je modem hoeft te pielen.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2006 00:05 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-02 13:05

job

€ 49.95 per maand inderdaad.
En dan nog een keer € 9.40 voor de telefoonlijn.

Het grote voordeel van meerdere ip adressen is dat je geen router nodig hebt.
Al zou ik in een studentenhuis zeker iets neerzetten waarmee je het verkeer van de gebruikers kan beperken/cappen (oude pc met linux met bandwith management).
Voor je het weet heb je een malloot die lekker veel gaat uploaden, waarmee hij de hele internetverbinding platlegt.

[ Voor 5% gewijzigd door job op 25-10-2006 00:08 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 23:58:
[...]

16384 - 24576 / 1280 Kbps

is dat dan 16 Mbit/s - 24 Mbit/s download
1,2 Mbit/s upload?
Ja. Nou ja, die 16mbit 'garanderen' ze, maar die snelheid is uncapped dus je kunt er uithalen wat er uit te halen valt, en dat is volgens de adsl2+ specs maximaal 24mbit. Op 260 meter van de centrale moet dat wel redelijk lukken ;)
En nog een vraagje wat he je aan extra IP-adressen
Geen gekut met poorten mappen als je eens iets meer wilt dan websites browsen, iets wat prima werkt als je in je eentje achter een verbinding zit maar niet met z'n 12'en. NAT maakt een heleboel dingen kapot, op deze manier heb je gewoon directe bereikbaarheid naar elk aangesloten apparaat. Wat je kunt doen is er 16 aanvragen, iedereen er een geven (heb je er nog 1 over, 3 raak je er kwijt aan netwerkinfra) en als ze zelf meerdere apparaten aan willen sluiten (desktop en laptop bv.) moeten ze zelf een router er tussen prikken. Ook heb je geen gezeik meer met 'te veel connecties' als iemand een p2p client opstart ofzo omdat die router die je van SURF krijgt helemaal niets geeft om connecties.

Je moet trouwens wel (geldt voor alle asymmetrische verbindingen) afspraken maken over uploadverkeer. Als iemand je upload dichtstopt gaat 't downloaden langzamer (hoewel dat tegenwoordig al minder een probleem is dan toen we met z'n allen 64kbps upstream hadden). Bijvoorbeeld dat grote uploads alleen 's nachts geschieden als niemand er last van heeft en dat uploadinstellingen voor p2p apps (bv. bittorrent) gelimiteerd worden tot, zeg, 20K/sec ofzo.

[ Voor 23% gewijzigd door CyBeR op 25-10-2006 00:18 ]

• Zanthr
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-02 09:50
Er zijn ook PABO mannen, hey! En die downloaden wellicht wel veel. Weg met de vooroordelen! >:)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

CyBeR schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 00:15:
[...]

Je moet trouwens wel (geldt voor alle asymmetrische verbindingen) afspraken maken over uploadverkeer. Als iemand je upload dichtstopt gaat 't downloaden langzamer (hoewel dat tegenwoordig al minder een probleem is dan toen we met z'n allen 64kbps upstream hadden). Bijvoorbeeld dat grote uploads alleen 's nachts geschieden als niemand er last van heeft en dat uploadinstellingen voor p2p apps (bv. bittorrent) gelimiteerd worden tot, zeg, 20K/sec ofzo.
En juist daarom zou ik een multiple IP oplossing niet aanraden...

Veel beter idee is het om een goede router neer te zetten die hoge throughput aankan en NAT goed doet, maar ook QoS kan enforcen, dus dat je niet op de gebruikers (en hun "deskundigheid") hoeft te vertrouwen om te zorgen dat ze niet de verbinding plattrekken. Beste oplossing is gewoon een zuinig oud PCtje (vroege P3 of Celeron Coppermine is qua stroomverbruik ideaal) met een Linux-based router-distro erop. Zo'n ding kan gelijk als centrale fileserver dienen :)

Oslik blyat! Oslik!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:41
Tips over linux servers zijn natuurlijk leuk. Ik geniet zelf ook dagelijks van mijn crux router.
Maar....
Als ik de replys van de TS zo lees, geloof ik nooit dat hij verstand heeft van linux, dus is het een beetje zinloos dat te adviseren.

Ik zou zeggen haal een goede router met QoS onboard, en als backup een knuppel waarmee je mensen die teveel uploaden kunt straffen ;)

• MadMurdock
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
FireAge schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 11:17:
Als ik de replys van de TS zo lees, geloof ik nooit dat hij verstand heeft van linux, dus is het een beetje zinloos dat te adviseren.
Dat geloof ik ook niet ;), maar iets als traffic shaping is natuurlijk wel iets waar die rekening mee moet houden bij een beetje studentenhuis..

Dus, wat niet is kan nog komen en anders is het in ieder geval goed om er wat vanaf te weten. Maar misschien kan je eens zoeken op 'shape' in wat relevante fora en in wat recente topics om te zien waar het over gaat en ideeën op te doen.

Misschien zit er iemand in huis die wat wil prutsen? Ik weet eigenlijk of er betaalbare routers zijn met dergelijke ondersteuning, dat is misschien ook nog iets wat je uit kunt zoeken..

Verwijderd

MadMurdock schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 11:30:
[...]

Dat geloof ik ook niet ;), maar iets als traffic shaping is natuurlijk wel iets waar die rekening mee moet houden bij een beetje studentenhuis..

Dus, wat niet is kan nog komen en anders is het in ieder geval goed om er wat vanaf te weten. Maar misschien kan je eens zoeken op 'shape' in wat relevante fora en in wat recente topics om te zien waar het over gaat en ideeën op te doen.

Misschien zit er iemand in huis die wat wil prutsen? Ik weet eigenlijk of er betaalbare routers zijn met dergelijke ondersteuning, dat is misschien ook nog iets wat je uit kunt zoeken..
Wij zitten hier ook in een studentenhuis en ja, ik zorg ervoor dat we gebruik maken van Traffic shaping, anders is het de bandbreedte zo weg. Tevens is er hier gewoon een regel geen P2P/file sharing proggies. Dat wordt ook goed hard gefirewalled. Ik heb geen zin in gedoe met BREIN, aangezien meerdere mensen sharen op het ip wat op mijn naam staan. Film en Games staan genoeg op de campus :)

Dus ja, ik kan wel iets van traffic shaping aanraden. Onder linux kan je in het meest simpel geval de wondershaper gebruiken. Kun je zelfs prioriteiten aan bepaalde poorten geven. Werkt best ok voor zo'n simpel scriptje.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle tips ik zou het even bespreken! _/-\o_
Ik zou zeggen haal een goede router met QoS onboard, en als backup een knuppel waarmee je mensen die teveel uploaden kunt straffen ;)
Goed idee! :P Maar heb even gezocht naar zo'n router met Qos ondersteuning maar dan vind je alleen maar voip producten :? en dat is volgens mij weer iets anders. Enig idee waar zo'n router te vinden is?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-02 13:05

job

FireAge schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 11:17:

Hoe moeilijk is het nou om een clarkconnect cdtje te downloaden en de automatische install z'n werk laten doen??
Instellen doe je webbased.. Als dat niet lukt, lukt een router instellen (waar je in principe de zelfde zaken instelt(banbreedte beperking)) ook niet.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

dion_b schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 10:47:
[...]

En juist daarom zou ik een multiple IP oplossing niet aanraden...

Veel beter idee is het om een goede router neer te zetten die hoge throughput aankan en NAT goed doet, maar ook QoS kan enforcen, dus dat je niet op de gebruikers (en hun "deskundigheid") hoeft te vertrouwen om te zorgen dat ze niet de verbinding plattrekken. Beste oplossing is gewoon een zuinig oud PCtje (vroege P3 of Celeron Coppermine is qua stroomverbruik ideaal) met een Linux-based router-distro erop. Zo'n ding kan gelijk als centrale fileserver dienen :)
Het gebruik van een dergelijke router sluit het gebruik van meerder IP-adressen niet uit :) Sterker nog, als je dat doet en je ziet een grote hoeveelheid upstreamverkeer van een bepaald IP-adres af weet je meteen wie je moet lynchen :P

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-02 23:05
als je een paar digibeten in je huis hebt (kans >95%!) zou ik juist voor een NAT oplossing kiezen. Op die manier voorkom je dat er PC's totaal besmet raken en je hele bandbreedte op gaat aan worm-verkeer. De nadelen van NAT zijn in mijn ogen minimaal.

En trafic shaping lijkt me nutteloos, als iemand teveel upload trek je gewoon zijn/haar stekker uit de switch. Dat is tevens een redelijke manier om een idee te krijgen van de dader: speedtestje doen, 1 stekker er uit, nog een speedtestje en klaar. Als je geen 'verdachte' hebt duurt het wat langer, maar meestal is het vrij snel duidelijk...

Orange lijkt mij een leuke aanbieding, zeker het 1e jaar is een goedkoop abo lekker, aangezien er waarschijnlijk ook hardware kosten zijn (2x 8 poort switch en x meter kabel bv :))

• WooK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-02 17:37

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

je kan surfsneladsl ook gewoon met 1 IP krijgen als je wilt hoor :)

I'm not as think as you stoned I am

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-01 16:53
Orange heeft wel als nadeel dat je met een livebox-adslmodem zit en dat deze als router ingesteld is (bridged werkt niet). Zet je daar nog een router achter, dan krijg je vaak problemen met de snelheid e.d. Een gewone switch werkt natuurlijk wel ok, maar dan moet je al het port-forwarden in de livebox instellen en met een pc of 8 zit je al snel aan de limiet vrees ik.

Hou er dus wel rekening mee dat je mogelijk een betere ADSL modem moet aanschaffen bij het Orange pakket.

_██_
(ಠ_ృ)

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:41
Verwijderd schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 12:16:
Bedankt voor alle tips ik zou het even bespreken! _/-\o_

[...]

Goed idee! :P Maar heb even gezocht naar zo'n router met Qos ondersteuning maar dan vind je alleen maar voip producten :? en dat is volgens mij weer iets anders. Enig idee waar zo'n router te vinden is?
Ik geloof dat de asus wl-500g QoS heeft, maar ik weet hier verder weinig van want ik werk zelf wel met een linux bakje.

Verwijderd

even over het datalimiet, ik download wel eens meer dan 100 GB bij tiscali in de maand en nog niks gehoord :D, ik zou voor tiscali gaan!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 16:48:
even over het datalimiet, ik download wel eens meer dan 100 GB bij tiscali in de maand en nog niks gehoord :D, ik zou voor tiscali gaan!
100GB valt ook nog niet onder "grootverbruik" hoor :P Ik zat gemiddeld tegen de 500GB aan met @home breedband. Nooit een klacht niks gehad. Maar dat verschilt natuurlijk weer per ISP. Denk maar aan Upc en die 6.7TB klant :z

Is een Kabelalternatief niks voor de TS?
Pagina: 1