Koelblokken voor een xeon 5160 Socket 771

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-02 17:52
Ik ben bezig om een nieuw systeem aan te schaffen. Nu wil ik het volgende gaan kopen :

asus DSBF-D
2 x xeon 5160 4mb cache 3Ghz

Nu zitten er bij die xeons van die standaard 1u koelblokken. Nu is mijn ervaring dat je daarvan niet echt blij word. Het is de bedoeling dat het mijn workstation word en dus is stilte erg belangrijk vind ik.

Nu heb ik ergens gelezen dat socket 604 (xeon) koelblokken ook hierop passen. Het formaat zou namelijk hetzelfde zijn. Is dit ook zo?

Nu kan ik voor socket 771 maar 2 echte goede koelblokken vinden :

Afbeeldingslocatie: http://www.gamepc.com/images/products/swiftechmcx604v-large.jpg
LINK
Specifications

* Copper Base, Aluminum Pin Based Xeon Cooler
* Supports Socket-771 Xeon Processors at 3.73 GHz+
* Mirror Finished, 1/2" Thick Copper Base
* Helicoid Pin Design For Increased Surface Area
* Includes Delta 80mm Fan, 2700 RPM, 28 dBA, 31 CFM
* 650 Grams, Requires Motherboard Removal To Install

Afbeeldingslocatie: http://www.pcsilent.nl/images/prod_img_332_253/veraxx20.jpg
LINK
Technische gegevens
Noise value: 18-23 dB(A).

Heatsink: Aluminium met koperen onderkant en 3 heatpipes

Ventilatoren: 1* Verax 80mm ventilator met geintegreerde temperatuur controle en 1* 80mm ventilator

Afmetingen: 81*109*126mm
Gewicht: 575g

Nu gaat mijn voorkeur uit naar de verax x21 aangezien die een stuk stiller is. Ook weet ik hiervan dat deze koelblokken de cpu's goed kunnen koelen. De grote vraag is passen 2 van zulke koelblokken ook op een asus DSBF-D. Weet iemand of deze koelblokken passen of hoe je te weten kunt komen of deze koelbokken passen?

(ik heb verax al gemailt maar die mailen niet echt terug)

Mocht iemand nog andere koelbokken weten die passen of andere ideeen hebben alles tips / iedeeen zijn welkom ;)

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

• MrNOnamE
Ik kreeg zojuist een bericht terug van verax zelf
Dear Jasper,
the X21 must fit to a DSBF-D mainboard.
By the way, don't take Xeon 50xx-serie with old netburst design "Dempsey". The best effort you receive with the 51xx-serie "Woodcrest", they are similar to the Core2Duo but even faster.

With best regards
Weet iemand misschien nog andere koelbokken die op mijn opstelling zouden passen?

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

• niels88
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Ik vind het wel aardig prijzige koelbokken, vooral als je 2 nodig hebt :X

Wat ik me wel afvraag, is erg een fysiek verschil met socket775 :? (Behalve 4 pinntjes ;) )

[ Voor 39% gewijzigd door niels88 op 24-10-2006 22:58 ]

• MrNOnamE
Klopt, maar in het verleden had ik waterkoeling en wil je dat voor een dual xeon machine aanschaffen dan ben je al snel 600 euro kwijt. Op deze manier is het toch een stil systeem en kost het een stuk minder.

Het lijkt mij dat als je zoiets als dit aanschaft dat je dan niet gaat bezuinigen op een paar koelblokken. Zeker niet als je er vaak naast moet zitten.

• niels88
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
MrNOnamE schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 22:58:
Klopt, maar in het verleden had ik waterkoeling en wil je dat voor een dual xeon machine aanschaffen dan ben je al snel 600 euro kwijt. Op deze manier is het toch een stil systeem en kost het een stuk minder.

Het lijkt mij dat als je zoiets als dit aanschaft dat je dan niet gaat bezuinigen op een paar koelblokken. Zeker niet als je er vaak naast moet zitten.
Volgensmij boeit het socket helemaal niet. Het gaat puur om de afstand tussen de 4 gaten. En deze is volgensmij 100% gelijk aan het Socket 604 :) En daar zijn zat koelers voor te vinden, en goedkoper :*) Bijv deze: http://www.ctechnet.com/h...ermaster_e3w-nptxs-04.htm >:)

[ Voor 10% gewijzigd door niels88 op 24-10-2006 23:09 ]

• MrNOnamE
Ik weet dat voor socket 604 ook genoeg koelblokken te vinden zijn, echter moeten ze wel een beetje goed koelen. De blokken die jij als voorbeeld noemt zijn misschien niet zo duur, maar 56 graden onder full load vind ik zelf nogal hoog. Als je voor socket 604 goede koelblokken wilt hebben dan ben je ook een hoop kwijt.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Even een beetje offtopic, maar heb je als alternatief gewoon een core 2 duo systeem overwogen?

Op dit moment is een dual xeon systeem naar mijn idee best zonde van het geld, omdat je binnenkort gewoon een quadcore intel op een standaard mobo kan prikken. Of doe je dit echt om naar octa-core toe te gaan?

Ik zat laats namelijk met hetzelfde dilemma :)

specs

• MrNOnamE
Heb ik zeker overwogen. Echter was mijn vorige systeem een dual xeon 3Ghz en dat vond ik super werken. Zeker als je meerdere zware programma's tegelijk gaat draaien dan is alles zo veel sneller als in een systeem met 1 cpu. De core 2 duo is ongeveer net zo snel mits je de snelste variant neemt die er nu te krijgen is. Maar dan is dit systeem toch nog 2x zo snel.

In het verleden had ik aan een dual xeon 3Ghz net voldoende. Ik zit nu tijdelijk op dual xeon 2.4Ghz te werken en daarmee zit ik de hele tijd op full load. Met die nieuwe xeon hoop ik weer voor 2 jaar goed te zitten.

• maratropa
  • Niet online
Maar waarom koop je dan geen quadcore intel core? Dat bespaard je het dure moederbord, het dure geheugen, de dure coolers, en de dure upgrade als je er snellere op wilt. Tenzij je dus echt in de toekomst 8 cores denkt nodig te hebben. (wat voor werk doe je er op?)

[ Voor 6% gewijzigd door maratropa op 25-10-2006 01:14 ]

specs

• MrNOnamE
Het is puur mijn workstation. Nu ben ik wel iemand die graag alles tegelijk doet. Wat ik er tegelijk op doe :
- 4 x quickpar files genereren
- 1 x een game spelen

Ik heb op lans wel gezeten dat ik 4 BF2 servers draaide met 20 spelers op elk, een COD2 server met 20 man, direct connect stond aan en dan nog BF2 zelf.

Maar ik wil zo ie zo niet af van de server processor range. Deze zijn gewoon een stuk stabieler en betrouwbaarder onder full load. Kan jij het volgende op jouw machine doen zonder dat ie spontaan reboot :
Afbeeldingslocatie: http://www.lanpics.nl/files/stresstest.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.lanpics.nl/files/stresstest2.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door MrNOnamE op 25-10-2006 09:46 ]

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Woaw lijkt me echt fantastisch om te hebben _/-\o_

Om ook nog even wat zinnigs te zeggen: Ik zou die 1ste koeler nemen en er dan een 120 mm fan opzetten. Die 1ste heeft IMO een betere structuur(Koper en ALU) maar die fan stelt niks voor. Als je daar een 120 mm fan grill op maakt (gewoon met de schroefjes van de oude fan) en daar je fan op vast zet kan er niks gebeuren.

Als je dan een 120 mm fan opzoekt met dezelfde CFM of zelfs ietsje meer kan ie ook niet te warm worden en zal hij toch stiller zijn :)

• maratropa
  • Niet online
MrNOnamE schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 09:44:
Het is puur mijn workstation. Nu ben ik wel iemand die graag alles tegelijk doet. Wat ik er tegelijk op doe :
- 4 x quickpar files genereren
- 1 x een game spelen

Ik heb op lans wel gezeten dat ik 4 BF2 servers draaide met 20 spelers op elk, een COD2 server met 20 man, direct connect stond aan en dan nog BF2 zelf.

Maar ik wil zo ie zo niet af van de server processor range. Deze zijn gewoon een stuk stabieler en betrouwbaarder onder full load. Kan jij het volgende op jouw machine doen zonder dat ie spontaan reboot :
[afbeelding]
[afbeelding]
Zijn die pics van een echte quad of van een dual xeon met hyperthreading?
Dat onder full load de xeons betrouwbaarder zijn lijkt me redelijke onzin, intel zou geen core 2 duo's verkopen als ze niet betrouwbaar zijn :) Als het goed is reboot geen enkele machine spontaan, ook met zo'n test als dat jij doet, de een gaat alleen wat trager dan de ander ;)

Maar ik denk nu ook even aan de kosten, je kunt binnenkort of een dual xeon kopen, of een quadcore core, die bijna gelijk presteren, maar waarvan de laatste minder zal kosten. Das geld waarvan je andere dingen kan kopuh. Maar heb je toch een flink budget en wil je ook naar 8 cores toe dan zou ik ook misschien een xeon kopen.

specs

• MrNOnamE
TEAMIKKE schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 11:34:
Om ook nog even wat zinnigs te zeggen: Ik zou die 1ste koeler nemen en er dan een 120 mm fan opzetten. Die 1ste heeft IMO een betere structuur(Koper en ALU) maar die fan stelt niks voor. Als je daar een 120 mm fan grill op maakt (gewoon met de schroefjes van de oude fan) en daar je fan op vast zet kan er niks gebeuren.
Dat zal zo ie zo niet gaan. Het is een dual cpu systeem, dus dan zou je 2 X 120 mm naar elkaar hebben en dat gaat nooit passen. Met veel moeite krijg je 2 x 80 mm naast elkaar.

@ gladiool :

De plaatjes zijn van 2 xeons met hyperthreading. De rede dat ze een stuk betrouwbaarder zijn zit hem volgens mij in 2 punten.

1. Het zijn server processors. Die worden een stuk beter getest en geven minder snel fouten dan gewone processoren. Nu zit dit niet alleen in de processors lijkt mij, maar ook in de overige hardware (mobo, geheugen).

2. Als een programma crashed en 100% cpu load gaat gebruiken moet je bij een normale pc rebooten, bij een dual systeem niet. Je kunt dan zonder problemen verder werken op de andere CPU en het programma afsluiten wat gecrashed is.

Het laatste punt is niet echt meer van toepassing aangezien de huidige generatie cpu's allemaal dual core is.

• pizzaboertje
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-02 21:52
Ik zit eigenlijk met hetzelfde probleem. De standaard meegeleverde koelers lijken net vliegtuigmotoren (deze koelen echter wel beter ;))

Heb zojuist de Swiftech koelers besteld. Hier een stukje van de website :

[/quote]
Update 8-2-06:
The MCX604-V is compatible with Intel's latest Dempsey/Woodcrest processors (socket 771).
[quote]

Volgens mij passen Socket 604 koelers "altijd"(hoop ik) op de socket 771. Ik heb in men oude Xeon (604) systeem dezelfde Swiftech koelers zitten en die zijn echt super.
Pagina: 1