Toon posts:

Stroomstoot TV tuner -Kaart

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een net nieuwe Pinnacle 110i tv tuner ingeschroefd en nou ging ik om de kanalen te installeren de kabel in de analoge in aansluiting van de kaart doen. Toen mij hand (die de kabel vasthad de kast raakte kreeg ik een stoot van(volgens de test met m'n volt meter 145 volt). Tot mij verbazing werk mijn pc nog en met mijn 2e poging en rubberhandschoenen aan werkte de kaart wel in m'n back-up systeem en daarna ook in m'n normale systeem. Dit lijkt me niet echt normaal zou ik de heren van casema is moeten langsroepen om alles door te laten checken of staat er zelf een + of - voltage op de behuizing van m'n pc?

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Dit is normaal. Tenminste ik heb daar ook "last" van. Gewoon zorgen dat je geen contact maakt dan voel je ook niks. En bij mij is er nog nooit wat kapot gegaan.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Je computer is waarschijnlijk niet geaard met dit als gevolg. De technische uitleg laat ik over aan de medegotters die wat meer van elektriciteit kennen voor dat ik iets verkeerd zeg :)

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Verwijderd schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 21:54:
Ik heb hier een net nieuwe Pinnacle 110i tv tuner ingeschroefd en nou ging ik om de kanalen te installeren de kabel in de analoge in aansluiting van de kaart doen. Toen mij hand (die de kabel vasthad de kast raakte kreeg ik een stoot van(volgens de test met m'n volt meter 145 volt). Tot mij verbazing werk mijn pc nog en met mijn 2e poging en rubberhandschoenen aan werkte de kaart wel in m'n back-up systeem en daarna ook in m'n normale systeem. Dit lijkt me niet echt normaal zou ik de heren van casema is moeten langsroepen om alles door te laten checken of staat er zelf een + of - voltage op de behuizing van m'n pc?
Zit je computer wel in een geaard stopcontact?

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• Koen_R
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:06
Je computer is (waarschijnlijk) niet goed geaard. Je voeding creeërt, door het omzetten naar lagere voltages, lekspanning (de helft van de netspanning) die niet wegkan en op de behuizing van je PC blijft hangen. Je coax kabel is wél geaard, en zodra jij dus de verbinding vormt tussen je PC en deze kabel stroomt de lekspanning naar de aarde. In dit geval via jou.

Aard je PC dus!

Verwijderd

Topicstarter
M'n stopcontact is zover ik weet geaard en ik heb er ook een 600w UPS tussenstaan. Maar kennelijk is dit meer een schrik reactie en lijkt me dat m'n stopcontact niet geaard is. Ik ga dit snel testen want de batterijen van m'n voltmeter zijn op en ik heb hier geen kleine batterijtjes meer omhanden liggen.

Edit: Ah bedankt voor de uitleg. Ik zal dit dan maar zo snel mogelijk doen

Bedankt voor de replies, ik m'n haar weer recht kammen en morgen gelijk dit zooitje laten aarden want die schrik dat m'n beestje zichzelf zou kunnen frituren wil ik niet nog een keer meemaken.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2006 22:07 ]

• GieltjE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-02 15:34

GieltjE

Niks te zien...

ik had ooit een tv-out die mij een stoot gaf, die is daar wel aan overleden.....

Hell / 0

Verwijderd

Ik heb dat ook wel eens gehad. Hou nogal van klussen met telefoon/tv en bij de tv kun je soms een redelijke stoot krijgen. -O- }:| :P (8>
Dus volgens mij is dat wel normaal.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2006 22:12 ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:41
Koen Rotteveel schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 22:00:
Je computer is (waarschijnlijk) niet goed geaard. Je voeding creeërt, door het omzetten naar lagere voltages, lekspanning (de helft van de netspanning) die niet wegkan en op de behuizing van je PC blijft hangen. Je coax kabel is wél geaard, en zodra jij dus de verbinding vormt tussen je PC en deze kabel stroomt de lekspanning naar de aarde. In dit geval via jou.

Aard je PC dus!
Bij mijn vader's PC staat er ook nog een voelbare spanning tussen de coax en zijn (wel geaarde!) PC. Volgens mij heeft de kabelleverancier een beetje een rare definitie van 'aarde' hier... :X

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-02 12:38
De aarde van de kabel en de aarde van je huis zijn waarschijnlijk niet gelijk. Oplossing: een galvanische scheiding tussen de coaxkabel, in nieuwbouw wordt dit standaard gedaan door een TRAS1000 doosje te plaatsen in de meterkast. Die kun je zelf ook plaatsen, de kabel gaat er in en je sluit een draad aan op de aardrail in de meterkast en dan heb je op je cai netwerk dezelfde aarde als in de rest van het huis.

Krijg je de optater ook tussen je pc en de cv, dan is je pc ook niet geaard.

[ Voor 8% gewijzigd door Pino op 24-10-2006 23:04 ]

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

Pagina: 1