[PCI-e sound] waarom geen PCI-e geluidskaarten?

Pagina: 1
Acties:

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-02 22:16
Ik heb op mijn mainboard een 3-tal PCI-e sloten en 3 oude PCI-sloten.
Helaas is de layout van het mainboard op zijn zachts gezegd wat minder logisch. Het 16x PCI-e slot zit direct naast de 3 PCI-sloten.
Dus als ik het PCI-slot vlak bij de VGA kaart gebruik, blokkeert die de fan van de GPU, oftewel die is praktisch niet te gebruiken.

Nu was ik aan het kijken bij oa Creative naar welke PCI-e kaarten er zijn, maar dat valt dus tegen.
In sommige topics heb ik wel ergens gelezen dat het wat lastiger is om voor PCI-e geluidskaarten, maar het waarom is mij nog niet duidelijk.

Kortom, zijn er wel PCI-e geluidskaarten (en dan niet een van die 3000+ UK-pound versies die via Google te vinden zijn) en indien niet, waarom niet?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• vacuumcleaner
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-12-2025
Lijkt mij omdat ze de bandbreedte niet nodig hebben. Geen noodzaak/vraag --> geen productie?

[Helpdesk]"While you're waiting, read the free novel which came with the product. Its a spanish story about a guy called "MANUAL."

• Colan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-09-2025

Colan

sucks @ solderen

maar andere kaarten toch ook niet zo nodig? waarom zitten de mobo's er dan vol mee?

Simplicity is de bom...

• TD-er
vacuumcleaner schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 21:50:
Lijkt mij omdat ze de bandbreedte niet nodig hebben. Geen noodzaak/vraag --> geen productie?
Dat was in een van de oudere topics ook een argument, maar tegenwoordig met mainboards met weinig tot geen PCI-sloten niet echt een valide argument meer. Er is IMHO zeker wel vraag naar.
Daarnaast zijn er ook kaarten die best wel wat meer IO vragen dan alleen de paar MB/s voor de samples van surround geluid (192 kHz 24 bit stereo is al >1MB/s)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Colan schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 21:53:
maar andere kaarten toch ook niet zo nodig? waarom zitten de mobo's er dan vol mee?
Omdat er wel al de nodige kaarten zijn op PCI-E. Zeker raidcontrollers, netwerkkaarten en dingen als firewirecontrollers. Daarbij is PCI-E nog relatief nieuw en zitten we nu nog met PCI en PCI-E op een mobo. Grote kans dat het over een tijdje alleen nog maar PCI-E is of misschien nog maar 1 PCI. Hetzelfde zag je bij ISA. Eerst was het 3 PCI en 4 ISA, daarna langzamerhand 4 PCI en 3 ISA en dat werden er steeds minder tot de ISA sloten helemaal verdwenen waren van het mobo.

De vraag naar bandbreedte neemt vanzelf wel een keertje toe, dus dan zal PCI waarschijnlijk niet langer kunnen voldoen aan die bandbreedtevraag.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
De fabrikanten van geluidskaarten willen nog altijd een zo breed mogelijk publiek bereiken. En zolang elke computer nog een aantal PCI sloten heeft zullen PCI-E geluidskaarten nog niet echt doorbreken. Ze hebben de bandbreedte ook helemaal niet nodig in tegenstelling tot andere producten zoals gigabit netwerkkaarten, raid controllers en videokaarten.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:42

voodooless

Sound is no voodoo!

TD-er schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 21:54:
Daarnaast zijn er ook kaarten die best wel wat meer IO vragen dan alleen de paar MB/s voor de samples van surround geluid (192 kHz 24 bit stereo is al >1MB/s)
Dat is ook voor PCI een lachertje ;)

Maar volgens mij is hier ooit al eens een topic over geweest, waarom dan nog een?

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• TD-er
deepspace schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 21:57:
[...]

Dat is ook voor PCI een lachertje ;)

Maar volgens mij is hier ooit al eens een topic over geweest, waarom dan nog een?
Ja dat is voor PCI een lachertje, maar tientallen instrumenten die van hoge kwaliteit samples voorzien moeten worden vraagt veel onboard geheugen of veel IO.
en Creative was nogal wat van plan met die overmatige processing power op hun kaarten.

Het meest overeenkomende topic wat ik kon vinden stamde uit 2004.

Pagina: 1