Dit is niet de eerste keer dat ik hier post over dit onderwerp. Ik zit namelijk nogsteeds met een dilemma. Ik ben van plan een passieve sub te maken, om daar vervolgens mijn DIY eindversterker+actief line filter aan te hangen. Deze filter bouw ik gewoon in mijn versterker, zodat het een soort sub-amp wordt. Eigelijk heb je dan alsnog een actieve sub, alleen met de versterker buiten de kast.
Nou ben ik me gaan orienteren op wat Peerless woofers van 10" en 12" omdat ik toch voornamelijk een high-end sub wil voor film en muziek en geen discotheek
. De XXLS 269 leek me wel aardig maar is best aan de prijs (zo'n 160 euro). Vervolgens heb ik wat simulaties gedraait met WinISD en heb daarbij een gesloten, 4th order bandpass en basreflex uitgeprobeerd waarbij de laatste twee het meest interessant lijken. Echter, het rendement van de speaker vind ik niet al te best. Nou heb ik nogsteeds (al eerder gepost) een Beyma SM115 (oude versie) woofer liggen en hier heb ik ook eens wat mee ge-experimenteerd in WinISD met de volgende resulaten
Nou zie ik dat de curve nogal vroeg omlaag gaat bij de Beyma en het lijkt me daarmee allesbehalve bruikzaam voor een sub (zoals mij al vaker verteld is). Omdat de hogere frequenties zoveel meer dB produceren lijkt het laag in het niets te verdwijnen. Echter als naar de SPL gekeken wordt, zit de beyma met zijn gehele berijk boven de Peerless units en is daarmee wel zeer efficient te noemen. Kan dit met een linkwitz transform oid niet zodanig bijgewerkt worden dat er een vlakkere curve ontstaat ten koste van het rendement? Ik weet alleen helemaal niet hoe zo'n linkwitz transform werkt en hoe dat toegepast moet worden. Heb het ooit eens voorbij zien komen en zou er graag wat meer over willen weten.
De kast voor de Beyma zal behoorlijk groot uitpakken, maar dat vind ik nog wel haalbaar. Het is misschien niet de beste sub, maar ik zou zo graag willen experimenteren met wat er mogelijk is aangezien ik het spul gewoon heb liggen! Enkel een actief filter en wat hout halen en ik kan testen. Het kost me vrijwel niets en zou best een leuk resultaat kunnen geven, zeker met een degelijke, goed berekende kast. Daarnaast zitten er aan een PA woofer wel wat nadelen zoals de lage excursie. Die is maar iets van 5.5mm, 11mm peak-peak. Ach ik heb wel erger gezien
En daarnaast is de oppervlakte wel weer enorm, dus zover hoeft ie nou ook weer niet heen en weer om veel lucht te verplaatsen. Stel dat je de curve vanaf zo'n 30 Hz geheel zou kunnen afvlakken op 90dB, dan is hij zo slecht nog niet eens toch? En als je dat overige vermogen gebruikt voor de lage frequenties haal je er er zelfs nog meer uit denk ik. Dat is volgens mij ongeveer wat een linkwitz transform doet, maar ik heb daar nog niet zoveel kaas van gegeten en zou daar graag meer van willen weten aangezien dat waarschijnlijk de enige uitkomst is om deze PA woofer bruikbaar te maken voor een sub. Lijkt mij wel een leuke uitdaging! Misschien niet meer High-end maar toch weer Discotheek? Liever toch het eerste. In het ergste geval zal de woofer TE snel zijn uitslag bereiken en zal ik met een enorme kist relatief weinig vermogen halen, maar dat zal me eigenlijk een worst zijn
Mijn handen jeuken gewoon en heb dan weer geen bakken met geld om voor hele goeie woofers te gaan. Conceptje ala Raveland low budget SUB zie ik niet echt zitten, die tijd heb ik gehad. Wel erg leuk voor de beginner imho.
Nou ben ik me gaan orienteren op wat Peerless woofers van 10" en 12" omdat ik toch voornamelijk een high-end sub wil voor film en muziek en geen discotheek
Nou zie ik dat de curve nogal vroeg omlaag gaat bij de Beyma en het lijkt me daarmee allesbehalve bruikzaam voor een sub (zoals mij al vaker verteld is). Omdat de hogere frequenties zoveel meer dB produceren lijkt het laag in het niets te verdwijnen. Echter als naar de SPL gekeken wordt, zit de beyma met zijn gehele berijk boven de Peerless units en is daarmee wel zeer efficient te noemen. Kan dit met een linkwitz transform oid niet zodanig bijgewerkt worden dat er een vlakkere curve ontstaat ten koste van het rendement? Ik weet alleen helemaal niet hoe zo'n linkwitz transform werkt en hoe dat toegepast moet worden. Heb het ooit eens voorbij zien komen en zou er graag wat meer over willen weten.
De kast voor de Beyma zal behoorlijk groot uitpakken, maar dat vind ik nog wel haalbaar. Het is misschien niet de beste sub, maar ik zou zo graag willen experimenteren met wat er mogelijk is aangezien ik het spul gewoon heb liggen! Enkel een actief filter en wat hout halen en ik kan testen. Het kost me vrijwel niets en zou best een leuk resultaat kunnen geven, zeker met een degelijke, goed berekende kast. Daarnaast zitten er aan een PA woofer wel wat nadelen zoals de lage excursie. Die is maar iets van 5.5mm, 11mm peak-peak. Ach ik heb wel erger gezien
[ Voor 9% gewijzigd door BruT@LysT op 25-10-2006 02:38 ]