XFX 7900 GT 256 mb XXX version | Overclocking

Pagina: 1
Acties:

• ZalmanLuci
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-02-2025
Hallo allemaal,

Ik ben laaste tijd bezig met het overlocken van mij XFX 7900 GT en standaard (stock speeds) staan op 520/750 nu heb ik em overgeklokt naar 600/850 alleen als ik em hoger doe naar 610/860 dan krijg ik een beetje artifacts. De temps zijn idle; 45graden stressed; 55graden en ik had gelezen op een forum ergens dat iemand em naar 666/870 kreeg en zonder artifacts.(helaas heb ik geen bron) nu is mijn vraag weten jullie hoe ik em hoger krijg zonder artifacts of zit die nou aan zijn top?(lijkt mij wel, aangezien dat deze kaart standaard al overgeclockt is)

Alvast bedankt voor jullie reply's!

• waterking
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-12-2025
voltmodje uitvoeren

klik hier voor de specs van m'n systeem || ook al is INTEL nog zo snel AMD achterhaalt hem wel

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-01 14:46
Je zou kunnen proberen of enkel het geheugen of de core nog hoger wil. Dus core op 600 laten staan en geheugen langzaam verhogen tot het artifacts of lockups geeft. Wil je geheugen niet hoger probeer het dan met de core. Geheugen op 800 laten staan en core omhoog doen. Draai tussendoor ook eens 3dmark en schrijf de scores op. Bij een videokaart betekent meer snelheid niet altijd performancewinst.
Ik zal even uitleggen waarom. Als de core harder loopt dan worden de signalen in de core zwakker en daardoor maakt de core meer fouten. Een fout van de core geeft geen melding in 3dmark (zoals in prime95 wel het geval is als je cpu test) het moet echter wel opnieuw gerenderd worden en dat kost tijd. Daardoor is er meestal een soort van optimumkromme. Je kunt wel hoger clocken maar er worden meer fouten gemaakt dus gaat de performance omlaag. Je moet dus proberen die top op te zoeken.

Een manier om die top te verhogen is door met een bioseditor (nibitor bijv.) een andere bios erin te flashen met een iets hoger voltage voor de core en het geheugen. Als het goed is kan je dan verder overclocken.
Je kan ook hardwarematig het voltage verhogen doormiddel van een voltmod. Zowel een softwarematige als een hardwarematige voltmod zijn behoorlijk gevaarlijk. Als je het flashen van de videokaart bios goed verknalt kun je de kaart zo weggooien of als het nog kan moet je aan het klooien met een pci kaartje en dan je videobios flashen terwijl je draait vanaf dat pci kaartje.
Als je met een hardwarematige voltmod ergens een druppeltje soldeer laat vallen en je maakt kortsluiting of je gooit teveel spanning erdoorheen dan kun je het meestal ook wel vergeten en kun je hem zo weggooien.

Iedere kaart is trouwens anders. Sommige mensen kunnen hun 6800LE dusdanig overclocken en unlocken dat ze een 6800 Ultra hebben terwijl sommige mensen met een 6800LE bij een verhoging van 10 mhz al artifacts krijgen en er ook niks unlocked kan worden.
Ik probeer te zeggen dat wat iemand anders met hetzelfde soort kaart gedaan heeft geen garantie is dat jouw kaart dat ook haalt. Er zijn nu eenmaal goede en slechtere cores. Je moet maar hopen dat je geluk hebt en dat je eentje hebt die lekker ver overclockt.

[ Voor 13% gewijzigd door Ernie op 24-10-2006 21:47 . Reden: Aanvulling ]

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Kijk hier eens: [OC] nVidia GeForce 7 Series - Deel 2 :)

Het is er niet voor niets ;)

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
Ik dacht overigens niet dat nibitor ook daadwerkelijk meer voltage gaf :?

600/850 is een lekkere oc btw :9

[ Voor 20% gewijzigd door Rey Nemaattori op 25-10-2006 10:46 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-01 14:46
Dat van nibitor weet ik niet zeker. Het werkt met sommige kaarten wel en met andere niet denk ik. Ik heb zelf een 6800 (geen extra voltage erop trouwens) en ik heb gelezen dat je daarbij het voltage kunt verhogen door een andere bios erin te flashen.

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
Dat dacht men met een 7900GT ook, maar bij het daadwerkelijk meten met een multimeter, bleek er niets verandert.

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Pagina: 1