geen windows cd bij gekregen, wat nu?

Pagina: 1
Acties:
  • 164 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• soheilmd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11-03 23:33
Hi

laatst heb ik op maarktplaats en pc'tje gekocht (data servertje) de pc is compleet met windows Xp licentie stikker (windows XP PRO SP2) maar ik heb geen cd bij gekregen,heb de verkooper gebeld en hij zij dat ie de cd niet meer heeft.

nu is mijn vraag kan ik via MS en nieuwe cd aanvragen??

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:53
volgens mij mag je in zo'n geval gewoon een windows CD downloaden, het gaat om de licentie en niet om het medium waar het op staat.

don't blame me als het niet zo is O-)

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 24-10-2006 20:56 ]

Verwijderd

soheilmd schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 20:54:

nu is mijn vraag kan ik via MS en nieuwe cd aanvragen??
Sticker betekent OEm, en dat betekent dat hij er door de hardware leverancier windows op is gezte, daar moet je zijn. bij compaq/hp dus.

denk alleen niet dat je hem krijgt.

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:00
Wat frankiepankie zegt, je kunt gewoon een OEM cd downloaden, en dan met het installeren de cdkey die op je sticker staat gebruiken. Dat is voor zover ik weet nog legaal :)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

adyta schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 21:00:
Dat is voor zover ik weet nog legaal :)
Nou, nee.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• soheilmd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11-03 23:33
nou wel legaal of niet legaal >:)

• willyfreak
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-02 21:07
adyta schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 21:00:
Wat frankiepankie zegt, je kunt gewoon een OEM cd downloaden, en dan met het installeren de cdkey die op je sticker staat gebruiken. Dat is voor zover ik weet nog legaal :)
Zijn er ook OEM cd's?

Want ik heb hier ook nog een legale OEM key maar de pc waar windows op staat heb ik niet meer (hdd geformateert en anderen besturigssysteem gebruikt)
Toen ik dus normale cd erin deed was de key niet goed..

Sorry dat ik hier me vraag stel ma is een ja/nee antwoord dus hoop dat het toch kan hier?

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Niet legaal.
De verkoper moet je compleet met installatiebron alles overdoen, en dat kan een recoveryCD zijn of installatiebestanden op de HDD.

Zomaar ergens een OEM installatiesource vandaan trekken werkt wel, maar is niet legaal.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Hoe kom je daarbij?

Volgens mij zegt de OEM licentie dat je de betreffende key maar op 1 PC mag installeren (i.t.t. de retail key die je op meerdere PC's achter elkaar (dus niet tegelijk) mag gebruiken).

Aangezien de key in dit geval vast zit aan de PC mag het volgens mij gewoon.

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Wel legaal.
De OEM cd's van Microsoft zijn allemaal hetzelfde, tenzij de leverancier (bijv. Dell) er nog een soort recovery shell omheen gebakken heeft.

Wat een Windows versie legaal maakt is de licentie. Of je daarvoor de OEM cd van Piet of van Henk of van jezelf gebruikt maakt niet uit, die cd's zijn identiek.

Waar je wel even op moet letten is dat je een XP Pro SP2 pakt in dezelfde taal als waar het serienummer voor is.

Het serienummer zit op de kast omdat deze computergeboden is. Je mag deze dan ook alleen gebruiken voor de computer waar die op zit.

Van XP Prof SP2 zijn ook nog retail versies, VLK versies en Corporatie versies in omloop, daarmee zal de OEM key niet werken, je moet echt een OEM hebben.

Misscihen dat de lokale computerwinkel je ook wel kan helpen als je even je stuk kast meeneemt waar het serienummer op zit. In de winkel waar ik heb gewerkt heb ik ook wel eens iemand een cd gegeven omdat die van hem kapot was, hij had zelf een origineel serienr.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 22:30:
Hoe kom je daarbij?

Volgens mij zegt de OEM licentie dat je de betreffende key maar op 1 PC mag installeren (i.t.t. de retail key die je op meerdere PC's achter elkaar (dus niet tegelijk) mag gebruiken).

Aangezien de key in dit geval vast zit aan de PC mag het volgens mij gewoon.
Het verschil OEM <> Retail komt hier niet eens ter sprake, dus dat hoef je ook niet te noemen.

CoA én installatiesource.
Dat hoeft dus geen CD te zijn, maar mag ook een recoveryCD of installfiles @ HDD zijn.

Alles dient bij verkoop inclusief de hardware waar de OEM distributie bij geleverd is overgedragen te worden.

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

OEM en Retail maakt wel verschil, zoals grizzlybeer zegt mag je een Retail key op elke pc gebruiken die je wilt, zolang het er maar 1 tegelijk is.

Een OEM key mag je alleen gebruiken op de pc waarbij die is geleverd. Daarom zit er ook zo'n vieze sticker op de kast. De leverancier is verplicht om die sticker erop te plakken.

Koop je een andere pc of vervang je essentiele hardware van de pc, dan mag je de OEM key niet meer gebruiken. Activeren lukt dan ook niet meer omdat er aan de hand van de hardware een installatie ID wordt gegenereerd, aangezien de hardware teveel verschilt klopt de ID ook niet meer = geen activatie mogelijk.

Wij hadden dit probleem ook wel eens als we een pc hadden met een defect moederbord waar nog garantie op zat, en dan een iets ander type hadden ingebouwd.

Dit kan je nog wel eens omzeilen door Microsoft op te bellen en heel schijnheilig te doen, 9 van de 10x geven ze dan gewoon een activatiesleutel als je even de key opnoemt.

Een ander verschil tussen Retail en OEM is dat je bij OEM alleen support krijgt (moet krijgen) van de leverancier en bij een Retail kan je ook support krijgen bij Microsoft.

[ Voor 16% gewijzigd door dreeke op 24-10-2006 22:43 ]

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

dreeke schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 22:40:
OEM en Retail maakt wel verschil, zoals grizzlybeer zegt mag je een Retail key op elke pc gebruiken die je wilt, zolang het er maar 1 tegelijk is.
Maar het heeft geen enkele relevantie met betrekking tot de vraag van de topicstarter en maakt de zaak alleen maar verwarrender.

Verwijderd

Verklaar je nader.

User wil licentie sticker op PC gebruiken (lijkt me logisch).

En sticker = OEM
Pagina: 1