[Windows 2003] Eventlog vermelding NIC?

Pagina: 1
Acties:

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-03 20:54

Edgarz

Tweako-active since1986

Topicstarter
Deze vermelding staat bij het opstarten in mijn eventlog. Vroeg mij eigelijk af wat deze melding inhoudt:
Vind via google wel uitleg over de theorie van STP maar kan het niet goed plaatsen in mijn netwerk. wat moet ik met deze melding...

Intel(R) PRO/1000 GT Desktop Adapter #2 :Spanning Tree Protocol has been detected on the device your network connection is attached to.

Verwijderd

Spanning tree protocol word dacht ik gebruikt om een redundant netwerk op te zetten. Dus trek er een paar kabeltjes uit en het feest kan gewoon doorgaan.

Aan welk apparaat zit je kabel ? modem/router/switch en welk merk en type ?

[edit]
Zie de wiki over de correcte uitleg: http://en.wikipedia.org/wiki/Spanning_tree_protocol

Afbeeldingslocatie: http://nislab.bu.edu/sc546/sc546Fall2002/ethernet_bridge/The%20Spanning%20Tree%20Protocol_files/Figure1.gif
Het verkeer kan dus via 2 wegen naar beide computer komen, trek je een switch/bridge er uit of gaat er 1 defect dan blijft het netwerk werken. Het STP zorgt er ook voor dat je geen broadcast storms krijgt binnen je netwerk (omdat alles aan elkaar gelinkt is).

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2006 21:25 ]

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

Topicstarter
Duidelijk, weer wat geleerd.

Setup is (al jaren) als volgt:

Internet modem (Speedtouch 546 als Router modem - default configuration, static, geen DHCP)----- met een UTP naar een Asus WL500gP die als gateway staat ingesteld en als DHCP/AP fungeert voor drie draadloze clients en een wired client (van ondergetekende).

Als ik ook maar een kabeltje eruit trek werkt de boel niet meer :-)
Maar in principe kan de melding geen kwaad zo te lezen. (?)

[ Voor 11% gewijzigd door Edgarz op 24-10-2006 21:15 ]

• mookie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-06-2025

mookie

Heerlijk Helder

het betekent dat spanning tree op de poort is geactiveerd waarop je computer zit aangesloten.
Als dat aanstaat in normale modus zal hij de eerste paar seconden geen verkeer doorlaten om te kijken wat er allemaal achter die poort binnenkomt om zo te controleren of er inderdaad een loop is gecreerd. Dit kan nadelige gevolgen hebben voor client computers omdat die dan precies hun DHCP pakketten naar buiten sturen en die gaan dan verloren.
Je kunt op degelijke switches ook fast-spanning tree instellen.
Dan laat hij wel het verkeer door maar zodra hij denkt dat er maar een loop is sluit hij meteen die poort af.

Dus als alles werkt is het prima zo.
Heb je problemen met DHCP dan zou je als eerste kunnen proberen om spanning tree op die poort uit te schakelen.

mookie

Verwijderd

Je Asus AP zal dan wel dit protocol ondersteunen. Ik ben de handleiding nog aan het downloaden om dat na te kijken.

Ik moest van een vriend het volgende nog even quoten wat ook een beetje uitleg geeft over zijn functie :P
think that I shall never see
A graph more lovely than a tree.
A tree whose crucial property
Is loop-free connectivity.
A tree which must be sure to span.
So packets can reach every LAN.
First the Root must be selected
By ID it is elected.
Least cost paths from Root are traced
In the tree these paths are placed.
A mesh is made by folks like me
Then bridges find a spanning tree.
[edit]
In de handleiding is hierover niets te vinden.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2006 21:24 ]

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

Topicstarter
Er springen spontaan tranen in mijn ogen _/-\o_

Het mooie van de Asus is dat er weinig valt te configureren zonder custom firmware.

reden waarom ik er wat dieper ingedoken ben is omdat mijn email client na een reboot gewoon post ophaalt van de pop accounts, maar na een tijdje een error genereert m.b.t. het niet kunnen bereiken van 2 pop servers.

Update: lijkt aan outlook 2003 te liggen...Sinds ik Office 2007 op de meest handmatige mogelijk weg moets halen rammelt het een beetje blijkbaar.

[ Voor 61% gewijzigd door Edgarz op 24-10-2006 22:30 ]

Pagina: 1