[XP] PC hangt (soms) bij boot vaak bij afspelen au/video

Pagina: 1
Acties:

• ThaStealth
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-03 19:37
Hoi, ik heb al tijden een vaag probleem:

Probleem
Wanneer mijn pc opstart blijft hij soms hangen op het laden (de blauwe balk stopt ineens, telkens op het zelfde punt). Dit maakt niet uit of het koude of warme start is.

Verder zit er om de zoveel tijd (altijd als ik muziek speel,) een verschrikkelijke kras door de muziek heen (duurt 0,5-1 sec) en komt elk half uur ongeveer.
Soms blijft de hele pc hangen op dit moment en blijft hij dus op een toon hangen (pieptoon altijd) en moet ik dus rebooten, soms is het voorgekomen dat hij dan weer op die blauwe balk blijft hangen). Het hangen gebeurt soms vaak (tijdens film bleef hij elke 5-10 min hangen) soms hele dag niet

Om het verhaal nog wat waziger te maken: In deze pc zit een WLAN kaartje, bij het installeren van de driver (setup van Belkin dus) van dit kaartje kreeg ik telkens een BSOD met de leuke melding 0x000000F4 (CRITICAL_OBJECT_TERMINATION). Via een omweg toch de drivers geinstalleerd gekregen maar leuk is het natuurlijk niet.

En tenslotte wil XP telkens 2 partities controleren (1 mp3 partitie en een backup partitie), het maakt niet uit hoevaak ik em laat lopen, bij de volgende boot wil hij em alsnog scannen.

Verder moet ik erbij vermelden dat mijn moederbord een Marvell PATA controller heeft (naast de nForce 4 PATA) en hiervoor geen driver in de winxp install zat. Dit heb ik opgelost door de driver te slipstreamen met de xp cd. Het moederbord gaf telkens een BSOD (0x0000007B) bij het installeren (op het moment nadat hij de bestanden had ingeladen en naar het moment wil gaan met de vraag waar je XP wilt installeren, en eventueel partities wilt omvormen.

Mijn specs:
- Asus M2N32 WS Pro
- AMD Athlon 64 FX62
- 2GB Corsair geheugen (2x 1gb)
- ATi Radeon X550 prul (budget dingetje word tzt geupgrade)
- Belkin WLAN kaart (Wireless G Plus Desktop Card)
- Creative Audigy 2

Wat is uit te sluiten:
- Temperatuur, ten eerste treed het probleem van het hangen ook op bij een koude start (pc staat tops 30 sec aan en hij hangt) ten tweede heb ik meteen na een hang in de bios gekeken, temps zijn max 40graden cpu en max 35 graden moederbord.
- Bios bugged, biosupdate gedaan probleem treed nog steeds op, niet heviger of minder na update
- Geluidskaart, heb tijdlang op onboard audio gedraait maar mocht niet baten.

Wat ga ik nog doen
Aangezien ik op dit moment bezig ben met een aantal projecten heb ik geen tijd om mijn pc te formatteren (belangrijke applicaties staan erop). Ik heb simpelweg geen tijd om 1 dag kwijt te zijn aan het zoeken/installeren van belangrijke applicaties. Als de projecten afgerond zijn (2 weken vanaf nu ongeveer) zal ik hem formatteren en in eerste instantie Vista (RC) erop zetten, misschien heeft deze betere drivers voor mijn i/o controller)

Wat valt op
Het probleem treed vaak op als ik video of audio zit af te spelen. Zelf verdenk ik de geluidskaart maar aangezien hij hetzelfde heeft op de onboard audio. 2e verdachte is de Marvell pata controller, dit moederbord heeft 1 standaard controller (nVidea) en 1 Marvell, op deze Marvell willen zowieso al geen optische media ingestoken worden (pc hangt zich gegarandeerd op met BSOD of vage kleurtjes).

Wie heeft een hint voor wat het probleem zou kunnen oplossen?

Mods: Ik wist niet zeker of ik hem hier moest parkeren of bij een Hardware forum. Mocht het hier niet goed zijn, gelieve dit topic te verplaatsen

Bij voorbaat dank

Mess with the best, die like the rest

• Wagenus
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:13
Wat voor voeding heb je?

• ThaStealth
@BlackRose
400 watt CoolerMaster

Verdere specs:
2x 120 gb hd (Maxtor & WD) (PATA)
1x 200 gb hd (Seagate) (SATA)
2 optische stations (DVD Lezer + Brander)

[ Voor 65% gewijzigd door ThaStealth op 24-10-2006 20:35 ]

• ThaStealth
kick

• Wagenus
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:13
't Zou kunnen dat je voeding een probleem vormt, je kan proberen wat van je schijven en optische drives los te halen en dan om te kijken of je het probleem nog hebt even een benchmarkprogramma draaien o.i.d.

[ Voor 13% gewijzigd door Wagenus op 27-10-2006 13:43 ]

Verwijderd

Haal voor de gein is je WLAN kaartje er uit het probleem treedt toch op nadat je deze hebt geinstalleerd.

• ThaStealth
@BlackRose

de Sata hd + optische stations + alle fans (op cpu na dan) uitgetrokken. Als ik de slave hd eruit trok kon de Marvell controller ineens geenenkele hd meer zien, als de slave alleen ingestoken was zag hij hem wel. vrij vreemd

Ik heb een coolermaster 400w voeding zoals ik al zei, deze voeding heeft een leuk frontje waar je het wattage kan aflezen. Ik begrijp dat ze dingen verre van 100% nauwkeurig zijn, maar die van mij zit altijd rond de 100-150 watt. als de psu het lastig had dan zou dit denk ik wat hoger liggen..
sure sure het zegt niets van een lijn die te weinig krijgt maar toch...

@steven schouten
WLAN kaart eruit gehaald jammer genoeg hing hij zich nog steeds op.

De tv kaart heb ik er net ook uit gehaald, heeft ook geen effect gehad....

[ Voor 19% gewijzigd door ThaStealth op 27-10-2006 21:33 ]

Pagina: 1