Toon posts:

Oude foto restaureren: Photoshop hulp gezocht

Pagina: 1
Acties:
  • 1.893 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een foto van mijn vader toen hij 4 jaar was .
Hij is getrokken in 1939.
Deze foto is van zeeer grote emotionele waarde en ik zou hem dan ook graag na het inscannen willen bewerken met photoshop om hem terug scherp en mooi te maken .
De foto heeft enkele jaren in zijn portefeuille gezeten dus hij is zit vol plooitjes .
Kan iemand met vertellen hoe ik best begin ?
want met clone stamp tool en healing brush is er geen beginnen aan .
alvast bedankt
mvg andy

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/kyandio/pa2.jpg

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

Lijkt me dat een heel secuur werkje met clone stamp ed.. de enige goede manier is. Photoshop is geen wondermiddel, hé. :)

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-01 18:47
Ik denk dat je eens moet zoeken op retouching plugins misschien? Het lijkt mij in ieder geval ook een hele opgave.

Waarom draag je zo'n dergelijke foto dan ook in je beurs; of is dat nog in de beginjaren gedaan.

[ Voor 10% gewijzigd door Silent Thunder op 24-10-2006 20:46 ]

• Justawitte
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Je foto zit zo onder de grote en kleine krassen dat dit denk ik onbegonnen werk is.
Natuurlijk kan je met de cone tool en de healingbrus alle kleine en grote krasjes gaan weshoppen. Resultaat is dan dat je egale vlakken van kleding en achtergrond krijgt, wat dan weer erg nep oogt.
Ik denk ik dit geval dat ik de grote krassen zou proberen weg te halen in photoshop het de healing brush en de kleine krasjes lekker laten zitten.

Google ff op healing brush en je vind genoeg tutorials die je opweg helpen ;)
Edit: als ik het zo opnieuw lees dan heb je dus al enige kennis van de healing brush.

[ Voor 7% gewijzigd door Justawitte op 24-10-2006 20:46 ]

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:58

Klippy

Still Game

Begin maar eens met een veel hogere resolutie in te scannen en daarna is het gewoon monnikenwerk, je kan toch niet even een filtertje eroverheen gooien en dan verwachten dat het in een minuutje klaar is.
Er zijn vast wel plugins voor, maar deze foto is zo ver heen dat die dat ook niet zomaar even herstellen.
Ik zou zeggen begin eens op een stukje en kijk hoever je komt.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Klippy schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 20:48:
Begin maar eens met een veel hogere resolutie in te scannen
Wou'k net zeggen. Het is niet erg als je het werk in stappen uitvoert (eerst de gezichtjes en de grote vouwlijnen), maar het is wel erg als je over een half jaar overnieuw moet beginnen omdat je dan de foto groter wilt afdrukken en je scan niet groot genoeg blijkt te zijn. Laat het bestand gewoon een tijdje op je computer staan en werk eraan als je er zin in hebt. Oja, doe voor alle zekerheid je retouche werk in een duplicaat layer; gaandeweg leer je beter met gereedschappen als de healing brush, patch en de stempel omgaan, en dan wil je nog wel eens stukjes overnieuw kopiëren van de originele layer om het nog iets netter over te doen.

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-01 16:49
Het boek Photoshop Retouching & Retouching beschrijft heel goed hoe je moet retoucheren. Het gaat niet specifiek in op restaureren van oude foto's, maar het beschrijft wel de technieken die je daarvoor nodig hebt. Dat er heel wat mogelijk is kun je hier zien.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-01 15:17

Zoefff

❤ 

Nabewerking hoort uiteraard in FGW, schop!

Om te beginnen ga ik er even van uit dat dit een verkleinde versie van de foto is, en dat je een scan op een veel hogere resolutie hebt. Ik ben bang dat je toch echt alles met de hand moet gaan fixen. Dus met een clone-stamp, healing brush, smudge, blur, whatever aan de gang om al die plooien en barsten er uit te krijgen. Ga er gewoon rustig voor zitten en begin met de grootste plooien.

Er word in musea ook enorm veel tijd besteed aan het stukje voor stukje restaureren van oude schilderijen, deze foto moet je volgens mij op dezelfde manier behandelen ;)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:06

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Dit is idd gewoon ontzettend tijd rovend werk..
Ik zou er zelf een scan van maken op een hele hoge resolutie... zelf zou ik hem minimaal 2000 pixels breed maken.. dan heb je lekker wat om mee te werken, en als je het orgineel tot je beschikking hebt met een redelijke scanner is dat prima te doen.

En dan met de hand, en vooral de clone stamp gaan werken en stukje bij beetje beginnen met het weg halen van grote barsten...

Ik kan je vertellen dat dit je echt uren gaat kosten.. maar als je je hoofd er ff bij houd en door zet kun je een heel eind komen :)

Zoals in een eerdere link al gedemonstreerd kun je echt ontzettend veel berijken...
Dus ik zou zeggen, maak wat dagen vrij, en ga er lekker voor zitten..

Als ik het niet zo super druk had zou ik zelf voor m'n plezier (en m'n ego 8) ) best is een poging willen wagen eigenlijk :P Is wel een hele uitdaging natuurlijk...
Maar het geeft jezelf waarschijnlijk veel meer voldoening, als je het zelf doet :P

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

• RobertJ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-01 12:34
En een wacom tablet hebben is nu best een luxe ;)

Life is what you make of it. Always has been, always will be.

• Zerora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:47

Zerora

Ik Henk 'm!

Als ik zo zie ben je het snelste klaar met de omgeving eromheen, maar het echt moeilijk worden als je aan het jongetje/meisje gaat beginnen. Met name de gezichten moet met erg veel precisie gedaan worden om het het realistisch over te laten komen. In de kleren en achtergrond kan je nog wel wat smokkelen.
Maar zoals al eerder gezegd het is en blijft een tijdrovende klus.

Mocht je nog aan hoog resolutie (2xxx * 1xxx) kunnen komen, dan wil ik wel ff kijken of ik het een en ander kan doen, maar verwacht niet dat ik er een lange tijd aan ga besteden. Ik heb zelf ook genoeg te doen.

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

Verwijderd

Topicstarter
wow fijn te lezen dat er al al die reakties zijn .
ik heb de foto staan hier in 2000x2300 en dat uit een fototje van 4x5 cm .
Toen mijn vader jonger was zat dat in zijn beurs maar het ligt zeker al 40 jaar netjes opgeborgen
maar de schade is geschied :-(
In welk formaat sla ik het beste op ? nu staat het in bmp, is het misschien beter in tiff ofzo opslaan ?
kan ik eventueel geen beter resultaat halen met een professionele scanner .?
nu heb ik gescand in 2000 ppi maar misschien haalt een zeer goeie scanner nog beter resultaat ?
nogmaals bedankt voor de reakties

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 05:42:
... In welk formaat sla ik het beste op ? nu staat het in bmp, is het misschien beter in tiff ofzo opslaan ?
kan ik eventueel geen beter resultaat halen met een professionele scanner .?
nu heb ik gescand in 2000 ppi maar misschien haalt een zeer goeie scanner nog beter resultaat ?
nogmaals bedankt voor de reakties
Werkformaat: Photoshop, zodat je lagen, laagmaskers en paden behouden blijven. Alhoewel: met tiff formaat kun je tegenwoordig ook de layers bewaren. Export formaat (om te printen) mag een hoge kwaliteit jpg zijn. Je moet een jpg niet keer op keer terug openen in Photoshop om mee verder te werken, want het is een vervuilende (cq. 'lossy') compressietechniek.

Meer dan 2000 ppi scannen is niet zinvol; de goedkope scanners kunnen technisch gezien maar tot 1200 dpi of iets dergelijks, dus als je een fijnere kwaliteit instelt gaat ie dat door middel van interpoleren proberen te bereiken dus daar heb je niet veel aan. Met een professionele scanner zou je er iets meer uit kunnen halen, maar dat kost je waarschijnlijk 60 euro. Zoek hiervoor een lithograaf, want de gemiddelde grafische studio werkt met een gewone scanner of een mid-range scanner die technisch gezien geen hogere resolutie kan. Maar waarschijnlijk heb je genoeg aan wat je nu hebt gescand.

Verwijderd

Ik heb hetzelfde ooit eens gedaan met een anzichtkaart die er deels net zo aan toe was, maar deels ook nog veel beter. Ik heb echter ook een heel dak van een huis er bij moeten 'verzinnen' omdat daar gewoon niets meer zat. Als je hier acht uur per dag aan gaat werken ben je in een week klaar, maar je moet inderdaad wel even een grotere afbeelding hebben. 10MP is het minimum waar je mee wilt werken, niet eens vanwege het afdrukken, maar ook omdat details dan makkelijker te bewerken zijn.

En als je zegt 'er is geen beginnen aan', tja, true. Je moet gewoon ergens beginnen, maakt niet uit waar. Succes!

• Zerora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:47

Zerora

Ik Henk 'm!

Nu is een zwart/wit foto zoals deze al makkelijker te bewerken dan een kleurenfoto. Dus dat scheelt alweer. :)

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 22:55 ]

Pagina: 1