Zelf Hosten + Domeinnaam

Pagina: 1
Acties:
  • 569 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• WeirdEye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-12 14:57
Momenteel ben ik wat aan het testen met op het gebied van thuishosting, de server draait al, Linux Ubuntu, server is te bereiken via het ip adres bij mij thuis.
Op dit moment heb ik ook al hosting bij een webhostings bedrijf, nu wil ik een subdomein laten linken naar mijn server, als test, maar je blijft elke keer dat ip adres maar zien.
Nu heb ik gezocht naar hoe dit zat, ik kwam allen niet verder dan dat het iets te maken heeft met DNS, maar verder is er vrij weinig te vinden.

Want in de toekeomst, wil ik de domein naam, die nu naar de hosting bij de hostingsprovider is, naar mijn thuisserver linken, en dan wil ik niet dat je een IP adres ziet...

Wie o wie weet hoe dit zit... :?

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-11 17:57
Is een beetje FAQ-niveau maar goed.

Vanuit je eigen netwerk heb je in principe niets aan een domeinnaam op internet (om te testen) omdat dit meestal niet werkt. Dit is afhankelijk van je internetaansluiting en router.

Domeinnaam ---> IP-adres (op internet): dit gaat via de DNS-server van je provider. Alleen PC's buiten je thuisnetwerk kunnen op deze manier je webserver bereiken (mits je op de juiste manier in je router / modem poort 80 open hebt gezet.

In je in eigen netwerk heb je meer aan een vermelding in je hosts bestand, bijv.

192.168.1.10 thuisserver.mijndomein.nl

OF je moet zelf je eigen dns-server draaien.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Een A record aan (laten) maken dat dat subdomain naar je IP thuis laten verwijzen. En dan moet je nog wat dingen regelen in de configuratie van je webserver, maar dat verschilt per type server en is prima te vinden in de documentatie.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Verwijderd

Dat heeft inderdaad met DNS instellingen te maken. Een DNS server doet niet veel meer of minder dan het vertalen van hostnamen naar ip adressen en vice versa, en het vertalen van hostnamen naar andere hostnamen.

Een "regel" in een DNS server noem je een record, en daar zijn verschillende typen van.

Als je een domeinnaam onzichtbaar wilt laten vertalen naar een ip adres, heb je een A record nodig. Zo kun je home.example.com laten verwijzen naar je eigen externe IP adres. Dan komen alle aanvragen naar die hostname bij jou terecht. Je moet natuurlijk wel even je netwerk zo instellen dat de buitenstaander op je server kan komen.

Wil je ook een mailserver draaien, dan heb je ook een MX record nodig dat naar de daarnet genoemde A record verwijst.

• WeirdEye
Momenteel is het al mogelijk om vanaf buiten op de server te komen, maar over DNS, moet ik dit installeren op de server, of is het iets wat niet zelf te doen is?

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Ik begrijp dat je al ergens een domein hebt? Dan draait het bedrijf waar je dat domein geregistreerd hebt al een DNS-server die je kan gebruiken. :)

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• WeirdEye
Momenteel host ik idd ergens anders, maar ik wil dit later ook zelf willen doen, zonder hoster ertussen, dus direct de naam laten doorlinken naar mijn server...

Verwijderd

WeirdEye schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 20:20:
Momenteel is het al mogelijk om vanaf buiten op de server te komen, maar over DNS, moet ik dit installeren op de server, of is het iets wat niet zelf te doen is?
Dat kun je niet zelf doen. Het is aan de registrar van de domeinnaam om meerdere DNS servers aan te wijzen die de rest van de wereld over het domein zullen informeren (on demand). Er is een aantal DNS root servers dat bijhoudt welke DNS servers voor bepaalde domeinnamen geraadpleegd moeten worden. Regristrars moeten zorgen dat domeinnamen die zij registreren daarbij bekend zijn. Dat kun je niet zelf.

De partij waar je domeinnaam is aangevraagd kan wel alle DNS instellingen met betrekking tot je domein verzorgen. In sommige gevallen mag je dat als klant zelf, via een "control panel". Hoe het ook zij, die paar DNS servers die "authoritive" zijn voor jou domeinnaam moeten de rest van de wereld vertellen waar ze moeten wezen.

Dit heeft overigens niet veel te maken met DNS servers van Internet Service Providers. Dit zijn slechts cachende servers die op hun beurt gegevens opvragen bij de DNS servers van de beheerder van het domein. Zo hoeft niet voor elke aanvraag alles worden opgevraagd bij de authoritive nameservers, omdat alle klanten van een ISP gebruik maken van dezelfde servers. Vooral bij de veelgebruikte domeinnamen scheelt dat enorm veel DNS requests. Maar je moet het probleem niet vanuit deze hoek benaderen, dit heeft er allemaal niet direct veel mee te maken.

• pinockio
WeirdEye schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 20:20:
Als je intern alleen via het interne IP-adres de server kunt benaderen (bijv. 192.168.1.10) dan kun je dit voor je interne PC's zoals gezegd op twee manieren instellen:

1. Een vermelding in je hosts - bestand zoals boven aangegeven (zoek hier evt. op)
2. Een eigen DNS-server draaien op je Linux-PC (niet aan te raden voor een beginner, tenzij je meteen alles wilt leren)

Als het je puur om toegang tot je server via je domeinnaam op je thuisnetwerk gaat zou ik zeggen, gebruik oplossing 1. Als je meer wilt weten over DNS-servers etc. dan kun je met 2 aan de slag...

Hmpf... het lijkt tegenstrijdig (met de vorige poster) maar je kunt wel degelijk eigen (sub)domeinnamen definiëren puur voor je eigen thuisnetwerk op een DNS-server die je zelf draait.

Ik denk dat we het over twee zaken hebben hier.....

1. DNS voor subdomein voor PC's op internet (is al geregeld...)
2. DNS voor subdomein voor PC's IN EIGEN netwerk (zie boven)

[ Voor 8% gewijzigd door pinockio op 24-10-2006 20:32 ]

• WeirdEye
Het is me nu aardig duidelijk, dus voor een server waar websites op staan, is niet mogelijk om zelf een DNS sever te draaien, maar op het interne netwerk wel...

2e vraag was eigenlijk, als ik nu men domein in de toekomst naar men server laat linken en de hostingprovider eruit knal, en ik laat als ip mijn ip nummer invulen, als dan een pagina word bereikt op mijn server, bv index.htm, komt er dan in de url balk www.domein.nl/index.htm of ipadres/index.htm?

• BackSplash
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-11-2021
WeirdEye schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 20:41:
Het is me nu aardig duidelijk, dus voor een server waar websites op staan, is niet mogelijk om zelf een DNS sever te draaien, maar op het interne netwerk wel...

2e vraag was eigenlijk, als ik nu men domein in de toekomst naar men server laat linken en de hostingprovider eruit knal, en ik laat als ip mijn ip nummer invulen, als dan een pagina word bereikt op mijn server, bv index.htm, komt er dan in de url balk www.domein.nl/index.htm of ipadres/index.htm?
Je krijgt je domein naam te zien net als je huidige hosting, daar krijg je ook niet de ip van je server te zien terwijl hij daar wel naartoe linkt. Het voordeel van een dns in je prive netwerk is dat je dan binnen het netwerk op de verschillende pc's geen ip hoeft in te typen als je naar je server wilt gaan maar gewoon een domein naam, die je zelf kunt bedenken want hij gaat niet naar buiten een browser kijkt namelijk altijd eerst binnen het netwerk naar een dns server en daarna naar buiten.

LCARS rulez - To boldly go where no one has ever gone before.

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Verwijderd schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 20:29:
[...]

Dat kun je niet zelf doen. Het is aan de registrar van de domeinnaam om meerdere DNS servers aan te wijzen die de rest van de wereld over het domein zullen informeren (on demand). Er is een aantal DNS root servers dat bijhoudt welke DNS servers voor bepaalde domeinnamen geraadpleegd moeten worden. Regristrars moeten zorgen dat domeinnamen die zij registreren daarbij bekend zijn. Dat kun je niet zelf.

De partij waar je domeinnaam is aangevraagd kan wel alle DNS instellingen met betrekking tot je domein verzorgen. In sommige gevallen mag je dat als klant zelf, via een "control panel". Hoe het ook zij, die paar DNS servers die "authoritive" zijn voor jou domeinnaam moeten de rest van de wereld vertellen waar ze moeten wezen.

Dit heeft overigens niet veel te maken met DNS servers van Internet Service Providers. Dit zijn slechts cachende servers die op hun beurt gegevens opvragen bij de DNS servers van de beheerder van het domein. Zo hoeft niet voor elke aanvraag alles worden opgevraagd bij de authoritive nameservers, omdat alle klanten van een ISP gebruik maken van dezelfde servers. Vooral bij de veelgebruikte domeinnamen scheelt dat enorm veel DNS requests. Maar je moet het probleem niet vanuit deze hoek benaderen, dit heeft er allemaal niet direct veel mee te maken.
Dit is niet waar. Je kan absoluut wel je eigen nameserver draaien voor je eigen domein. Daarvoor zijn echter wel een aantal eisen qua setup en bereikbaarheid. Deze eisen zijn zo dat de huis/tuin/keuken gebruiker dit niet snel zal kunnen

Kijk hier voor de details

[ Voor 0% gewijzigd door MrBarBarian op 24-10-2006 21:26 . Reden: link werkt nu wel ]

iRacing Profiel

• WeirdEye
Je linkje werkt niet...

Ik draai Linux Ubuntu 6.06 op mijn server, op www.ubuntuguide.org, de handleiding voor ubuntu, vind ik vrij weinig over DNS....Weet iemand ook nog een andere link hiervoor...

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
BIND is een veelgebruikte DNS-server voor *nix, maar wat denk je daar mee te kunnen doen? :) Je bent hoogst waarschijnlijk geen SIDN-lid, dus tenzij je domein-hoster je de optie geeft om zelf een DNS-server te draaien, heb je er maar weinig aan...

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-12 13:43
Voor het intern bereikbaar maken (en je toevallig een Zyxel modem hebt);

IP Nat loopback.

Weet niet of andere merken dit ook supporten. Nieuwere Zyxels staat dit standaard al in aan.

Ideaal !

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Osiris schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 21:26:
BIND is een veelgebruikte DNS-server voor *nix, maar wat denk je daar mee te kunnen doen? :) Je bent hoogst waarschijnlijk geen SIDN-lid, dus tenzij je domein-hoster je de optie geeft om zelf een DNS-server te draaien, heb je er maar weinig aan...
Je kan gewoon een domain registreren, en bij je registrar twee ip adresjes van je authorative nameservers opgeven. In de zone van SIDN komen dan 2 NS records met de delegation van jou xxx.nl domain naar je eigen servers en 2 glue records (A) om je authorative servers bekend te maken (of je geeft ze een dns naam buiten je eigen namespace).

Vervolgens kan je zelf de authorative-pino uit gaan hangen met je eigen hobby-bob bak. Of het slim is, is een andere vraag, maar het kan zonder problemen.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-11 18:22
heb je hier wat aan?

gideon82 in "Server help!"

• WeirdEye
Dat komt aaridg in de buurt, maar ik kan nergens iets vinden over DNS voor Ubntu om te installeren op de server...

• JackBol
  • Niet online

JackBol

WeirdEye schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 21:39:
Dat komt aaridg in de buurt, maar ik kan nergens iets vinden over DNS voor Ubntu om te installeren op de server...
apt-get install bind9

de config files staan in /etc/bind
verander named.conf.local voor je eigen settings, voeg zone files toe naar behoefte (copy db.empty)

Verwijderd

Dude. Kap toch met zelf een DNS server proberen te installeren. Dat is compleet zinloos als je toch al een domein hebt geregistreerd. Je hebt sowieso een partij nodig die de domeinnaam registreert, dat is dus de registrar. Jij moet prima tegen je registrar kunnen zeggen dat hij de DNS verwijzingen moet aanpassen zodat alles naar je IP adres thuis verwijst.

Het is uitermate zinloos om voor een enkel domeintje DNS servers te gaan installeren. Punt.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Verwijderd schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 22:32:
Dude. Kap toch met zelf een DNS server proberen te installeren. Dat is compleet zinloos als je toch al een domein hebt geregistreerd. Je hebt sowieso een partij nodig die de domeinnaam registreert, dat is dus de registrar. Jij moet prima tegen je registrar kunnen zeggen dat hij de DNS verwijzingen moet aanpassen zodat alles naar je IP adres thuis verwijst.

Het is uitermate zinloos om voor een enkel domeintje DNS servers te gaan installeren. Punt.
Kom, laat em toch lekker hobbien! Het is s'avonds toch al zo saai in Internet & Netwerken... ;)

Verwijderd

Er is een verschil tussen hobby'en en aankloten. DNS servers zijn geen speelgoed. Zeker niet als andere mensen ervan gebruik moeten kunnen maken.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Verwijderd schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 22:40:
Er is een verschil tussen hobby'en en aankloten. DNS servers zijn geen speelgoed. Zeker niet als andere mensen ervan gebruik moeten kunnen maken.
Het is zijn eigen domein... wat boeit het?

• Cyber007
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-04-2023
Ik host zelf al 4 jaar m'n eigen site's. Ik ben ook trouwe gebruiker van bind. Wat ik kan aanbevelen is het forum van gentoo, daar staat bergen met informatie om een goede dns server op te zetten. Dns is een soort postbode. Huizen hebben een adres straat + straatnummer, in dit geval je ip adres. de straat naam is bekend bij de gemeente in dit geval bij je domain hoster. je kan gemakkelijk via een controll panel je adres opgeven waar het naar toe moet.
A) adress je externe ip
CNAME) is een soort van nick naam
MX) is mail exchange.

en zo kan ik nog wel even door gaan
Gentoo forum

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-11 18:22
_DH schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 22:50:
[...]

Het is zijn eigen domein... wat boeit het?
precies :)

Draai ook me eigen test domein (nu op Windows 2003 server met Windows DNS etc). Gewoon omdat ik t leuk vind om ermee te 'experimenteren'. Het draait allemaal goed (email werkt zelfs :9 , allemaal zelf gehost. Het enige wat eigenlijk extern veranderd is zijn de nameservers die naar mijn IP wijzen. Of mag dat soms ook niet, en moet ik persee een externe host nemen 8)7 omdat het geen speelgoed is. Moraal, het is best mogelijk je eigen domein te hosten :) alleen moet je even uitzoeken hoe het allemaal in elkaar steekt.

[ Voor 11% gewijzigd door mrFoce op 25-10-2006 23:13 ]

• pinockio
OK. Maar wat de TS eigenlijk wilde is simpelweg door het plaatsen van een vermelding in het hosts-bestand op elke computer (misschien maar 2) te realiseren.

Zie ook:

http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?threadid=218543

Windows XP C:\WINDOWS\SYSTEM32\DRIVERS\ETC\hosts

Open dit met Notepad.exe (kladblok) en voeg hieraan toe (voorbeeld):

192.168.1.10 server.mijndomein.nl

Voila. Klaar.

[ Voor 8% gewijzigd door pinockio op 26-10-2006 09:12 ]

Verwijderd

Ik geloof er niks van. Als ik hosting lees neem ik aan dat hij graag zijn website op het internet wilt hebben. Anders ga je ook geen domeinnaam aanvragen, en anders ga je ook geen hostingovereenkomst afsluiten.

• WeirdEye
Dan kan je ook beter niet thuis hosten... 8)7

Maare iedereen bedankt voor de tips, ik zal er vandaag zeker naar gaan kijken... ;)

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-12 21:13
Als je in je router nu poort 80 inkomend verkeer laar doorverwijzen naar je webserver. Das redelijk makkelijk te doen. Even inloggen in je router en dan onder NAT kijken.

Daarna maar je een subdomein aan (om even te testen). Daar zet je dan een inder.html file neer die je met frames doorverwijst naar je thuis ip.
<HTML>
<HEAD>
<TITLE>Voorbeeld frames</TITLE>
</HEAD>
<FRAMESET">
<FRAME SRC="http://80.16.12.21/index.html">
</FRAMESET>
</HTML>

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:35
We hadden het over vies, maar dat is pas vies :)

Ik ben het eens met Cheetah, en TS: mits niet professioneel, moet je rustig door blijven kloten. Zo hebben we het allemaal geleerd. Ik raad je wel aan om de handleiding erbij te pakken.

Mocht je nog behoefte hebben aan secondairy DNS (een eis, waar je later tegenaanloopt), dan wil ik dat wel voor je doen. Stuur maar een mail :)

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• pinockio
Verwijderd schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 09:46:
Ik geloof er niks van. Als ik hosting lees neem ik aan dat hij graag zijn website op het internet wilt hebben. Anders ga je ook geen domeinnaam aanvragen, en anders ga je ook geen hostingovereenkomst afsluiten.
Het hele misverstand komt doordat TS niet aangeeft WAAR hij het ip-adres blijft zien.

Als je een subdomein hebt aangemaakt en dit linkt naar je (internet-)ip-adres van je aansluiting (wat TS heeft gedaan) dan zie je sowieso NOOIT een ip-adres. Daarom ging ik ervan uit dat hij het had over zijn interne computers. Daarvoor een DNS-server draaien is nutteloos.

Dus is het van belang om te weten wat het probleem nu eigenlijk is: Wáár zie je dat IP-adres nog? In je browser als je (voorbeeld)

http://sub.mijndomein.nl

invoert vanuit je eigen netwerk, of vanuit een ander netwerk PC op internet?

In het eerste geval: hosts-bestand aanpassen is genoeg.
In het tweede geval: pas de DNS-instellingen van je subdomein aan bij je provider.

Pagina: 1