[MAYA] Polygons --> Combine

Pagina: 1
Acties:

• mistaoutlaw
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-12-2025
Hoi,

Ik heb 2 objecten (rugleuning stoel, zitvlak stoel).
Deze hebben beide al aparte materials.

Doordat ik ze moet exporteren en de exporter van elk object een andere .x file maakt, wil ik deze 2 objecten samenvoegen tot 1 object.

Dus je zou denken, klik 1, shift-klik 2, polygons --> combine.
Maar helaas werkt het niet zo makkelijk, het object dat ik namelijk als eerste selecteer verliest zijn texture.... dus wordt helemaal zwart. Ik heb zelf nog geprobeerd om de faces te selecteren en dan opnieuw de juiste material toe te kennen, maar het blijft zwart.
Normals --> Conform lijkt ook niet te werken.

Heeft iemand een oplossing voor mij? O-)

I was born intelligent - education ruined me

• TheNameless
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-02-2025

TheNameless

Jazzballet is vet!

Heeft de combine niet de UV's vernietigd van de zwarte polygonen?
Dan zou het kunnen zijn dat ze allemaal naar een zwarte stukje op je texture komen te liggen.

Gewoon een idee...

Ducati: making mechanics out of riders since 1946

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:58

KneoK

Not in a million lightyears

Dit lijkt me inderdaad een UV probleempje. Je hebt twee modellen met ieder hun eigen UV lay-out. Op het moment dat je twee objecten gaat samenvoegen (combine is een aardige functie, maar eigenlijk niet voor dit soort werk bedoeld) dan krijg je een nieuw object met z'n eigen UV coordinaten.

Het beste is de twee modellen samenvoegen en daarna pas aan je UV lay-out en textures te beginnen.
Wat je nu zou kunnen proberen is de modellen te combineren, dan Edit > Delete by Type > History (heb nu even geen Maya bij de hand, maar zoiets moet het zijn) en vervolgens je model opnieuw van een texture te voorzien.

• Schuey
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:24
zoals ik het begrijp, gaat het niet om de uv layout.
Maar ik denk dat hij 2objecten heeft, bijvoorbeeld 1 met een hout materiaal en 1 met een metaal materiaal. Deze 2 objecten wil hij samenvoegen tot 1 object, maar dan raak je de 2 materialen kwijt, en dan pakt hij waarschijnlijk het materiaal wat het eerst geselecteerde object had als materiaal voor het hele object. Als je nu max had kon je een multi/sub object materiaal maken, maar ik weet in Maya nog geen oplossing voor dit probleem.

• TheNameless
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-02-2025

TheNameless

Jazzballet is vet!

Schuey schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 18:00:
zoals ik het begrijp, gaat het niet om de uv layout.
Maar ik denk dat hij 2objecten heeft, bijvoorbeeld 1 met een hout materiaal en 1 met een metaal materiaal. Deze 2 objecten wil hij samenvoegen tot 1 object, maar dan raak je de 2 materialen kwijt, en dan pakt hij waarschijnlijk het materiaal wat het eerst geselecteerde object had als materiaal voor het hele object. Als je nu max had kon je een multi/sub object materiaal maken, maar ik weet in Maya nog geen oplossing voor dit probleem.
Dat werkt in Maya ook, maar dan op de manier zoals de topic starter al aangaf: een aantal polygonen selecteren en daar een material aan toe kennen.
Aangezien dit niet werkte denk ik dat het wel een UV probleem is :)

Ducati: making mechanics out of riders since 1946