Welke Merom Core 2 Duo aanschaffen?

Pagina: 1
Acties:

• ZeroVince
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Voor het eind van het jaar moet ik een nieuwe laptop aanschaffen. De afgelopen week heb ik me verdiept in de nieuwe Intel Core 2 Duo CPUs maar.. ik blijf met onbeantwoorde vragen zitten.

Waar ik vooral niet uitkom, is of ik voor de T5xxx of de T7xxx moet gaan.
De T5200 draait op 1600 MHz met 2048 KiB L2 en FSB 533 MT/s (geen Virtualization Technology).
De T5600 draait op 1833 MHz met 2048 KiB L2 en FSB 677 MT/s.
De T7200 draait op 2000 MHz met 4048 kiB L2 en FSB 677 MT/s.

Hoe belangrijk is bijvoorbeeld de iets snellere FSB van de T5200 ten opzichte van de T5600? En de toegevoegde 2MB L2 cache van de T7200 ten opzichte van de T5600? Wat heb ik precies aan Virtualization Technology en hoe groot is de toegevoegde waarde van 64-bit ready zijn met het oog op Vista? (die ook als 32-bit versie uitkomt)

Het verschil tussen de prijs van een T5200 based en een T7200 based laptop is al snel een paar honderd dollar, die je ook kan steken in b.v. 1GB extra geheugen of features zoals een ingebouwde webcam, als het CPU-technisch dus snelheids-technisch weinig uitmaakt..

Wie helpt mij?

Budget: 1000 - 1500 dollar (wordt ook in the USA gekocht)
Gebruikt voor: IE, Photoshop, DivX/XviD/etc, multitasken etc.

[ Voor 9% gewijzigd door ZeroVince op 24-10-2006 20:15 ]

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Aangezien ze allemaal 64bit zijn, maakt de toegevoegde waarde toch niet zoveel meer uit in je keuze ? :)

En een t5600 en t5600 hebben een even grootte fsb :+

Ik zou gewoon voor een t5600 gaan icm een grootte hoeveelheid geheugen (2GB) en een 7200tpm schijfje. Geeft een veel grotere performance boost dan een t7200 t.o.v. een t5600...

[ Voor 66% gewijzigd door Bartjuh op 24-10-2006 19:53 ]

• ZeroVince
  • Niet online
Bartjuh schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 19:52:
Ik zou gewoon voor een t5600 gaan icm een grootte hoeveelheid geheugen (2GB) en een 7200tpm schijfje. Geeft een veel grotere performance boost dan een t7200 t.o.v. een t5600...
Heb je daar misschien ook een bron voor of een reden waarom je dat zo inschat?

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Het is misschien ook wel handig om rekening te houden met het stroomverbruik van zo'n ding, ik kan me namelijk voorstellen dat een cpu met dubbel zoveel cache en een hogere clocksnelheid ook nog wel wat meer zal verbruiken (misschien dat dit verschil minimaal is, maar het is wel een punt om naar te kijken)
En voor de rest, misschien eens wat benchmarks zoeken en kijken of jij het waard vind?

offtopic:
Het is overigens 4096KiB ipv. 4048kiB ;)

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

ZeroVince schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 20:16:
[...]

Heb je daar misschien ook een bron voor of een reden waarom je dat zo inschat?
Omdat het verschil tussen 2 en 4 MB cache zich voornamelijk uit in Games (iets wat je niet gaat doen zo te zien.). Bij bijvoorbeeld 3d renderen praat je over enkele procenten winst. Daarnaast heb je alleen nog iets verschil in Mhz, maar niet zo denderend.

Een harde schijf van 5400tpm, en een van 7200tpm is een wereld van verschil kan ik je vertellen. Dát merk je, het verschil tussen een t5600 en t7200 merk je niet. En als je veel multitasked is een grote hoeveelheid geheugen een pré. Ik heb zelf 2GB in mijn laptop, ik doe veel aan solidworks, cinema4d, photoshop, illustrator en coreldraw. En vaak heb ik ze tegelijk open staan. Het verschil tussen 1GB en 2GB merk ik dan.

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Bij een laptop is bijna nooit de processor de beperkende factor, maar de harddisk.
De processoren zijn de afgelopen jaren echt ontzettend veel sneller geworden waarbij de harddisks dat niet allemaal kunnen bijhouden, hoewel er al een groot verschil is tussen 4200rpm, 5400rpm en 7200rpm.
Het ligt er natuurlijk aan wat je met de laptop gaat doen. Maar zoals gezegd, door het geld in een snellere harddisk te steken heb je meer performancewinst dan dat geld aan een supersnelle processor te besteden.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• ZeroVince
  • Niet online
Wat denken jullie hiervan?

--

HP Pavilion dv9000t customizable Notebook PC
EZ379AV
– FREE Upgrade to Genuine Windows XP Media Center!!
– Intel(R) Core(TM) 2 Duo processor T7200 (2.0 GHz)
– 17.0" WXGA+ BrightView Widescreen (1440x900)
– 256MB NVIDIA(R) GeForce(R) Go 7600
– HP IMPRINT Finish + Microphone + Webcam
– 2.0GB DDR2 SDRAM (2x1024MB)
– 100 GB 7200 RPM SATA Hard Drive
– FREE Upgrade - LightScribe DVD+/-RW w/Double Layer
– Intel(R) PRO/Wireless 3945ABG Network w/Bluetooth
– No TV Tuner w/remote control
– 8 Cell Lithium Ion Battery
– Microsoft(R) Works/Money
– HP Mobile Remote Control
– HP Home & Home Office Store in-box envelope

Order subtotal $1,588.98

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dit neigt toch wel meer naar CSL.

Processors, Mobo's & Geheugen » Complete Systemen & Laptops dus :)

Voor de rest ben ik het volledig met Canaria mee eens. Investeer in de HDD performance. Die 100GB 7200rpm ziet er al goed uit :)

Verwijderd

Lijkt me zeker geen slecht systeem.

Ikzelf heb me gisteren een lappie gekocht met T7200, 2Gig ram en 80Gig HD aan 7200Rpm. Eveneens een GO7600 256VRam maar wel met een WSXGA+ scherm.

Prijs: 1624€ besteld bij laptops4u

• ZeroVince
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 17:11:

Ikzelf heb me gisteren een lappie gekocht met T7200, 2Gig ram en 80Gig HD aan 7200Rpm. Eveneens een GO7600 256VRam maar wel met een WSXGA+ scherm.

Dat vroeg ik me nog af, heeft WSXGA+ grote meerwaarde?

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:43
ZeroVince schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 17:24:
[...]

Dat vroeg ik me nog af, heeft WSXGA+ grote meerwaarde?
Dat si de resolutie. Waar jij waarschijnlijk op doelt is het spiegelscherm. Ik moet zeggen dat dat echt mooi is. Heb nu Breedbeeld spiegelscherm. Breedbeeld wordt steeds meer ondersteund en het kijkt erg mooi met films maar ook gamen vind ik geweldig met breedbeeld (snap uberhaupt niet waarom we nu pas op breedbeeld overstappen met de PC terwijl er al zo lang breedbeeld TV is..).

Over een spiegelnd scherm is veel te doen. De een vind het ronduit klote en de ander wil niet meer zonder. Ik ben zo'n 2e figuur. Buiten is het wel lastiger te zien, maar binnen is het genot, ook weer vooral met filmpjes. Ik zou zeggen, loop eens een shop binnen en kijk eens wat je er van vind!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 17:11:

Welk systeem was dat? klinkt als een systeem dat ik zelf ook zoek :)

Verwijderd

Barebone van Compal en dan de onderdelen gekozen en door de mannen van l4u laten samensteken.

@Zerovince: Scherm op deze laptop schijnt één van de beste matte schermen te zijn op de markt verkrijgbaar. Je moet maar eens naar het Compal HEL80 forum surfen op notebookreviews...

Heb bewust voor mat gekozen: 1) voor de veel hogere resolutie en 2) spiegelscherm vind ik nog altijd minder om op te kijken (is me echt opgevallen in winkel zelf) en 3) "gewone" Tft's zijn ook nog altijd mat, blijft dus volgens mij de betere technologie ...

• crazyheinz
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-01 08:50
@bOutrOs: Ik zelf heb een spiegelende tft. Ik vind het beeld schitterend zeker met films.
Ik heb er ook geen zonlicht op schijnen anders zou het wel wat lastiger worden.
Voor mijn nieuwe laptop heb ik een mat scherm besteld omdat ik ook wel wat buiten ga zitten..

Verwijderd

Hmm ja, je hoort mij niet zeggen dat het beeld niet "mooier" zal zijn op een spiegelglas tft, maar je moet voor- en nadelen tegen elkaar afwegen vind ik. En in de zuivere betekenis van "laptop" biedt een mat scherm nog altijd meer voordelen vind ik ...

• crazyheinz
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-01 08:50
Ik ben het 100 procent met u eens :)
Pagina: 1