Voorrang paradox

Pagina: 1
Acties:
  • 704 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-04 22:14
Afbeeldingslocatie: http://img336.imageshack.us/img336/6141/verkeerdo3.png

Vanochtend deze situatie. Wie mag er eerst?

• Rood moet groen voor laten gaan, want die komt van rechts.
• Blauw moet rood voor laten gaan, want die gaat rechtdoor.
• Groen moet blauw voor laten gaan, want die komt van rechts.

Gelukkig waren we op de fiets en kwam het allemaa goed, maar ik vraag me toch af hoe het had gemoeten. Iemand een idee hierover?

[ Voor 3% gewijzigd door Skaah op 24-10-2006 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRKie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-05 15:13
euhm, volgens mij heb je niet de juiste imageshack link gebruikt? :)

edit: je hebt het zelf ook gezien

Over je vraag: deadlock! :P

Geen van de 2 wegen waren een voorrangsweg? Geen borden ofzo?
Ik denk dat het zo zou moeten gaan (theoretisch gezien):
- rood stopt voor groen
- groen voor blauw
blauw rijd door
groen rijd door
rood rijd door

Persoonlijk zou ik:
als rood: doorrijden
als groen: stoppen en iedreen laten doorrijden
als blauw: stoppen en doorrijden als rood voorbij is

Ben ook eens benieuwd naar de echte oplossing :)

[ Voor 78% gewijzigd door DaRKie op 24-10-2006 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:56

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Heb je ook naar de verkeersborden / haaientanden gekeken? Ik vermoed dat groen voor de haaientanden moet blijven wachten en dat rood dan doorrijdt, daarna blauw de bocht om en groen als laatste.

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikenl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-11-2023

mikenl

BMW 730i

Rechtdoor gaat ALTIJD voor. Alleen (zoals aangetoond) weet lang niet iedereen dit dus..

Who the *&#@ is PEER and why does he reset my connection all the time ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alternativ
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-04 22:26

Alternativ

4 8 15 16 23 42

Skaah schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 19:39:
[afbeelding]

Vanochtend deze situatie. Wie mag er eerst?

• Rood moet groen voor laten gaan, want die komt van rechts.
• Blauw moet rood voor laten gaan, want die gaat rechtdoor.
• Groen moet blauw voor laten gaan, want die komt van rechts.

Gelukkig waren we op de fiets en kwam het allemaa goed, maar ik vraag me toch af hoe het had gemoeten. Iemand een idee hierover?
Volgens mij is dat net zo'n situatie als een kruising waar van alle kanten mensen komen, de initiatiefnemer of degene rechtdoor op dezelfde weg.

alternativ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Hoe 't dan moet? Diegene die 't assertiefst is, gaat als eerste ;)

Staat volgens mij zelfs gewoon in je theorieboekje mocht je ooit zover komen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
mikenl schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 19:42:
Rechtdoor gaat ALTIJD voor. Alleen (zoals aangetoond) weet lang niet iedereen dit dus..
Euhm, als jij rechtdoor gaat en er komt iemand van rechts, dan moet je die toch écht voor laten gaan, ook al slaat ie af of niet... :X Hopelijk rijd jij alleen fiets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winnetou
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ja ik zou ook zeggen degene die als eerst gaat. Meestal degene met de grootste auto ofzo :P

Die folgende Sendung ist für Zuschauer unter sechzehn Jahre nicht geeignet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:38
Volgens mij mag blauw eerst, daarna groen en al laatst rood.

Het van rechts komen weegt zwaarder dan het rechtdoor gaat voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:41

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Osiris schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 19:44:
[...]

Euhm, als jij rechtdoor gaat en er komt iemand van rechts, dan moet je die toch écht voor laten gaan, ook al slaat ie af of niet... :X Hopelijk rijd jij alleen fiets...
Alleen als er bij die persoon van rechts geen haaietanden staan natuurlijk

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeoDupke
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-03-2024
Situatie van goed oogcontact maken, en met je handje aangeven dat je iemand eerst laat gaan. Iedereen staat toch stil, dus tijd genoeg.

No worries m8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HielkeJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Volgens mijn rijinstructeur was "rechtdoor op dezelfde weg" geen voorrangsregel, maar een "netheidsregel".

Volgens hem gaat de voorrangsregel in dat geval voor de andere regels.

Dus eerst mag de blauwe pijl, dan de groene en dan pas de rode.

Maar in de meeste gevallen komt het er gewoon op neer dat het persoon met de grootste / snelste auto eerst gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skaah
Mad Marty schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 19:41:
Heb je ook naar de verkeersborden / haaientanden gekeken? Ik vermoed dat groen voor de haaientanden moet blijven wachten en dat rood dan doorrijdt, daarna blauw de bocht om en groen als laatste.
Er stonden geen haaietanden of dat soort tekens. Voor de mensen die het kennen: het gaat om het heuveltje met de fietspaden en trappen tussen het station en het museum in Groningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Volgens mij zijn hier geen regels voor. Ik maak dit zelf ook regelmatig mee en het is in de praktijk gewoon degene die het eerst gaat rijden ;) In mijn ervaring is dat vaak blauw, want mensen zijn veel eerder geneigd om verkeer van rechts hoe dan ook voorrang te geven. Alleen blauw heeft daar geen last van en wordt dus voorgelaten.

[ Voor 7% gewijzigd door Palomar op 24-10-2006 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Dit is idd een paradox en slechts na een volle stop van de 3 betrokkenen zal men zich dat realiseren. In praktijk is blauw degene die feest viert want een een stoppende rode auto zal blauw als hint beschouwen..... en groen boeit dan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Laatst online: 16:00

Reinier

\o/

HielkeJ schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 19:48:
Volgens mijn rijinstructeur was "rechtdoor op dezelfde weg" geen voorrangsregel, maar een "netheidsregel".
Dan kent jouw instructeur de regels niet en mag hij wat mij betreft zijn licentie inleveren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

gossie, wat funderen we weer goed met bronnen :/

ik heb geen idee: ik rijd maar wat.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beugelfles
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-05 18:43

Beugelfles

I love rusty spoons

Rood mag voor imo

Het is altijd zo dat in een gelijkwaardige positie wat betreft voorrangsregels degene met de kortste bocht voor mag. Naar mijn mening is dat hier rood, deze maakt namelijk geen bocht.

"kleine bocht gaat voor grote bocht"

Rood maakt geen bocht dus gaat hij voor.

Edit: misschien kan iemand hier het antwoord vinden
Zoeken op website V&W naar wegenverkeerswet

Regels verkeer volgens V&W Hier staat op p. 11 ook geen uitsluitend antwoord

[ Voor 42% gewijzigd door Beugelfles op 24-10-2006 20:10 ]

Specs "It don't mean a thing if it ain't got that swing!"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HielkeJ
  • Niet online
Reinier schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 19:52:
[...]

Dan kent jouw instructeur de regels niet en mag hij wat mij betreft zijn licentie inleveren :)
Het kan ook best zijn dat ik de dingen door elkaar heb gehaald in de loop der tijd, maar volgens mij vertelde hij het zo.

Ik wil van jou ook wel eens een goede bron zien met waarom het op die manier fout is, of kom je niet verder dan roepen dat een ander de regels niet goed kent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DEVoTi0N
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Ik kwam een paar weken geleden precies in dezelfde situatie, toen ik bij mijn moeder in de auto zat. Iedereen stoppen, want niemand had enig idee wie er voor mocht. Je hebt hier eigelijk 2 regels tegen elkaar. De "rechts gaat voor" en "rechtdoor op dezelfde weg gaat voor". Vraag is nu welke regel sterker is. Ik zou zelf gokken op de rode auto, die rechtdoor reed (zo ook m'n moeder :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Rood mag sowieso als eerste lijkt me (rechtdoorgaand verkeer), daarna blauw (want die komt van rechts), en als laatste groen?

Zo los ik het meestal op iig.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
wildhagen schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 20:17:
Rood mag sowieso als eerste lijkt me (rechtdoorgaand verkeer), daarna blauw (want die komt van rechts), en als laatste groen?

Zo los ik het meestal op iig.
Waarna, als blauw nog wat verder weg is en geen issue vormt, groen zich in jouw rechterflank boort, aangezien jij hem geen voorrang geeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Osiris schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 20:18:
[...]

Waarna, als blauw nog wat verder weg is en geen issue vormt, groen zich in jouw rechterflank boort, aangezien jij hem geen voorrang geeft...
Dat gebeurt alleen als één van de drie niet op zit te letten ;)

Vind dit altijd wel rottige punten, je moet idd erg goed uitkijken of iedereen zijn ogen wel open heeft. Volgens mij zijn er ook niet zo gek veel situaties als deze? Meestal is één van de wegen wel een voorrangsweg, of geregeld met stoplichten, of zo'n STOP-bord of iets in die trant...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 43565

Gewoon met lessen gehad. Een kwestie van voorzichtig doch zelfverzekerd je auto er voor douwen of voorang geven aan de persoon die blijk geeft voorzichtig doch zelfverzekerd zijn auto er door te rammen.

Meestal heeft dat in de praktijk alles te maken met: de type wegen, de onderlinge snelheden, de type auto's, de type bestuurders, etc.

Met zo'n overduidelijke T-splitsing zal rood wel voorrang krijgen. Zeker als het ook een rode auto betreft. Maar het hoeft natuurlijk niet altijd zo'n overduidelijke t-splitsing te zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 43565 op 24-10-2006 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

HielkeJ schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 20:07:
[...]
Het kan ook best zijn dat ik de dingen door elkaar heb gehaald in de loop der tijd, maar volgens mij vertelde hij het zo.

Ik wil van jou ook wel eens een goede bron zien met waarom het op die manier fout is, of kom je niet verder dan roepen dat een ander de regels niet goed kent?
Okee, Veilig Verkeer Nederland zegt bijvoorbeeld:
Hoe is wettelijk de voorrang geregeld?

In het kort kunnen we zeggen dat als er geen borden staan die de voorrang regelen, de volgende regels gelden:
• Rechtdoor op dezelfde weg gaat voor;
• Bestuurders die links afslaan moeten bestuurders op dezelfde kruising die naar rechts afslaan voor laten gaan;
• Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren (zoals een uitrit verlaten) moeten al het overige verkeer voor laten gaan.
En de genoemde situatie is naar mijn weten gewoon een conflict waar geen duidelijke regel voor is. VVN raadt trouwens hier en daar aan om contact op te nemen met de locale politie voor meer informatie over de geldende regels :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-05 22:21
wildhagen schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 20:20:
Volgens mij zijn er ook niet zo gek veel situaties als deze? Meestal is één van de wegen wel een voorrangsweg, of geregeld met stoplichten, of zo'n STOP-bord of iets in die trant...
Met al die 30km zones die een tijd terug als paddestoelen uit de grond schoten is het aantal gelijkwaardige kruisingen nog veel harder gegroeid, en ieder willekeurig gelijkwaardig kruispunt kan deze situatie opleveren.

Dat niet alle wegen even druk zijn, en het dus op veel plaatsen (bijna) nooit voorkomt, maar bijvoorbeeld in Veghel (NB), op de Bunders, kom ik het regelmatig tegen, waarbij inderdaad ofwel degene die nog rijdt, ofwel degene die rechtdoor gaat (rood in dit geval) voor gaat.
In Veghel moet rood daar overigens zeer goed mee uitkijken, want van onderen komen niet 1, maar 2 rijstroken, 1 voor linksaf en 1 voor rechtsaf, waarbij het dus vaak maar net goed gaat als er nog iemand aankomt die daar _rechts_ wil maar afgedekt wordt door groen.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105758

Rood rijdt gewoon door, dan slaat die blauwe de straat in en kan groen daarna meteen gas geven. is iig de meest efficiente manier. Anders zit je alleen maar te klote. Zeker als die rode net in het deel staat waar de blauwe in wilt slaan. En de blauwe zal wel net op het deel staan waar de groene heen wil gaan.

Maar met handgebaren en een keer knikken kom je al heel ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:00
Ze hebben mij ook altijd geleerd dat de 'rechtdoor op dezelfde weg gaat voor' regel een 'zwakkere' regel is dan de overige voorrangsregels.

Een situatie als deze is afhankelijk van wie er ruimte geeft. Vaak zijn mensen asociaal genoeg om zo ver mogelijk door te rijden, maar te bang om daadwerkelijk voorrang te nemen, waardoor het echt vastloopt.

Zelf kijk ik in zo'n situatie altijd of de ander aarzelt. Bespeur ik een aarzeling, dan rij ik door.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb even paint aangeslingerd ghehe.

Zo een tafereel krijg je meestal, nou dan weet ik het wel als rode auto iig.

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/mightyspawn/situatie.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Maakt voor de wet niet zo uit wie er eerst gaat als ik deze situatie goed zie. Je moet elkaar voor laten gaan, en het is aan de burger om zelf de situatie in te schatten. Als er eentje doorrijdt, en de ander klapt erop, is degene die de voorrang niet heeft verleend verantwoordelijk..

Als je wilt zoeken op de wet, zoek dan op RVV1990. (Reglement Verkeersregels en Verkeertekens 1990)

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

eerst diegene die van rechts komt, groen dus.
Daarna de rode... die gaat rechtdoor..
dan de blauwe.

simpel toch? :)

edit: met mijn vorige auto nam ik altijd mijn voorrang... altijd erg leuk om te zien dat ze vol op de rem moeten, zal mij een zorg zijn dat ze in mijn zijflank knallen... ik ben dan toch in mijn recht.

Met mijn prelude kijk ik toch 2 keer uit :P

[ Voor 51% gewijzigd door Jellabie op 24-10-2006 21:54 ]

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HielkeJ
  • Niet online
Jellabie schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 21:52:
dan de blauwe.

Je weet dat de blauwe voor de groene van rechts komt? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-05 00:23

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Al die mensen die brullen dat rood als eerste door moet rijden hebben hopelijk geen rijbewijs. Ikzelf stop instinctief als er wat van rechts komt.

Rechtdoor op dezelfde weg is hier enkel van toepassing op rood en blauw. Groen rijd immers niet op dezelfde weg en rood moet stoppen voor groen aangezien groen voor hem van rechts komt.

Inderdaad is dit een deadlock geval, maar het voordeel is dat iedereen stopt. Iedereen heeft immers iemand om op te wachten. Aangezien bestuurders over het algemeen over enige vorm van intelligentie en creativiteit beschikken kan men vervolgens middels langzaam optrekken en eventueel oogcontact en handgebaren aangeven wie als eerste verder mag rijden.

Over de betreffende kruising bij het groninger museum: Dat is een kut stuk, vooral omdat zodra je aan de zeikant omhoog gaat niet duidelijk is wat nu stoep en wat nu fietspad is en veel mensen (toeristen onbekend met de situatie) automatisch het bochtje af snijden waardoor ze op de fiets helft terecht komen. Al redelijk vaak heb ik daar flink in de ankers gemoeten.

[ Voor 9% gewijzigd door Janoz op 24-10-2006 22:09 ]

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

HielkeJ schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 22:03:
[...]

Je weet dat de blauwe voor de groene van rechts komt? ;)
oh crap... nu je het zegt :D Heb ik over gekeken !

rood stopt voor groen omdat die van rechts komt,
blauw maakt zijn afslag naar links. dan groen, dan rood

zo denk ik het toch :P

[ Voor 32% gewijzigd door Jellabie op 24-10-2006 22:10 ]

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Jellabie schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 22:09:
[...]
oh crap... nu je het zegt :D Heb ik over gekeken !
Daar ging het hele topic juist over ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Laatst online: 08-05 14:33

TrailBlazer

Karnemelk FTW

is inderdaad heel simpel. Iederene zal stoppen en veroglens moeten ze er maar uit zien te komen. damn zo moeilijk is het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ace
  • Laatst online: 08-05 13:19

Ace

Happy Happy Joy Joy

Iedereen stopt in zo'n geval en de eerste die gas geeft rijdt door, de rest wacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Janoz schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 22:08:
Al die mensen die brullen dat rood als eerste door moet rijden hebben hopelijk geen rijbewijs. Ikzelf stop instinctief als er wat van rechts komt.

Rechtdoor op dezelfde weg is hier enkel van toepassing op rood en blauw. Groen rijd immers niet op dezelfde weg en rood moet stoppen voor groen aangezien groen voor hem van rechts komt.

Inderdaad is dit een deadlock geval, maar het voordeel is dat iedereen stopt. Iedereen heeft immers iemand om op te wachten. Aangezien bestuurders over het algemeen over enige vorm van intelligentie en creativiteit beschikken kan men vervolgens middels langzaam optrekken en eventueel oogcontact en handgebaren aangeven wie als eerste verder mag rijden.

Over de betreffende kruising bij het groninger museum: Dat is een kut stuk, vooral omdat zodra je aan de zeikant omhoog gaat niet duidelijk is wat nu stoep en wat nu fietspad is en veel mensen (toeristen onbekend met de situatie) automatisch het bochtje af snijden waardoor ze op de fiets helft terecht komen. Al redelijk vaak heb ik daar flink in de ankers gemoeten.
We brullen niet dat je door moet rijden, de TS praat over een Paradox waarbij iedereen stil staat. Dus dan moet er gekeken worden en actie worden genomen. Waarbij de rode als eerste weer aan rijdt het meest logische is en ook het meest voorkomt omdat het de makkelijkste en fijnste oplossing is voor iedereen. Tuurlijk rij je niet hersenloos door als die 2 auto's er staan/ niemand een seintje geeft of iemand al gas begint te geven. Dus het ligt ook aan de situatie.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 105758 op 24-10-2006 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Dit is een perfect voorbeeld hoe de nederlandse 'rechts heeft voorrang regel' simpel weg niet werkt als hoofdregel...

In de meeste andere landen hadden rood en blauw op een voorrangsweg gereden en had groen haaientanden oid gezien zodat dit soort situaties niet voorkomen en de logische (want doorgaande) weg voorrang heeft.

Elke keer als ik in NL in de bebouwde kom verbaast het me elke keer weer hoe onlogisch en vooral onpractisch voorrangs situaties zijn met kleine onoverzichtelijke zijstraten van rechts..

<einde soapbox>

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klinz
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-05 09:43

klinz

weet van NIETS

HielkeJ schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 19:48:
Volgens mij is er een ongeschreven regel dat degene die als eerste ter plaatse was, ook weer als eerste mag gaan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

ToolkiT schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 22:51:
Dit is een perfect voorbeeld hoe de nederlandse 'rechts heeft voorrang regel' simpel weg niet werkt als hoofdregel...

In de meeste andere landen hadden rood en blauw op een voorrangsweg gereden en had groen haaientanden oid gezien zodat dit soort situaties niet voorkomen en de logische (want doorgaande) weg voorrang heeft.

Elke keer als ik in NL in de bebouwde kom verbaast het me elke keer weer hoe onlogisch en vooral onpractisch voorrangs situaties zijn met kleine onoverzichtelijke zijstraten van rechts..

<einde soapbox>
Niet werkt vind ik wat kort door de bocht. Ja, het is een paradox, maar is dat een probleem? Een probleem zou het pas worden wanneer er volgens de regels 2 auto's voorang zouden hebben. Het ideale van een 'rechts gaat voor' is dat de snelheid eruit gehaald wordt. Zou je op een voorangsweg rijden dan ben je veel sneller geneigd om gewoon 50 of wel harder te gaan rijden.

Ik heb liever 100 onoverzichtelijke straten rechts dan 1 drempel voor mijn neus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
dit is toch helemaal geen paradox?

zowel bij rood als bij groen komt er iemand van rechts, die bestuurders moeten dus stoppen.
voor blauw komt er niemand van rechts, dus blauw slaat als eerste af naar links. nu heeft groen niemand meer om voor te stoppen, en slaat als volgende linksaf, en daarna is rood aan de beurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Frieda schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 23:12:
dit is toch helemaal geen paradox?

zowel bij rood als bij groen komt er iemand van rechts, die bestuurders moeten dus stoppen.
voor blauw komt er niemand van rechts, dus blauw slaat als eerste af naar links. nu heeft groen niemand meer om voor te stoppen, en slaat als volgende linksaf, en daarna is rood aan de beurt.
Rechtdoor op dezelfde weg ;) Paradox :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Janoz schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 23:07:
[...]

Niet werkt vind ik wat kort door de bocht. Ja, het is een paradox, maar is dat een probleem? Een probleem zou het pas worden wanneer er volgens de regels 2 auto's voorang zouden hebben. Het ideale van een 'rechts gaat voor' is dat de snelheid eruit gehaald wordt. Zou je op een voorangsweg rijden dan ben je veel sneller geneigd om gewoon 50 of wel harder te gaan rijden.

Ik heb liever 100 onoverzichtelijke straten rechts dan 1 drempel voor mijn neus.
ik rij nu zo'n jaar of 6 in landen waar het voorang geregeld is dat de doorgaande weg in principe voorrang heeft en waar (bijna) overal de voorrang duidelijk aangegeven staat en ik moet elke keer weer enorm wennen als ik in NL rij, veel gevaarlijker IMHO.
En door het elke keer afremmen en weer optrekken is het ook nog eens minder milieu bewust.

En ik vind het ook veel ontspannender rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
ToolkiT schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 23:18:
[...]

ik rij nu zo'n jaar of 6 in landen waar het voorang geregeld is dat de doorgaande weg in principe voorrang heeft en waar (bijna) overal de voorrang duidelijk aangegeven staat en ik moet elke keer weer enorm wennen als ik in NL rij, veel gevaarlijker IMHO.
Dat 't gevaarlijker is, ligt eerder aan de bestuurders die 't gevaarlijk máákt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Osiris schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 23:20:
[...]

Dat 't gevaarlijker is, ligt eerder aan de bestuurders die 't gevaarlijk máákt ;)
zeker waar, heb ook op deze manier bijna een aanrijden veroorzaakt omdat ik deze regel vergeten was..
zou helemaal mijn fout geweest zijn ja..

Maar los van dat is het een veiliger en logischer oplossing als de doorgaande weg voorrang heeft en overal de voorrang aangegeven staat.
Zeker als er van die lijpe buitenlandse wagens rondrijden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 01-05 10:17

Stoffel

Engineering the impossible

In zo'n situatie doe ik mijn medemens altijd een plezier door gewoon voorrang te nemen, situatie opgelost. Tenzij de andere bestuurders natuurlijk al hetzelfde aan het doen zijn, het moet wel veilig blijven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:06
ik vind zelf dat eerst blauw, dan groen, dan rood moet gaan..

Ik leg het voor mezelf uit in de zin van 'voorrang geven van rechts is belangrijker dan rechtdoor'

Ofzo

in de taxi knipper even met mijn licht of maak een handgebaar naar 1 van de 2 zodat ze gaan rijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axis

<einde soapbox>
Het leuke is dus dat de Nederlandse staat er vanuit gaat dat de burgers zelf na moeten denken en initiatief moeten nemen. Schijnbaar is uit het verleden gebleken dat dit beter was voor de verkeersveiligheid EN goedkoper dat zomaar lukraak elke kruising, bochtje en overgang vol te planten met bordjes en regels..

Bekijk het dus ook eens van de positieve kant!

edit: nota van toelichting RVV, even snel hier gevonden:
De vraag of men liefst voor elke situatie een concrete instructie moet geven, vraagt ook een meer principiële benadering. De bepalingen van het RVV 1966 zijn in het algemeen absoluut geformuleerd. Dat wil zeggen: het vereiste gedrag wordt geboden, ongeacht de vraag of er in het concrete geval sprake is van belem­mering van de doorstroming of het in gevaar brengen van de ver­keersveiligheid. Ook daar waar dat wel zou kunnen wordt het niet aan de weggebruikers overgela­ten om te beoordelen hoe in een concrete situatie te hande­len. Dit terwijl in veel andere gevallen - gedacht kan worden aan complexe verkeerssituaties - van de hedendaagse verkeers­deelnemers wel wordt verwacht en ook mag worden verwacht, dat zij op de juiste wijze handelen. Door de vele abso­luut geformuleerde voorschriften voor relatief eenvoudige situa­ties wordt de verkeersdeelnemer een deel van zijn verantwoor­delijkheid ontnomen. Hij behoeft zelf niet meer te denken. Dat heeft de overheid al voor ze gedaan.

Daardoor is in de praktijk te zien hoe weggebruikers veelvuldig regels negeren, zonder dat daarbij het verkeer wordt gehinderd of in gevaar gebracht. De verkeersdeelnemers ervaren bovendien dat het negeren van voorschriften slechts zelden een strafrechtelijk vervolg krijgt; daardoor worden ze als het ware aangemoedigd zelf te bepalen hoe zij zich op de weg zullen gedra­gen. In ieder geval blijken velen hun eigen inzichten de voorkeur te geven boven die van wetgever of wegbeheerder. Dat is met name het geval als het verboden gedrag naar hun indruk meer strookt met doorstroming en veiligheid dan de voorschriften van de overheid. Klaarblij­kelijk accepteert de verkeersdeelnemer niet langer dat de overheid in zo sterke mate bepaalt, hoe hij zich in concrete gevallen dient te gedragen.

Bijgevolg komen er zoveel opzettelijke overtredingen voor dat men op verkeersgebied van “burgelijke ongehoorzaamheid” kan spreken. Het gaat daarbij hoofdzakelijk om overtreding van een absoluut geformuleerd voorschrift zonder dat dat in de concrete situatie tot gevaar of hinder leidt. Voor zover het daar bij blijft kan niet worden gesproken van een ernsti­ge inbreuk op de verkeers­orde. Het gros van de verkeersdeel­nemers wenst zich als een goed weggebruiker te gedragen. In het algemeen is men er op uit zijn bestemming te bereiken zonder de doorstroming te belemmeren of de veiligheid in gevaar te brengen. Die intentie mag niet door te starre regelgeving in de kiem worden gesmoord. Integendeel, dit reglement beperkt de voorschriften tot het voor een veilig en ordelijk verloop van het verkeer noodzakelijke minimum. Niet meer, maar ook niet minder. Uit de praktijk blijkt dat de wetgever de weggebruiker niet ongestraft kan reduceren tot een robot.

Daarnaast is er een kleinere groep verkeersdeelnemers die uit eigen belang of onverschilligheid bewust de regels overtreedt en zich daarbij niet bekommert om de veiligheid van zijn medeweggebrui­kers.

Wetgever en wegbeheerder moeten met beide categorieën weggebruikers rekening houden. Enerzijds dienen de goedwil­lende verkeersdeelnemers als verantwoordelijke mensen te worden benaderd. Voor zover zij falen, en dat kan iedereen overkomen, dienen zij voor hun gedrag aansprakelijk te worden gesteld. De regelgeving mag niet zo absoluut zijn geformu­leerd dat zij aan die eigen verant­woordelijkheid voorbij gaat en daardoor praktisch gesproken “­dwingt” tot overtreden. Evenmin mag een regel zo ingewikkeld zijn dat de weggebruiker het voorschrift niet kent. Dat leidt tot onbewuste overtre­dingen waardoor het beoogde doel niet wordt bereikt. Ander­zijds moet de wetgeving zodanig zijn dat zij een passend antwoord heeft op de weggebruikers die bewust hun

verantwoordelijkheid ontlopen. Dat betekent dat het uitgangs­punt van het RVV 1966 dat voor alle denkbare situaties concrete voor­schriften beoogt, verlaten moet worden. Nog­maals: het uitgangspunt voor het RVV 1990 is dat de wetge­ving moet worden beperkt tot de basisregels.

[ Voor 67% gewijzigd door axis op 25-10-2006 06:58 ]

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

axis schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 06:54:
[...]

Het leuke is dus dat de Nederlandse staat er vanuit gaat dat de burgers zelf na moeten denken en initiatief moeten nemen. Schijnbaar is uit het verleden gebleken dat dit beter was voor de verkeersveiligheid EN goedkoper dat zomaar lukraak elke kruising, bochtje en overgang vol te planten met bordjes en regels..

Bekijk het dus ook eens van de positieve kant!

edit: nota van toelichting RVV, even snel hier gevonden:

[...]
die quote vind ik eigenlijk een beetje onzin, er word beweerd dat mensen hun eigen inzicht mogen gebruiken, dat is natuurlijk onzin, want rechts heeft voorrang dus er is geen keuze.
Buiten dat vraag ik me af van waneer die quote is want, gezien de extra regeltjes en controle op die regeletjes van de laatste tijd lijkt dat niet met die philosofie te kloppen...
(bijv. flitsen op snelweg bij 7km te hard, controle op handsfree bellen etc etc)

Dat het beter voor de verkeersveiligheid is kan ik me amper voorstellen, misschien dat dat in het verleden was maar met het verkeer van tegenwoordig gaat dat er bij mij niet echt in.

En overal bordjes hoeft helemaal niet, gewoon een streep op het wegdeel dat voorang moet geven is in principe al genoeg op de meeste plekken. Als je uitgaat van doorgaande weg heeft voorrang dan is dat zowieso al veel logischer en zijn die strepen alleen een bevestiging daarvan als het een twijvel geval is wat de doorgaande weg is.

De reden dat het in NL zo is zoals het is is denk ik eerder laksigheid en kortzichtigheid van de overheid. Men is dit gewend en denkt niet meer na over wat beter zou zijn, zeker niet als dat een investering en politiek risico (mensen hoeden niet van verandering dus krijg je klachten) zou moeten kosten :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

Het is toch een europese regel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 43565

j-w schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 09:57:
[...]

Het is toch een europese regel?
In het reisgidsje van Portugal (weet helaas niet meer welke):
Auto's van rechts hebben voorrang. In de praktijk echter hebben auto's op de breedste en rechtdoorgaande weg voorrang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 30-11-2023
Heb zelf nog geen rijbwijs, maar ik zou zeggen, eerst rechtdoor (rood). Dan heb je alleen nog blauw en groen, waarbij blauw voorang heeft op groen (groen moet voorang verlenen aan rechts).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Laatst online: 08-05 14:33

TrailBlazer

Karnemelk FTW

ToolkiT schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 09:52:
[...]

die quote vind ik eigenlijk een beetje onzin, er word beweerd dat mensen hun eigen inzicht mogen gebruiken, dat is natuurlijk onzin, want rechts heeft voorrang dus er is geen keuze.
er staat dat ze gewoon tot een gezamenlijk besluit moeten komen. Dus allemaal stil staan dan gewoon ff oogcontact ff een gebaar maken en door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-05 08:07

Metro2002

Memento mori

Jellabie schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 21:52:
dan de blauwe.

edit: met mijn vorige auto nam ik altijd mijn voorrang... altijd erg leuk om te zien dat ze vol op de rem moeten, zal mij een zorg zijn dat ze in mijn zijflank knallen... ik ben dan toch in mijn recht.

Met mijn prelude kijk ik toch 2 keer uit :P
Dat lijkt mij inderdaad ook de juiste volgorde. Eerst de auto die van rechts komt, dan rechtdoorgaand en dan pas de auto die afslaat (ookal komt ie van rechts) (beter zou zijn als blauw en groen gewoon tegelijk gaan rijden, dan hoeven ze niet op elkaar te wachten :P )

Hmm lastige situatie wel. Ik denk dat ik in de praktijk (als ik groen zou zijn) blauw voor zou laten gaan toch. (ervan uitgaande dat rood stopt)

[ Voor 16% gewijzigd door Metro2002 op 25-10-2006 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eindewege
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-05-2023

Eindewege

Het beste dorp van nederland

NeOTheMaTriXM schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 10:17:
Heb zelf nog geen rijbwijs, maar ik zou zeggen, eerst rechtdoor (rood). Dan heb je alleen nog blauw en groen, waarbij blauw voorang heeft op groen (groen moet voorang verlenen aan rechts).
Deze meneer laat gelijk zien waarom de genoemde situatie niet vaak problemen oplevert, er is altijd wel een heikneuter die het niet weet of gewoon doorscheurt, waardoor het zich vanzelf oplost. :+

Het wordt vervelender wanneer je twee van die kerels hebt.

Van Zeeland dan misschien ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Eindewege schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 10:23:
[...]

Deze meneer laat gelijk zien waarom de genoemde situatie niet vaak problemen oplevert, er is altijd wel een heikneuter die het niet weet of gewoon doorscheurt, waardoor het zich vanzelf oplost. :+

Lekker vriendelijk weer :P In wezen heb je daar inderdaad een deadlock, maar in de praktijk is het vrijwel altijd de rode die doorrijdt. Dat heeft weinig met heikneuters of onwetendheid te maken, maar meer met het feit dat je daarmee de situatie het snelste oplost. In de gevallen waar ik zoiets tegenkom is rood vaak zelfs degene die nog rijdt / pas aan komt rijden als blauw en groen al stilstaan. Beetje onzin dan om rood te laten stoppen, met zijn allen uit te stappen, koffiekransje te houden en dan met steen/schaar/papier te gaan beslissen wie er voorrang gaat nemen :+

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeOTheMaTriXM
Eindewege schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 10:23:
[...]

Artikel 18
1 Bestuurders die afslaan, moeten het verkeer dat
hen op dezelfde weg tegemoet komt of dat op
dezelfde weg zich naast dan wel links of rechts
dicht achter hen bevindt, voor laten gaan.
Verkeer en Waterstaat pagina 12 van de pdf.

[ Voor 1% gewijzigd door NeOTheMaTriXM op 25-10-2006 10:45 . Reden: even een aantal bold's erbij ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Heel fijn... En bestuurders van rechts op een gelijkwaardige kruising dan? Blauw moet wachten op rood, blijkt uit jouw quote. Groen moet op blauw wachten, blauw komt immers van rechts. Rood moet echter op groen wachten, omdat die (voor rood) van rechts komt.
Uiteindelijk moet dus iedereen op elkaar wachten, en gaat het in dit topic dus over regels die zo'n situatie mogelijk op zouden lossen.

De regel die jij aandraagt is juist deel van het probleem. Niet dat dat de regel fout maakt, maar wel ongeschikt om deze situatie mee op te lossen.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axis
ToolkiT schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 09:52:
[...]

Buiten dat vraag ik me af van waneer die quote is want, gezien de extra regeltjes en controle op die regeletjes van de laatste tijd lijkt dat niet met die philosofie te kloppen...
(bijv. flitsen op snelweg bij 7km te hard, controle op handsfree bellen etc etc)

Dat het beter voor de verkeersveiligheid is kan ik me amper voorstellen, misschien dat dat in het verleden was maar met het verkeer van tegenwoordig gaat dat er bij mij niet echt in.

En overal bordjes hoeft helemaal niet, gewoon een streep op het wegdeel dat voorang moet geven is in principe al genoeg op de meeste plekken. Als je uitgaat van doorgaande weg heeft voorrang dan is dat zowieso al veel logischer en zijn die strepen alleen een bevestiging daarvan als het een twijvel geval is wat de doorgaande weg is.

De reden dat het in NL zo is zoals het is is denk ik eerder laksigheid en kortzichtigheid van de overheid. Men is dit gewend en denkt niet meer na over wat beter zou zijn, zeker niet als dat een investering en politiek risico (mensen hoeden niet van verandering dus krijg je klachten) zou moeten kosten :(
Nou ja, als je leest zie je dat het huidige RVV voor het laatst in 1990 is gereviseerd. Er vinden trouwens wel steeds kleine wijzigingen plaats, maar het uitgangspunt is toch duidelijk? Dat jij het niet eens bent met het standpunt van de overheid is ook duidelijk.

En nee, zo te zien voorziet de wet niet in een antwoord op de vraag wie hier eerst mag.

Als ik trouwens zo'n beetje zoek op dit probleem, kom ik het en der tegen dat met vind dat de rechtdoorgaande auto voor moet mogen, omdat die het meeste punten heeft qua maatschappelijk belang: doorstroming. Maar dat zijn allemaal meningen, geen wetten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eindewege

Eindewege

Lekker vriendelijk weer :P
Ok, ik had het iets beschaafder kunnen brengen, maar was niet persoonlijk bedoelt :)

Wat ik maar bedoel is dat er vaak wel iemand is die voorang neemt.
Als ik trouwens zo'n beetje zoek op dit probleem, kom ik het en der tegen dat met vind dat de rechtdoorgaande auto voor moet mogen, omdat die het meeste punten heeft qua maatschappelijk belang: doorstroming. Maar dat zijn allemaal meningen, geen wetten..
Juist, en dat is natuurlijk de reden dat er geen wet voor is, het gezonde verstand werkt vaak beter, en je kan niet voor elke situatie regeltjes gaan bedenken.

[ Voor 51% gewijzigd door Eindewege op 25-10-2006 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Dit soort situaties kom je regelmatig tegen in het verkeer, je kunt ook met 4 man tegelijkertijd op een kruising afkomen waar geen voorrang geregeld is met borden/markeringen. Je moet dan allemaal je rechter buurman voor laten gaan, maar niemand mag rijden. Mijn rij-instructeur heeft me geleerd dat er dan gewoon 1 moet zijn die (onterecht?) voorrang neemt waarna de rest zichzelf regelt. Als je helemaal veilig wil doen laat je de persoon die jou voor moest laten voor gaan, dan weet hij dat jij niet plotseling gaat rijden en hij dus fout is omdat hij je niet voor liet gaan en vervolgens regelt alles zich weer volgens de regels.

Maar goed, meestal pak ik gewoon voorrang als iedereen blijft staan. Rustig het kruispunt oprijden en goed opletten of de rest netjes blijft staan ;)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeOTheMaTriXM
Eindewege schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 10:57:
[...]

Ok, ik had het iets beschaafder kunnen brengen, maar was niet persoonlijk bedoelt :)

Wat ik maar bedoel is dat er vaak wel iemand is die voorang neemt.

[...]

Juist, en dat is natuurlijk de reden dat er geen wet voor is, het gezonde verstand werkt vaak beter, en je kan niet voor elke situatie regeltjes gaan bedenken.
http://www.verkeerenwater...VV_2006_tcm195-160624.pdf - Artikel 18.
Er is dus wel een wet voor die zegt "recht door gaand heeft voorang op afslaand verkeer"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Anoniem: 43565 schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 10:05:
[...]

In het reisgidsje van Portugal (weet helaas niet meer welke):
Auto's van rechts hebben voorrang. In de praktijk echter hebben auto's op de breedste en rechtdoorgaande weg voorrang.
klopt zo is het bijna overal.
De regel rechts heeft voorang geld in principe overal, maar behalve in NL hebben ze aangegeven dat de kleine weg voorrang moet verlenen aan de doorgaande weg.
De regels hoeven immers niet of amper aangepast te worden, er hoeven enkel op wat plaatsen wat strepen en/of haaietanden geplaatst te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

ToolkiT schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 11:05:
[...]

De regel rechts heeft voorang geld in principe overal, maar behalve in NL hebben ze aangegeven dat de kleine weg voorrang moet verlenen aan de doorgaande weg.
'kleine weg' :? Is er toch geen regel die zegt dat een minder brede weg voorrang moet verlenen aan een bredere weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axis
ToolkiT schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 11:05:
[...]

De regels hoeven immers niet of amper aangepast te worden, er hoeven enkel op wat plaatsen wat strepen en/of haaietanden geplaatst te worden.
Kun je onderbouwing geven of bronnen voor deze regel? Enige relevante dat ik zie in het RVV:
Artikel 15
1. Op kruispunten verlenen bestuurders voorrang aan voor hen van rechts komende bestuurders.
2. Op deze regel (15.1) geldt de volgende uitzondering: bestuurders op een onverharde weg verlenen voorrang aan bestuurders op een verharde weg.

Artikel 18
1. Bestuurders die afslaan moeten het verkeer dat hen op dezelfde weg tegemoet komt voor laten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Laatst online: 01-05 10:36

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Reinier schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 19:52:
[...]

Dan mag mijn vroegere instructeur dat ook wel doen. Die vertelde namelijk zo'n beetje hetzelfde.
Artikel 18
  1. Bestuurders die afslaan, moeten het verkeer dat hen op dezelfde weg tegemoet komt of dat op dezelfde weg zich naast dan wel links of rechts dicht achter hen bevindt, voor laten gaan.
"Voor laten gaan" is ondergeschikt aan "voorrang verlenen". De auto die rechtdoor gaat op dezelfde weg heeft dus het minste "recht" om voor te gaan en moet dus wachten. Wie er dan eerst mag rijden volgt verder uit de normale verkeersregels. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axis
-NMe- schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 11:35:
"Voor laten gaan" is ondergeschikt aan "voorrang verlenen". De auto die rechtdoor gaat op dezelfde weg heeft dus het minste "recht" om voor te gaan en moet dus wachten. Wie er dan eerst mag rijden volgt verder uit de normale verkeersregels. :)
Kun je aantonen door middel van jurisprudentie dat de ene term ondergeschikt is aan de andere? Volgens mij is dit namelijk helemaal niet het geval. Beiden 130 euro volgens het feitenboekje trouwens, nogal prijzig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikenl

mikenl

BMW 730i

Osiris schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 19:44:
[...]

Ja, hoor... 8)7 ik bedoelde natuurlijk in dit soort situaties. Overigens een BMW 730i is geen fiets...

Rechtdoorgaand verkeer heeft voorrang op afslaand verkeer, dus blauw moet wachten op rood, en groen moet wachten op blauw, beiden slaan ze af. Alleen rood gaat rechtdoor op dezelfde weg en heeft (dus?!) voorrang.
Overigens heb ik al sinds 1993 mijn rijbewijs en kom ik deze situatie regelmatig tegen (voor de kenners: achter het station van Enschede heb je zo'n fijn punt).
Maar goed, mocht het niet zo zijn, kom ik er toch altijd goed van..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Laatst online: 01-05 10:36

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Waarom zou het wetboek een onderscheid maken in terminologie als er behalve de term zelf geen onderscheid is? Ik heb behalve dat geen bewijs, maar het is me wel altijd zo geleerd. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

axis schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 11:32:
[...]

Kun je onderbouwing geven of bronnen voor deze regel? Enige relevante dat ik zie in het RVV:

[...]
ik zei: 'overal behalve in NL' dus de RVV is dan irrelevant vind je ook niet? ;)

Buiten dat is het meer een de facto regel dan een officieele regel denk ik, zal het eens opzoeken..
De voorrang is igg wel altijd zo aangegeven..

mmm ik kan zelfs de 'rechts heeft voorrang regel niet vinden in de highway code, behalve bij rotonde's..
http://www.highwaycode.gov.uk/g.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eindewege

Eindewege

http://www.verkeerenwater...VV_2006_tcm195-160624.pdf - Artikel 18.
Er is dus wel een wet voor die zegt "recht door gaand heeft voorang op afslaand verkeer"
Die wet gaat niet over dezelfde situatie waar ik het over had, Deze wet bepaalt dat de blauwe auto moet wachten voor de rode. Waar deze wet niet voor geldt, is dat de groene auto de rode voor zou moeten laten gaan, ze zitten immers niet op dezelfde weg.

Misschien maakte ik het niet direct duidelijk, maar ik bedoelde dat er geen wet is specifiek voor de genoemde situatie van de 3 auto's. Dat voorrang verlenen boven voor laten gaan gaat, betwijfel ik, net als wat Axis zei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axis
ToolkiT schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 11:54:
[...]
ik zei: 'overal behalve in NL' dus de RVV is dan irrelevant vind je ook niet? ;)
Oh sorry, ik had je post dus niet goed gelezen..

Wat toelichting.. Gaat denk ik over een andere situatie, en zegt ook niet dat er geen verschil is, maar goed.. bron
CJIB 49059493101

Gerechtshof te Leeuwarden
Arrest

3.8. "Voorrang verlenen" wordt door art. 1, onderdeel am, RVV 1990 omschreven als "het de betrokken bestuurders in staat stellen ongehinderd hun weg te vervolgen". De Nota van toelichting merkt hieromtrent onder meer op:
"In het RVV 1990 is gekozen voor een expliciete omschrijving van het begrip voorrang verlenen. In plaats van "de doorgang vrijlaten" wordt nu gesproken van de bestuurders in staat stellen ongehinderd hun weg te vervolgen. Met name impliceert dit dat een bestuurder die snel een kruispunt nadert en pas op het laatste moment stopt waarbij hij de indruk wekt bij het voorrangsgerechtigde verkeer dat hij niet aan zijn voorrangsverplichting zou voldoen, geen voorrang verleent, hoewel hij in objectieve termen wel de doorgang vrijlaat. Het wordt gewenst geacht dergelijke bestuurders op het negeren van de voorrangsregel aan te kunnen spreken. Hierbij wordt aangesloten bij de recente jurisprudentie over het voorrang geven.". De Nota van toelichting op art. 18 RVV 1990 houdt onder meer in: "Het bepaalde in artikel 18, eerste lid, wijkt inhoudelijk niet af van de regeling zoals deze ingevolge het RVV 1966 gold. Wel is hier in plaats van het begrip hinderen gekozen voor de term "voor laten gaan".
Zowel de regeling van de voorrang als die van het afslaan houdt derhalve in dat de ene weggebruiker de andere weggebruiker in staat stelt om ongehinderd zijn weg te vervolgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Bij mij is deze situatie dagelijkse kost...

Afbeeldingslocatie: http://img99.imageshack.us/img99/7075/kruisingvoorranggr1.jpg
Ik kom dan meestal, in deze opzet, van rechts aanrijden. Het is een T-splitsing met een 'extra straatje', een uitrit. Straatje naar boven heeft dus voorrang, naar onder is een uitrit (boeit dus niet) en van links komend (afslaand 'naar boven') neemt meestal voorrang...

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

mikenl schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 11:51:
[...]

Ja, hoor... 8)7 ik bedoelde natuurlijk in dit soort situaties. Overigens een BMW 730i is geen fiets...

Rechtdoorgaand verkeer heeft voorrang op afslaand verkeer, dus blauw moet wachten op rood, en groen moet wachten op blauw, beiden slaan ze af. Alleen rood gaat rechtdoor op dezelfde weg en heeft (dus?!) voorrang.
Overigens heb ik al sinds 1993 mijn rijbewijs en kom ik deze situatie regelmatig tegen (voor de kenners: achter het station van Enschede heb je zo'n fijn punt).
Maar goed, mocht het niet zo zijn, kom ik er toch altijd goed van..
Sinds 1993? Dat zou het kunnen verklaren. Misschien eens tijd voor een opfris cursus? "Rechtdoorgaand verkeer heeft voorrang op afslaand verkeer" is namelijk niet een bestaande verkeersregel en is dat ook nooit geweest.

Toch jammer dat op deze manier toch een beetje mijn oud-model-bmw rijders vooroordeel bevestigd wordt.

@hieronder: Het is niet ik, maar mikenl die specifiek dat onderdeeltje vergeet en daardoor vindt dat rood op beide andere auto's voorrang heeft. De andere twee slaan immers af.

[ Voor 7% gewijzigd door Janoz op 25-10-2006 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Janoz schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 13:38:
[...]

Sinds 1993? Dat zou het kunnen verklaren. Misschien eens tijd voor een opfris cursus? "Rechtdoorgaand verkeer heeft voorrang op afslaand verkeer" is namelijk niet een bestaande verkeersregel en is dat ook nooit geweest.

Toch jammer dat op deze manier toch een beetje mijn oud-model-bmw rijders vooroordeel bevestigd wordt.
Je vergeet de magische woordjes "op dezelfde weg", die er in de quote wel bij staan. Wat MikeNL echter weer niet vermeldt is dat rood moet wachten op groen en (dus!?) misschien wel voorrang heeft op blauw, maar tevens voorrang moet verlenen aan groen.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikenl

mikenl

BMW 730i

Nu leg je dus precies de vinger op de zere plek... Omdat alle voorrangsregels elkaar nu hebben opgeheven, lijkt het mij logisch dat diegene die niet afslaat (En dus minder tijd nodig heeft om zijn handeling af te maken) voorrang krijgt, zodat alles vlot verloopt.

Zijn jullie het wel met me eens dat het in de praktijk zo gebeurt ?

@Janoz, Ik post onder de naam van m'n broer, aangezien je maar 1 user per ip kan hebben o.i.d.
zelf rijd ik in een polo'tje uit '04.
Enne, beetje jammer van je antipathie voor BMW (Rijders). Snap ook niet goed wat je bedoelt, btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

aangezien je maar 1 user per ip kan hebben o.i.d.
Euhm, volgens mij is dit behoorlijke onzin. Sterker nog, account sharing is niet toegestaan. Daarnaast vind ik het nogal vreemd aangezien je hier beweert dat 'een bmw geen fiets is'. Daarnaast is de post hierboven uberhaupt de eerste waarin je aangeeft dat verkeer van rechts voorrang zou kunnen hebben. Dat is heel iets anders dan de eerste post die je in dit topic gedaan hebt. Daarnaast zie ik niet de zere plek waar Paul de vinger op legt in de post boven je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikenl

mikenl

BMW 730i

Pfft... ik denk dat ik het maar opgeef. tegen zoveel onwelwillendheid kan ik niet op.
Prettige dag nog verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axis
mikenl schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 16:12:
[..]
Zijn jullie het wel met me eens dat het in de praktijk zo gebeurt ?
[..]
In de praktijk gebeurt het inderdaad vaak zo.. Of degene met de grootste assertiviteit.. Maar in beide gevallen is er iemand de lul als je boem doet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-03 17:13

dawuss

gadgeteer

In een poging deze discussie nog wat te redden, hier een versimpelde versie van hetzelfde probleem, maar dan zonder gezever over of rechtsaf voorrang verlenen boven rechtdoorgaand verkeer voorrang verlenen gaat:

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/dawuss/pics/deadlock-verkeer.png

Een kruispunt van drie gelijkwaardige wegen, waar drie auto's tegelijkertijd aan komen rijden.

Dit is een deadlock die aan alle klassieke voorwaarden voldoet en waarbij men in theorie op elkaar moet wachten.

In theorie dus, maar gelukkig kom het in de praktijk wel goed omdat er mensen achter het stuur zitten en vroeg of laat komt men er dus wel uit. Meestal heeft er toch wel iemand meer vaart of meer initiatief en anders wel een grotere auto :P

De enige manier om dit op te lossen is ofwel de wegen ongelijk maken (verkeersborden, haaientanden, of stoplichten), ofwel een nieuwe voorrangsregel invoeren die niet werkt met de relatieve maar de absolute positie van de auto (zuidelijk gaat altijd voor ofzo).

Voorlopig is dit geen probleem, maar als we ooit ons verkeer volledig willen automatiseren moet hier iets aan gedaan worden :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skaah
dawuss schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 18:05:
De enige manier om dit op te lossen is ofwel de wegen ongelijk maken (verkeersborden, haaientanden, of stoplichten), ofwel een nieuwe voorrangsregel invoeren die niet werkt met de relatieve maar de absolute positie van de auto (zuidelijk gaat altijd voor ofzo).

Voorlopig is dit geen probleem, maar als we ooit ons verkeer volledig willen automatiseren moet hier iets aan gedaan worden :)
Ja, mooi, alle auto's uitrusten met een kompas _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
In een poging deze discussie nog wat te redden, hier een versimpelde versie van hetzelfde probleem, maar dan zonder gezever over of rechtsaf voorrang verlenen boven rechtdoorgaand verkeer voorrang verlenen gaat:

[afbeelding]

Een kruispunt van drie gelijkwaardige wegen, waar drie auto's tegelijkertijd aan komen rijden.

Dit is een deadlock die aan alle klassieke voorwaarden voldoet en waarbij men in theorie op elkaar moet wachten.

In theorie dus, maar gelukkig kom het in de praktijk wel goed omdat er mensen achter het stuur zitten en vroeg of laat komt men er dus wel uit. Meestal heeft er toch wel iemand meer vaart of meer initiatief en anders wel een grotere auto :P

Een kruising in die vorm komt ook echt vaak voor :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axis
[..]
Naja, als alles volledig is geautomatiseerd herkennen auto's deze deadlock wel, en kunnen dan het probleem bijvoorbeeld oplossen door een soort van 'master browser election' te houden voor deze situatie. Niet dat dat zonder slag of stoot ingevoerd zou kunnen worden, maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:18

EraZor

Don't mention the war

johnnyv.nl schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 10:13:
[...]

Een kruising in die vorm komt ook echt vaak voor :+
daar gaat 't toch niet om? Ze komen voor en het gaat hier puur om theorie. De kans dat je exact op hetzelfde moment met z'n drieën op een splitising aankomt lijkt me kleiner dat dat je een kruising van deze soort tehgenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
EraZor schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 11:35:
[...]

daar gaat 't toch niet om? Ze komen voor en het gaat hier puur om theorie. De kans dat je exact op hetzelfde moment met z'n drieën op een splitising aankomt lijkt me kleiner dat dat je een kruising van deze soort tehgenkomt.
Ik heb al duizenden kilometers gereden en ben nog nooit een exacte driehoekskruising tegengekomen :? Kan me ook niet voorstellen dat het bestaat.

[ Voor 4% gewijzigd door pagani op 27-10-2006 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online

[afbeelding]

Beste oplossing IMO: iedereen gewoon ff doen alsof ie in GB rondrijdt: links van elkaar langs, dan heb je spontaan geen probleem meer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EraZor

EraZor

Don't mention the war

johnnyv.nl schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 11:36:
[...]

Ik heb al duizenden kilometers gereden en ben nog nooit een exacte driehoekskruising tegengekomen :? Kan me ook niet voorstellen dat het bestaat.
Zomaar een voorbeeldje (polder in de buurt van Utrecht)

Afbeeldingslocatie: http://img221.imageshack.us/img221/4690/image2zm2.gif

Maar nogmaals: het gaat om de theorie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
EraZor schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 11:59:
[...]

Zomaar een voorbeeldje (polder in de buurt van Utrecht)

[afbeelding]

Maar nogmaals: het gaat om de theorie
Hrm, beetje vreemd dat alledrie de wegen dezelfde straatnaam hebben :/

Er staan hier echt geen borden/markeringen?

[ Voor 25% gewijzigd door pagani op 27-10-2006 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EraZor

EraZor

Don't mention the war

Geen idee...plaatje heb ik ook maar ff gegoogled (op google :)) maar nogmaals: wat boeit het nou voor de discussie??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
EraZor schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 15:00:
Geen idee...plaatje heb ik ook maar ff gegoogled (op google :)) maar nogmaals: wat boeit het nou voor de discussie??
Nogmaals, dit hoort niet te kunnen in de praktijk, dus wat boeit jouw discussie. Je kunt gaan filosoferen, maar daar is een ander forum voor (wetenschap & levensbeschouwing)

[ Voor 13% gewijzigd door pagani op 27-10-2006 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
johnnyv.nl schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 15:03:
[...]

Nogmaals, dit hoort niet te kunnen in de praktijk, dus wat boeit jouw discussie.
Maar het kan dus wel in de praktijk, dat is net bewezen. Verder kom je zat gelijkwaardige kruisingen tegen waarbij je precies hetzelfde probleem hebt. Als er van 4 kanten tegelijk een auto/fiets/motor komt zit je gewoon in een deadlock. In de praktijk gaat dat wel goed omdat er altijd wel iemand voorrang krijgt/neemt, maar volgens alleen de verkeersregels kom je er niet uit.

En over die kruising hierboven, de auto die uit de Karissteeg komt heeft natuurlijk voorrang :+

[removed]

Pagina: 1