[Asus Geforce 7600GS] Driver stopt er ineens mee

Pagina: 1
Acties:
  • 1.495 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• bits
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-04 13:54
Beste mede-tweakers
De drivers van mijn videokaart doen het ineens niet meer. Ik start gewoon normaal op in Windows, maar dan met een resolutie van 800x600 en met 4 bits kleuren.
Als ik dan terug wil gaan naar zo'n vorig punt met systeemherstel (ofzo.. ik heb een Engelse Windows XP) doet hij het niet (ik kan een punt uitzoeken enzo, maar bij de laatste stap klik ik op next, maar doet hij niks).
Start ik dan op in veilige modus, doet hij het wel ineens (goeie kleuren enzo, maar systeemherstel doet het ook).

Specs:
Asus P5VD2-MX mobo
Asus Geforce EN 7600GS Silent/HTD PCI-E (256 mb)
Intel Core 2 Duo E6600 (lichtjes overgeklokt, naar een FSB van 275)
2x 512 MB DDR2-RAM (PC5400)
2x Samsung nog-wat (80 GB, SATA-2) in RAID 0 (!)

Als ik naar instellingen ga (rechtermuisknop op het bureaublad enzo..) en dan in de tab kom waarbij ik de resolutie kan instellen, krijg ik: Uw drivers zijn geschreven voor een oudere versie van Windows en wordt niet meer ondersteund. Dit doet hij echter pas sinds vandaag, en ik heb niks met de drivers gedaan.

Ouwe drivers geinstalleerd (81. nog-wat): niks
Meegeleverde drivers geinstalleerd: niks
Nieuwe drivers geinstalleerd (91.47): niks

Mijn moeder heeft het er als laatste opgezeten (vanochtend) en die beweerde dat er niks aan de hand was, en dat ze er niks mee heeft gedaan. Toen ik vanmiddag echter thuis kwam stond de dvd-drive open, en we hebben een hond hier... (beetje vergezocht, maar je weet maar nooit..)
Het vertrouwen daalt héél erg snel op deze manier :Y)

Nog even de kaart aangeduwd, maar levert ook niks op. De kast zat overigens wel heel de tijd dicht (ga je niks in je hoofd halen :+ )

Iemand een idee?

Verwijderd

iemand een idee?
Ja, ikke

Ik denk het niet, maar ik weet zeker dat je videokaart niet lekker is. Het kan ook de oorzaak zijn van een malafide programma's/malware, maar dat denk ik niet omdat het bijna nooit voorkomt.

Wat je nu het beste kunt doen is even de eventviewer erbij pakken en de foutmeldingen hier vermelden. Zo kan niemand er iets mee. Wij lachen je echt niet uit met een screenshot van 800x600 ;)

Overklokken is ook niet altijd even slim en kan schade veroorzaken. Niet elke kaart leent zich er even goed voor en de grenzen zijn vaag. Overklokte kaarten zijn altijd te achterhalen door een fabrikant.

We willen we gerust helpen, maar ik denk dat je naar garantie kunt fluiten :X

PS: Doordat jij het geheugen overklokt wordt je bus ook geforceerd en dat kan ook schade berokkenen.

Hoe dan ook ,het probleem wijst in mijn ogen wel degelijk naar de videokaart.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2006 19:26 ]

• bits
Goh.. een reactie.. da's meer dan ik had kunnen hopen :)

Eerste keer dat ik die eventviewer gebruik, dus vergeef me als ik iets fout doe :)

Wat regelmatig voor komt:
The device, \Device\CdRom0, has a bad block. (kan wel.. mijn moeder wou een cd lezen met een barst erin "Kijk eens even naar deze cd... ik heb hem al zo vaak schoongemaakt maar hij wordt nog steeds niet herkent" (blond..)

2x: The attempt to power off JOEL-C2D failed

komt ook een paar keer voor:
Error code 000000c2, parameter1 00000041, parameter2 868c6000, parameter3 000066c6, parameter4 0003fedf.

En ik hoop echt dat dit toch een legaal progje is.. en niet malware:
The REGSpy service was successfully sent a start control.

verder niks bijzonders.. alleen een paar keer iets met zijn netwerkkaart.. maar dat komt omdat ik daarstraks geen internet had en even wat dingen aan en uit heb gezet :+

Pics:
Afbeeldingslocatie: http://img268.imageshack.us/img268/2074/1ak6.th.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img267.imageshack.us/img267/1100/2nw7.th.jpg

Overigens heb ik (denk ik) het verkeerd gezegd. Mijn CPU is overgeklot van 2.4 naar 2.47 GHz... valt toch wel mee?

[ Voor 27% gewijzigd door bits op 24-10-2006 20:08 ]

• bits
En wat is nou de oplossing?
Gewoon alle drivers van je mobo en graka verwijderen en opnieuw installeren...

Toch bedankt :)

Verwijderd

Een bonte zooi kleuren op 4-bit :o

Toch denk ik nog steeds aan een defecte videokaart en daar wijk ik nog steeds niet vanaf. Dit soort klachten zijn in 99% gerelateerd aan de videokaart zelf.

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-05 19:15

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Verwijderd schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 06:25:
Een bonte zooi kleuren op 4-bit :o

Toch denk ik nog steeds aan een defecte videokaart en daar wijk ik nog steeds niet vanaf. Dit soort klachten zijn in 99% gerelateerd aan de videokaart zelf.
in poist boven je en je leest dat ie het al heeft opgelost met drivers van mobo en gpu herinstallatie....dus blijkbaar valt hij in de 1% :P

T60P Widescreen

Verwijderd

Hij valt in die 1 procent, ja :)

Meestal is je videokaart gaar bij dat soort problemen. Zo niet altijd.

Hoe die drivers hun werk hebben kunnen staken is mij onduidelijk. In plaats van mij lopen te pushen dat ik het ook eens mis heb ;) wil ik graag weten wat het nu was en/of het probleem zich gaat herhalen.

Vet geluk voor TS.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2006 19:32 ]

• bits
De TS spreekt:

Neem dat maar terug...
Bij herstart komt hetzelfde probleem weer terug, maar als ik via veilige modus de drivers opnieuw installeer (normale modus werkt niet) doet hij het weer wel. Tot de herstart.
Bij hibernating (slaat je RAM op op je HD, en zet het weer terug bij start) doet hij het wel nog gewoon, maar anders dus niet.

Eventviewer meldt niks opvallends, noch de drivers zelf.
Aan de drivers ligt het ook niet, bij de vorige drivers (van de cd) begon het, en met de nieuwe gebeurt precies hetzelfde.

Vraag: Is mijn kaart toch gaar, of moet ik gewoon formatteren (geen van beide spreekt me echt aan, heb nog geen partities gemaakt :Y))
Edit: Of een virus?

• bits
Nou... een virus is het iig niet. BitDefender (9 Pro Plus, als beste uit de tests in de Ch!p gekomen) heeft alles gescand, en niks gevonden. (Wel 30 I/O errors btw)

Iemand nog een idee?

• bits
Pff.... Is er nou echt geen enkele tweaker die een gokje durft te doen? Een adviesje wil geven...
Kreeg het advies (van de zaak waar ik hem gekocht heb) om hem te laten onderzoeken door de TD. Maakt mijn portemonnee echter wel 40 euro lichter, en ik heb mijn geld toch hard nodig, met Sinterklaas e.d. voor de deur :)

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-05 22:02

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Hey zit eens niet te schoppen binnen 24u :(

Wat je probleem betreft. Een herinstall wil dit soort onverklaarbaar gedoe nog best wel eens verhelpen. Maar voordat je dat doet zijn er nog dingen die je kunt proberen. Heb je bijvoorbeeld al je RAM en filesystem getest? Misschien gaat het daar ergens verkeerd. Je RAM kun je testen met Memtest86+ en voor je harddisk kun je een tool van de fabrikant gebruiken. Wat het filesystem betreft zijn er veel diagnostische tools te vinden, waaronder in Windows zelf. Meestal test de diagnostic tool voor de harde schijf van de fabrikant ook het file system trouwens.
Ben benieuwd of dat fouten aan het licht brengt.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Seesar
  • Laatst online: 12-05 19:15

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Ik heb de ervaring dat een complete herinstall van windows minder tijd koste dan uit te gaan zoeken hoe en wat er fout zo kunnen zijn in je software....als het hardware fout is door memoryfaults ofzo tja dan helpt dat natuurlijk ook niet.
Voor je backup (omdat je geen meerdere partities hebt) gewoon hdd lenen van iemand ekkes overzetten en dan meteen nieuwe partities maken.

Ik zou dat eerst es proberen, heb toch het idee dat het software related is..........want in een memory fout zou het ene keer wel andere keer niet, tijdens/voor/na herstart moeten zijn, kan niet consequent pas na reboot zijn lijkt me zo, want geheugenadressen worden @ random gebruikt.

T60P Widescreen

• EnnaN
  • Laatst online: 14-05 20:01

EnnaN

Toys in the attic

ik heb sinds zaterdag een compleet nieuwe pc, en hetzelfde probleem!
setup:

asus p5b moederbord met een 6400 core2duo erin
asus en7600gs Silent.

zelfde gedrag. deed het goed, en nu zeg windows ineens dat de driver niet meer 'compatible is met windows'. ik kan ook niet naar de settings tab van de bureaubladinstellingen, want de driver was 'written for a previous version of windows'.

alle drivers van de meegeleverde cd's gebruikt. de driver was NIET digitally signed, en daar werd over geklaagd. maar omdat dat volgens mij wel vaker gebeurt heb ik die driver wel geinstalleerd. ik moet nu zo naar werk, dus ik heb nog niet kunnen zoeken of de website betere drivers heeft (ik googlede op drivers voor deze kaart en vond dit topic ipv direct nieuwe drivers ;) )

edit: even nog snel nu ik aan het werk ben:
ik heb dus een behoorlijk verse windows (zaterdagmiddag geinstalleerd, heeft niet uitgestaan tot afgelopen nacht. toen het probleem). Tenminste, volgens mij heb ik eerst alle mobo+onboard dingen drivers geinstalleerd (requires reboot), en toen pas de videodrivers. ik gok dus dat het de eerste reboot met die drivers is.

heb alle windows updates gedraait, ik draai een legale windows xp met sp2 (van msdnaa), engels.

[ Voor 23% gewijzigd door EnnaN op 30-10-2006 09:22 ]

sig

• EnnaN

EnnaN

Toys in the attic

en het is inmiddels weer later.

@ts: welke drivers gebruik jij precies? Die ik gebruik waren dus geen WHQL drivers, en ik werd zojuist aangeraden deze te installen:
ftp://download.nvidia.com...inxp2k_english_whql_2.exe

ik zit niet thuis, dus kan hem niet proberen, maar zal dat asap doen. mischien kan jij dat proberen

sig

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-05 21:41
Hmm het lijkt erop dat het echt uitschakelen de boel door de war gooit. Hybernate werkte namelijk bij de TS wel en bij Ennan's PC kan ik mij niet voorstellen dat 'ie niet gereboot heeft tijdens het installeren van de PC. Het fysiek uitzetten had 'ie dus vannacht pas gedaan.

Mogelijk dat er een nieuwe firmware voor de VGA te krijgen is, of een andere BIOS voor het mainboard.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Verwijderd schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 06:25:
Heb je een technische verklaring waarom de kaart in veilige modus dus wel 100% goed werkt?

ARME AOW’er

• TD-er
Guardian Angel schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 13:14:
[...]

Heb je een technische verklaring waarom de kaart in veilige modus dus wel 100% goed werkt?
Dat is niet zo vreemd.
Dan wordt de boel veel minder zwaar belast, dus dat kun je IMHO niet echt met elkaar vergelijken.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• EnnaN

EnnaN

Toys in the attic

En met de firmware zoals td-er my adviseerde te pakken doet die van mij het weer
van mijn kant dus beetje paniek om niets gelukkig :D

sig

Verwijderd

Guardian Angel schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 13:14:
[...]

Ja :)

Bij het bootprocess naar de veilige omgeving wordt VGAsafe.sys ingeladen en niet de werkelijke driver. Het komt soms voor dat de VGAsafe.sys driver een hogere resolutie pakt dan 640x480.
VGAsafe.sys kan (meende ik me sterk te herrinnen) 1280x1024@32bit aan als hij de videokaart goed kan initialiseren. Het 3D gedeelde en de GPU zijn zowat uitgeschakeld en daarom mis je de grafische accelleratie van de main driver himself.
De meest common resolutie in veilige modus is 800x600@32-bit 60Hz (mits...)

De windows real mode kerneldriver (het gedeelte dat op een lage ring draait) is verantwoordelijk voor het correct aanspreken van de videokaart. Zodra een driver een instructieset wil opsturen en de videokaart negeert dit door een klein defect dan klapt de boel meteen naar VGA mode en worden bijna alle functies stopgezet. Gamen is dan onmogelijk (OpenGL en softwaremode willen sòms nog wél werken).

Dat de videokaart een defect heeft acht ik nog steeds zeer waarschijnlijk. Foutief geheugen geeft andere fouten zoals freezes, c0000005 en IRQ_LESS_OR_NOT_EQUAL BSOD's. Ook random rebooten wijst in 99% van de gevallen op een hardwaredefect. Ook een driver (vaak netwerkdrivers) kunnen voor zeer veel ellende zorgen. Ik ben er pas na 5 maanden achter dat mijn freeze en BSOD probleem lag aan de onboard netwerkkaart. Sinds ik een aparte netwerkkaart gebruik (en dus WDM drivers) is het probleem als sneeuw voor de zon verdwenen (heel oud kaartje) :)

• EnnaN

EnnaN

Toys in the attic

EnnaN schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 17:52:
En met de firmware zoals td-er my adviseerde te pakken doet die van mij het weer
van mijn kant dus beetje paniek om niets gelukkig :D
en toen ging de driver prima werken na de "direct na install reboot". dus ik blij met mijn blije hoofd, om me vervolgens op andere zaken te storten.

en wat wil het geval: vanochtend, zelfde probleem! :(

dus terug bij af. ook ik draai nu, net als de TS, de nieuwste driver van nvidia, de "91.47" . wederom, mooie 4 bit kleuren. settings tab van de display settings zegt:

Afbeeldingslocatie: http://nanne.goddeloos.nl/pics/error.JPG

edit:

update sessie.

van de asus site de nieuwste drivers, en een nieuwe bios (0701) geflashed.

van de intel site de nieuwste chipsetdrivers geinstalleerd

unistall video drivers -> reboot
nu wel > 4bit displaysettings. maar is nog niet fysiek uitgeweest.
install nieuwe drivers. reboot. en weer 4bit

*cries

als je de drivers uninstalled krijg ik ook na een cold-reboot meer dan 4bit kleuren. kan de TS dat bevestigen? dan weten we iig dat we hetzelfde probleem hebbne, en dat ik niet schaaaaamteloos topickapen aan het doen ben.

[ Voor 35% gewijzigd door EnnaN op 31-10-2006 09:46 ]

sig

• TD-er
@Ennan:
Als je dus zonder geinstalleerde NVidia drivers werkt, hoeveel kleuren heb je dan? 8bit?

• EnnaN

EnnaN

Toys in the attic

hmm, weet ik niet, ik zal anders zo de drivers weer de-installen.
huidige status: nieuwe instantie van de videokaart gehaald bij de computerboer. zelfde gedrag. booten zonder de drivers geeft meer dan 4bit (kijk dus zo even hoeveel)

installen van de drivers via de nvidia setup -> no game.

nu uninstall ik de boel om het aantal bits te checken zonder driver, en dan install ik het nog een keer zonder de nvidia executable, maar met de windows "hee, nieuwe hardware!" methode....

sig

• Velvet
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik heb een keer iets soortgelijks gehad, en toen heeft het bij mij geholpen om mijn videokaart "weg te gooien" in apparaatbeheer, opnieuw te laten detecteren en vervolgens cd'tje met drivers erin.
Alleen bleek later dat mijn harde schijf brak was, dus waarschijnlijk heeft het daaraan gelegen. Heb er nu inderdaad nooit meer last van.

Fujifilm XT-20 | Fuji lenzen | Vintage lenzen

• EnnaN

EnnaN

Toys in the attic

weggooien heeft dus jammer genoeg alleen zin tot installatie drivers.

bij weggooien apparaat en reboot kan ik tot 32bits kleuren, met een res. van 2048x1536. kan ik ook instellen, krijg ik ook beeld etc. kan alleen geen tweede monitor 'zien', dwz op beide monitoren hetzelfde beeld en windows heeft geen weet van een tweede mogelijke aansluiting.

verder kan ik de refreshrate niet instellen (use hardware default setting), dus ik heb het idee dat ik naar een mooi 60hz knipperfeestje aan het kijken ben.

mijn voorlopige conclusie is dus dat de drivers van nvidia (die je wel nodig hebt voor oa 2 monitoren) roet in het eten gooien.

ik hoop nog steeds dat jnolten iets hiervan kan verifieren.

edit:
install via auto-windows thingy geeft een niet-verified xp driver waarschuwing.
vervolgens zijn er wel meerdere 'heads' beschikbaar. en komt er weer een 'hee, nieuwe hardware' melding van mijn monitor

lijkt nu prima te werken.
harde reboot.

back to start. 4bit, geen werkende driver. 1 head.

[ Voor 18% gewijzigd door EnnaN op 31-10-2006 11:56 ]

sig

• EnnaN

EnnaN

Toys in the attic

nou, maar even een nieuwe update, hoewel ik nog steeds niet weet of dit topickapen is, of dat het hetzelfde is :)
ik zie wel dat TS ook een asus mobo en een asus graka heeft.

in ieder geval.

1) nieuwe videokaart van hetzelfde type had geen effect.
2) bellen met asus ook niet. nederland stuurde me door naar duitsland die me naar een 30 minuten met een vriendelijk bedanktje met een kiestoon lieten praten :(
mocht iemand zelf met asus-videokaarten-helpdesk-bandjes wil praten:
0049210295990
3) nieuw moederbord gehaald. nu een gigabyte ga-965p-ds3 . dat lijkt beter te gaan. maar ik moet even reinstallen, want die oude install is niet zo heel blij met die update...

edit: meerdere cold-reboots en een dag later: lijkt prima te werken. en het mobo is ook fijner heb ik het idee :)
voor mij case closed dus.

[ Voor 9% gewijzigd door EnnaN op 01-11-2006 13:39 ]

sig

• bits
sorry dat ik mijn eigen topic niet in de gaten hield.. dacht dat het al gesloten was.. :9

Wat voor mij werkte: Windows herinstalleren.
Door de drivers te herinstalleren hielp het alleen maar tijdelijk, maar na die herinstallatie liep het allemaal gewoon weer prima.

Ik heb Forceware 91.47 nu geinstalleerd staan (hele nieuwe interface... wist ik niet), maar met de Forceware van de cd moet het ook gewoon werken, omdat dat eerst ook was (bij topic start).

Ben blij dat ik niet naar die aardige TD-man van het zaakje bij ons heb geluisterd. Zo'n herinstall scheelt me dan weer 40 euro! Misschien had dat bij Ennan ook wel gewerkt. Sorry dat ik niet oplette ;)

Verwijderd

Ik heb 2x hetzelfde probleem gehad, met NVIDIA Vanta kaartjes...
Weet wel dat het compleet andere kaarten zijn, maar het probleem zat 'em in de Windows Update.

Je mag blijkbaar de NVIDIA drivers van Microsoft niet gebruiken, de oorspronkelijke drivers terugplaatsen hielp niet, ik moest die Windows Update terug verwijderen, en aanduiden om 'em niet meer binnen te halen... daarna terug 32-bit kleuren...

Weet wel dat een VANTA hier niet thuis hoort, maar de Windows Update vermeldde enkel NVIDIA driver update, verder geen info!!

Verwijderd

Ik heb identiek hetzelfde probleem. :?
Had het vorige keer ook. En inderdaad. Even herinstalleren en alles werkt hoe het moet (of 3 keer in mijn geval)

Maar nu heb ik een nieuw systeem, maar met dezelfde VGA kaart (omdat ik toch niet veel game en geen onboard VGA heb) en nu heb ik weer identiek hetzelfde probleem. Vermits het nog maar een paar dagen geleden is dat ik heb geinstalleerd en voorheen geen problemen mee had, wijdt ik het toch wel aan updates van de stomme windows.

Moet herstarten voor windows updates en dan heb ik het probleem beginnen te krijgen.
Laatste drivers van XFX gedownload en installed en dan reboot en alles werkt perfect, herstart ik nu weer, dan heb ik weer de problemen.

En het is niet echt een oplossing, terug installeren. Er is niks misgelopen (of zichtbaar misgelopen) bij de installatie. Anders CD, andere hardware, anders stopcontacten, .... noem maar op. 8)7

Is er geen andere oplossing voor dit probleem?
Pagina: 1