Welk mobo voor Dell Dimension 9100

Pagina: 1
Acties:
  • 53 views sinds 30-01-2008

• striker91
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 25-05 18:28
Hallo tweakers,

Dit is m'n eerste post en me eerste vraag.
Ik heb hier nu een Dell Dimension 9100 met een Pentium 4 3.0 Ghz HT proc. socket 775 ,1024 MB RAM "geen idee wat voor precies dacht DDR||-SDRAM"
Geforce 6800 256 mb PCI-Express kaart "zat al in deze dell"
En nog een HDD 160 Gig Western Digital ATA.
Het liefst zou ik naar een ander mobo willen vanwege de nieuwe proc. die er zijn en met deze pc nogal beperkt is en Upgrades nogal duur zijn "Easy as Dell xD" Dus nu vroeg ik mij af of mensen hier een goed boardje weten die nog wel mijn Videokaart, HDD, Proc. en eventueel geheugen plaats kunnen bieden.
Met het board moet je ook wel een beetje redelijk moeten kunnen overclocken.
Budget: hangt af van het board en wat ik kan behouden.

Mvg. Robbert-Jan

p.s alles wat in deze Dell zit is nog gewoon origineel.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Sommige Dells gebruiken een eigen pinout voor de voeding, dat betekent dat als je je mobo vervangt je ook de voeding moet vervangen (of in elk geval de pinout veranderen).

Verder is het zo dat je even moet kijken of je kast ATX of µATX is, dan kun je op basis daarvan gewoon kijken welke mobos aan jouw eisen voldoen :)

• striker91
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 25-05 18:28
Bedankt voor je reactie, maar toch zou ik graag ook mensen zien die een mobo zeggen waarop in ieder geval de hardware zou moeten passen:P kast en voeding geef ik minder om dan de hardwaren weet je:P

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:52

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Of de rest van de hardware past kun je zelf makkelijk uitzoeken. ;) Enig eigen onderzoek is hier op zijn minst vereist. Kijk eens op de sites van de verschillende moederbordfabrikanten. Aangezien je al weet dat je een nieuwe processor wilt plaatsen weet je in ieder geval al naar welk type moederborden je moet zoeken. :)

Tesla Model Y RWD (2024)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

striker91 schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 21:33:
Bedankt voor je reactie, maar toch zou ik graag ook mensen zien die een mobo zeggen waarop in ieder geval de hardware zou moeten passen:P
Op GoT gaan we er vanuit dat mensen zelf een beetje moeite doen om te vinden wat ze zoeken, ik zou zeggen, kijk eens in de pricewatch en zoek mobos die aan je eisen voldoen.
kast en voeding geef ik minder om dan de hardwaren weet je:P
Tja, voeding is wel een van de belangrijkste onderdelen. Als jij een ATX plank met een non-ATX voeding pakt, dan gaat dat niet werken.

• Device Manager
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-06-2024

Device Manager

5.9L diesel 4X4 325pk en 826Nm

De powersupply is standaard ATX pinout, maar de 'achterkant' waar de 220 ingaat zou non-standaard kunnen zijn. De andere pin-out was met de oudere systemen (tot de P3's and socket 423 P4).

Het probleem is dat Dell een ribbon cable gebruikt van de 'IO-panel' (power button en USB poorten) naar het mobo. Er is geen documentatie met de pin-out van deze kabel. Je zou zelf een knop kunnen inbouwen van het boordje dat je wilt kopen als je handig bent (met een Dremel of zo). Dan is er ook de ophanging van het boord. Dell gebruikt vaak non-standaard ophanging om het mobo makkelijk te kunnen vervangen (met een gelijk mobo) voor garantie werk (i.p.v. 8 of 9 schroeven te moeten verwijderen).

<a href=http://www.tweakers.net/gallery/53099/sys>Mijn systeem</a>

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Device Manager schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 22:24:
De powersupply is standaard ATX pinout, maar de 'achterkant' waar de 220 ingaat zou non-standaard kunnen zijn. De andere pin-out was met de oudere systemen (tot de P3's and socket 423 P4).
Lang niet alle Dellmobos gebruiken een ATX pinout, ik weet niet in hoeverre het nog zo is met de allernieuwste mobos, maar je kunt het beter even chekcen.
Het probleem is dat Dell een ribbon cable gebruikt van de 'IO-panel' (power button en USB poorten) naar het mobo. Er is geen documentatie met de pin-out van deze kabel. Je zou zelf een knop kunnen inbouwen van het boordje dat je wilt kopen als je handig bent (met een Dremel of zo).
ach, met een multimeter kun je de pinnetjes zo doormeten, is even wat werk, maar is goed mogelijk :)

• needless to say
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-03 17:32
De meeste "moderne" Dells hebben gewoon de ATX-pinout voor de voeding.

Wat wel een probleem gaat geven is de connectoren achteraan de pc. Bij een normale kast heb je zo een metalen stukje die he verwijdert en vervangt door het stukje dat je meekrijgt bij je mobo. Dat stukje metaal is wat rond je aansluitingen komt te zitten (PS/2, USB, netwerk, etc...). Bij Dell ga je dat waarschijnlijk niet kunnen vervangen, en 9 kansen op 10 gaat dat moederbord een ander lay-out hebben voor zijn aansluitingen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

geef ik minder om dan de hardwaren weet je:P
Oftewel dit topic is niets meer dan "hier zijn een paar onderdelen, vertel mij even wat daarbij te stoppen"...

Dat is niet echt de bedoeling, GoT is er voor de vragen waar je met redelijke eigen inspanning niet uitkomt. Die redelijke eigen inspanning is niet bepaald af te lezen uit je posts in dit topic :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.