Ibm thinkpad 770x start niet op

Pagina: 1
Acties:
  • 449 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• michielske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-01 21:25
Ik heb onlangs een oude ibm thinpad 770x laptop gekocht, Ik heb deze gekocht met garantie dat hij moet werken. Er is echter geen batterij bij, alleen een adapter.

Nu is het probleem dat als ik de adapter insteek en op de powerknop druk er zelfs geen lichtjes branden en de laptop gaat niet aan.
Ik heb de uitgang van de adapter al uitgemeten met een voltmeter en hier komt de juist spanning uit. Dus de adapter kan het probleem al niet zijn.

Wat ik ook nog heb gedaan is de cmos batterij vernieuwd en dit geeft geen verbetering

Nu was mijn vraag kan een oude ibm thinkpad 770x wel opstarten als er geen batterij inzit?
Nieuwe laptops kunnen dit namelijk wel.

Of moet je een ibm thinkpad 770x speciaal opstarten? Zoals meerde knoppen tegelijkertijd indrukken ofzo? Ik ben namelijk niet vertrouwd met ibm laptops.

Op internet heb ik al een gezocht achter een handleiding maar hierin heb ik geen duidelijke uitleg gevonden.

Is er iemand die weet wat het probleem kan zijn?

Verwijderd

Als je de adapter aansluit, kan je dan een voltage meten op de batterij laadcontacten op de laptop? Zo niet heb je waarschijnlijk een dooie laptop (van intern afgebroken dc-ingang t/m .o.a. dode power regulator chip(s)) Zou gezien je garantie niet teveel klooien, en contact met de verkoper gaan opnemen?

• michielske
ik heb de spanning op de laadcontacten nagemeten en die geven allen verschillende voltages.
Zou het misschien kunnen dat de batterij aanwezig moet zijn om te kunne werken?

Verwijderd

Lijkt me sterk dat er een batterij in moet zitten om op ac te kunnen werken. Misschien heb je de toets te kort ingedrukt, oid. Kan je de verkoper niet bellen en vragen hoe hij 'm opstartte, probeer wat verschillende manieren, kort indrukken, paar seconden vasthouden. Je kan je memory en cpu eens opnieuw plaatsen, misschien losgekomen door transport. Als dat ding met de tnt is gekomen, heeft ie wat te verduren gehad!

• michielske
Ik heb het toetsen bord eraf gehaald en wat blijkt er zit nog een batterij in

type Ni-Mh maar hierop staat geen voltage aangegeven.
Op deze batterij staat geen spanning meer maar ik weet niet of dat de oorzaak zou kunnnen zijn.
Ik denk dat de batterij ook fysisch aanwezig moet zijn om te kunne werken.
Ik ga dan de verkoper maar eens bellen en zien of hij het probleem kan oplossen.

• michielske
Ik heb in middels van de verkoper een andere laptop gekregen (juist hetzelfde model). Ik teste hem onmiddelijk door AC adapter in te pluggen. Het kleine lcd'tje toont wat informatie en er brand een groen lichtje omdat hij aan de netvoeding hangt. Echter na een paar seconden is dit lichtje uit en toont het lcd'tje niets meer. In deze laptop zit ook geen batterij meer in maar na wat opzoekwerk op internet zou dit geen problemen mogen geven. De laptops werken normaal gezien perfect zonder batterij.
Nu had ik een van deze laptop is geopend. En er zitten 2 soorten van batterijtjes in. 1 ronde platte batterij deze ziet er een standaard cmos batterijtje uit. Maar intern zit er nog een ander batterijtje in.
Een langwerpig met geel omhulsel. en je kan het via een connecortje losmaken van het moederbord.
Op beide batterijen staan geen spanning op. Maar voor ik die 2 batterijtjes ga kopen zou ik hierover eerst wat meer informatie willen weten. Ik vermoed dat het iets met die batterijtjes moet zijn aangezien beide laptops even oud zijn en hetzelfe probleem hebben. De laptops op zich zien er nog heel goed uit voor hun ouderdom, nergens zijn er aan de buitenkant beschadigingen te zienh.

1) Waarvoor dient dat gele langwerpige batterijtje ?
2) Is het normaal dat groen lichtje van de power supply eventjes heeft gewerkt en daarna niet meer?
(De gebruikte adapter is net nieuw en werkt goed op een andere laptop)
3) Zou er tussen vorige 2 vragen een verband kunnen zijn?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:39
Deze vervangende laptop doet het dus ook niet? Dan zou ik gewoon m'n geld terugvragen en ergens anders een laptop kopen. 1x kan gebeuren, maar 2x is teveel.

edit: ik heb nog even voor je gezocht op Google, en daar vond ik de volgende dingen
Hold down the F1 key while turning on the computer. Re-intialize. This
should clear things up. If not; press the red hardware reset button while
the thinkpad is on. I'm assuming the 760ED has one of these.
Gaat wel over een 760, en dat rode knopje heb jij misschien niet, maar misschien werkt die F1 knop wel.

Succes :)

[ Voor 62% gewijzigd door ThinkPad op 23-12-2006 13:00 ]

Verwijderd

De ene batterij (de ronde) zal, zoals jij zegt, het CMOS batterijtje zijn. Volgens mij is de andere batterij een soort batterij die ervoor zorgt dat je de hoofdbatterij kan vervangen terwijl de laptop in slaapstand is. Dit is dan een batterij die zorgt dat spanning op het geheugen zo'n twee minuten kan vastgehouden worden.
Echter zijn beide batterijen zeker niet voldoende om de laptop op te laten draaien! Normaal gezien moet de laptop kunnen functioneren zonder beide batterijen aangesloten. Dit hangt natuurlijk af van type laptop.
Heb eens gezien dat je op eBay nog moederborden kan kopen voor in dit type laptop voor 50$. Vraag is of het dat nog waard is he :)

• michielske
Deze doet het ook niet, maar het feit dat het groen lichte van de powersupply eventjes heeft gewerkt bij deze laptop doet mij vermoeden dat hij bij die persoon wel heeft gewerkt. Dus al ik een discussie ga beginnen van geld terugkrijgen dat is zijn woord tegen het mijne. Ik heb ze gelukkig niet duur betaald. De eerste laptop heeft echter nooit een teken van leven laten zien. De tweede namelijk wel. De laptops zien er nog zeer degelijk uit en tonen totaal geen sporen van geweld. Ze zijn nog nooit open gemaakt want op elke vijsje plakte een soort stickertje dus je ziet onmiddelijk of zo ooit al open zijn gemaakt. Ik heb de eerste laptop nu zelf als is open gemaakt. En er is niets te zien aan het moederbord. En aangezien beide laptops hetzelfde probleem hebben en even oud zijn vermoed ik dat het probleem bij die 2 kleine batterijtjes zit. Het ronde batterijtje heb ik al even vervangen door een ander van mijn desktop pc maar nog steeds geen leven in de laptop. Het langwerpig gele batterijtje is geen standaardbatterij en ik weet ook niet waarvoor ze dient. Maar er staat geen spanning op dus het kan zijn dat dit de oorzaak is maar op google vind ik nerges informatie over dit batterijtje.

• michielske
ik heb een 770x een 760 is een totaal ander model van laptop , ik heb het met die F1 toets geprobeerd maar dit doet niks.

Als de laptop zonder die batterijtjes zou moeten werken wat zou er dan nog mis kunnen zijn?
Op de pinnen waar de normale werk baterij opzit staat wel spanning op. Dit heb ik uitgemeten met een Volt-meter. Zou er misschien ergens een stroombeveiliging kunnen zitten die ingeschakeld is bij het aansluiten van de voedingsadapter? Misschien zou het kunnen dat de adapter stroompieken geeft waar de laptops niet tegen bestand zijn. Ik begin stillaan wel te vermoeden dat er ergens iets moet stuk zijn op het moederbord. Ik ga eens alle onderdelen nog eens goed nazien dat er niks is doorgebrand ofzo.
En als ik ze niet meer aan de praat krijg ga ik de onderdelen maar apart verkopen.

• michielske
Ik heb eindelijk informatie gevonden die de oorzaak van de problemen zou kunnen zijn. Op google nieuwsgroepen stond er een post van iemand die hetzelfde probleem had als ik. Zijn adapter was stuk en koopt er een via internet en hij plugged die in en de led licht 1 s op en daarna niets meer. Exact hetzelfde probleem als bij mij. Nu vroeg ik mij af wat kan er nou stuk zijn door een ander merk adapter te gebruiken die precies hetzelfde voltage heeft en het nodige vermogen kan leveren.
Zou er een speciale beveiliging opzitten dat er alleen ibm voedingen kunnen gebruikt worden of mag ik er nu vanuit gaan dat men beide laptops echt dood zijn door een andere adapter te gebruiken dan de originele?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:39
Ik denk dat je powerboard naar de knoppen is. Dit is het printje in je laptop wat de stroom omzet van je adapter naar voltages voor bijv. je processor, HD e.d
Pagina: 1