hoe niet opstarten met grafische interface?

Pagina: 1
Acties:
  • 232 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• remsie
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-08 12:06
op dit moment start debian op met een grafisch login scherm, kan iemand vertellen in welke file ik dit kan veranderen??
tnkx..

Verwijderd

/etc/inittab

• remsie
tnkx,maar welk parametertje moet worden veranderd??

Verwijderd

Mmmm, Debian gebruik ik niet echt vaak, maar het ligt aan de runlevel in ieder geval. Na het booten wordt in /etc/inittab gekeken in welk runlevel linux opgestart moet worden, in jouw geval is dat runlevel 5 (als je redhat of Mandrake had gehad; 5 = multi-user mode with X-windows), dat zou je in 3 moeten veranderen (runlevel 3 = multi-user mode). Wat dat is onder debian moet je even in een faq van Debian opzoeken. Ik heb nou geen linux bij de hand dus ik weet precies wat je moet veranderen...

Waarschijnlijk moet je met vi (of een andere editor die je wellicht gebruikt) zoeken naar 'runlevel' en kijken wat er voor waarde achter dat veld staat. Als je die waarde veranderd kun je vervolgens in niet-grafische modus opstarten.

Snap je het nog? ;)

(en als je terugzoekt op het non-windows-forum kun je misschien een antwoord op je vraag vinden)

• remsie
klopt, ik heb in de inittab het runlevel naar 3 gezet , maar hij start nog steeds een grafisch scherm op, lijkt wel een extern programma..balen..

Verwijderd

Dat is inderdaad vaag... Maar het lijkt me toch dat ergens op Debian gedocumenteerd is hoe je moet switchen tussen graphic mode en non-graphic mode... misschien dat een meer Debian aanhanger antwoord op je vraag weet.

• remsie
nee, je had helemaal gelijk, alleen was het grafische deel xdm, en door de xdm config file uit de init.d dir. te zetten starte ie gewoon in tekst mode op, het enigste wat nog niet lukt is enlightenment starten met 16 of 24 bits kleur.. ik kan alleen startx enlightenment doen, maar dan geeft ie 8 bit kleuren, weet je daar mischien iets op??

Verwijderd

Die windowmanager maakt gebruik van de x-server-instellingen... door middel van XF86Setup zou je aan moeten kunnen geven dat standaard 24-bits voor een door jou aan te geven resolutie aangenomen moet worden. Het aantal bits wordt dan voor ieder geinstalleerde windowmanager gebruikt.

Hopelijk heb je hier wat aan :)

• remsie
ja hoor, het werkt, ik kan om de 1 of andere wazige reden niet xf86setup gebruiken, maar ik doe nu:
startx enlightenment -- -bpp 24

en dan heb ik gewoon een hele mooie desktop..
bedankt voor alle hulp..

• ThE_ED
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-01 12:32

ThE_ED

Stuffed Animal

Een alias is dan handig :)
(Maar goed ik ben dan ook wel zo iemand die niet kan tiepen en erover nadenkt een alias te maken voor elke typvaud die je in het woord 'pine' kan maken (dus pone, ipne enzo))

Ik ben fan van dingen

Verwijderd

Kijk, jij bent nou de ideale linux-gebruiker... tenminste zelf af en toe eens wat dingen uitvissen :) Nu nog mooi een scrippie maken om gelijk in 24 bit op te starten en je bent helemaal van het gezeur af :)

• remsie
En dat is nou net waar ik aan zat te denken, ik wil nu een soort bat file (dus script) maken zodat ik niet die lange commando regel hoef te typen..is dat een doc. voor of heeft iemand een voorbeeld..??tnkx.

• ThE_ED
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-01 12:32

ThE_ED

Stuffed Animal

Wat ik zou doen: in je .profile file (als dat er is in CorelLinux) op een nieuwe regel intypen: alias startx="startx enlightment -- -bpp 24" Dan kan je gewoon met startx blijven opstarten, als je een apart 'commando' wilt kan je ook gewoon iets als alias geblaat="startx enlightment-- -bpp 24" doen. (en dan hoef je dus alleen maar in te typen geblaat) Maar ik ben geen onwijze linuxheld dus misschien is er wel een veel betere methode.

Ik ben fan van dingen

Verwijderd

Je kunt ook gewoon in je /etc/X11/XF86Config ff het volgende regeltje toevoegen in de 'section screen': 'DefaulColorDepth 24'

• remsie
bedankt voor de tip, weet je dan ook of er een parameter in die config gezet kan worden dat ie standaard enlightenment opstart?

• PostbodeSiemen
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-08-2024
Dat is een andere config, alleen weet ik nog steeds niet welke.

Ik vind dat zowieso altijd een beetje wazig met 'X' 'XFree86' 'xinit' 'xserverrc' 'Xdefaults' 'Xweetikwatallemaalnognietmeer'
Vooral omdat er al een heleboel door de distro's zelf ingegooid wordt en ik het zelf altijd vrij lastig vind om daar wijs uit te worden.
Pagina: 1