Probleem accu laptop Toshiba

Pagina: 1
Acties:
  • 4.085 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KniveKnight
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 25-03-2023
Hi,

Ik heb een Toshiba Satellite Pro 4600 laptop waar een Li-ion accu in zit (zie http://jcbattery.com/catalog/images/pa2487u.jpg). De laatste tijd echter viel de laptop steeds na een korte tijd uit (10-15 min). Windows geeft ong. '80%' resterend uit, waarna hij in standby-stand valt.

Ik dacht eerst dat de accu aan zijn einde was, maar dat is volgens mij niet het geval, omdat ik er urenlang een motor op heb laten draaien (vraagt 0,7 ampere, de accu heeft een capaciteit van 4000mAh). Mijn bedoelding was dus om de accu over zijn 'dood' punt heen te laten gaan.

De eerste oplaadbeurt ging zonder problemen, maar nu, een tweede keer, geeft windows aan dat de accu volledig 100% geladen is. Trek ik de net-adapter uit, dan valt de laptop direct uit. Het lijkt alsof de accu kapot is. Maar na doormeten staat er nog steeds spanning op.

Het vreemde is dat het lampje op de laptop zelf aangeeft dat de accu bezig is met opladen, terwijl windows aangeeft 100% geladen te zijn.

Iemand een idee hierover? Is het mogelijk windows te laten 'denken' dat de accu slechts halfvol is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 29327

Hallo,

Heb hetzelfde probleem, maar dan met een andere laptop.
Ook bij mij valt ie na een paar minuten uit. Als ik daarna weer opstart blijft de accu het nog meer dan een uur doen, terwijl de accumeter in de tray 0% aangeeft.

Het probleem is plotseling onstaan, bij twee accu's. Lijkt mij een Windows probleem. Ik heb het nu ongeveer een week.

Probeer bij de energie-instellingen de waarschuwingen eens helemaal uit te zetten. Waarschijnlijk blijft de laptop dan heel lang lopen, totdat ie leeg is en gewoon uitvalt. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 22:13
Jullie hebben niet toevallig last van dat de contactjes niet goed meer contact maken? Of vuil zijn o.i.d?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb de hele laptop al uit elkaar gehaald en alles schoongemaakt.

Lijkt me een Windows probleem, want als er echt iets met de accu is dan gaat ie daarna ook niet meer aan en loopt ie nog meer dan een uur.

Ik ga het testen morgen (als ik tijd heb) door de laptop op accuspanning te laten lopen in de bios. Valt ie dan ook uit dan kan ik het OS uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb een nieuwe theorie op basis van iemand die laptops repareert.

Er is een grote kans (ook voor de Toshiba laptop) dat een of meerdere cellen in de accu het begeven hebben. Er is dan nog wel vermogen in de accu aanwezig, maar de spanning is te laag, waardoor Windows op een gegeven moment denkt dat de accu leeg is. Dit wordt gemeten aan het voltage.

Je kunt het gemakkelijk nagaan. Als de laptop uitvalt en je kunt hem daarna weer opstarten, dan is het goed als zeker dat er een cel kapot is. Start ie daarna niet meer op dan zijn er waarschijnlijk meerdere cellen kapot. Het zekerste te meten valt het als je iemand kent met dezelfde laptop (ik gelukkig wel).

Dan kun je accu's wisselen en testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:07

Theo

moederbord

Anoniem: 29327 schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 22:18:
Hallo,

Heb hetzelfde probleem, maar dan met een andere laptop.
Ook bij mij valt ie na een paar minuten uit. Als ik daarna weer opstart blijft de accu het nog meer dan een uur doen, terwijl de accumeter in de tray 0% aangeeft.

Het probleem is plotseling onstaan, bij twee accu's. Lijkt mij een Windows probleem. Ik heb het nu ongeveer een week.

Probeer bij de energie-instellingen de waarschuwingen eens helemaal uit te zetten. Waarschijnlijk blijft de laptop dan heel lang lopen, totdat ie leeg is en gewoon uitvalt. 8)7
Dat probleem is geen windows probleem maar die van de accu. In je accu zit een laad en monitor schakeling die ervoor zorgt dat de accu goed geladen en ontladen wordt. Deze schakeling houdt ook bij hoe de status van de accu is en geeft dit door aan de laptop. Daarom is het geen fout van windows. Als je een ander OS zal geberuiken wordt de accu nog steeds fout uitgelezen.

het enige dat werkt is wat paxpex ook schrijft, de opties uitschakelen die de laptop uitschakelen bij een lege accu.
wat je verder ook kan doen het programma "Battery Eater" installeren en daarmee een curve van je accu maken. Dit programma maakt een grafiek van de accustatus uitgezet tegen de tijd. Met mijn MSI S260 (11 maanden oud) heb ik de volgende curve
Afbeeldingslocatie: http://img444.imageshack.us/img444/6273/dischargehf4.gif

Duidelijk te zien is dat mijn accu het nog makkelijk een kwartier volhoudt als de accu (en dus ook Windows) aangeeft dat hij eigelijk leeg is.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KniveKnight
Dank voor de reacties.

Mijn accu leverde genoeg vermogen om uren een motor op te laten draaien (12V 0.7A). Zal minder stroom vreten dan de laptop, maar het geeft wel aan dat de accu ogenschijnlijk nog pit heeft.

Dat een cel het begeven heeft is zeker mogelijk, bij 8-9 volt draait die motor natuurlijk ook nog. Overigens doet die accu nu helemaal niets meer; hij wil niet eens meer opladen. De laptop herkent 'm niet (alhoewel er nog steeds stroom op staat)

Ik denk dat het circuit in de accu zelf kapot is, en dan is je accu natuurlijk niks meer waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:31
KniveKnight schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 17:33:
Dank voor de reacties.

Mijn accu leverde genoeg vermogen om uren een motor op te laten draaien (12V 0.7A). Zal minder stroom vreten dan de laptop, maar het geeft wel aan dat de accu ogenschijnlijk nog pit heeft.

Dat een cel het begeven heeft is zeker mogelijk, bij 8-9 volt draait die motor natuurlijk ook nog. Overigens doet die accu nu helemaal niets meer; hij wil niet eens meer opladen. De laptop herkent 'm niet (alhoewel er nog steeds stroom op staat)

Ik denk dat het circuit in de accu zelf kapot is, en dan is je accu natuurlijk niks meer waard.
Wat ook een mogelijkheid is, is dat je met die motoractie je accu te ver leeg getrokken hebt, om nog opgeladen te worden in je laptop. Li-ION batterijen mag je nooit helemaal leeg trekken, als de spanning te ver zakt, dan kunnen ze niet meer geladen worden. Sterker nog, ze exploderen als je het toch probeert.

Mocht je net rond het kritieke spanningsniveau zitten dat ie net wel, net niet gepakt wordt door het laadcircuit, dan zou je de temperatuur en daarmee de spanning kunnen verhogen door de accu op de verwarming (niet kokend hete verwarming!) te leggen en deze iets op te warmen, daarmee stijgt de spanning in de accu, misschien net genoeg om weer te starten met laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

__fred__ schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 17:42:
[...]

Wat ook een mogelijkheid is, is dat je met die motoractie je accu te ver leeg getrokken hebt, om nog opgeladen te worden in je laptop. Li-ION batterijen mag je nooit helemaal leeg trekken, als de spanning te ver zakt, dan kunnen ze niet meer geladen worden. Sterker nog, ze exploderen als je het toch probeert.
In een accu zit een schakeling die te zware ontlading tegen gaat, net als overbelading.

Als je de accu uit elkaar haalt en je meet los de cel spanninjg, hoeveel is deze?? Als deze minder is dan 3 volt per cel zijnde cellen stuk. Meet je tussen de 3 en 3.4 vult onbelast zijn de cellen goed. Meet je tot 3.6 volt zij d ecellen vol. Meet je meer is je meter stuk :)

Als je cellen stuk zijn zou je kunnen overwegen om op Ebay nieuwe cellen te kopen en deze te vervangen. De cel die in je accu zit is voor 95% zeker een 18650 li-ion cell, dit is een ronde cel van 18 bij 65 milimeter. Deze cellen zijn op Ebay.com (niet NL) voor enkele euro's per stuk te krijgen.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KniveKnight
Ik heb de accu opengehaald. Er zitten 9 groene ronde cellen in van het type US17670GR. Op 6 van de negen cellen meet ik 0,00 volt, en de andere geven 4,16 volt als (onbelaste) spanning. Mijn meter zal niets tuk zijn, ik denk dat dit komt doordat ze verbonden zijn, en dan zou ik ze kapot moeten maken.
Ze zitten in sets van 3 parallel aan elkaar, en die zitten gezamenlijk weer in serie.

Maar goed, ze zijn dus dood, of zover ontladen dat bijladen niet meer kan. De laptop herkent 'm dus ook niet. Ik ga ze niet eigenhandig opladen, ik heb genoeg gehoord over ontplofte cellen >:)

Sja.. misschien vervangen door NiMH-batterijen, maar ik weet niet hoe dat met het laadcircuit werkt. Volgens mij vinden Ni-MH het niet leuk om opgeladen te worden in een tijdsbestek van 2 uur. En bovendien heb je een zwakkere accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

KniveKnight schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 12:25:
Ik heb de accu opengehaald. Er zitten 9 groene ronde cellen in van het type US17670GR. Op 6 van de negen cellen meet ik 0,00 volt, en de andere geven 4,16 volt als (onbelaste) spanning. Mijn meter zal niets tuk zijn, ik denk dat dit komt doordat ze verbonden zijn, en dan zou ik ze kapot moeten maken.
Ze zitten in sets van 3 parallel aan elkaar, en die zitten gezamenlijk weer in serie.

Maar goed, ze zijn dus dood, of zover ontladen dat bijladen niet meer kan. De laptop herkent 'm dus ook niet. Ik ga ze niet eigenhandig opladen, ik heb genoeg gehoord over ontplofte cellen >:)

Sja.. misschien vervangen door NiMH-batterijen, maar ik weet niet hoe dat met het laadcircuit werkt. Volgens mij vinden Ni-MH het niet leuk om opgeladen te worden in een tijdsbestek van 2 uur. En bovendien heb je een zwakkere accu.
Vervangen voor NiMh cellen zou ik niet doen! Je blaast daar je accu, de cellen en misschien zelfs je laptop mee op! Ik kan je nu al garanderen dat NiMh cellen geen oplossing is om je accu te fixxen. Je kan proberen om via Ebay dezelfde cellen te kopen (type 17670, dus 17 bij 67 milimeter.) Als je in de accu ruimte heb om celllen kwijt te kunne die één milimeter breder en twee korter zijn (18*65 mm) kun je gaan kijken voor 18650 cellen, deze zijn veel makkelijker te krijgen dan 17670 cellen. Een 18650 cell kost ongeveer 3-6 euro per stuk.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vriesdude
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-05 15:13
hier exact het zelfde probleem als TS, alleen dan een acer travelmate 636 notebook. Heb de accu zelf el opgemeten aan de hand, totaalspanning is prima. maar ook laptop valt uit na enkele minuten werken. (als ik laagste energie stand inschakel kan ik door totdat de accu echt 'leeg' is). ook bij mij geeft windows aan 0% accu spanning. Ik ga dit topic in de gaten houden.

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

vriesdude schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 17:04:
hier exact het zelfde probleem als TS, alleen dan een acer travelmate 636 notebook. Heb de accu zelf el opgemeten aan de hand, totaalspanning is prima. maar ook laptop valt uit na enkele minuten werken. (als ik laagste energie stand inschakel kan ik door totdat de accu echt 'leeg' is). ook bij mij geeft windows aan 0% accu spanning. Ik ga dit topic in de gaten houden.
Probeer eens een grafiekje te maken met het programma dat ik hierboven heb gegeven?? Misschien kun je zomaar een uur op 0% v/d accu werken :)

Wel eerst even bij energie beheer uitzetten dat de laptop uitgaat als de accu 5% is

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vriesdude
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-05 15:13
theodouma schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 18:49:
[...]

Probeer eens een grafiekje te maken met het programma dat ik hierboven heb gegeven?? Misschien kun je zomaar een uur op 0% v/d accu werken :)

Wel eerst even bij energie beheer uitzetten dat de laptop uitgaat als de accu 5% is
ik heb energie beheer al uit staan en kan enorm lang op 3% werken, mijn teller geeft alleen nog maar aan: 100%, 5% en 3%. :+

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:12
KniveKnight schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 12:25:

Owh (niet kwaad bedoeld) maar je hebt de balle verstand van accu's en daardoor heb je helaas je huidige accu om zeep geholpen. Je mag een Li-Ion nooit zelf ontladen omdat je hem dan ontlaad voorbij de beveiliging. En 1 of 2x een Li-Ion accu beneden 1volt per cell =dood.

En daarbij komt dat de interne electronica de staat van de accu bij houdt (daar komt ook o.a. je batt meter vandaan in windows). Die heb je ook gemold met je hobby praktijken ;)

Jij bent gewoon toe aan een nieuw accu, of even wisselen met een andere om 100% deze conclusie te trekken.

Owh en Li-Ion cellen verwisselen voor Ni-Mh...verdiep je eens in de laad / ontlaad curve :+ de elektronica in het accu is nl alleen geschikt voor Li-Ion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

kniveknight, stuur me ff een mailtje. Ik heb nog 3 accu's liggen (2x 4amp, 1x 4.5amp) en een externe oplader voor die toshiba accu's (heb ze over van mijn overleden SP4600)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 198162

AKKU ONBEKEND

Heren,

Hieronder staat een oplossing die mogelijk uitkomst KAN bieden.

Ik had het probleem met een Tosh 4280. De akku is goed. De laptop kon hierop 1,5 uur werken. De laptop viel vervolgens uit. Na het insteken van de adapterplug ging de akku niet laden. In XP viel af te lezen: "akku onbekend" of soms "akku 0 %". Een dergelijke melding bleef gewoon staan.

Als ik de akku losnam en terugstopte, sprong de energiemeter opeens weer naar het laadniveau van dat moment, bijv. 3%. Overigens moest ik soms de akku 2 of 3 keer opnieuw aankoppelen voordat de energiemeter dit oppakte. Wat altijd hielp, was XP afsluiten en herstarten.

Ik had dit probleem met 3 akku's, ook met een akku waarvan ik zeker wist dat deze goed was.

Het was dus zo dat de Tosh 4280 een volgeladen akku helemaal kon benutten, maar doordat de energiemeter "0" registreerde, en bleef registreren, XP de laptop steeds bleef uitschakelen omdat de akku als 'leeg' werd gezien.

De akku steeds losnemen of XP herstarten is uiteraard geen doen.

Ik ben gevoelsmatig de BIOS als schuldige gaan aanwijzen, hoewel daarbinnen alles goed ingesteld stond. Ik heb de BIOS geflashed met (weliswaar een upgrade van 1 versie hoger) en het probleem is verdwenen. Zo ik eerst bij een pas ingeschoven akku, minutenlang naar de melding 'akku onbekend' kon zitten staren, neemt de energiemeter nu de akku binnen zo'n 5 seconden op en herkent de laadtoestand.

Misschien heb ik het geluk gehad een deels corrupte BIOS te hebben geflashed. Ik vermoed nl. dat het euvel ook weleens weg geweest zou kunnen zijn als ik hem met dezelfde versie had overschreven.

succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:15
Anoniem: 198162 schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 01:00:
AKKU ONBEKEND

Heren,

Hieronder staat een oplossing die mogelijk uitkomst KAN bieden.

Ik had het probleem met een Tosh 4280. De akku is goed. De laptop kon hierop 1,5 uur werken. De laptop viel vervolgens uit. Na het insteken van de adapterplug ging de akku niet laden. In XP viel af te lezen: "akku onbekend" of soms "akku 0 %". Een dergelijke melding bleef gewoon staan.

Als ik de akku losnam en terugstopte, sprong de energiemeter opeens weer naar het laadniveau van dat moment, bijv. 3%. Overigens moest ik soms de akku 2 of 3 keer opnieuw aankoppelen voordat de energiemeter dit oppakte. Wat altijd hielp, was XP afsluiten en herstarten.

Ik had dit probleem met 3 akku's, ook met een akku waarvan ik zeker wist dat deze goed was.

Het was dus zo dat de Tosh 4280 een volgeladen akku helemaal kon benutten, maar doordat de energiemeter "0" registreerde, en bleef registreren, XP de laptop steeds bleef uitschakelen omdat de akku als 'leeg' werd gezien.

De akku steeds losnemen of XP herstarten is uiteraard geen doen.

Ik ben gevoelsmatig de BIOS als schuldige gaan aanwijzen, hoewel daarbinnen alles goed ingesteld stond. Ik heb de BIOS geflashed met (weliswaar een upgrade van 1 versie hoger) en het probleem is verdwenen. Zo ik eerst bij een pas ingeschoven akku, minutenlang naar de melding 'akku onbekend' kon zitten staren, neemt de energiemeter nu de akku binnen zo'n 5 seconden op en herkent de laadtoestand.

Misschien heb ik het geluk gehad een deels corrupte BIOS te hebben geflashed. Ik vermoed nl. dat het euvel ook weleens weg geweest zou kunnen zijn als ik hem met dezelfde versie had overschreven.

succes
Het is accu 8)7.. Overigens, waarom zo'n oud (2 maanden) topic openen? Overigens lijkt het me niet dat het bij alle laptops aan de bios ligt. Accu's kunnen ook echt kapotgaan, Windows kan het verkeerd registreren, contacten kunnen vuil worden, etc. Er zijn meerdere oorzaken hiervoor namelijk!
Pagina: 1