Core Duo L2300 BGA package?

Pagina: 1
Acties:
  • 150 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik heb een L2300 processor (low voltage core duo, 2MB, 1,5Ghz) van iemand overgekocht voor 75 euro, in de veronderstelling dat deze in s479 moederborden voor core duo/solo paste. Mijn broertje heeft een goedwerkend systeem met een t2400.

Alleen zitten er geen pinnetjes, maar balletjes onder de processor :? (soort bga package?) Hoe kan je die in godsnaam in een socket steken?

Wat kan ik met het ding? Is het misschien een soort overgebleven processor uit een productielijn waar ze die processors vastsolderen aan het moederbord?

Ik heb een vermoeden dat ze misschien alleen gebruikt kunnen worden in bepaalde dunne laptops...

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/bluh/bart/IMG_2752-5.jpg

Misschien handig zijn de codes op de processor ;

LE80539 L2300
7541B750 SL8VX

[ Voor 6% gewijzigd door Bartjuh op 24-10-2006 18:06 ]

Verwijderd

Wat kan ik met het ding? Is het misschien een soort overgebleven processor uit een productielijn waar ze die processors vastsolderen aan het moederbord?
Volgens mij wel ja :)

Verwijderd

misschien waren het eerst pinnetjes maar heeft de vorige eigenaar die cpu vernaggeld?

• Bartjuh
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 18:09:
misschien waren het eerst pinnetjes maar heeft de vorige eigenaar die cpu vernaggeld?
Ik zie niet in hoe...

De processor van mijn broertje (T2400) heeft goudkleurige pinnetjes. Deze heeft zilverkleurige bolletjes... en allemaal zeer netjes gerangschikt...

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:04

DataGhost

iPL dev

The BalusC Server
Core Duo (Socket478/479)
Implementation Yonah: 478pins µFCPGA - Socket478
Implementation Yonah: 479balls µFCBGA - soldered on mainboard

Verwijderd

Ik heb geteld en krijg 395 pinnen :?

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Verwijderd schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 18:19:
Ik heb geteld en krijg 395 pinnen :?
6 rijen pinnetjes
26 pinnetjes langs een kant
code:
1
2
3
4
zijkant + zijkant + midden onder + midden boven =
26 * 6  + 26 * 6  + 14 * 6       + 14 * 6       = 
156     + 156     + 84           + 84           = 480
480 - geen balletje rechtsonder                 = 479

:) en t zijn balletjes natuurlijk.

[ Voor 18% gewijzigd door DataGhost op 24-10-2006 18:27 ]

• Bartjuh
  • Niet online
Oeps... naja, ik heb de persoon waar ik het van gekocht heb terug ge-emaild. Of hij hem terug kan nemen, want ik heb hier werkelijk helemaal niets aan.

Als iemand interesse heeft om het te kopen als collectors item ofzo... kan hij e-mailen!

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 25-05 21:30
Het is idd een BGA (Ball Grid Array).. Kan je helemaal niets mee, tenzij je pa/oom of ander familielid een BGA machine heeft staan :) Of je moet handig zijn met een fohn :)

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 24-05 16:31
Hee, da's wel een leuke actie. Hoe kom je hier in vredesnaam aan eigenlijk? Dit ding staat niet eens bij Intel in de sSpec database.

Tja, dit is alleen leuk voor in je cpu-verzameling vermoed ik zo. Als de verkoper hem niet wil terugnemen wil ik je er wel wat voor geven. Staat wel leuk in de vitrine. :)

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De sSpec DB is ranzig traag qua updates. Het staat wel in de Core Duo Specification Update: http://support.intel.com/design/mobile/specupdt/309222.htm (pagina 14, de onderste CPU).

• Bartjuh
  • Niet online
Vorlon schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 00:28:
Hee, da's wel een leuke actie. Hoe kom je hier in vredesnaam aan eigenlijk? Dit ding staat niet eens bij Intel in de sSpec database.

Tja, dit is alleen leuk voor in je cpu-verzameling vermoed ik zo. Als de verkoper hem niet wil terugnemen wil ik je er wel wat voor geven. Staat wel leuk in de vitrine. :)
De verkoper heeft nog niet gereageerd. Maar ik wacht het nog even af! Als hij een tijd niet reageert of bij negatief resultaat, dan e-mail ik je nog! (tenzij je hem voor 75 euro wil kopen natuurlijk :) )
IJnte schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 19:28:
Het is idd een BGA (Ball Grid Array).. Kan je helemaal niets mee, tenzij je pa/oom of ander familielid een BGA machine heeft staan :) Of je moet handig zijn met een fohn :)
Zouden er nog mensen zijn die het wel kunnen gebruiken? Misschien verzamelaars, of mensen met een bga-machine :? (lijkt me zeer sterk... 8)7 )

[ Voor 29% gewijzigd door Bartjuh op 25-10-2006 10:22 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik heb een vermoeden dat er ook BGA479 sockets bestaan waarop je gewoon BGA479 CPU's kunt "persen". Echter over laptopCPU's en laptopmoederborden zijn weinig gedetailleerde technische specs beschikbaar, hierdoor tast ik nog steeds in het duister.

[ Voor 42% gewijzigd door BalusC op 25-10-2006 11:41 ]

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

BalusC schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 11:07:
Ik heb een vermoeden dat er ook BGA479 sockets bestaan waarop je gewoon BGA479 CPU's kunt "persen". Echter over laptopCPU's en laptopmoederborden zijn weinig gedetailleerde technische specs beschikbaar, hierdoor tast ik nog steeds in het duister.
Wat zou het voordeel daarvan zijn voor Intel en de fabrikanten? Twee packages die toch grotendeels hetzelfde werken? LGA775 bijvoorbeeld "perst" de CPU toch ook gewoon op het moederbord...

Hier stond een dode link.

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 25-05 21:30
Bartjuh schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 10:19:
[...]

Zouden er nog mensen zijn die het wel kunnen gebruiken? Misschien verzamelaars, of mensen met een bga-machine :? (lijkt me zeer sterk... 8)7 )
Nah jah, misschien een handige harry oid. Op mijn oude stagebedrijf hadden we ook een bga soldeer machine staan van een paar ton die niet gebruikt werkt.

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-05 12:14

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

[HARD-OP-DENK-MODUS]
Zou je niet het slot van het bord af kunnen halen en dan de processor goed centreren op het bord en vervolgens klemmen met de koeler? :+
[/HARD-OP-DENK-MODUS]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dukey schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 13:53:
[HARD-OP-DENK-MODUS]
Zou je niet het slot van het bord af kunnen halen en dan de processor goed centreren op het bord en vervolgens klemmen met de koeler? :+
[/HARD-OP-DENK-MODUS]
theoretisch gezien kan dit prima, maar het is praktisch natuurlijk niet echt haalbaar, als je cpu ook maar een halve mm verschuift dan kan het zijn dat een balletje geen goed contact maakt en hij niet werkt.

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

strandbal schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 11:49:
[...]

Wat zou het voordeel daarvan zijn voor Intel en de fabrikanten? Twee packages die toch grotendeels hetzelfde werken? LGA775 bijvoorbeeld "perst" de CPU toch ook gewoon op het moederbord...
Nou, BGA wordt dus op een moederbord vastgesoldeerd en heeft daarom geen socket nodig. Dat scheelt weer in de dikte :) LGA is precies andersom, daar heb je een socket met balletjes, waar je vervolgens de cpu, die contactvlakjes heeft (of die hol zijn weet ik niet 100% zeker), op legt en vastklemt. Dit heeft als voordeel dat je geen pinnetjes (balletjes) meer 'per ongeluk' af kan breken, tenzij je een ongelofelijke lul bent en met je schroevendraaier je socket mishandelt.
Dukey schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 13:53:
[HARD-OP-DENK-MODUS]
[/HARD-OP-DENK-MODUS]
Ja heel slim idee, een millimeter fout leggen en/of verschuiven en het zou wel eens einde cpu/mobo kunnen zijn. Dan kan je nog het beste proberen ze allemaal vast te solderen, wat waarschijnlijk niet te doen is. Sowieso is het een socket, geen slot, en heeft de BGA 479 contactjes, waar een moederbord waar jij op doelt 478 contactjes heeft. Het is nog maar de vraag of het uberhaupt boot met een contactje te weinig.

• Bartjuh
  • Niet online
IJnte schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 13:48:
[...]

Nah jah, misschien een handige harry oid. Op mijn oude stagebedrijf hadden we ook een bga soldeer machine staan van een paar ton die niet gebruikt werkt.
Maar ik dan moet je ook nog een moederbord hebben waar dat op kan... daar kom je niet zomaar aan denk ik :)

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

DataGhost schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 15:35:
[...]

Nou, BGA wordt dus op een moederbord vastgesoldeerd en heeft daarom geen socket nodig. Dat scheelt weer in de dikte :) LGA is precies andersom, daar heb je een socket met balletjes, waar je vervolgens de cpu, die contactvlakjes heeft (of die hol zijn weet ik niet 100% zeker), op legt en vastklemt. Dit heeft als voordeel dat je geen pinnetjes (balletjes) meer 'per ongeluk' af kan breken, tenzij je een ongelofelijke lul bent en met je schroevendraaier je socket mishandelt.

[...]

Ja heel slim idee, een millimeter fout leggen en/of verschuiven en het zou wel eens einde cpu/mobo kunnen zijn. Dan kan je nog het beste proberen ze allemaal vast te solderen, wat waarschijnlijk niet te doen is. Sowieso is het een socket, geen slot, en heeft de BGA 479 contactjes, waar een moederbord waar jij op doelt 478 contactjes heeft. Het is nog maar de vraag of het uberhaupt boot met een contactje te weinig.
hadden Socket 478 en 479 niet even veel pinnetjes maar had die laatste een iets andere layout met het missende pinnetje en had ie iets andere voltage's enz. nodig? Asus heeft/had ook z'n 'omvormer' dat je op bepaalde Socket 478 mobo's die omvormer kon prikken (socket479 met printplaatje dat je in je 478 socket stak) en dan een Mobile CPU kon draaien ;)

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
GoldenSample schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 22:30:
[...]

hadden Socket 478 en 479 niet even veel pinnetjes maar had die laatste een iets andere layout met het missende pinnetje en had ie iets andere voltage's enz. nodig? Asus heeft/had ook z'n 'omvormer' dat je op bepaalde Socket 478 mobo's die omvormer kon prikken (socket479 met printplaatje dat je in je 478 socket stak) en dan een Mobile CPU kon draaien ;)
Ik draai zelf S479 in mijn S478 ASUS mobo, op dit moment :+

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:13

bakvis

Tweakers.Nerd

FiXeR.nl schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 15:46:
[...]

Ik draai zelf S479 in mijn S478 ASUS mobo, op dit moment :+
* bakvis zegt iets over een verloop pcb ;)

Mijn Specs

Pagina: 1