XBOX aansluiten op hometheater

Pagina: 1
Acties:
  • 1.990 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 165655

Topicstarter
Ik zou graag mijn XBOX willen aansluiten op mijn 5.1 setje :)
Alleen heb ik er niet al te veel verstand van.
Ik heb even een prachtig schematje gemaakt om het een en ander uit te leggen..

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/tomaz/xbox.jpg

Hierbij moet ik aanmerken dat de TV maar 1 scart aansluiting heeft en verder géén aansluitingen.
Mijn XBOX heeft natuurlijk de bekende tulpstekkertjes en dan zal ik de gele in mijn scart-converter moeten houden lijkt me en die in de TV doen. Om vervolgens de AV-stekkertjes in de DVD-speler te doen??
Kan dit? (zie foto)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 176005

Bij mijn Surround processor is het zo dat er een tulp ingang is (videokanaal genaamd), en wel een gele bu en een zwarte en een rode, als ik daar mijn xbox op aansluit, en dan de processor aanzet springt deze direct op het goede kanaal en de tv ook.
Eigenlijk redelijk simpel, ik vermoed dat elke receiver of processor dit ook heeft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-06 22:48

FaceDown

Storende factor.

Uit scart of analoge tulp krijg je hooguit stereo. Ik zie daar wel een optische ingang zitten in je receiver, dus je zou moeten zorgen dat je een kabel voor je xbox koopt waar je een optische uitgang op hebt zitten, dan kun je 5.1 en DTS signalen doorsturen naar je receiver.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ace
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-06 10:44

Ace

Happy Happy Joy Joy

X Box Official Advanced Scart Cable
Afbeeldingslocatie: http://images.amazon.com/images/P/B00005TRYX.02._SS500_SCLZZZZZZZ_V1057226137_.jpg

Deze kabel moet je hebben + een optisch kabeltje voor naar je versterker.

[ Voor 10% gewijzigd door Ace op 24-10-2006 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FaceDown schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 16:46:
Uit scart of analoge tulp krijg je hooguit stereo. Ik zie daar wel een optische ingang zitten in je receiver, dus je zou moeten zorgen dat je een kabel voor je xbox koopt waar je een optische uitgang op hebt zitten, dan kun je 5.1 en DTS signalen doorsturen naar je receiver.
Dacht het niet, ik heb de xbox zo aangesloten een echt surround geluid, na gelang een game dat weergeeft natuurlijk, de ene game is 2.1 en een ander 3.1 en soms 5.1, maar het wordt wel degelijk weergegeven via de tulpstekkers, temminste bij mijn surround processor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriveSand
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-11-2024

DriveSand

Transform and roll out!

Anoniem: 176005 schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 16:54:
[...]

Dacht het niet, ik heb de xbox zo aangesloten een echt surround geluid, na gelang een game dat weergeeft natuurlijk, de ene game is 2.1 en een ander 3.1 en soms 5.1, maar het wordt wel degelijk weergegeven via de tulpstekkers, temminste bij mijn surround processor ;)
Door de tulpjes wordt gewoon een stereosignaal verstuurd. Dat jouw surrounddinges dat signaal vervolgens over alle speakers verdeeld betekent niet dat het 5.1 is ;).

FaceDown heeft dus gelijk als hij de TS een optische kabel aanraadt. Anders blijft het gewoon stereo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nou weet ik wel wat surround en wat stereo over alle speakers is ;) , bij games komen geluiden van links achter, rechts voor etc etc, als je met een racegame inhaald hoor je links of rechts van het geluid van voor naar achteren gaan en blijft dan ook achter je.

Het is gewoon kul dat scart en optisch alleen 5.1 weergeeft, verdiep je er eens wat meer in.

Optisch is dat het digitale signaal buiten de DAC van de speler om naar de DAC procesor of receiver wordt gestuurd en daar analoog wordt omgezet, scart gaat wel via de DAC van de speler naar de receiver net als de tulp. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 96980

dit is gewoon matrix decoding waarbij geluid buiten fase op de achter speakers komt via Prologic II o.i.d. dit is natuurlijk wel surround, maar geen echte 5.1. waarbij elk kanaal discreet is.
hiervoor heb je een digitale (coax of optisch) kabel en natuurlijk aansluitingen nodig.

over tulp of scart of wat dan ook krijg je nooit echt volwaardig 5.1
het geluid is en blijft namelijk stereo, er word alleen met een leuke truuk surround van gemaakt.

er bestaan wel versterkers en spelers die een analoge 5.1 ingang hebben, maar dit is vaak bij of super-budget of super-high-end (waar bij je bijvoorbeeld verschillende voor/eind versterkers gebruikt)
iig gaat het hier dan wel over 6 tulp aansluitingen.

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 96980 op 24-10-2006 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ace
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-06 10:44

Ace

Happy Happy Joy Joy

Anoniem: 176005 schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 18:07:
Nou weet ik wel wat surround en wat stereo over alle speakers is ;) , bij games komen geluiden van links achter, rechts voor etc etc, als je met een racegame inhaald hoor je links of rechts van het geluid van voor naar achteren gaan en blijft dan ook achter je.

Het is gewoon kul dat scart en optisch alleen 5.1 weergeeft, verdiep je er eens wat meer in.
Ik zou je toch aanraden je er zelf eens wat meer in te verdiepen wanneer je denkt dat Pro Logic I/II ook maar in de buurt komt van echt Dolby Digital/AC3/5.1 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144160

Kan in ieder geval aan de hand van de fot van TS beamen dat Ace het juiste advies geeft. Heb zelf een XBOX met advanced-scart en toslink naar mn JVC RX6042, en Forza in real 5.1 is zoveel echter als via prologicII vanuit mn tv gedecodeerd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

[...]

Dat is Dolby Prologic en geen surround :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:04

Jag

Anoniem: 144160 schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 11:56:
Kan in ieder geval aan de hand van de fot van TS beamen dat Ace het juiste advies geeft. Heb zelf een XBOX met advanced-scart en toslink naar mn JVC RX6042, en Forza in real 5.1 is zoveel echter als via prologicII vanuit mn tv gedecodeerd ;)
Maar zijn tv heeft maar 1 scart ingang, dus dan zou je moeten gaan wisselen, niet zo handig. Handiger is het om de video op de receiver aan te sluiten, kan zo te zien zelfs met component video. Ik weet niet of de Xbox dat ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masser120
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-05 11:01
Bij mij krijg je met de tulpstekkers ook 5.1 geluid (vreemd genoeg). Pro Logic II staat wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs8
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-06 16:33
[...]

Dacht het niet, elke Xbox game moet in-game 5.1 Dolby Digital ondersteunen.
zoals Koeitje al zij dat is Pro Logic. Je hebt trouwens ook een rare surround processor, hij zou alles naar 5.1 moeten kunnen upmixen en niet ook 2.1 of 3.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-05 16:36
Alleen Xbox 360 games moeten surround sound ondersteunen, bij Xbox games is het een optioneel iets en wordt er achterop de verpakking gemeld of het wel of niet aanwezig is.

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:45
Even een vraagje, en hopelijk weten jullie het duidelijke antwoord.
Ik heb uiteraard alles door gelezen, en ik denk dat ik het aardig snap.

De situatie is als volgt:
- xbox aangesloten op mijn surround receiver;
- Tv aangesloten qua geluid op mijn surround receiver;
- Surround receiver aangesloten op de tv, met een appart kabeltje, voor het beeld vanaf de xbox.

Dus alle beeld (tv of xbox) komt op de tv en het geluid doe ik altijd via de boxen die weer zijn aangesloten op de surround receiver.

Maar nu wil ik dus 5.1 krijgen wanneer ik een goede film kijk (vanaf mn pc, die aangesloten is op de xbox) via de xbox. Nu lees ik dus dat ik daar alleen stereo vandaan krijg in de situatie zoals hij nu is.

Mijn oplossing (na het lezen van dit topic):
- Advanced Scart Kabel kopen,
- optisch kabeltje kopen.

Maar wat moet nu waarin? Ik snap niet helemaal de werking hiervan, maar zou ik met de nieuwe opstelling dan wel 5.1 kunnen krijgen?? En waar moet die scart dan heen en waar / hoe moet dat optische kabeltje?

Het gaat dus om een oude xbox (xbmc), zijn die advanced scart kabels dezelfde als voor de 360?

Hopelijk kunnen jullie me even verder helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Collaborator
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-05 11:19

Collaborator

You! Cake or Death?

Advanced scart van de Xbox naar de TV.
Optische kabel in de advanced scart en naar de versterker.
Thats it. De kabel van de Xbox 360 is een andere dan die van de Xbox 1.

This space is occupied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:53
Ik begrijp dat het om een oude xbox gaat, anders had neem ik aan xbox 360 gestaan.

Dit heb ik zelf opgelost voor weinig geld via http://www.cdrwinkel.com/...le_optische_AV_kabel.html (sorry voor de reclame) maar het is geen geld.

Ik gebruik de optische uitgang op de kabel naar de versterker, en componentt op de tv. Werkt perefct!! Alle veel voorkomende geluidssporen, dts etc, worden door xbmc netjes doorgegeven op de versterker.

Dan nog even je box op ntsc zetten en je hebt de hd resolutie ook beschikbaar.

[ Voor 7% gewijzigd door thefox154 op 27-02-2009 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
Oke, ik heb nu die kabels besteld (incl de optische kabel), en vraag me nu af of mn versterker/receiver wel toereikend hiervoor is.

Ik heb een Kenwood KR-V888D, met op de achterkant onder andere deze ingangen:
Afbeeldingslocatie: http://niek.aikema.nl/images/fotoalbum/Rest_foto/IMG_2792.JPG

Klopt het nu dat ik voor het geluid voor de 5.1 (dus die optische kabel) in deze video 2 moet steken?? Want het lijkt me dat deze ingangen (op de foto) voor het geluid zijn, omdat er ook AC 3 bijstaat.
Ik wordt een beetje in de war gebracht door de naam video 2 en video 3....

Iemand die mij dit kan uitleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:14

FeaR

In GoT we trust

Video 2 is inderdaad de optische ingang waar je je optische kabel in moet steken.

De reden dat deze ingang "Video 2" heet is omdat deze ingang is gekoppeld aan de Video 2 S-video ingang (dus de ingang voor het beeld). Dus je moet het zien als een setje, om het maar makkelijk te zeggen.

Maar wat de verklaring het ook is waarom ze het "video 2" genoemd hebben en niet gewoon "optical 1" je hebt het wel bij het juiste eind over de ingang.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
Oke, ik snap het nog niet helemaal. Heb nu zo'n speciale scart binnen gekregen en een optische kabel
Afbeeldingslocatie: http://www.bol.com/imgbase0/large/SCECOVER/FC/2/4/9/3/1/2493167.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.bol.com/imgbase0/large/GAMESCOVER/FC/2/3/9/5/9/2395960.gif

Nu heb ik het volgende gedaan. twee zit nu achter in de Xbox, op het blokje aangegeven dat het signaal via de component moet gaan, vervolgens de component in de tv, en prima beeld!
Daarna de optische kabel in die stekker gedaan en de andere kant in mn versterker (in de ingang zoals hierboven te zien is.
Echter krijg ik nu geen geluid uit mijn versterker, heb even een dvd in mijn xbox gedaan en die gestart... Heb hem op "video 2" gezet, maar geen geluid. Daarna op de AC 3 knop gedrukt, nog steeds geen geluid.

Wat doe ik nu fout? Op de xbox / xbmc heb ik aangegeven dat ik digitaal geluid heb, ook daar de functie DSP en AC 3 aangevinkt.
Moeten de boxen nu ook ineens in een andere uitgang als voorheen? Of kan ik die rustig laten zitten zoals ze zaten? Op dit moment heb ik pas 2 boxen, alleen front, de rest komt nog.

Wie oh wie kan me helpen? Of ligt het nu ook aan het feit dat mn xbox nog op PAL staat, of hoeft dat niet uit te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaOverclocker
  • Laatst online: 24-05 15:21

DaOverclocker

Overclocker for life...

Handleiding van je versterker: http://manuals.kenwood.no...port/manuals/KR-V888D.pdf

na wat gelezen te hebben:

Volgens de handleiding moet het idd kunnen:
Component with an AC-3 (or
PCM) OPTICAL DIGITAL OUT
OPTICAL DIGITAL OUT
(AUDIO)
Connect the video signal and analog
audio signals to the VIDEO 2 jacks.
(See "Connecting video components".)
Optical fiber cable

Deze beschrijving staat er bij de optical input. Staat wel bij video en geluid, maar lijkt me dat dat niet uitmaakt.

Je speakers zitten goed lijkt me. Zitten op Speakers A neem ik aan? Je hebt ook op de auto knop gedrukt op je versterker?

Misschien bied dit soelaas:
- Sluit je versterker met video aan op je tv.
- druk dan op de "Sound knop" op je afstandsbediending.
naja misschien kan je zelf kijken op bladzijde 34 :) suc6!

systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
Ja al die dingen heb ik inderdaad gedaan ja, dus ik snap ook niet waarom ik geen geluid hoor....
Maar morgen eerst maar eens kijken of er iets met die instellingen van geluid te doen is..

Naar mijn idee heb ik alles goed ingeschakeld, maar ja, hoe kom je daar nou achter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-06 00:35
Goofyduck384 schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 13:52:
[...]
Wat doe ik nu fout? Op de xbox / xbmc heb ik aangegeven dat ik digitaal geluid heb, ook daar de functie DSP en AC 3 aangevinkt.
[...]
Waar heb je aangegeven dat je digitaal geluid hebt? Enkel in XBMC? Of ook echt in het MS-dashboard (originele soft van de xbox dus)? Als je het daar niet gedaan hebt, werkt het volgens mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-04 10:54
^^

Met hierboven.

Heb ook zo'n advanced optical kabel geval voor mijn xbox en je moet inderdaad digitaal/optical aanzetten in het microsoft dashboard.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
J0J0 schreef op zondag 01 maart 2009 @ 00:33:
^^

Met hierboven.

Heb ook zo'n advanced optical kabel geval voor mijn xbox en je moet inderdaad digitaal/optical aanzetten in het microsoft dashboard.
Oke, dan heb ik zeer zeker nog niet gedaan nee. Maar ik zie daar ook geen enkele functie waar ik het kan instellen.... Hoe kom ik in dat MS Dashboard?? Ik heb mijn xbox gesoftmodded, dus nu start ie in een Evox-dash op. Daar kan ik alleen niet voor de Microsoft Dashboard kiezen, deze functie werkt niet. Ik kan wel bij de system settings komen, maar daar staat niets over geluid bij....

Ik weet dat dit nu misschien teveel over de xbox gaat, maar ja, hoe kom ik in dat microsoft dashboard waar ik de wijziging kan doorvoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Teveel over de xbox is niks, maar teveel over het softmodden is hier niet toegestaan. :)
Je box is al gesoftmod, dus denk niet dat dit topic de policy overtreedt (tot hiertoe :) ) aangezien we je niet met de softmod zelf helpen.

In Evox heb je een filemanager. Open die even en ga dan naar je C:-partitie. Daar zou je een xboxdash.xbe moeten zien staan. Dit is de originele MS-dash.
Als deze normaal opstart, heb je geluk. Dan kan je gewoon naar Audio moeten gaan, en daar kan je je gewenste opties aanzetten.
Als je xboxdash.xbe iets anders opstart, of er gewoon helemaal niet opstaat, heb je pech. Dan ga je naar een ander forum moeten gaan om hulp te zoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
mmm, ik heb nu wel geluid kunnen krijgen tijdens gebruik van de component stekkers, alleen komt het geluid via de rood/witte composiet stekkers... Mij lijkt het dat ik alle stekkers uit de versterker moet kunnen laten en dat ik dan alleen de optische kabel hoef te gebruiken. Ja toch? Of werkt de optische kabel alleen i.c.m. de wit/rode stekkers??

Ik snap echt niet waarom ik geen geluid krijg via de optische kabels, terwijl mijn versterker er wel toe in staat zou moeten zijn.... volgens de handleiding.

Ik heb trouwens geen filemanager in het opstartscherm van Evox, dus op die manier kon ik er niet komen. Toen heb ik maar de evoxdash.xbe van de xbox afgehaald, waardoor alleen de xboxdash.xbe er nog stond. Dan start ie evox niet direct op, maar mn softmod menu, en daar heb ik toen de instelling van surround 5.1 aangevinkt.

Dit bedoelde je toch?? Of zit ik dan nog niet in mn msdash??

[ Voor 27% gewijzigd door Goofyduck384 op 01-03-2009 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Softmod-menu != microsoft dashboard natuurlijk. :)

Ik vrees dat je voor extra hulp toch maar eens op xbox-scene of zo zal moeten gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
voglens mij is het heel simpel. Een van de keuze in het Evo menu is MS Dashboard. Kan zijn dat je misschien gewoon exit moet kiezen.

Deze kies je aan en evo wordt gesloten en je komt in het groene Microsoft menu. Hier ga je naar de opties en vink je optisch aan. Et voilat u heeft geluid.

Google gelijk even op het programma om je xbox in ntsc-modus te zetten. Dan ga je naar het MS dashboard bij video en vink je 720p/1080i aan. Er zijn een paar spellen die 720p ondersteunen dus gelijk voor de kwaliteit van het beeld weer een pluspuntje. En xmbc ziet er in hd ook wel leuk uit :+

[ Voor 4% gewijzigd door thefox154 op 01-03-2009 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
Ik zie nu dat je alles aan het crossposten bent in een ander topic 8)7
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1306695/66

Hier krijg je ook al uitgebreid antwoord op je vragen.... Waarom val je ons hier dan nog een keer lastig? Antwoord op je vragen is al gegeven en wij doen hier ook nog eens ons best je te helpen.

:(

[ Voor 11% gewijzigd door thefox154 op 01-03-2009 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
Hoho, ik crosspost niet! Ik begon hier met een vraag, maar als ik wordt geholpen, dan ga ik uiteraard door met posten.
Dat andere topic ging specifiek over XBMC, en ik dnek niet dat mijn probleem daarin lag. Vandaar mijn vraag over de xbox i.c.m. versterker / geluid.

Maar aangezien ik nu meer terecht kom ik softmod spullen, zal ik hier maar niet verder gaan.

Bedankt in ieder geval voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 294130

Hallo,

Ik zit hier met grote ogen alles te lezen maar snap er de ballen niet van :?

Ik heb een (oude en niet omgebouwde) x-box en een philips geluidsinstallatie MCD 728 DIVX

Ik heb de volgende kabels gevonden op eerdere pagina: http://www.cdrwinkel.com/...le_optische_AV_kabel.html

Kan ik deze kabels achter in de x-box steken ipv die er nu in zit en de rood-groen-blauw gewoon op mn tv aansluiten en de rood-wit-geel op mn geluidsinstallatie?

Ik lees over instellingen wijzigen op mn x-box, vind ik die in het opstartscherm als er geen disc in mn xbox zit?

Help me aub, ik wordt gek van die kabels 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
Weet iemand waar ik nog meer een advanced Scart Kabel zou kunnen kopen? Ik zit me suf te zoeken op internet, maar kom alleen die Konig tegen.

Graag zou ik een andere proberen, omdat die Konig bij mij niet werkt. Zou aan de kabel kunnen liggen, dus vandaar dat ik graag een andere zoek / wil uit proberen.

Of een High Definition AV Pack, dan zoek ik de kabels verder zelf wel, want deze heeft ook een digitale uitgang voor het geluid toch??

[ Voor 18% gewijzigd door Goofyduck384 op 29-05-2009 16:42 ]

Pagina: 1